Anagramaniacs

Om allt som rör Scrabble, men inte passar under någon ovanstående rubrik.

Anagramaniacs

Inläggav gubbi » ons 07 nov, 2012 04:21

Jag tänker nu sjösätta mitt senaste scrabblerelaterade projekt i en betaversion: Anagramaniacs.

Jag behöver betatestare på olika mobiler/olika os/olika webbläsare som kan testköra det hela och rapportera buggar/synpunkter/tankar/kritik och så vidare. För windows phone funkar det inte just nu, men jag jobbar på det! Har testkört det ett tag nu på iPhone och där beter det sig precis som jag vill att det ska bete sig, men det är ju ingen garanti för att det fungerar som det ska i andra system. Jag behöver dessutom få allmänna tankar, idéer och förslag kring spelet!

Vad är då Anagramaniacs? Det är ett anagramspel för mobiler där man i ronder kan tävla mot en annan spelare i att hitta anagram.

Just nu har spelet tre ronder - i den första ronden får spelarna fem sexor, i den andra fem sjuor och i den tredje fem åttor. Båda spelarna får såklart samma ord (dessa slumpas fram för varje enskild match). Det gäller att på tid (30 sekunder) hitta samtliga anagram till det brickställ som presenteras - genom att flytta runt brickor. När en rond är slut går turen över till den andra spelaren.

I nuläget lagras ingen statistik (antal matcher, segrar/oavgjorda/förluster, eventuellt rating), men så fort jag får bekräftat att själva spelandet fungerar som det ska så kommer jag att aktivera detta.

Det går i nuläget inte heller att starta en match mot en slumpmässig spelare - jag behöver ha en grupp betatestare igång för att kunna testa detta på allvar, så just nu kan man bara klicka på "Starta nytt spel" och sedan söka efter spelare.

För att testköra loggar du i webbläsaren på din mobil in på:

http://www.wordfreakz.se/anagramaniacs/

Där registrerar du en ny spelare och sen är det bara att logga in. Det vore kul om de som testkör kan skriva ut deras användarnamn här, så att det finns en grupp av spelare som kan testköra genom att spela mot varandra inbördes. Vill du ha någon att testköra din första match, så går det bra att söka efter och starta en match mot mig - jag heter otippat nog gubbi.

På att-göra-listan:
* Få spelet betatestat och korrigera eventuella buggar
* Fixa så att det går att ta bort avslutade spel (just nu finns soptunnan på plats men gör absolut ingenting :) )
* Lägga till möjlighet att få slumpad motståndare
* Göra det möjligt att lägga till och spela mot vänner
* Möjlighet att välja omspel efter avslutad match
* Vissa detaljerade resultat efter ronderna (just nu enbart poängställning)
* Lägga till diverse statistik

Denna kommer att betas av allt eftersom, men jag måste först få koll på att det fungerar att spela igenom en hel spelomgång på olika mobiler/os/webbläsare. Så jag är tacksam för info om vilket system du testkör på när du rapporterar buggar/synpunkter/förslag.

OBS! Androids egen inbyggda browser kommer att få samma problem med ÅÄÖ som Wordfreakz, så använd i första hand Safari eller FF - i andra hand Opera.
gubbi

Re: Anagramaniacs

Inläggav DPlz » ons 07 nov, 2012 10:34

Reggad.

Nick: AnakroPolis
DPlz

Inläggav Måns_E » ons 07 nov, 2012 10:48

manse

Windows Phone 7.5 -IE
Måns Eriksson
Måns_E

Inläggav blackrat » ons 07 nov, 2012 10:49

Nick: blackrat
blackrat
Ordförande

Inläggav Måns_E » ons 07 nov, 2012 10:57

Kommer inte längre än att det står väntar I en rosa rektangel på skärmen.
Måns Eriksson
Måns_E

Inläggav Måns_E » ons 07 nov, 2012 11:00

Nu kom ett spel igång men det fortfarande inte att flytta brickor i WP7
Måns Eriksson
Måns_E

Inläggav DPlz » ons 07 nov, 2012 11:15

Första intryck (iPhone) :
* för små brickor, låt ordet fylla bredden på skärmen oavsett längd?
* för känslig att byta plats på brickor när de läggs på varandra. På tre omgångar har jag misslyckats med att lägga flera ord, för att gui:t tror jag vill byta plats på brickorna, och inte lägga dem bredvid varandra.

Förslag:
Varför inte bara låta spelaren ändra om på brickstället, och trycka "lägg" när man är klar? Dvs skippa momentet med drag & släpp till de tomma rutorna ovanför?
DPlz

Inläggav Inger » ons 07 nov, 2012 11:57

Labyrint heter jag, fått provspela några dagar.

Jag vill se två grundändringar. Dels någon förändring kring dubbelanagrammen. Antingen att det ger poäng att hitta bara ett men att det andra också visas, eller att de tas bort helt att sådana ord kommer med. Möjligen längre tid för dessa, men det alternativet gillar jag betydligt sämre. Dels vill jag ha en rad att anagramma på och sedan trycka lägg eller något liknande, inte behöva flytta upp varenda bricka vilket tar väldigt mycket tid och då och då bestämmer sig brickorna för att hoppa åt alla håll.

Nu innan dessa förändringar finns retar jag mig lite på att vid en felgissning hoppar alla brickor ner medan vid ett rätt svar men där det finns ytterligare ett anagram ligger brickorna kvar. Ibland är visserligen dubbelanagrammet snarlikt och då kan det ju underlätta, men ofta är det mest irriterande. Jag tycker dock inte att det är här det ska ändras, utan i de första punkterna, då kommer även detta försvinna.
Inger

Inläggav Radagast » ons 07 nov, 2012 13:44

Radagast

PC/Firefox 16.0.2

Jag har samma problem som Måns: Det går inte att flytta runt brickorna.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge.
Radagast
Ordlistekommittén

Inläggav gubbi » ons 07 nov, 2012 14:43

Radagast skrev:Radagast

PC/Firefox 16.0.2

Jag har samma problem som Måns: Det går inte att flytta runt brickorna.

Det borde du ha... :) Det är bara körklart för mobiltelefoner (dock inte Windows Phone) i nuläget. Kommer inom kort att göra det körbart även från dator och WP.
gubbi

Inläggav gubbi » ons 07 nov, 2012 14:47

Inger skrev:Labyrint heter jag, fått provspela några dagar.

Jag vill se två grundändringar. Dels någon förändring kring dubbelanagrammen. Antingen att det ger poäng att hitta bara ett men att det andra också visas, eller att de tas bort helt att sådana ord kommer med. Möjligen längre tid för dessa, men det alternativet gillar jag betydligt sämre.
Nu innan dessa förändringar finns retar jag mig lite på att vid en felgissning hoppar alla brickor ner medan vid ett rätt svar men där det finns ytterligare ett anagram ligger brickorna kvar. Ibland är visserligen dubbelanagrammet snarlikt och då kan det ju underlätta, men ofta är det mest irriterande. Jag tycker dock inte att det är här det ska ändras, utan i de första punkterna, då kommer även detta försvinna.

Jag kommer att välja alternativet med att det räcker med att hitta ett av anagrammen - övriga visas.

DPlz skrev:
Förslag:
Varför inte bara låta spelaren ändra om på brickstället, och trycka "lägg" när man är klar? Dvs skippa momentet med drag & släpp till de tomma rutorna ovanför?

Inger skrev:Dels vill jag ha en rad att anagramma på och sedan trycka lägg eller något liknande, inte behöva flytta upp varenda bricka vilket tar väldigt mycket tid och då och då bestämmer sig brickorna för att hoppa åt alla håll.

Ja, ni har helt rätt. Jag kommer att uppdatera spelet så att det endast är en rad och där omflyttning sker på samma sätt som på ett brickställ IRL.
gubbi

Inläggav Inger » ons 07 nov, 2012 15:34

Är det så kul att man ser hur det gått för motståndaren redan innan man spelat ronden? Jag tycker nog inte det... :)
Inger

Inläggav gubbi » ons 07 nov, 2012 15:43

Inger skrev:Är det så kul att man ser hur det gått för motståndaren redan innan man spelat ronden? Jag tycker nog inte det... :)

Jag är beredd att hålla med :) Det kommer att lösa sig automatiskt när ställningen bryts upp i rondresultat! Då kan motståndarens resultat för ronden döljas till man själv spelat!
gubbi

Inläggav DPlz » ons 07 nov, 2012 17:42

Bugg: Tiden börjar räkna ner innan brickorna syns, när man kör över långsam förbindelse (3G under rusningstid).
När brickorna väl kom fram var det bara 15 sekunder kvar.
DPlz

Inläggav gubbi » ons 07 nov, 2012 17:56

DPlz skrev:Bugg: Tiden börjar räkna ner innan brickorna syns, när man kör över långsam förbindelse (3G under rusningstid).
När brickorna väl kom fram var det bara 15 sekunder kvar.

Japp, en känd bugg som jag tänkte fixa ikväll när jag lyckats ta mig hem från jobbet!
gubbi

Inläggav Radagast » ons 07 nov, 2012 18:17

Funkar hyfsat i min Android-telefon. När jag svarar rätt på sista ordet i en omgång får jag alltid "Ronden är redan avslutad" eller något liknande. Jag håller med Inger om att det vore bättre med bara en rad.

Spelet skulle kanske kunna nå ut till fler om åtminstone första omgången också kunde innehålla femmor och kanske fyror - dels för att de är lättare att anagramma, och dels för att många behöver träna på dem. T.ex. undertecknad, som släppte igenom *BESS och spelade *NYCKA.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge.
Radagast
Ordlistekommittén

Inläggav gubbi » tor 08 nov, 2012 13:08

Radagast skrev:Funkar hyfsat i min Android-telefon. När jag svarar rätt på sista ordet i en omgång får jag alltid "Ronden är redan avslutad" eller något liknande. Jag håller med Inger om att det vore bättre med bara en rad.

Spelet skulle kanske kunna nå ut till fler om åtminstone första omgången också kunde innehålla femmor och kanske fyror - dels för att de är lättare att anagramma, och dels för att många behöver träna på dem. T.ex. undertecknad, som släppte igenom *BESS och spelade *NYCKA.

När en omgång är avslutad visas i nuläget alltid "Ronden är avslutad". Det är en debug-rest som jag kommer att plocka bort till nästa version. Jag kommer dock lägga in något som indikerar att ronden är avslutad!

En rad med brickor är på gång - testkör just nu och räknar med att kunna aktivera det ikväll!

Jag tror också att du har rätt angående ordlängden - ska fundera på om jag ska lägga till en extra rond eller förskjuta alla ordlängder ett snäpp neråt eller något annat.
gubbi

Inläggav DPlz » tor 08 nov, 2012 14:20

Bugg: spelade två identiska omgångar mot Axel. Samma ord i samma ordning.
Gick dock mycket bättre andra gången :)

Första spelades över 3G och segade mycket. Gissar att nåt inte blev registrerat ordentligt på serversidan.
DPlz

Inläggav jonissen » tor 08 nov, 2012 14:48

Kul spel. Lirade min första gång nu. Segade lite, kan bero på dålig uppkoppling och sen förstod jag inte att man var tvungen att lägga alla anagram :). Jaja, du kan behöva 5-2 ;).
C'est le Scrabble.
jonissen
Styrelseledamot

Inläggav jonissen » tor 08 nov, 2012 14:53

Fast nu missade jag bara en och fick bara 3 poäng :(. Eller så gjorde jag nåt konstigt fel.
C'est le Scrabble.
jonissen
Styrelseledamot

Inläggav gubbi » tor 08 nov, 2012 16:17

DPlz skrev:Bugg: spelade två identiska omgångar mot Axel. Samma ord i samma ordning.
Gick dock mycket bättre andra gången :)

Första spelades över 3G och segade mycket. Gissar att nåt inte blev registrerat ordentligt på serversidan.

Tack - har lyckats återupprepa denna bugg. Och du gissar helt rätt - det beror på att man lämnar spelet (via "Meny"/tillbakaknapp) innan serveranropet har hunnit fullbordas. Det hinner man normalt sett inte - men om uppkopplingn är dålig kan det inträffa. Ska försöka fixa till det i samband med övergången till "en-rads-versionen" ikväll!
gubbi

Inläggav gubbi » tor 08 nov, 2012 16:39

Anagramaniacs 1.0.1
===============
* Buggen med att klockan startar innan ordet är på plats fixad
* Endast ett av anagrammen räcker för att ordet skall räknas som klart!

OBS: Jag kommer ta bort en hel del matcher - dock inte pågående - från databasen inom kort. Allt sånt kommer ändå nollställas när vi är redo för skarpt läge!
gubbi

Inläggav gubbi » tor 08 nov, 2012 17:37

Anagramaniacs 1.0.2
===============
* Möjlighet att ta bort avslutade spel genom att klicka på soptunnan
gubbi

Inläggav Måns_E » tor 08 nov, 2012 18:30

När tror du att du kan få ordning på det för datorer och wp Daniel?

Skulle vara trevligt att kunna spela detta spel.
Måns Eriksson
Måns_E

Inläggav gubbi » tor 08 nov, 2012 18:36

Måns_E skrev:När tror du att du kan få ordning på det för datorer och wp Daniel?

Skulle vara trevligt att kunna spela detta spel.

Jag jobbar på det - hoppas kunna ha det redo ikväll!
gubbi

Nästa

Återgå till Övrigt om Scrabble