Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: sön 25 jun, 2017 05:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 10 jun, 2013 21:55 
Regelkommittén

Efter att ha dragit ut på detta under lång tid, det var tänkt att vara klart till förra SM, så är nya Manfred äntligen tillräckligt klart för att börja testas. Därför söker jag nu några som vill testa. Det behövs inga speciella förkunskaper, alla som kan ordna en turnering ska också kunna använda Manfred. Dock vore jag extra glad om det finns några som vill testa de lite mer avancerade funktionerna, exempelvis någon som har flera ihopkopplade datorer på ett lokalt nätverk.

Här är några av de nya funktioner och förbättringar som finns i Manfred 2:
  • Importera en turnering från sajten, så att man slipper skriva in alla spelarnamnen manuellt.
  • Det går nu att ta bort spelare som inte spelat några matcher.
  • Diverse problem med åäö i namn och liknande ska vara lösta.
  • Monrad-lottning går nu väldigt snabbt upp till 38 ronder.
  • Rullningar kan skrivas in direkt i Manfred när man rapporterar matchresultat.
  • Ordkoll finns inbyggt i Manfred.
  • Manfred visas i en webbläsare, vilket gör att man kan ändra storlek på fönster osv.
  • Utskrifter fungerar smidigare eftersom man kan skriva ut från webbläsaren. CSS-trick fixar att det blir snyggt också.
  • Manfred klarar nu förutom monrad och manuell lottning även herre-på-täppan samt alla mot alla.
  • För alla mot alla med deltagarantal som är jämna potenser av 2 (såsom Masters) används en algoritm som används på Masters, annars används en annan algoritm.
  • Det går att lägga in flera så kallade "block" med olika spelformer, efter varandra. Exempelvis först alla mot alla och sedan tre ronder monrad.
  • När man kör Manfred på en dator så kan man koppla upp även från andra datorer på ett lokalt nätverk.
  • På andra datorer kan man mata in enskilda resultat eller köra ordkoll, men inte lotta ronder eller ändra inställningar.

Systemkrav är liksom tidigare att man har det lilla programmet Rebol installerat. Manfred stödjer just nu webbläsarna Chrome och Firefox. Stöd för övriga webbläsare kommer att läggas till endast om det inte kräver alltför mycket jobb. Om man inte har någon ordlistefil så blir förstås ordkollsfunktionen inte tillgänglig heller.

InläggPostat: mån 10 jun, 2013 22:28 

Nice! Ska bli spännande att se in action.

Funkar det att köra på Mac? :)

InläggPostat: mån 10 jun, 2013 22:38 
Regelkommittén

Det bör fungera bra på Mac. Förutsatt att man har Chrome eller Firefox. Inte för att Safari brukar krångla så mycket heller, men det är helt otestat.

Folk som vill testa får gärna skicka ett mail till johan snabela ronnblom punkt net så kan jag maila ut.

InläggPostat: mån 10 jun, 2013 23:23 

Wow, vilken superuppdatering! Jag har inget lokalt nätverk hemma, men jag kan testa några andra funktioner om det skulle vara till hjälp.

InläggPostat: mån 10 jun, 2013 23:33 
Regelkommittén

Det viktigaste är att folk testar att det funkar.

Jag har ju testat en del själv men man missar alltid något. Avancerade funktioner behöver också testas mer, men alla behöver inte testa allt!

InläggPostat: mån 17 jun, 2013 20:51 
Regelkommittén

Jag vill gärna ha fler testare. Man behöver inte testa allt. Starta nya Manfred (samma som med gamla), skapa en turnering och fyll i resultat och kolla att allt ser någorlunda rimligt ut. Rapportera vad som testats. I testversionen finns för övrigt en knapp som automatiskt fyller i slumpade resultat, så man behöver inte sitta och mata in alla matcher för att testa. Det räcker med att mata in några och kolla att det funkar.

InläggPostat: ons 19 jun, 2013 19:58 

Några önskemål/synpunkter (som du kanske redan fixat i den nya versionen):

1) Stilstorlek för ordkoll I nuvarande ordkollprogram används en väldigt liten stil, som är ganska svårläst (den är klart mindre än "normalstorlek"). En lösning på problemet kunde ju vara att jag skaffade läsglasögon, men å andra sidan förstår jag inte varför man ska ha en ovanligt liten stilstorlek i detta program. Det naturliga vore ju att ha en STÖRRE stil än vanligt eftersom man vanligen står upp vid ordkollsdatorn och då ofta befinner sig på längre läsavstånd från skärmen än när man sitter ned vid en dator.

2) Stilstorlek och typsnitt för rullningar Även för rullningar vore det naturligtvis bra med lite större stilstorlek. Vill minnas att det är så i "SM-programmet". Och egentligen borde man nog välja ett seriff-typsnitt för rullningsorden. Då är det mindre risk att förväxla versalt I och gement L, vilket man lätt gör med ett sans seriff-typsnitt som Arial eller Calibri.

3) Lottningsproblematik vid ungefär lika många ronder som deltagare I dylika fall kan det inträffa att det inte går att lotta enligt Monrad-systemet i slutet av turneringen. Detta hände vid Göteborg Open 2012. Se gärna i turneringstråden. Under tidspress (p.g.a. tågtider m.m.) fick domarna snabbt försöka komma överens om hur vi skulle lotta resterande rond/ronder och alla deltagare hade inte samma uppfattning om vad som var mest rättvist. Efteråt kom vi fram till att det hade varit bra om Manfred redan vid turneringsstarten kunde "simulerat" lottningen av alla tolv ronderna och meddelat att det inte skulle gå att lotta i slutet. Då hade man redan från början kunnat bestämma hur problemet skulle tacklas. Kanske 10 ronder Monrad + 2 ronder herre-på-täppan, vilket ju ska kunna läggas in som olika "block" i nya versionen. Är detta svårt att ordna?

/Åke

InläggPostat: tor 20 jun, 2013 00:45 
Regelkommittén

Ordnära skrev:
1) Stilstorlek för ordkoll I nuvarande ordkollprogram används en väldigt liten stil, som är ganska svårläst (den är klart mindre än "normalstorlek").

Så är det redan gjort. Eftersom det körs i en webbläsare så kan man också öka storleken på all text genom att trycka ctrl+.

Ordnära skrev:
2) Stilstorlek och typsnitt för rullningar

Det är en bra idé. Jag ska ändra det när jag gör ändringar nästa gång. Det går som sagt att ändra storleken på all text, men det är rimligt att göra just rullningarna större än annan text.

Ordnära skrev:
3) Lottningsproblematik vid ungefär lika många ronder som deltagare

Även gamla Manfred kontrollerar att alla kommande ronder är möjliga att lotta. Men att det är möjligt att hitta någon lottning innebär inte att det är lätt att hitta den lottning som uppfyller de principer som gäller för monradlottning. I princip så kan man ju bestämma lottningen för samtliga ronder direkt, men vad vore då poängen med att använda monradsystemet? Det går ju ut på att spelarna ska få möta spelare som ligger ungefär lika i resultattabellen.

Nya Manfred kontrollerar också att det i princip är möjligt att lotta alla ronder. Det är också snabbare och kan därmed testa fler kombinationer inom rimlig tid. Det gör också tester som kan avfärda omöjliga matchningar tidigt vilket gör att chansen är större att hitta en korrekt lottning även i krångliga lägen. I de tester jag gjort hittills har jag inte lyckats hitta några problem upp till 38 ronder, vilket tycks betryggande. Men det är möjligt att det under mer realistiska förhållanden (jag har slumpat matchresultaten fritt) fortfarande kan uppkomma problem även för färre ronder.

Om det skulle hända så går det i nya Manfred att avbryta och det kommer då upp instruktioner på hur man kan göra för att fortsätta turneringen. Det som föreslås är då att man inleder ett nytt block där det är möjligt att möta samma motståndare ytterligare en gång. Det påverkar inte vem som kan få frirond, och det går snabbt att ändra. Så även i värsta fall ska det här inte behöva bli problem med nya Manfred.

Men allt detta behöver testas mer, för det kan ju finnas fel i programmet som gör att det inte fungerar även fast funktionerna i princip finns där.

InläggPostat: lör 13 sep, 2014 07:27 
Ordlistekommittén

Var är Manfred 2? :)

InläggPostat: sön 14 sep, 2014 16:08 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Vore det skäl att lägga ut den nya varianten på sidan Manfred under ABC för arrangörer, för jag antar att den fil som nu finns där (manfred.r) är den gamla. Eller håller vi fortfarande på och testar Manfred 2?

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: sön 14 sep, 2014 19:25 
Regelkommittén

Efter SM är tanken från min sida att vi lägger ut på sidan. Men intresserade arrangörer får gärna höra av sig innan dess!

InläggPostat: tor 27 nov, 2014 17:12 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Nu när SM är över kanske vi övriga arrangörer kan få ta del av Manfred 2. Eller var det meningen att vi skulle köra den gamla versionen ett tag till? Vi laddar gärna ner programmet till FM 7 dec.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: lör 29 nov, 2014 13:15 
Regelkommittén

Jag har inte behörighet och/eller kunskap att lägga upp på sajten men SM-versionen är klar nog för att läggas ut och kan fås via mail (se inlägg tre i denna tråd).

InläggPostat: fre 09 jan, 2015 11:03 
Ordförande

Jag kan ta och hjälpa till med att uppdatera Manfred-relaterade sidor och länkar. Jag hör av mig till dig Johan så snackar vi ihop oss vem som gör vad.

InläggPostat: fre 13 jan, 2017 21:43 
Ordlistekommittén

ABC för arrangörer har fortfarande version 1.03.

Jag kopierade version 2 från en annan dator men stötte på felet i skärmdumpen:
https://snag.gy/2TGZKc.jpg
Vad kan det bero på?

InläggPostat: fre 13 jan, 2017 21:48 
Ordlistekommittén

Det löste sig med en nyare version av Rebol. Det vore bra om någon kan uppdatera länkarna i "ABC".

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]