Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: lör 23 jun, 2018 04:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 148 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Scrabble i media
InläggPostat: fre 22 feb, 2013 00:04 

Det gör duon Wingård och Domert också... kan de vara så elaka att de satt oss mot varandra?

InläggPostat: fre 22 feb, 2013 08:46 
Användarvisningsbild

vet ni något om när det sänds?

InläggPostat: fre 22 feb, 2013 10:06 
Ordlistekommittén

Det ska bli spännande att se. Har ni fått en beskrivning av tävlingskonceptet? När börjar sändningarna?

InläggPostat: fre 22 feb, 2013 11:01 

Programmet heter Postkodlingo och kommer att ha ett liknande upplägg som tidigare versioner av Lingo. Sannolikt börjar det sändas i mitten av mars.

InläggPostat: fre 22 feb, 2013 14:40 
Valberedningen

gubbi skrev:
Det gör duon Wingård och Domert också... kan de vara så elaka att de satt oss mot varandra?

Det förutsätter jag att de kan. Och vill. :?

InläggPostat: fre 22 feb, 2013 16:58 
Valberedningen

Har ni förresten fått reda på klockslag för ni ska spela in? Det är i så fall en ganska bra ledtråd.

InläggPostat: fre 01 mar, 2013 15:22 

Jag satt i publiken under matchen mellan Berners vs. Domert/Wingård.
Mycket imponerande!

Eftersom det inte finns lika mycket skrivet om Lingo har jag funderat lite kring bästa strategi.
Jag noterade att speciellt Berners hade några inrepeterade ord som de alltid drog direkt, utan att tänka. Typ FOGDE, FÖRST om initialen var F. Jag antar att det är smart att använda de fyra första gissningarna till att täcka in så många bokstäver som möjligt. Idealet vore alltså att hitta fyra ord per initial där alla bokstäver (utom initialen förstås) är unika. Då täcker man in de 12 vanligaste bokstäverna i alfabetet, och framför allt vaskar fram de vokaler som krävs.
Eller ska man gå över till att gissa på ordet framemot rad 3-4?

Sedan utgår jag ifrån att det finns ordlistor motsvarande Scrabble.
Kan någon tipsa om någon resurs på nätet för just 5-bokstavsord?

Finns det någon app man kan ladda ner för att spela Lingo på svenska?

InläggPostat: fre 01 mar, 2013 17:50 

sunjan skrev:
Eftersom det inte finns lika mycket skrivet om Lingo har jag funderat lite kring bästa strategi.
Jag noterade att speciellt Berners hade några inrepeterade ord som de alltid drog direkt, utan att tänka. Typ FOGDE, FÖRST om initialen var F. Jag antar att det är smart att använda de fyra första gissningarna till att täcka in så många bokstäver som möjligt. Idealet vore alltså att hitta fyra ord per initial där alla bokstäver (utom initialen förstås) är unika. Då täcker man in de 12 vanligaste bokstäverna i alfabetet, och framför allt vaskar fram de vokaler som krävs.
Eller ska man gå över till att gissa på ordet framemot rad 3-4?

Jag tror också att det är bra att de första gissningarna försöka täcka in många olika bokstäver. Man bör ha i åtanke att en och samma bokstav kan förekomma flera gånger i ett ord, varför det t.ex. lär vara bättre att chansa på HÖTTA än HÖFTA. I teorin är det nog för de flesta fall optimalt att fortsätta att pröva nya bokstäver ända fram till det sista ordet, där man då oftast har tillräckligt med ledning för att gissa rätt. I praktiken kan det vara desto svårare att följa detta eftersom man bara har sju sekunder på sig per ord och förmodligen har en något förlångsammad tankeverksamhet när man medverkar i tv. Rent allmänt tror jag därför att det kan vara bra att gissa på ordet redan på den tredje eller fjärde raden.

InläggPostat: fre 01 mar, 2013 19:48 
Användarvisningsbild

Är det bara femmor? Känns lite begränsat. Då kan ju vem som helst plugga in alla orden på en vecka.

InläggPostat: fre 01 mar, 2013 21:31 
Ordlistekommittén

Är det fördelaktigt att klara av ordet med färre gissningar? Annars kunde man ju låta bli att låsa begynnelsebokstaven i de första orden (om det är tillåtet). Då räcker det med färre inövade ord.

InläggPostat: lör 02 mar, 2013 01:33 

Nån av Bernerbröderna sa att det är typ 4400 femmor i SAOL (endast grundformerna är spelbara).
Begynnelsebokstaven är alltid låst.
Resten av reglerna kan jag inte i detalj, men jag tror inte det ger något extra att gissa ordet före sista raden.

InläggPostat: lör 02 mar, 2013 10:38 

ANDERStG skrev:
Annars kunde man ju låta bli att låsa begynnelsebokstaven i de första orden (om det är tillåtet).

Detta är tillåtet. Det bildade ordet måste vara giltigt, självfallet.

InläggPostat: lör 02 mar, 2013 12:11 

Begynnelsebokstaven är låst, vi frågade specifikt om detta. Säger man ett ord med fel begynnelsebokstav går turen övrr. I lingospel på nätet är detta okej ibland dock, medvetet från spelskaparen eller ej?

I finalen har man två minuter på sig att ta så många ord som möjligt, där är det alltså en fördel att ta ordet snabbt. Under grundomgången finns det ingen fördel att ta ordet tidigt, möjligen att andra laget får mindre tid på sig att tänka och stjäla.

InläggPostat: sön 03 mar, 2013 00:30 

Stort tack för svaren hittills!
Jag hittade en sida med webblingo, men den var ganska rudimentär och verkar ha en förkärlek för ABC, jag får inte fram några andra initialer:
http://hem.passagen.se/nimab/lingo.html

Inger eller andra, känner ni till några andra sajter eller appar?

På appstore hittade jag bara en betal-app vid namn Wordwise. Kanske utbudet är bättre på Android?

InläggPostat: sön 03 mar, 2013 10:15 

De här hittade vi:

http://www.student.nada.kth.se/~u106vf2 ... lingo.html - fruktansvärt ful och inte särskilt användarvänlig. Men fungerar som den ska.

Och så ordfemman på Funplanet, också rätt ful, men inte riktigt lika illa. Sämre variation på ord, blir väldigt tjatig efter ett tag.

Det borde rimligen finnas bättre än dessa...

InläggPostat: sön 03 mar, 2013 11:34 
Regelkommittén

Inger skrev:
http://www.student.nada.kth.se/~u106vf2 ... lingo.html - fruktansvärt ful och inte särskilt användarvänlig. Men fungerar som den ska.

Fungerar inte alls här, den ger felaktiga ledtrådar.

Bild

InläggPostat: mån 04 mar, 2013 09:23 

Ja, den ger felaktiga ledtrådar på så vis att om exempelvis ett A på plats fem var rätt, så markerar den vilken bokstav som helst som rätt på den platsen på raden under. Det lär man sig dock efter ett tag :P

InläggPostat: fre 15 mar, 2013 16:30 
Ordlistekommittén

Gerd är med i ett inslag i Radio Vega Åboland!
(Ljudspelaren på sidan visar inget för mig, men "Lataa mp3" fungerar.)

InläggPostat: ons 27 mar, 2013 12:33 
Tävlingskommittén

Alldeles strax: scrabblarduell i nya Postkodlingo i TV4 (11:40).
Bröderna Berner mot Wingård/Domert - upplagt för spänning :)

InläggPostat: ons 27 mar, 2013 15:48 
Ordförande

Här kan man se dagens avsnitt: https://www.postkodlotteriet.se/Webbtv.htm . Ligger kvar till och med den 2 april.

InläggPostat: tor 28 mar, 2013 12:40 
Styrelseledamot

Någon gång mellan 1515-1530 i P4 Malmöhus ska troligtvis en intervju med Mattias och mig sändas. Det kändes som jag bara sa en massa konstigt blaj, men enligt reportern ska det ha blivit bra. Jaja, vi får se eller snarare höra.

InläggPostat: tor 28 mar, 2013 16:41 
Styrelseledamot

jonissen skrev:
Någon gång mellan 1515-1530 i P4 Malmöhus ska troligtvis en intervju med Mattias och mig sändas. Det kändes som jag bara sa en massa konstigt blaj, men enligt reportern ska det ha blivit bra. Jaja, vi får se eller snarare höra.

Om någon just hörde på inslaget så säger Mattias att han är mest stolt över ordet "scherzo" av de ord han lagt (fast han uttalar det [ʃeRsu]) och att han inte vet vad det betyder. Sedan klipps det och kvinna i studion förklarar att ordet är en italiensk musiktterm, betyder skämt på italienska och uttalas [skertso]. Om de inte klippt där utan väntat fem sekunder hade jag sagt PRECIS samma sak. Tur att de har experter på SR....

InläggPostat: fre 29 mar, 2013 12:56 
Användarvisningsbild

jonissen skrev:
Om någon just hörde på inslaget så säger Mattias att han är mest stolt över ordet "scherzo" av de ord han lagt (fast han uttalar det [ʃeRsu]) och att han inte vet vad det betyder. Sedan klipps det och kvinna i studion förklarar att ordet är en italiensk musiktterm, betyder skämt på italienska och uttalas [skertso]. Om de inte klippt där utan väntat fem sekunder hade jag sagt PRECIS samma sak. Tur att de har experter på SR....
länk till klippet?

InläggPostat: fre 29 mar, 2013 12:58 
Ordförande

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5488462

InläggPostat: fre 10 jan, 2014 09:39 
Tävlingskommittén

På tåget hem från julfirandet hittade jag en nästan oanvänd krysstidning från Aftonbladet. Löste ett kryss på tåget och tog med mig tidningen. Först igår kväll tog jag fram den igen och bläddrade efter ett nytt korsord, då jag plötsligt stirrar på en bild från en scrabbleturnering. Patrik och Roland sitter vid bordet och i bakgrunden anas Erika Jones. Jag blev ju skitnyfiken på vad de hade för lösning på bilden. Till min besvikelse var det BORDLAGT BRÄDSPEL. Va, va, va. . . De satt ju och spelade för fullt! ;-)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 148 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]