Anagramsor

Om allt som rör Scrabble, men inte passar under någon ovanstående rubrik.

Anagramsor

Inläggav ANDERStG » tor 03 okt, 2013 20:01

- AKTRIS fick en benig liten pilt -

I engelskt scrabble sägs en del använda anamonics. Poängen är att snabbt erinra sig alla bokstäver som kan kombineras med en stam på (t ex) sex bokstäver. Sedan sätter man ihop en fras som innehåller de möjliga sjunde bokstäverna. I bästa fall är frasen beskrivande eller så absurd att den är lätt att minnas. Några exempel på engelska: http://www.poslarchive.com/math/scrabbl ... -twl2.html

Har någon prövat det här på svenska under årens lopp? Jag tycker mig minnas att någon version av Frank listade de vanligaste stammarna. Jag sökte lite och hittade Gregers förslag till svensk benämnning: anagram + ramsa = anagramsa!

Att hitta på beskrivande eller roliga fraser var inte lätt. Vill någon ordkonstnär ge sig på det och dela med sig? Här är de vanligaste stammarna med sex bokstäver. Formatet är (stam som alfagram, sjunde bokstäver, antal sjuor, anagram på stammen).
Kod: Markera allt
aikrst  bcefgiklnpt    20   (aktris)
agilns  adeghkmnrstv   20   (inslag,signal,singla,slinga,snigla)
aekrst  abcdhijnotäåö  19   (kretsa,rasket)
aiprst  acdehkmnpst    17   (patris,sprita,stripa)
agilnn  bdeghkmprsvx   17   
adenrs  aefginovyäå    16   
ginnrä  bdgjknst       15   (näring)
aeilrt  dfgknorstuv    15   (italer)
aekrtt  aelnoprstuxä   15   
aerstt  aegkmnoprtä    15   (streta)
aiklst  bimnoprtåö     15   
aeirst  dghklmnoprv    15   
aeknrs  bghilmnoptuv   14   (karens,kasern)
ainrst  begikptuvä     14   (sintra)
aeikrs  dflnprstvz     14   (karies)
aggiln  mnrstä         14   
agilnr  adgkns         14   (ringla)
ekorst  agilmnostv     14   (eskort,koster,sektor,skoter,stoker,stroke)
aenrst  ehikmostuy     14   
aeknrt  abhinostuä     13   (nektar,tanker)
ailrst  begklmtu       13   (strila)
aiknrs  acdefglnptu    13   (anskri,iransk,karnis)
afikrs  efgklmnrt      13   (friska)
aakrst  elnptä         13   (kratsa,traska)
adegnr  degimorsäö     13   (dragen)
agikls  bdelmnopsv     13   (lagisk,saklig)
eikrst  adehlmnou      13   (strike)
aiklrs  deflnstu       13   (iskarl)
aaekrs  bklmpstv       13   
agilss  fgkmnprstv     13   (gissla,slasig)
eginnt  abklmoprs      12   
agilms  fkmnprstv      12   
egilns  aeghknsvx      12   (enslig,neslig,singel,snigel)
egilnr  dgikoptväå     12   (reling,renlig,ringel)
aiklms  aefgikostu     12   (malisk)
afikrt  bglnosv        12   (ikraft,trafik)
aeenrt  adgijlpstv     12   
deginr  aelnostå       12   (nedrig)
agikln  belnrstv       12   (klinga,lankig)
adginr  abefloä        12   (gardin,indrag,randig)
agiknn  bhlmnprst      12   
aimrst  adeglmpvx      12   (matris)
aenstt  dgilorux       12   
aeinst  cdkmprt        12   (asteni)
eknort  agiklsty       12   
agilst  bemnprst       12   (slagit)
aeklrs  aciklnrsuvyä   12   
ANDERStG
Ordlistekommittén

Re: Anagramsor

Inläggav Zak » tor 03 okt, 2013 23:02

RENLIG ko på väg dit.
For all my little words
Zak

Inläggav Zak » tor 03 okt, 2013 23:44

STRETA mot, kära peng!

Okej, det blev väl inte världens mest intelligenta meningar, men skoj och säkert väldigt användbart pyssel. :)
For all my little words
Zak

Inläggav oeronbarn » fre 04 okt, 2013 09:19

Även om det nog är roligt med ramsor lägger jag mina pengar på att det är mer effektivt att bara träna på att hitta själva orden. Visserligen är det säkert bra att ha många och starka associationer mellan liknande ord men det bildas nog automatiskt hos de flesta om man exempelvis lär sig och tränar på orden i sannolikhetsordning.
Du kan skoja med apan, men akta dig för att leka med hans svans. -- Ordspråk från Haiti
Användarvisningsbild
oeronbarn

Inläggav Zak » fre 04 okt, 2013 12:15

oeronbarn skrev:Även om det nog är roligt med ramsor lägger jag mina pengar på att det är mer effektivt att bara träna på att hitta själva orden. Visserligen är det säkert bra att ha många och starka associationer mellan liknande ord men det bildas nog automatiskt hos de flesta om man exempelvis lär sig och tränar på orden i sannolikhetsordning.

Men jag tror att sådant här är bra för att automatisera spelandet så mycket som möjligt. Om man sitter med en sådan uppsättning 6 bokstäver och en blank vet man alla möjligheter utan att behöva leta efter dem, och framför allt behöver man inte undra över alla möjliga extra bokstäver som inte genererar en giltig rullning. Fast jag tror att detta är bättre för sjuor: sitter man med vissa uppsättningar sju bokstäver är det skönt att veta vilka åttor som kan skapas på planen utan att behöva leta genom varje ledig bricka. Dock förutsätter ju det här att man gör väldigt många ramsor för att det ska ha någon vidare effekt... men det känns som ett trevligt komplement, och det blir så dödande att sitta och träna på att hitta vanliga sjuor.
For all my little words
Zak

Inläggav ANDERStG » fre 04 okt, 2013 13:40

Jag håller med Zak, det är ett bra komplement. Det beror på hur långt man kommit på sin väg mot upplysning. Med min "lågintensiva" rullningsträning missar jag en del lågoddsare och ser ibland fulingar.
ANDERStG
Ordlistekommittén

Inläggav ANDERStG » fre 04 okt, 2013 14:14

De vanligaste stammarna med sju bokstäver:
Kod: Markera allt
agilnns  efghkmstv     16   (salning)
gilnnst  aeiouyäå      14   
giinnps  gklnrsv       12   
giinnst  egklmrt       12   
adeginr  adgnprtuv     12   (enradig,gnidare,idegran)
agiklnn  chkmrstv      12   (lakning)
agilrst  dgiknostvö    12   (strigla)
aeikmst  fglnprst      11   
agilnst  dgjnoprsv     11   (anglist,lasting)
aginnst  fgklmrsv      11   
aginnrv  adeghkptv     11   (varning)
adginnr  begiknrsv     11   
giklnns  aeoyäåö       11   
agiknns  cklmntv       11   (sakning)
agiknnr  bcdeklmntv    11   (ankring,rakning,ranking)
gilnnps  eiouyä        11   
aeikrst  cflmnprsv     11   (siktare)
aginntv  gikorstyä     10   
egilnns  aegkpt        10   (ensling,selning)
aekrstt  afhouvåö      10   (akterst)
agilnnv  egklpsö       10   (navling)
aeginrt  cdhlmprx      10   (tigrean)
aeiklrt  fgimnpstv     10   (artikel)
ginnstu  jklprtvy      10   
adenrst  aeotuåö       10   
ginnort  aeksäå        10   (rotning)
aklorst  fhmnortvy     10   
aiknrst  aefglsuv      10   (kristna)
gilnnsä  bhknpt        10   (läsning)
aegilnr  costuvx       10   
giinnrs  gklptu        10   (risning)
akmrstä  defhjklp      10   (trämask,träsmak)
ginnstä  dfgjlmnt      10   
aeiksst  klmnpr         9   
aikrsst  adegilny       9   
ginnrsö  dkmnprt        9   (rösning)
ginnrst  aiouyö         9   
giilnns  fgoprt         9   (silning,sinnlig)
aeiklst  fkmrstv        9   
aekrsty  bchlr          9   
agilnsv  giknptvä       9   (vinglas)
aeikmns  klmrt          9   (anemisk)
aeilnrt  adgkmno        9   (latiner,retinal)
aelnort  cdgistu        9   
giklnsä  delmnort       9   (känslig)
agiknrs  fmostvä        9   (skingra)
eginnst  bghiklmt       9   (etsning,stening)
gilnntä  efjmstv        9   (ältning)
aikknrs  abfouyä        9   
aeginrr  bdmopst        9   (grinare,ringare)
giknnrs  iouyäåö        9   
giknnrt  aeioyå         9   
giknnru  bcmnrs         9   
agiknnv  lrstå          9   
aikrstv  efgntuyä       9   
aginnsv  ijklnty        9   (savning)
aeklrst  ainpvy         9   
aeklrsv  dgltvyö        9   (skravel)
gilnstå  egkmns         9   (lågsint)
aeikrss  bdfpstu        9   (sierska)
ANDERStG
Ordlistekommittén

Inläggav Merko » fre 04 okt, 2013 21:54

Det är klart att det skulle kunna vara bra om man nu råkar få exakt de brickorna. Men hur troligt är det att man råkar sitta med exakt något av de ställ man tränat på? Och om man gör det, är det verkligen ett problem om man får tänka någon minut innan man ger upp rullningsförsöket? Jag menar, om jag kollar på vilka ord jag faktiskt rullar så är det ju ganska sällan det är något som syns på den där listan. Och då får man väl ändå tro att jag mindre ofta skulle missa de allra vanligaste rullningarna än de som är konstigare.
Merko
Regelkommittén

Inläggav Kvaser » lör 05 okt, 2013 01:28

Saxat från Scrabble Help Glossary:

ANAMONICS

A word-learning institution invented by masters players to prevent ambitious beginners from advancing too quickly.

This is achieved by convincing the novice to create and memorize hundreds of clever mnemonics like...

RETAIN Aunt Vera's Youth

to remember that the rack R-E-T-A-I-N combines with all letters except for A, V, and Y to form a valid seven letter word.

Meanwhile, the masters player memorizes ten thousand high probability bingos in the same amount of time."
Kvaser

Inläggav FrökenSvåår » lör 05 okt, 2013 07:07

Zak skrev:
oeronbarn skrev:Även om det nog är roligt med ramsor lägger jag mina pengar på att det är mer effektivt att bara träna på att hitta själva orden. Visserligen är det säkert bra att ha många och starka associationer mellan liknande ord men det bildas nog automatiskt hos de flesta om man exempelvis lär sig och tränar på orden i sannolikhetsordning.

Men jag tror att sådant här är bra för att automatisera spelandet så mycket som möjligt. Om man sitter med en sådan uppsättning 6 bokstäver och en blank vet man alla möjligheter utan att behöva leta efter dem, och framför allt behöver man inte undra över alla möjliga extra bokstäver som inte genererar en giltig rullning. Fast jag tror att detta är bättre för sjuor: sitter man med vissa uppsättningar sju bokstäver är det skönt att veta vilka åttor som kan skapas på planen utan att behöva leta genom varje ledig bricka. Dock förutsätter ju det här att man gör väldigt många ramsor för att det ska ha någon vidare effekt... men det känns som ett trevligt komplement, och det blir så dödande att sitta och träna på att hitta vanliga sjuor.

Det här var en synnerligen intressant diskussion – anagramsor eller peta med bokstäver, minnas helheter eller detaljer? Hjärnan mår bra av att se helheter, men vilket sätt som är bäst för den enskilde scrabblaren beror så mycket på om man har vänster- eller högerdominans i hjärnan. Vi är alla olika och har säkert i nån mån hittat vår favoritnyckel. Själv kör jag definitivt med nonsenesramsor för att roa hjärnan och hjälpa upp dess vänsterdominans, men alla sätt är väl bra, utom de dåliga - som det heter. Hjärnan vill inte bara ha roligt, den vill också ha variation!
Gerd

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*
Användarvisningsbild
FrökenSvåår
Styrelseledamot

Inläggav Alexon » lör 05 okt, 2013 22:15

axel höll på en del med sånt vill jag minnas, typ TORPARE/ROTEPAR + Å DU ÖBO, STEARIN/RETSINA + SVANSTOK eller SENATOR + DILLMiX

det är ju ett rätt ineffektivt sätt att lära sig, men det är ganska skönt när väl MALISK? eller GNIDARE dyker upp på stället och jag vet vilka alternativ jag har.
Alex
Användarvisningsbild
Alexon

Inläggav Zak » sön 06 okt, 2013 00:01

Jag tycker också att variation är bra, och tror att det är viktigt att vara lekfull och experimentera själv vid all form av inlärning. Huvudsaken, tycker jag, är att det inte är så kontrollerat, om inte annat så för att öka kreativiteten. Jag har till exempel märkt att jag brukar sitta och rabbla idiotiska nonsensord för mig själv när jag spelar, och ibland råkar det dyka upp något i mängden som fungerar. Jag tycker också om att köra sannolika sjuor och åttor, men anser inte att det är det svaret på allt. Björn nämner ju att associatiner bildas automatiskt, men jag tycker att det är intressant att försöka fördjupa mig i sådana kognitiva processer, och kanske systematisera dessa på olika sätt. Nu handlade just det här bara om en udda väg att memorera saker, men jag tyckte att det började låta som om all annan inlärning än att anagramma sannolika ord är slöseri med tid. Jag kan köpa det argumentet om man har en viss mängd tid att distribuera på ordstudier varje dag, och under den tiden har man alltid samma grad av fokus och motivation till detta, men så ser i alla fall inte min vardag ut. Jag börjar i alla fall bli trött i huvudet efter kanske 15 minuters anagrammande (och jag har mer fritid än så som jag vill lägga på scrabble).

Så jag förstår inte viljan att avhålla nybörjare från detta. Jag tycker att man borde få lista ut själv vilka sätt som fungerar, och om de visar sig vara korkade är det också givande. Jag tyckte att de raljanta tongångarna i Pauls inklipp mer visade på ett uttryck för någon av mästarna att visa på sin egen överlägsenhet i ordinlärning, och det gillar jag inte riktigt. Nu känns det som att Anders projekt dog ut lite grann i den här diskussionen, och det känns lite trist.

Själv tycker jag verkligen inte att ramsor är det bästa sättet att memorera saker, men det har hänt några gånger att det har varit givande, speciellt i engelskt scrabble där det finns alldeles för många ord att lära sig utan några, för mig, semantiska förbindelser alls. Däremot tycker jag att "sexor blir sjuor" och "sjuor blir åttor" är riktigt lärorikt. Dessutom tycker jag att jag mycket oftare numera hittar ord som jag sorterat in i olika associationssystem än sådana som jag bara har kört i anagramträning.

Merko skrev:hur troligt är det att man råkar sitta med exakt något av de ställ man tränat på? Och om man gör det, är det verkligen ett problem om man får tänka någon minut innan man ger upp rullningsförsöket?

Såna där minuter tycker jag är väldigt energikrävande. Jag kan i alla fall känna mig helt förstörd efter en match där jag letat efter rullningar i många av dragen, och känner att jag blir sämre och sämre på att hitta dem. Om man kan förskjuta så mycket som möjligt av sådant till i förväg uppställda regler och samband, och därigenom spara på hjärnverksamheten, tycker jag att scrabbletillvaron blir väldigt mycket enklare.
For all my little words
Zak

Inläggav cafer » ons 09 okt, 2013 10:10

Framför allt tycker jag att det är energibesparande att snabbt kunna komma fram till när det INTE finns en rullning (t ex/speciellt då man sitter med en sjua som inte går ut).
"Du behöver inte hålla med mig ... du får gärna ha fel!"
cafer

Återgå till Övrigt om Scrabble