Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 18 sep, 2018 20:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 21 aug, 2013 12:56 
Ordlistekommittén

Jag noterar att AKTERST inte verkar ha lagts på turnering (jag la den i Långvik, så den dyker upp snart). Det som förvånar var att den inte finns med bland 1000 mest sannolika ord som inte lagts. Om man matchar bokstäver med SIDVALL (sist i listan) så ser det ut som om den borde finnas med, oavsett hur blanka beaktas:

A K TT E R S
A V LL I D S

Är det något skumt med hur "mest sannolika som aldrig lagts" genereras? Eller handlar det om att alla engångsrullningar inte syns under "vanligaste ord"? Kan man i så fall få ladda ner en fullständig lista?

Ett förslag: man kunde filtrera "flest ej godkända rullningar" med minst 20 rullar totalt. På det viset skulle man få veta mer om vem man ska se upp med. Att någon inaktiv spelare rullat fem gånger varav en falsking är inte lika intressant.

InläggPostat: ons 21 aug, 2013 13:27 
Ordlistekommittén

Inte heller GOUTERA syns under "vanligaste ord" trots att den förekom under senaste SM: GoUTERA (7).

InläggPostat: ons 21 aug, 2013 14:29 
Styrelseledamot

En sak jag stör mig på är att man får "ordkunskapspoäng" för ogiltiga ord. Det är väl inte ordkunskap att lägga ord som inte står? Vore en mer intressant lista med 0 poäng för ogiltiga rullningar.

InläggPostat: ons 21 aug, 2013 17:31 

Instämmer med föregående talare. Det finns något märkligt i att kunna erhålla ordkunskapspoäng för att exempelvis stava fel till ett ord. Om ordkunskapen får antas beaktas utifrån regelverkets ordbank känns det väldigt märkligt att erhålla poäng för ord som inte förekommer däri. En felstavning enligt SNEATOR ger över tid sannolikt väsentligt högre ordkunskapspoäng än det godkända ordet. Många gånger säger också falskingar mer om motståndarens bristfälliga kännedom.
Sedan uppkommer givetvis situationer där det är motiverat att både lägga och släppa igenom falskingar. Men bör de för den skull generera "ordkunskapspoäng"? (Är det ett bra namn i sammanhanget?)

InläggPostat: ons 21 aug, 2013 20:00 
Användarvisningsbild

Hej!

Jag är har konstruerat rekordsidor mm, men har inte lagt jättemycket jobb på dem och kan inte lova att de är matematiskt korrekta. Är det kanske någon av er som vill kolla in koden som genererar sidorna? Vi har en fantastisk databas att ösa ur. För den som kan skriva sql-frågor och skriva lite enkel php så är det inte svårt att ta fram mer och bättre statistik. Säg bara till, den som vill göra det!

Själv är jag ganska dålig på mysql, php och sannolikhetslära så nuvarande sidor är både långsamma och säkert lite felaktiga.

InläggPostat: tor 22 aug, 2013 01:40 
Regelkommittén

Jag kan försöka kolla på det nån gång. Är inte riktigt klar med ändringarna till nya Manfred än dock, har inte tagit mig tid att lista ut hur man ska importera rullningar från Manfred utan att riskera att ha sönder något annat.

Det verkar ju helt klart finnas en bugg i statistiken och jag är rätt säker på att jag kan hitta problemet. Om någon är otålig så vill jag fortfarande ha mer hjälp med att testa nya Manfred, och jag tänker inte börja nåt annat scrabbleprojekt innan en första releaseversion av Manfred är klar!

InläggPostat: tor 22 aug, 2013 07:10 
Ordlistekommittén

Jag tar gärna en titt på skripten!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]