Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 18 sep, 2018 20:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 30 maj, 2015 12:03 

En knepig situation uppstod vid torsdagens träningsspel i Göteborg. I en match mellan Gustaf Gimstedt och undertecknad hände följande i matchens slutskede:

Efter att ha gjort ett drag tömde Gustaf påsen (trodde vi). Nu hade båda spelarna sju brickor på stället. Före mitt drag dubbelkollade jag att påsen var tom. Det var den, men bredvid påsen låg en bricka kvar, rättvänd så att man såg vilken bricka det var.

Hur skulle vi göra nu? Lägga brickan i påsen så att jag fick ta den när jag gjort mitt drag eller helt enkelt spela färdigt matchen utan denna bricka. Problemet var ju att vi inte kunde fastställa vilken av spelarna som gjort fel. Hade brickan hamnat på bordet när brickorna tömdes i påsen efter föregående match (och alltså legat på bordet under hela matchen, kanske tillfälligt dold under en servett eller liknande) eller hade den på något sätt ramlat ur påsen någon gång under matchen när någon av spelarna tagit brickor? Ingen vet.

Efter diskussion valde vi att lägga brickan i påsen och jag tog alltså upp den efter mitt drag. Det kan tilläggas att brickan på bordet var blank och att ställningen var mycket jämn (även om detta väl inte har någon betydelse för hur problemet ska lösas).

/Åke

InläggPostat: lör 30 maj, 2015 15:36 
Regelkommittén

Jag tror inte man kan ha regler för alla konstiga fall, men jag har funderat på att kanske införa några vägledande principer som kan vara till hjälp.

I det här fallet hade jag som domare tänkt ungefär så här: om brickan legat framme under hela spelet, eller delar av spelet, har båda spelarna haft möjlighet att se detta så att problemet kan åtgärdas innan det får någon konsekvens. Det finns alltså en "skyll dig själv"-faktor för båda spelare om de missgynnas av någon viss lösning på problemet.

Det enda fallet där båda spelarna inte haft samma möjligheter är om brickan ramlade ur när motspelaren drog senast. Den spelaren har haft möjlighet att avsiktligt klanta ut brickorna (inte troligt, men bör beaktas när man bedömer hur problemet ska lösas, eftersom en lösning där potentiellt fusk inte lönar sig oftast är en bra lösning).

Spelaren som fått se blanka och sedan ska dra den har en potentiellt enorm fördel i detta genom att hen kan mjölka ut valfria brickor och skaffa sig en trolig utgång. Hen har dock knappast haft någon rimlig möjlighet att orsaka situationen - att pilla ut brickan i något tidigare läge och få den att hamna under påsen osv verkar inte som någon rimlig eller realistisk fuskmetod. Om hen är den som orsakat situationen av misstag så har också motspelaren haft möjlighet att se brickan och be att den läggs tillbaka i påsen.

Jag tycker att er lösning verkar rimlig. Om det hela upptäckts under själva brickdragningen så hade jag dock röstat för att brickan och de brickor som spelaren håller på att dra (håller i handen) läggs tillbaka i påsen och blandas om.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]