Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 21 nov, 2017 17:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 01 jan, 2013 23:04 
Ordlistekommittén

Finns för nerladdning för PC här och för Mac här. Mac-versionen har en del kända buggar men är förhoppningsvis ändå användbar.

De viktigaste ändringarna och tilläggen:

- Fix av buggar som i vissa situationer kraschat programmet.

- Fix för att Frank ibland bara dök upp i Aktivitets-fältet utan möjlighet att få se hela fönstret.

- Förbättrad anagramträning: Det går nu att välja om man vill träna på de ord som oftast går att spela, som är viktigast att kunna, eller oftast förekommer i svenska texter. Det går också att inom den kategori man valt välja om man vill träna på t.ex. de mest vanliga eller de minst vanliga orden.

Gunnar och Lars

InläggPostat: ons 02 jan, 2013 00:01 

Lite om Mac-versionen. Detta bygge är i högsta grad en beta-version. Varken Gunnar eller jag har byggt något för Mac tidigare så det här är något av ett experiment. Är du ovan användare kanske du ska tänka dig för innan du ger dig på att vara beta-testare.

Det som finns att ladda ner är en disk image. Om man klickar på den monteras en volym på ens Mac som innehåller applikationen Frank. Flytta denna till lämpligt ställe, förslagsvis applikationsfoldern. Nu ska det om allt gått vägen bara vara att klicka på applikationen för att starta den.

Rent allmänt kommer förmodligen känslan av programmet att inte vara så värst Mac:igt. Programmet är byggt för PC, och ser därför ut som ett PC-program. Detta lär förmodligen inte ändras.

Mac-versionen bygger på samma kod som Frank för PC, men använder Mac-porten av grafikbiblioteket wxWidgets. Den porten är tyvärr inte lika testad som den för PC vilket betyder att den för med sig vissa buggar som inte finns i PC-versionen. Den mest iögonenfallande av dessa gör att bilderna på brickor försvinner medan man drar dem till positioner på brädet. Detta gäller också vid anagramträningen. Vi inser att felet är mycket störande. Det tycks dock vara ett fel i wxWidgets, och lär inte försvinna innan en ny version av det biblioteket släpps.

Övriga fel som upptäcks är vi mycket intresserade av att få reda på. Maila mig och Gunnar om problem som uppstår så ska vi se vad vi kan göra för att fixa dem.

InläggPostat: ons 02 jan, 2013 00:27 
Användarvisningsbild

Radagast skrev:
- Förbättrad anagramträning: Det går nu att välja om man vill träna på de ord som oftast går att spela, som är viktigast att kunna, eller oftast förekommer i svenska texter. Det går också att inom den kategori man valt välja om man vill träna på t.ex. de mest vanliga eller de minst vanliga orden.
det här är så himla bra funktioner. tack!
hittills har det funkat utmärkt på macen.

edit: anagramträningsfönstret ligger alltid överst som det ser ut nu, det går inte att plocka fram spelplanen framför den.
edit2: och ordletaren hamnar över båda dessa fönster.

InläggPostat: ons 02 jan, 2013 14:35 

Fantastiskt roligt med en ny version. :) Jag får dock inte programmet att hitta dawg-filerna, även om jag visar på rätt mapp, och jag kan se att filerna ligger där om jag kollar genom explorer. Jag har provat att installera om Frank och starta om datorn.

InläggPostat: ons 02 jan, 2013 17:39 
Ordlistekommittén

Zak skrev:
Fantastiskt roligt med en ny version. :) Jag får dock inte programmet att hitta dawg-filerna, även om jag visar på rätt mapp, och jag kan se att filerna ligger där om jag kollar genom explorer. Jag har provat att installera om Frank och starta om datorn.

Hade du någon gammal version installerad innan du installerade den nya versionen? Om ja, avinstallerade du den gamla innan du installerade den nya?

InläggPostat: ons 02 jan, 2013 18:37 

Ja, jag avinstallerade den gamla innan jag laddade ner den nya.

InläggPostat: ons 02 jan, 2013 19:34 
Sekreterare

Jag laddade precis hem den senaste versionen av Frank och har än så länge inte stött på några problem.

InläggPostat: tor 03 jan, 2013 20:09 

Jag installerade om Frank 2.1.1 och visade den var filerna låg, och sedan fungerade även den nya versionen. Det är säkert min dators fel.

InläggPostat: fre 04 jan, 2013 14:00 

Kul. Men är det meningen att man måste sätta båda positionerna på den blanka när det gäller samma bokstav när man tränar anagram? Det är inte lika kul.

InläggPostat: fre 04 jan, 2013 19:02 
Ordlistekommittén

Elmis skrev:
Kul. Men är det meningen att man måste sätta båda positionerna på den blanka när det gäller samma bokstav när man tränar anagram? Det är inte lika kul.

Kan du beskriva i mer detalj vilka inställningar du har i Anagramträning-dialogen och vad du gör?

InläggPostat: fre 04 jan, 2013 23:03 

Maximalt en blank och alla lösningar. Exemplet BORSTÅ? t ex. För mig hade det räckt med BÅlSTOR, fORSBÅT och StORBÅT. Att behöva klicka in STORBÅt också är mest tidsödande och inte så kul tycker jag. Tänk dig två blanka och LULLULL... :)

InläggPostat: fre 22 feb, 2013 17:31 

Finns det något sätt att "lägga" den blanka med tangentbordet i stället för musklick?

InläggPostat: mån 25 mar, 2013 15:28 

Den nya versionenav Frank är verkligen ett jättesteg framåt i användbarhet för anagramträningen!

Några önskningar för framtida förbättringar:
  • Kunna manövrera allting med enbart tangentbordet, och slippa växla till mus/pekplatta hela tiden.
  • Möjlighet att välja att varje anagram bara ska dyka upp en gång under en och samma session.
  • Kunna välja att de anagram man misslyckas med slumpas in med tätare intervall.

De luxe: Implementera någon variant av leitnersystem/spaced repetition :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Leitner_system

// Tommy

InläggPostat: mån 25 mar, 2013 21:17 
Ordlistekommittén

Bra idéer allihopa. Jag har själv funderat på hur man bäst hanterar ord som man svarat rätt eller fel på. Zyzzyva använder Leitner-systemet, och det fungerar rätt bra.

InläggPostat: mån 01 apr, 2013 14:49 

Först ett stort tack till Gunnar och Lars för ert engagemang som ger oss alla möjlighet att spela och träna med Frank. Och ett tack också till alla andra som har konstruerat och löpande sköter allt det "datamässiga" som krävs för att vår tävlingsverksamhet ska fungera. Men nu till min fråga.

I den nya anagramträningen kan man välja mellan ordens Sannolikhet, Viktighet och Vanlighet. För mig är det inte alldeles självklart vad som menas med detta, så det vore trevligt med en lite närmare definition av de tre begreppen.

/Åke

InläggPostat: mån 01 apr, 2013 16:27 
Ordlistekommittén

Ordnära skrev:
I den nya anagramträningen kan man välja mellan ordens Sannolikhet, Viktighet och Vanlighet. För mig är det inte alldeles självklart vad som menas med detta, så det vore trevligt med en lite närmare definition av de tre begreppen.

Sannolikhet: Orden sorteras efter hur sannolikt det är att dra dem utan blanka ur en full brickpåse. RETSINA, STEARIN och SENATOR toppar listan för sjuorna.

Viktighet: Orden sorteras efter hur viktiga Frank tycker att de är att kunna baserat på matcher som Frank har spelat mot sig själv. AZER och ZEST toppar listan för fyrorna men kommer inte inte lika högt upp om man sorterar efter Sannolikhet.

Vanlighet: Orden sorteras efter hur ofta de förekommer i några korpusar för tidnings- och prosatext som jag tog från Språkbanken. Ord som ÖVERGÅNG, TOPPMÖTE och UPPTÄCKA ligger förhållandevis högt upp om man sorterar efter Vanlighet men långt ner om man sorterar efter Sannolikhet eller Viktighet.

InläggPostat: mån 01 apr, 2013 20:37 
Regelkommittén

Låter som man skulle sortera på stigande vanlighet i så fall kanske? (det kanske är det Frank gör, har inte kollat)

Det jag menar är att de vanliga orden kan man väl kanske redan medan de ovanliga kan behöva pluggas in.

InläggPostat: tis 02 apr, 2013 09:01 
Ordlistekommittén

Merko skrev:
Låter som man skulle sortera på stigande vanlighet i så fall kanske? (det kanske är det Frank gör, har inte kollat)

Det jag menar är att de vanliga orden kan man väl kanske redan medan de ovanliga kan behöva pluggas in.

Man kan välja det intervall av orden som man vill träna på - t.ex. de 10% vanligaste orden.

InläggPostat: ons 10 jul, 2013 09:07 
Ordlistekommittén

Bra funktioner i anagramträningen!

På hemsidan för Frank 3.0 nämns
"Se möjliga hakningar för de olika rutorna på brädet."
Var kan man välja detta? Är det bara i efteranalysen?

InläggPostat: ons 10 jul, 2013 18:24 
Ordlistekommittén

ANDERStG skrev:
Var kan man välja detta? Är det bara i efteranalysen?

Nej, det är när du spelar och det är ditt drag: Ställ muspekaren i en ruta, håll inne Ctrl, och klicka i rutan.

InläggPostat: tor 26 dec, 2013 19:25 

En lurighet med Frank och dubbla skärmar: Frank verkar minnas skärmkoordinaterna från förra gången man hade det igång, och om man kopplar bort andraskärmen mellan gångerna öppnas Frank inte automatiskt på den tillgängliga skärmen. (Jag har för mig att det finns något sätt att locka tillbaka Frank till det synliga, men i så fall hinner jag alltid glömma det mellan gångerna.)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]