Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 23 jul, 2018 03:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Wordfeud vs Scrabble
InläggPostat: ons 07 dec, 2011 18:07 
Användarvisningsbild

Dags för en tråd, tycker jag, om skillnaden mellan våra båda ordspel. Tanken är att diskutera allt från strategiska skillnader till rent estetiska. Är det ena kanske roligare än det andra?

Exempel på frågor jag själv funderar över, utan att ha något bestämt svar ännu:

- Hur mycket påverkar den annorlunda spelplanen i WF spelstrategin i olika skeden av spelet

- Hur defensiv bör man vara i öppningen av spelet?

- Är rullningar väsentligt mindre värdefulla i WF pga dels den lägre bonusen och dels tendensen att öppna upp farliga lägen?

- Har den något annorlunda brickpåsen mer än marginell betydelse? (De något fler vokalerna ger åtminstone enligt min upplevelse större risk för vokaltunga ställ)

- Bör vi redan nu börja fundera över möjligheten att göra "wordfeudbräden" och "wordfeudpåsar" för framtida livespel?

- Är ett naturligt steg för oss att byta namn till Svenska Ordspelsförbundet för att tydligt markera att WF hör hemma under vår hatt också?

Inläggsrubrik: Re: Wordfeud vs Scrabble
InläggPostat: ons 07 dec, 2011 18:53 

Bra initiativ. Jag är positiv till spelet. det. är ju annorlunda så att det påverkar strategi. Jag är mer defensiv i öppning om jag inte. har ett bra fembokstavsord eller längre. Visst gör de tre extra vokalerna en hel del. Och rullningar är ju en annan sak när man själv inte lägger över dubbeltrippel utan öppnar för det. Spännande utveckling blir det som jag i stort är positiv till.

Senast redigerad av y not ons 07 dec, 2011 20:12, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 07 dec, 2011 19:17 
Användarvisningsbild

Jag skulle vilja lägga till en punkt att resonera kring:

- När de flesta nu spelar med böjningar på Wordfeud, är det dags att satsa mer på den varianten även hos oss?

InläggPostat: ons 07 dec, 2011 20:18 

Jo böjningar var det ju diskussion om redan förra gången. Betapet spelar ju med böjningar också. Personligen tycker jag spelet med böjningar blir tråkigare, speciellt när jag är den bättre spelaren för jag blir än mer överlägsen då. Men många gillar det och det bör väl tas på allvar. Åtminstone Wordfeudturneringar borde kunna spelas både strict och med böjningar. Däremot fördömer jag å det bestämdaste slumpade spelplaner.

InläggPostat: ons 07 dec, 2011 21:48 
Användarvisningsbild

Varför ser spelplanen i Wordfeud ut som den gör? Är det ett medvetet försök att skapa ett mer intressant spelbräde, eller har man inte vågat kopiera Scrabblebrädet av upphovsrättsskäl? Vi är nog alla överens om att Alfapet misslyckades när de ändrade spelet för att kringgå Matells patent. Wordfeud har lyckats bättre, men så har de ju inte heller gjort lika stora ändringar.

Min åsikt är att brädet inbjuder till defensivt spel i de första dragen, vilket är tråkigt. Det är oftast otaktiskt att börja med ett långt ord, och en inledande rullning kan lätt leda till en kontring som ger högre poäng. Sen är det för mycket 3xbokstav, vilket gör att CP/CD, EX/AX, etc blir väldigt lätta att plocka runt 50 poäng på. Det finns många lägen att nå 2xord och 3xord i samma drag, vilket lätt kan ge över 100p för ett drag. Det känns som om turfaktorn ökar med så många poängrutor.

InläggPostat: tor 08 dec, 2011 00:02 

y not skrev:
Jo böjningar var det ju diskussion om redan förra gången. Betapet spelar ju med böjningar också. Personligen tycker jag spelet med böjningar blir tråkigare, speciellt när jag är den bättre spelaren för jag blir än mer överlägsen då. Men många gillar det och det bör väl tas på allvar. Åtminstone Wordfeudturneringar borde kunna spelas både strict och med böjningar. Däremot fördömer jag å det bestämdaste slumpade spelplaner.

Nja, tycker verkligen inte att böjt lir premierar den bättre spelaren(vilket helt klart hade varit ett stort plus i mina ögon). Är snarare tvärtom imo.

En plan som premierar tråkspel, läs kortare lägg, är knappast någon utmanare till scrabbleplanen. Det ska i princip alltid vara värt att rulla, halva poängen med spelet. Scrabbleplanen är och kommer nog alltid att förbli optimal, jag tror inte att det går att bygga ett bräde som har bättre egenskaper än det. Och det säger jag inte bara för att jag är en inbiten användare av Mattelversionen.

InläggPostat: tor 08 dec, 2011 00:13 
Användarvisningsbild

Jag har väl också känslan av att slumpfaktorn blir högre i Wordfeud pga poängrutornas placering. Det behöver ju dock inte betyda och betyder sannolikt heller inte att skickligare spelare missgynnas. Däremot blir variansen nog större, det tycker jag mig redan känna av på de wf-partier jag hunnit spela.

Det skulle inte förvåna mig om det visade sig vid en analys att det i vissa skeden av spelet var bättre att lägga ut den blanka för 25-30 poäng på ett ganska defensivt hakningsdrag, än att öppna för 6x ordpoäng eller ännu värre 9x med nån rullning för 50-55 poäng. Åtminstone om man har en liten ledning. Det här skulle då kunna få till följd att ju bättre vi blir, desto gnetigare och taktiskt blir då också spelet. Kanske till en sån grad att det för de flesta inte känns roligt längre. Vårt vanliga Scrabblebräde däremot innebär inte samma risker att öppna och därmed blir också nyttan av att stänga och gneta väldigt tidigt mycket mer diskutabel eller rentav obefintlig.

Än så länge tycker jag dock personligen att WF är intressant omväxling mot det gamla vanliga brädet och jag gillar inte minst att sexor eller sjuor på en liggande bricka ibland lönar sig bättre eller mycket bättre än att rulla. Typexempel (B)JUdMAT för 114 poäng i ett parti tidigare idag mot Johan B.

InläggPostat: tor 08 dec, 2011 08:56 
Ordlistekommittén

Vi kan väl ha en "don't ask, don't tell"-policy med böjt spel?

Jag är välvillig till namnet "Ordspelsförbundet" och till nya varianter. Jag ska själv pröva på Wordfeud så fort jag råkar skaffa en smart telefon. Jag anser ändå att det bör vara klart att fetstil/scrabbleregler är huvudgrenen. Till den bör vi försöka samla nya intresserade, så att vi har på lager om ordspelstrenden sinar.

InläggPostat: tor 08 dec, 2011 21:07 
Regelkommittén

Mina åsikter:

Böjningar är kul, men vi har ju haft några turneringar nu och det känns inte som de kommer att ta över. Själv är jag av åsikten att vanlig scrabble är lite roligare än böjd, men att det är extra roligt att variera eftersom det är en viss glädje i att plötsligt få ut alla fina ord som man kan.

Wordfeud har som jag ser det flera fördelar mot Scrabble, rent spelmässigt:
- sjuor och åttor är inte riktigt lika viktiga, femmor och sexor är däremot betydligt viktigare, vilket gör att alla ord från två till åtta bokstäver plötsligt får vara med på någorlunda jämna villkor
- strategin känns mer komplicerad med mycket svåra avvägningar mellan offensivt och defensivt spel, kanske delvis på grund av nyheten, men jag tror att det består i och med att spelet börjar defensivt men sedan ganska snart måste komma ut i en livsfarlig zon där rent defensivspel inte känns möjligt

Men också nackdelar:
- turfaktorn känns större, den som lägger ut ett "korkat" poänggivande drag kan bli mycket rikligt belönad om motståndaren råkar ha taskiga brickor just då
- vår fascination inför rullningar må vara en smula patologisk, men än sen då? Det är kul att rulla!

InläggPostat: fre 09 dec, 2011 11:27 
Användarvisningsbild

Håkan illustrerade just en del av problematiken som beskrivs ovan med sin chattkommentar "Worst CASUS scenario :-)" när jag la just detta ord för exakt 90 poäng över liggande U i hans 36-poängs drag SUSEN.

En Frank Sim på WF-brädet skulle vara enormt intressant att studera.

InläggPostat: fre 09 dec, 2011 18:44 
Användarvisningsbild

Ett hyfsat lackmuspapper för vilket bräde som är mest intressant strategiskt skulle kunna vara: på vilket av de två bräderna har Franksim (eller motsvarande) bäst vinstchans mot en poängmaximerare?

InläggPostat: fre 09 dec, 2011 19:59 
Ordlistekommittén

Sen045 skrev:
Ett hyfsat lackmuspapper för vilket bräde som är mest intressant strategiskt skulle kunna vara: på vilket av de två bräderna har Franksim (eller motsvarande) bäst vinstchans mot en poängmaximerare?

Jag ska försöka ta reda på det när jag har tid. Det är rätt lätt att testa; lite irriterande bara att det är 104 brickor (eller hur många det nu är).

InläggPostat: fre 09 dec, 2011 20:54 

Nu lånar jag tråden lite för en tangent.

Gunnar, jag hade mycket behållning och underhållning av den Frank-simulering du sammanställt för Strat vs. Strat, SAOL 12. Kan det tänkas att något liknande görs för SAOL 13, med säg Strat/Strat, Sim/Strat eller Sim/Sim?

Åtminstone jag skulle uppskatta detta.

InläggPostat: fre 09 dec, 2011 22:19 
Ordlistekommittén

Q-tile skrev:
Gunnar, jag hade mycket behållning och underhållning av den Frank-simulering du sammanställt för Strat vs. Strat, SAOL 12. Kan det tänkas att något liknande görs för SAOL 13, med säg Strat/Strat, Sim/Strat eller Sim/Sim?.

Jo, jag skulle kunna göra några såna körningar. Sim/Sim tar lite för lång tid per match för att man ska orka med riktigt långa serier.

InläggPostat: sön 11 dec, 2011 10:52 
Användarvisningsbild

Vad duktiga ni är grabbar, jag fattar inte hälften av vad ni pratar om! Jag är imponerad av era kunskaper! Jag satt igår och spelade Wordfeud mot en kollega och tänkte imponera genom att tala om för honom vad han hade kvar på brickstället. Tji fick jag för det är ju som ni säger inte lika många brickor och inte heller samma brickor som i Scrabble. Här ska googlas och skapas strykprotokoll för Wordfeud. Kanske något som bör läggas upp på Förbundets hemsida?

InläggPostat: sön 11 dec, 2011 11:24 
Användarvisningsbild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wordfeud

InläggPostat: sön 11 dec, 2011 12:05 
Användarvisningsbild

Wordfeud Strykningslista
A A A A A A A A A E E E E E E E E I I I I I U U U Y Å Å Ä Ä Ö Ö
B B C D D D D D F F G G G H H J K K K L L L L L M M M N N N N N N O O O O O O P P
R R R R R R R R S S S S S S S S T T T T T T T T T V V X Z Blank Blank

InläggPostat: sön 11 dec, 2011 17:36 

bokstäverna finns under help igemter chatten på wordfeud, vilket är en fördel att de alltid finns till hands. Jämfört med scrabble är det ett extra A E O T.

Jag instämmer med de som anser att det är lite för mycket bonusrutor, men samtidigt det är roligt och skapar en ny taktik vilket ju är spännande i sig.

InläggPostat: sön 11 dec, 2011 21:46 
Användarvisningsbild

Förlåt Jessica och andra - jag tror att jag startade något som ledde till ett lite väl internt snackande.

Frank är ett program för Scrabble som Gunnar A. och hans kompis Lars har skrivit. Finns att ladda ner gratis på nätet! Frank kan spela på olika nivåer. Det finns en variant som bara lägger det mest poänggivande draget. Redan den är ganska svår att rå på. Sen finns det en nivå som kallas Strat som tittar lite mer på vad som är bra kombinationer av brickor att behålla och sånt där. Slutligen finns en nivå som heter Sim och som också gör simuleringar framåt för att se effekterna av att välja olika drag. Sim är starkast och svårast att slå. Gunnar kan säkert förklara lite mer. En teori här är att om man låter Frank Sim spela en massa matcher mot Frank Strat i Wordfeud så blir skillnaden dem emellan kanske lite mindre än det blir när de spelar Scrabble, därför att inslaget av tur är större i WF.

InläggPostat: mån 02 apr, 2012 23:40 

Har alltid varit extremt negativt inställd till wf i en ren jämförelse med scrabble. Av allmänt konservativa skäl skulle jag tro. Scrabble är rätt, wf är fel, liksom. Sedan är det visserligen så att wf gynnar mig jämfört med tävlingsscrabble med sin i praktiken obegränsade betänketid och obegränsat antal försök.

Det skiljer ju sig åt på några springande punkter. Så här tycker jag:

Brädet.
Var i början extremt negativ till wf-brädet, eftersom det som många säger ger defensiva och poängfattiga inledningar samt att man kan få hysteriskt mycket poäng för femmor och sexor - rullningar lönar sig inte alltid. Men jag börjar faktiskt svänga lite där. Jag tycker snarare att wf-brädet gynnar taktiskt spel i större utsträckning än scrabblebrädet, och detta beror på att det är fler poängrutor, och fler farliga lägen att ha koll på. I Scrabble lönar det sig ALLTID att rulla, och rulla är ju kul förvisso, men jag gillar att det i wf i stort sett alltid är tvunget att ställa sig frågan "ska jag verkligen rulla trots att jag kan?" Likaså måste man tänka strategiskt i fler drag framöver i wf än i scrabble - om man nu spelar ett seriöst parti, eftersom man så lätt öppnar brädet för kontringar i 50-60-poängsklassen. Personligen tycker jag därför att wf är ett svårare spel än scrabble.

Brickfördelningen:
Två huvudsakligakomponenter här. Poängen och antalet. Jag gillar inte att wf har utökat antalet vokaler. Det kan iofs bero på att jag hatar att sitta med ställ med 4+ vokaler, och det är vanligare i wf. Helt enkelt svårare att balansera stället. Däremot tycker jag att poängsättningen på brickorna i wf bättre speglar svårighetsgraden.

Regler och övrigt:
Det mest geniala med wf är 72-timmarsregeln vilket ger möjligheten att spela ett korr-parti över veckor med vissa, och ett 20-minutersparti med andra. Stor flexibilitet där. Gillas! Däremot är det puckat att spelet upphör efter tre pass, men att byten inte räknas som pass-drag. I ett hellåst parti (inte ovanligt i ett parti mellan två bra spelare som båda verkligen vill vinna) med minst sju brickor i påsen kan man byta i veckor för att optimera sitt ställ. Och med slut efter bara tre pass blir det för stor fördel i vissa lägen i trängda slutspel att passa, samt att det är lätt hänt att avsluta ett parti för tidigt av misstag. Det måste åtminstone vara symmetriskt - dvs att partiet slutar efter totalt fyra (två var) i rad. Vad gäller regeln med att man kan göra obegränsat antal försök att lägga ord gillar jag den personligen, även om jag naturligtvis ser poängen med utmaning. Det här är bara en annan grej. Som jag ser det gynnar fria försök "ordkänsla" framför "ordlistekunskap". Det kan ju iofs bero på att jag alltid varit genuint crap på ordlistekunskap, men har en okej känsla för vilka ord som "borde finnas", men jag gillar det. Dessutom är det bra att det inte finns någon rejtinglista eller sådant - i så fall hade folk fuskat jämnt, nu finns i praktiken inga sådana incitament.

Summa summarum:
Jag tycker wf är ett välfungerande substitut till scrabble. Oftast spelar man ju slentrianmässigt i wf eftersom det inte finns någon rejtinglista och det dessutom är ett app-tidsfördriv. Men jag tror att det är det som lurar en. Wordfeud är egentligen ett svårare spel tycker jag, eftersom brädet kräver mer taktik. Det märker man inte minns i de föredömligt arrangerade turneringarna här. I matcher mellan bra motståndare blir slutspelen och taktiken mer komplicerad och intrikat i ett wf-parti än i motsvarande scrabble tycker jag faktiskt. Fyra brickor extra och generellt något kortare snittord (är min känsla) än i scrabble tjockar dessutom ihop brädet mer. Jag tror att ett program skulle ha svårare att slå en riktigt bra wf-spelare än en riktigt bra scrabblespelare. Men det är ju förstås bara en gissning. En standard-Frank som lägger högsta möjliga poäng per drag skulle definitvt få mer stryk i wf än i scrabble i alla fall. Gissar jag.

InläggPostat: tor 18 okt, 2012 11:52 
Ordlistekommittén

Kan man välja QWÜÆ på blanka brickor i Wordfeud? Hur? (Har de med orden i sin ordlisteversion?)
Räknas brickorna +/- när spelet är slut?

InläggPostat: tor 18 okt, 2012 12:11 

ANDERStG skrev:
Kan man välja QWÜÆ på blanka brickor i Wordfeud? Hur? (Har de med orden i sin ordlisteversion?)

Nej.

ANDERStG skrev:
Räknas brickorna +/- när spelet är slut?

Ja.

InläggPostat: tor 18 okt, 2012 14:58 
Styrelseledamot

Jag startade häromveckan en match med varje ordlista, och vann allihopa. Jag tycker det säger hel en del om hur man vinner på wf. Man behöver inte kunna lägga långa ord, bara chansa lite på tvåorna och lägga lite taktiskt. Skittråkigt.

InläggPostat: tor 18 okt, 2012 20:14 
Ordlistekommittén

ANDERStG skrev:
Kan man välja QWÜÆ på blanka brickor i Wordfeud?
Är det inte till och med så att ord som innehåller de bokstäverna är borttagna från WF:s ordlista? Snurrigt!

InläggPostat: fre 19 okt, 2012 11:55 

Det finns väl ingen större anledning att ha med ord i ordlistan som man ändå inte tekniskt kan lägga?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]