Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 15 dec, 2017 02:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08 dec, 2013 18:28 
Användarvisningsbild

Radagast skrev:
jonissen skrev:
Världens bästa TV-sport. Vore kul om vi kunde göra något liknande (i mycket mindre format) i Sverige :). Någon kanske skulle vara intresserad.

Fast vilka skulle titta? Gustaf, Tonny och kanske min mamma, men vilka mer? Är det värt besväret?

Om vi inte gör någonting så är svaret på din fråga såklart: ingen alls :) Gör man en underhållande stream, med hyfsad produktion och kommentatorer som gör ett bra jobb med att förklara och entusiasmera för en bredare publik, kan man nog få folk att titta. Men det kräver såklart tålmodigt arbete under en längre tid att bygga en sådan publik.

Jag kanske kan tänka mig att hjälpa till med ett sånt projekt, men å andra sidan är det roligare att spela scrabble :)

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 18:35 
Användarvisningsbild

Thailändaren vinner tredje matchen och har nu 2-1 mot Richards. Kan väl inte bli mycket mer spännande än så? Jag antar att det är ganska bra för sporten om inte Richards tar ännu en stor titel.

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 19:15 

2-2 nu, det blir en femte och avgörande match! Med tanke på att det bara verkar vara 400 pers som kollar på finalstreamen är jag nog benägen att hålla med Gunnar.

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 19:25 

Wow vilken smakstart...

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 19:31 
Ordlistekommittén

Yann skrev:
Wow vilken smakstart...

Och nu en dubbel-dubbel med sex hakningar!

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 19:32 

Sanslöst.

InläggPostat: sön 08 dec, 2013 20:01 
Ordlistekommittén

Hooray for Nigel Richards, third time World champion (or perhaps MSI Champion is the correct designation now)!

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 07:11 
Regelkommittén

Merko skrev:
En 80:e-plats vore en stor framgång

Grattis Gunnar till 79:e-platsen! Mycket bra jobbat, hälften vunna matcher ± 0,5 är ju riktigt bra givet förutsättningarna. Sedan tycker jag att vårt system med PJ-poäng är väldigt mycket rättvisare, om man som dig mött motstånd i mitten av fältet så borde man självklart ha någon fördel av det om man senare sjunker lite. Här blir det ju enbart en nackdel, så jag tycker det är en 79:e-plats med klar mersmak.

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 07:15 
Regelkommittén

Radagast skrev:
Jag såg t.ex. skumma GABBROIC på ett bräde idag.

Jag hadde nog lagt GABBROIC, tycker inte det är så skumt. Väldigt rimligt att adjektivisera bergarter eftersom man ofta använder dem för att beskriva något.

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 10:57 
Valberedningen

Radagast skrev:
jonissen skrev:
Världens bästa TV-sport. Vore kul om vi kunde göra något liknande (i mycket mindre format) i Sverige :). Någon kanske skulle vara intresserad.

Fast vilka skulle titta? Gustaf, Tonny och kanske min mamma, men vilka mer? Är det värt besväret?

Sista matchen under SM 2011 hade 152 tittare live. Lite marknadsföring kommer man nog långt med.

Min mamma hade också tittat.

Och bra jobbat Gunnar!

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 16:50 
Användarvisningsbild

jag kan ställa upp som kommentator på nästa sm. vore jättekul om vi kunde börja lajvsända mer

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 17:18 
Styrelseledamot

Det var längesen jag blev så sugen på att spela schack som när jag följde schack-vm och jag har aldrig varit så sjukt sugen på att börja spela engelskt scrabble som nu (även om jag nog inte kommer göra det). Jag tyckte till och med det var lite roligt att titta på dreamhack på TV, även om jag inte hade någon aning om vad som hände. Det finns fler sådana spelnördar som tycker det är roligt att följa något spel med folk som gått in för det ordentligt, och en och annan wordfeudare borde det ju dra till sig.

Det finns fler syften än att locka nya spelare till borden. Jag skulle vilja ha ett en match med mastersvinnaren mot SM-vinnaren någon gång under sommaren och att dessa skulle spela kanske 11-13 matcher under en helg eller kanske lite luftigare upplägg. Detta miminmerar slumpmomentet och skulle kunna bli en prestigefylld tävling samt höja masters' status. De flesta scrabblare kommer då att befinna sig hemma och en del av dem är nog intresserade att se detta via nätet. Det skulle också bli ett mycket intressant forum för att diskutera strategi och för de lite lägre rankade att lära sig spelet.

Vi behöver naturligtvis inte köpa in ett så fancy bräde som de har i internationell scrabble, utan kan ju nöja oss med att skriva upp poäng och brickor själva, eller ha kameror på brickställen. Det är egentligen inte så mycket som behövs. Två villiga spelare, två villiga kommentatorer och några enklare kameror. Helst ser jag att vi vid detta tillfälle lyckats få en app/sida som man kan spela svenskspråkigt scrabble på som vi kan göra lite reklam för.

Vi hade alltså 152 tittare när vi streamade på SM och då var de flesta scrabblare vid borden utan att ha försökt särskilt mycket. Det känns ju ganska lovande.

Så om Alex är villig och mastersvinnaren är villig tycker jag vi kör i redan sommar. Jag kan vara kommentator (förutsatt att jag inte vinner masters). Vi kan ju försöka få folk att kolla, men om inte så blir det ändå väldigt spännande för oss i förbundet att diskutera dragen och matcherna internt.

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 17:20 
Styrelseledamot

Sen behöver ju inte matcherna nödvändigtvis vara sanktionerade. Det går ju att diskutera.

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 18:00 
Ordlistekommittén

jonissen skrev:
Vi behöver naturligtvis inte köpa in ett så fancy bräde som de har i internationell scrabble, utan kan ju nöja oss med att skriva upp poäng och brickor själva, eller ha kameror på brickställen.
Det blir lite väl dyrt... Brädet kostade 20 000 pund att utveckla (drygt 225 000 kr). Tillhörande programvara för livesändning kan fortfarande förbättras och göras mer "tittarvänlig". En liten artikel om MSIs häftiga RFID-bräde finns här.

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 18:07 
Användarvisningsbild

jonissen skrev:
[bla bla bla] 11-13 matcher under en helg [bla bla bla]
det vore ju en jättekul grej, men så många matcher vet jag inte..

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 18:14 
Styrelseledamot

Alexon skrev:
jonissen skrev:
[bla bla bla] 11-13 matcher under en helg [bla bla bla]
det vore ju en jättekul grej, men så många matcher vet jag inte..

Ja, det kanske är för många. Väldigt få som skulle orka följa hela live, men blir väl så att man tittar lite då och då. 7-9 matcher kanske är lite mer lagom.

InläggPostat: mån 09 dec, 2013 18:23 
Styrelseledamot

Det tråkiga med för få matcher är att det kan avgöras ganska snabbt. Det kan ju räcka med fyra matcher för att avgöra en serie på bäst av sju.

InläggPostat: tis 10 dec, 2013 03:11 

Det är väldigt spännande idéer ni har tycker jag. Klart man kan säga att ingen kommer att titta eller att det är för svårt eller dyrt tekniskt, men det får man väl se när man har provat. Jag skulle dock inte sanktionera en tävling för två personer, men jag ser inte att ett sånt evenemang behöver ha rating inblandad heller för att vara roligt. Jag ska också se om jag lyckas få till en livesändning av ett av spelborden på Masters.

InläggPostat: tis 10 dec, 2013 20:00 
Användarvisningsbild

Alexon skrev:
jag kan ställa upp som kommentator på nästa sm. vore jättekul om vi kunde börja lajvsända mer

jonissen skrev:
Jag kan vara kommentator (förutsatt att jag inte vinner masters).

Jättekul att det finns intresse! ^_^

Det finns ett beprövat recept för att skapa en produkt som är tuggbar för en bredare allmänhet, som används i både e-sport och mer traditionell sport. Essensen är att ha två kommentatorer med olika roller: en play-by-play-kommentator och en expertkommentator. Expertkommentatorns roll är att vara väldigt erfaren och kunnig om spelet, och kunna se matchen ur de tävlandes perspektiv. Play-by-play-kommentatorn ska se matchen från publikens perspektiv: dels beskriva händelseförloppet, men kanske framför allt vara publikens representant gentemot expertkommentatorn genom att ställa rätt frågor för att ta ner det på tuggbar nivå för Jan Svensson, Ödeshög (varför valde X det där draget? vad behöver y göra för att komma tillbaka in i matchen?). I den rollen är det viktigare att vara vältalig, nyfiken och entusiastisk än att ha någon djupare kunskap om spelet - viss grundläggande kunskap behövs såklart, och djupare kunskap behöver inte vara ett förhinder om man är beredd att tona ned det.

Den här rolluppdelningen tycker jag för övrigt att de kunde lyckats bättre med på Carlsen vs Anand: det kändes väldigt ofta som att båda ville fylla expertrollen, vilket gjorde att jag som är n00b rent allmänt, och inte kan algebraisk schacknotation flytande, eller namnen på de olika öppningarna och vad de innebär, ofta blev helt bortdribblad.

Alexander och Jonathan är såklart bland de bästa scrabblespelare vi har, och således ypperligt kvalificerade för rollen som expertkommentator. Är någon intresserad av att fylla play-by-play-skorna? :)

InläggPostat: tis 10 dec, 2013 20:16 
Användarvisningsbild

Vi har ju flera journalister i gänget. Nån av dom kanske känner en journalist som är tillräckligt nördig och har tillräckligt med ledig helgtid för att kunna tänka sig att satsa en helg (mot lite pizza/thaimat och fri mat och dryck på scrabblefesten) på att vara den där folkets röst. Perfekt vore det med nån som betapetat och wordfeudat lite till husbehov, men inte mycket mer än så.

För att experten ska kunna fylla sin roll så skulle vi behöva tillgång till en version av Frank Sim där man kan mata in brickställ och bräde själv och se vad programmet föreslår för möjliga drag.

InläggPostat: tis 10 dec, 2013 23:57 
Styrelseledamot

Sen045 skrev:

Alexander och Jonathan är såklart bland de bästa scrabblespelare vi har, och således ypperligt kvalificerade för rollen som expertkommentator. Är någon intresserad av att fylla play-by-play-skorna? :)

Efter att jag sett schack-vm med kommentatorer pratade jag med en spelintresserad kompis om att det vore kul att försöka göra något liknande med Scrabble. Han erbjöd sig att vara just en sån kommentator. Främst hade jag tänkt mig denna kommentering i ett special-evenemang (duellen/supercupen/annat passande namn) som är likt upplägget i schack-vm. Där möter världsmästaren en utmanare som kvalificerat sig via en särskild turnering. SM-vinnaren och mastersvinnaren känns som de två mest värdiga spelare vi kan frambringa. Och om det råkar vara samma spelare borde turen gå till SM-tvåan. Eftersom Scrabble-året består av två spikade höjdpunkter, SM på hösten och masters på vintern, skulle det vara lämpligt att förlägga detta till sommaren. Jag pratade lite om detta med Alex igår som är sugen. En fråga är hur många matcher det ska vara, 9 kanske är lagom? Och matcherna borde spelas i ett ganska lagom tempo, och inte för tätt intill varandra.

Kommentatorerna inte kan sitta på höravstånd från spelarna. Det vore nog bäst om kommentatorerna är via länk och vi kan gärna ha mer än ett kommentatorspar om intresse finns. Det vore bra om kommentatorerna använder något program för att få fram bra drag, det skulle kunna vara quackle med svensk ordlista. Jag tror det kan gå bra med två scrabblare som kommentatorer, även om en icke-frälst kanske är att föredra om vi vill locka nya spelare. Vi borde dessutom ha en eller två personer på plats för tekniska problem och att eventuellt samtala med spelarna efter matcherna.

Vi ska nog inte utgå från att ingen är intresserad av vår lilla sekt, hur ska vi då kunna växa? Och jag tycker som sagt det känns väldigt roligt med ett lite nytt duellformat med rättvisast möjliga förutsättningar. En stor fördel är att detta evenemang kräver inga stora resurser eller lokaler som ett SM. Det går mycket lätt att spela hemmavid utan några skenande lokalkostnader och annat.

Kommentarer på det? :)

InläggPostat: ons 11 dec, 2013 19:40 
Regelkommittén

Jag tror att det kan vara knepigare än väntat att se till att kommentatorerna verkligen har koll på vad spelarna har på sina ställ. Och om de inte vet det så blir det nog inte så kul att se på, så det måste man verkligen lösa.

Om det ska bli bra så behöver man nog också två kameror som visar spelarnas ansikten, eller åtminstone en kamera som visar båda spelarna från sidan. Samt att kommentatorerna (eller någon annan i produktionen) kan växla mellan denna vy och brädet på ett ledigt vis. Det blir nog väldigt anonymt om man aldrig får se spelarna.

Bäst vore nog också att främst inte visa brädet som foto, utan en datoråterskapad version med bättre tydlighet. Men har man en kamera ovanför brädet så kan man förstås med fördel växla till den vyn just när en spelare håller på att lägga sitt drag, exempelvis.

Detta med hur man mixar bilder och löser det rent praktiskt med videoströmmarna är jag inte jätteinsatt i. Men givet en spellokal med pålitlig uppkoppling borde det inte vara olösbart.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]