Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 14 dec, 2017 06:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 03 maj, 2014 20:29 
Ordlistekommittén

Scrabble Champions Tournament (som ifjol ersatte VM-turneringen World Scrabble Championship) äger i år rum 19-23 november i London på ExCeL Exhibition and Convention Centre. En pressrelease finns här. Den officiella webbplatsen torde öppnas inom kort.

Två stora förändringar av huvudturneringen i Scrabble Champions Tournament (SCT) är dels att den är öppen för alla som vill betala anmälningsavgiften, dels att den återkommer varje år i fortsättningen. Det är oklart om representanter för olika länder kommer att bjudas in till turneringen enligt nationella kvoter. Dock verkar det vara klart att det ska ordnas kvalifikationstävlingar till SCT i både USA och England, och där kan även deltagare från andra länder delta.

Vi får återkomma till om det behövs någon kvalifiering till SCT i Sverige. Det beror som sagt på om vi fortfarande får skicka en spelare som inte behöver betala anmälningsavgift.

/Greger

InläggPostat: sön 04 maj, 2014 14:01 

Dear Greger,

Unfortunately, the old WSC, as we know it, has gone, at least for the moment. This means that every citizen who pays the fabulous price asked by MSI is allowed to play in the so-called Worlds in London. Without any exception. Nigel Richards has to pay it, too. So we will have an Open Tournament called "Worlds", exactly as we already have an Open Tournament in Malta called "European". There are intense debates on facebook group "Scrabble Snippetz" where every international interested player is invited to join. The opinion of the vast majority is that this format is not suitable for the quality of the competition, even if it allows more players from countries with lower ratings, like Romania or Sweden, to participate. For non-English European countries, the lack of the qualification system is a step behind in developing the English scrabble. For example an eventual new talented player will not have the opportunity to test the skills during an internal competition and will suddenly have to face a long and exhausted competition without any idea of what it means and how is going on.
I asked MSI to explain what means that a tournament, like our 2nd Romanian Open, could qualify for giving prizes in free tax places at Worlds. The answer was clear - we can give as much free tax places in Worlds as we want to if we pay the equivalent fees to MSI. No promotions, no discounts. So why to give free tax places when the top players can decide themselves if participating or not in the Worlds.
Our desire as players from non-English continental European countries, like Sweden, Norway, Poland, Germany, the Netherlands, France, Slovakia, Czech Republic, Romania or Austria, is to come together and sustain the idea of a tournament of our own. An itinerant series of tournaments, one per year, every year in a different country, started 3 years ago in Germany. This year will be held in mid-October in Romania, next year could be in France or the Netherlands and our deepest hope is that someday we will be played it in every continental European country.
Our hope is that MSI, Mattel, WESPA or whoever might be interested will return to the qualification system criteria for sending the best players to the Worlds.

InläggPostat: lör 24 maj, 2014 18:58 
Ordlistekommittén

Nu finns det ett faktablad om Scrabble Champions Tournament. Anmälningsavgiften är rejält hög, 150 pund, eller 100 pund om man är betalande medlem i Mind Sports Academy. Den totala prissumman beräknas till 7000 pund. Alla deltagare spelar 24 ronder 19-21/11. De 8 bästa går vidare till slutspel i preliminärt 8 ronder 22-23/11.

Eftersom SCT nu har gjorts om till en helt öppen tävling, för alla som betalar den höga anmälningsavgiften, behöver inte Svenska Scrabbleförbundet ordna något kval till detta "vm". Jag antar att styrelsen inte har budgeterat för att sponsra deltagandet. Vad tycker styrelsen? Hoppas att någon vill åka till London och representera Sverige ändå!

Tips! Du kan fixa ett gratispass till SCT 2014, om du är beredd att åka till England i juli och lyckas vinna! Mind Sports Academy ordnar två kvaltävlingar i National Space Center i Leicester den 5-6 juli 2014. Tre gratisplatser till SCT finns på prisbordet. Deltagaravgifterna till båda tävlingarna ligger mellan 15 och 22 pund. Läs mer om evenemanget här.

Greger

InläggPostat: tis 18 nov, 2014 19:53 
Ordlistekommittén

Scrabble Champions Tournament, efterföljaren till Scrabble-VM, startar imorgon kl 10 i London. I skrivande stund är 90 personer anmälda. Deltagarlistan finns här. Norden representeras av Gunnar Andersson från Sverige och Anlaug Frydenlund från Norge. John Chew ordnar livesändning av resultat. Arrangören MSI lär också visa livesändning av det hyperelektroniska toppbordet, men det får vi återkomma till. Heja Gunnar och Anlaug!

InläggPostat: ons 19 nov, 2014 10:52 
Sekreterare

Just nu är det 107 anmälda, spelstart om en timme...

InläggPostat: ons 19 nov, 2014 14:33 

Lycka till!

InläggPostat: ons 19 nov, 2014 15:09 
Tävlingskommittén

Heja Gunnar!

Här ser man Gunnars matchresultat: http://event.poslfit.com/2014/sct-me/bu ... /1/06.html

InläggPostat: ons 19 nov, 2014 17:24 
Styrelseledamot

Från imorgon ska det finnas live stream! Heja Gunnar!

InläggPostat: ons 19 nov, 2014 22:39 
Ordlistekommittén

4-4 idag efter några konstiga matcher och många utmaningar. Först två förluster mot kompetent motstånd, sen vinst mot en sydafrikan som satt och led hela matchen. Ytterligare en vinst mot Hardiyanto från Indonesien som kom så sent att tävlingsledaren startade klockan. Han satsade på att bygga trappa och synade mina TEGS, THIRLED och DISCI. Match fem misslyckades jag med att ta revansch på amerikanen Polatnick: Med ett underläge på 100 kunde jag rulla på några ställen, och jag valde AN(C)EStOr som öppnade två röda. Z var kvar, så jag satt och höll tummarna för att något bra skulle hända. Det som hände var att han rullade T(r)IAZOLE för 203 + utmaning. Match sex hände något ovanligt: Vinst 434-411 trots 0-4 i rullningar mot Nicky Huitson från England. Efter tredje rullningen ledde hon med 100, men sen fick jag 50-80-50-50 för Z-X-Q-P. Sen vinst i rond 7 mot en blixtsnabbt spelande gammal engelsk tant (Inger om 40 år?). Dagen slutade sen med totalkross 269-474 mot Joel Wapnick, världsmästare 1999 och fortfarande väldigt bra.

Mina rullningar (bara 9 :(): (A)URIFIEs, PILSNER, RI(N)GTONE, NURSLES, (E)MANATOr, THIRLED, AN(C)EStOr, IGnITEs, *CA(I)RNING (lät bättre än alternativet ENRACING som dock fanns)

Motståndarnas rullningar (12): STANNE(L)S, AGITATe, AGENES(I)S, OUTLIES, UPSENDS, T(r)IAZOLE, SERAFIN, ORATOr(I)O, NATiON(A)L, WEARIES, *ZOcOLOS (elände, det är bara ZOCCOLOS ser jag nu), LIS(T)ERIA

Dagens hjärnsläpp: Försökte spela *YOG. Har inte fungerat tidigare, fungerade inte idag heller.

InläggPostat: ons 19 nov, 2014 22:56 
Styrelseledamot

Jättekul med lite information från dagens matcher! Att vinna trots 0-4 i rull är nog svårtangerat :).

Jag tänkte förresten att det var fredag imorgon, det är alltså från fredag ska det finnas live stream... håll ut allihopa :).

InläggPostat: tor 20 nov, 2014 00:26 
Användarvisningsbild

Gunnar har lika många segrar som Nigel Richards efter dag 1. Efter rond 4 var han faktiskt före honom i protokollet!

InläggPostat: tor 20 nov, 2014 21:49 
Ordlistekommittén

4-4 också idag och 8-8 totalt. Mycket öppnare spel idag, fler rullningar både av mig och av motståndarna. Rond 9-10 bjöd på en knapp förlust och en klar vinst som hade blivit tight om jag inte spelat oskyldiga ULU (en inuitisk kniv) på slutet som tog bort alla rullchanser. Rond 11 mot Irfan Siddiqui var den första av tre matcher mot spelare som jag mött i Prag eller Warsawa. Han stack iväg med ETESIAN och cALAM(I)NE i drag två och fyra och ledde med 150, men sen fick jag REUSInG men fegade ur på SIGnEUR som hade gett mer poäng. Mot slutet spelade jag BRUIN för att öppna i ett underläge på 50 poäng. Fem sekunder senare annonserar motståndaren "149" efter att ha rullat TAIL(B)ONE trippel-trippel - förlust 413-577. Rond 12 var dagens flytmatch: Motståndaren Becky Dyer fick båda blanka, två S, och rullade tre gånger - men förlorade stort. På hennes startrull vAIRIER kontrade jag med ROOTAGE, och på (R)UNTIEST i drag tre kontrade jag med REGEN(T)AL trippel-trippel för 140. Sen fick jag löjligt mycket för XJZ och vann med 547-439 efter att hon hyfsat siffrorna med sin tredje rullning. Rond 13 var en jobbig historia där jag fick ta upp *MOOLVA (bara MOOLVI) och *OPA, och sen blev det ett låst bräde där jag aldrig hade kontakt. Rond 14 mot Rolles och Pias bekanta Ze Tristan från Sydafrika fick jag båda blanka i drag tre och hittade en av två sjuor från EEJLU?? för fina 93. Sen rullade jag två till (men fegade ur på hakningen R/OVEN) innan jag spelade ett uselt slutspel och fick ta upp *DOLTY när jag skulle blockera ett rulläge, men som tur var gjorde det inget. Rond 15 fick Tim Adamson revansch från VM förra året efter startrull med IODIZER och sen två mer rull. Rond 16 svängde fram och tillbaka några gånger: Jason Keller spelade DISCASE/*GEYS och jag utmanade båda. Sen spelade jag tyvärr ett drag som gav läge för DISCASE i kraft av några hakningar. Sen var det min tur med INFERNO följd av honnörerna, och en ledning på 125 poäng med en blank på stället. Avgjort? Inte direkt, TURGENT (som jag utmanade) och S(H)OOTINg från motståndaren skapade ett jämnt slutspel där jag vann 429-417 efter en suboptimal men defensiv utgång. Det är svårt att spela bra slutspel när det titt som tätt dyker upp helt okända ord på brädet.

Mina rullningar (14): AUDItIN(G), AIRSHOt, STOOLED, LEAFING, REUSInG, ROOTAGE, REGEN(T)AL (140), POETISE, JUbiLEE, MORTARS, REAVAIL (utmanad), INFLEC(T)S, tRAYNES, INFERNO

Motståndarnas rullningar (16): pRAE(t)ORS, OMITTED, DINETTE, GENERAl, ETESIAN, cALAM(I)NE (utmanad), TAIL(B)ONE (149), vAIRIER, (R)UNTIEST, aTHEIST, EgOTISM, IODIZER, AUsTERE(R), BA(N)KSIDE (utmanad), DISCASE (utmanad), TURGENT (utmanad), S(H)OOTINg

Dagens hjärnsläpp: *OPA som sagt. Jag tänkte på fisken OPAH, men egentligen tänkte jag nog inte alls - jag vet ju att det är APO och POA som står.

InläggPostat: tor 20 nov, 2014 22:57 
Användarvisningsbild

Heja heja! Grymt bra jobbat hittills.

InläggPostat: fre 21 nov, 2014 00:06 
Styrelseledamot

Radagast skrev:
4-4 också idag och 8-8 totalt. Mycket öppnare spel idag, fler rullningar både av mig och av motståndarna. Rond 9-10 bjöd på en knapp förlust och en klar vinst som hade blivit tight om jag inte spelat oskyldiga ULU (en inuitisk kniv) på slutet som tog bort alla rullchanser. Rond 11 mot Irfan Siddiqui var den första av tre matcher mot spelare som jag mött i Prag eller Warsawa. Han stack iväg med ETESIAN och cALAM(I)NE i drag två och fyra och ledde med 150, men sen fick jag REUSInG men fegade ur på SIGnEUR som hade gett mer poäng. Mot slutet spelade jag BRUIN för att öppna i ett underläge på 50 poäng. Fem sekunder senare annonserar motståndaren "149" efter att ha rullat TAIL(B)ONE trippel-trippel - förlust 413-577. Rond 12 var dagens flytmatch: Motståndaren Becky Dyer fick båda blanka, två S, och rullade tre gånger - men förlorade stort. På hennes startrull vAIRIER kontrade jag med ROOTAGE, och på (R)UNTIEST i drag tre kontrade jag med REGEN(T)AL trippel-trippel för 140. Sen fick jag löjligt mycket för XJZ och vann med 547-439 efter att hon hyfsat siffrorna med sin tredje rullning. Rond 13 var en jobbig historia där jag fick ta upp *MOOLVA (bara MOOLVI) och *OPA, och sen blev det ett låst bräde där jag aldrig hade kontakt. Rond 14 mot Rolles och Pias bekanta Ze Tristan från Sydafrika fick jag båda blanka i drag tre och hittade en av två sjuor från EEJLU?? för fina 93. Sen rullade jag två till (men fegade ur på hakningen R/OVEN) innan jag spelade ett uselt slutspel och fick ta upp *DOLTY när jag skulle blockera ett rulläge, men som tur var gjorde det inget. Rond 15 fick Tim Adamson revansch från VM förra året efter startrull med IODIZER och sen två mer rull. Rond 16 svängde fram och tillbaka några gånger: Jason Keller spelade DISCASE/*GEYS och jag utmanade båda. Sen spelade jag tyvärr ett drag som gav läge för DISCASE i kraft av några hakningar. Sen var det min tur med INFERNO följd av honnörerna, och en ledning på 125 poäng med en blank på stället. Avgjort? Inte direkt, TURGENT (som jag utmanade) och S(H)OOTINg från motståndaren skapade ett jämnt slutspel där jag vann 429-417 efter en suboptimal men defensiv utgång. Det är svårt att spela bra slutspel när det titt som tätt dyker upp helt okända ord på brädet.

Mina rullningar (14): AUDItIN(G), AIRSHOt, STOOLED, LEAFING, REUSInG, ROOTAGE, REGEN(T)AL (140), POETISE, JUbiLEE, MORTARS, REAVAIL (utmanad), INFLEC(T)S, tRAYNES, INFERNO

Motståndarnas rullningar (16): pRAE(t)ORS, OMITTED, DINETTE, GENERAl, ETESIAN, cALAM(I)NE (utmanad), TAIL(B)ONE (149), vAIRIER, (R)UNTIEST, aTHEIST, EgOTISM, IODIZER, AUsTERE(R), BA(N)KSIDE (utmanad), DISCASE (utmanad), TURGENT (utmanad), S(H)OOTINg

Dagens hjärnsläpp: *OPA som sagt. Jag tänkte på fisken OPAH, men egentligen tänkte jag nog inte alls - jag vet ju att det är APO och POA som står.

Mycket intressant. En regelfråga bara - när du synar två ord och ett är giltigt och ett är ogiltigt, får du då poängavdrag för den ogiltiga synen?

InläggPostat: fre 21 nov, 2014 10:00 
Ordlistekommittén

jonissen skrev:
Mycket intressant. En regelfråga bara - när du synar två ord och ett är giltigt och ett är ogiltigt, får du då poängavdrag för den ogiltiga synen?

Nej, domarprogrammet fungerar som Ordkoll: Man får bara reda på om draget är giltigt eller ogiltigt, inte hur många drag som är ogiltiga. Om jag synar N ord och draget är giltigt så får motståndaren 5N poäng. Om draget är ogiltigt så får inte motståndaren några poäng.

InläggPostat: fre 21 nov, 2014 22:36 
Ordlistekommittén

2-6 idag efter en tung eftermiddag och totalt 10-14. Lite sämre resultat och placering än förra året, men också lite mindre brickflyt. Spelet har nog varit jämförbart. Förra året kändes som en enorm överprestation på både brick- och spelfronten. I år hade jag lärt mig lite fler ord, och använde många av dem, men hade behövt lite mer flyt sista eftermiddagen för att nå drömgränsen hälften vinster. Nu blev det istället plats 90 av 108. Min rating gick upp en smula.

Rond 17 funderade jag på vilken/vilka av KAZI/KHAZI/*KHARZI som finns och valde istället HAIK som startdrag. KHAZI hade varit betydligt bättre. Matchen dog efter några drag när motståndaren David Delicata från Malta fick 79-52-59-81. En intressant detalj var att han fastnade med V, den enda matchen som någon av spelarna fastnade med en bricka, så jag kunde spela ut mina brickor en i taget. Rond 18 var spännande från början till slut och innehöll två ovanligheter: Motståndarens nia (UN)DERLINE och ogiltiga tvåa *GE i slutspelet med E blank. Jag hade vunnit ändå, men han höll på att smälla av när jag synade. Rond 19, min sista vinst, rullade motståndaren tre blankfria, men jag fick honnörerna. Han hade spelat RELOCATE framför 3xord men tänkte inte på hakningen P/RELOCATE som hade kunnat ge mer än en rullning. Rond 20-21 var inte så mycket att säga om: Motståndarna tillhörde den brittiska eliten och det räckte inte med mina två rullningar per match. Rond 22 försökte jag med *INGRATED trippel-trippel men fick den bortsynad. Vi rullade sen två var men han fick mer poäng i mellandragen. Rond 23 hade jag dalat ner till en lite mer lagom bra engelsman, men han fick båda blanka och alla S och jag fick inte ens 300 poäng - hemsk match. Rond 24 rullade vi tidigt en varsin AGNOSTIC och EUPHORIC, men sen drog han ifrån i kraft av 50 för X och MoISTER. Sen slet jag med vokalöverskott tillsammans med den andra blanka men lyckades aldrig hitta någon rullning med mina fyra-fem vokaler.

Mina rullningar (13): ERAsURE, (T)EGUMINa, OUTLIES, LABROSE, GL(A)URIEr (utmanad), SaNTERO, TARSIER, T(E)NTERED, GEOL(A)TRY, (W)InTEReD, GROUNDE(D), aNTIRED, EUPHORI(C)

Motståndarnas rullningar (19): eVASION, OTARIES, INVADES, (UN)DERLINE, TEENIER, RE(L)OCATE, CITRA(T)ED, NITRIDS, (H)AliMOTE (utmanad), DO(P)INESS, UPLANDS (utmanad), SNIFTER, WIEL(D)IER, OLEATES, (C)LOuDING (utmanad), DOUTeRS (utmanad), RE(S)IZINg, AG(N)OSTIC, MOiSTER

InläggPostat: fre 21 nov, 2014 23:06 
Ordlistekommittén

VM-historiens högsta slutpoäng kom i rond 19 och kan spelas igenom här.

InläggPostat: sön 23 nov, 2014 12:46 
Ordlistekommittén

Nu visas finalen, med kommentator här.

InläggPostat: sön 23 nov, 2014 12:58 
Ordlistekommittén

Flera missar under första matchen. Chris Lipe missade vinst i tidsnöd i sitt sista drag - han poängmaximerade istället för att blockera.

InläggPostat: sön 23 nov, 2014 16:53 
Ordlistekommittén

Craig Beevers vann till slut med 3-1 mot Chris Lipe i en spännande finalserie.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]