Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 23 feb, 2018 00:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 01:26 

Axel: *JASÄGARE som du försökte lägga mot mig finns faktiskt, fast med bindestreck; JA-SÄGARE. Så där var du väldigt nära ytterligare en rullning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 01:42 

Qrax skrev:
Axel: *JASÄGARE som du försökte lägga mot mig finns faktiskt, fast med bindestreck; JA-SÄGARE. Så där var du väldigt nära ytterligare en rullning.

Haha, läste det först "jas-ägare". Är man riktigt tät kan man ju ta sån till jobbet på morgonen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 09:12 

*JASÄGARE stod i SAOL 12 om jag inte missminner mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 11:23 
Min (T)ANDsTEN och Johan B's DRE(S)SINg i sista ronden tycks ha bytt ägare.

/björn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 13:02 
Anonymous skrev:
Min (T)ANDsTEN och Johan B's DRE(S)SINg i sista ronden tycks ha bytt ägare.

/björn

Om det bara vore så väl med hela resultatet......

/Gissa vem...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 14:31 

Tack till arrangörerna och mina motspelare för en intensiv helg. Jag lyckades likt Lisa ganska bra att spela för att det var kul mer än att bry mig så mycket hur det går. Det är nog en förutsättning för att jag ska orka spela det här tur- och skitspelet igen. Åtminstone över tre dagar vilket jag ännu har lite svårt att fixa pga olika saker.

Jag är totalt sett nöjd som nia även om det faktiskt är min sämsta placering genom tiderna i en tävling om man ser enbart på placeringssiffran. Att vara 9 av 89 slår ju annars många andra tävlingar jag spelat procentuellt sett. Brickorna var inte helt snälla mot mig (och Gunnar och uppsaliensarna för den delen) den här gången och Fru Fortuna hade tydligen fått flest offergåvor från södra Sverige i år. Jag rullade visserligen 1 per match i snitt (ovanligt nog) men däremellan var det oftast frustrerande ställ att hantera. Få honnörer och få enkla högpoängsdrag. Honnörerna fick jag ofta dumpa för 15-25p för att få bättre balans och när väl högpoängsdragen kom hade jag i draget innan varit tvungen med min enda vokal att lägga riskdrag mot röd för att slippa byta och då kunde jag nån enstaka gång ta läget själv i nästa drag med det jag fiskade upp. Axel O vet nog vad jag menar där...

När jag försökte balansera stället dök dubbletter och tripletter tämligen ofta upp. Inte mindre än fyra gånger lade jag tre brickor och drog 3 stycken ettor av samma sort, E, R, N och S. Då är det svårt att hålla sig och då måste man få kvida lite. I två av fallen hade jag redan en av de brickorna på handen. Att sitta med 4 E och 4 N är ingen höjdare. D var annars en bounce-back-bricka som kom från påsen så fort man lagt den.

Jag kunde ha slagit Björn om jag hittat utgångarna (T)VEGIfTE eller (LUR)VIGhET men nu efteråt är jag faktiskt lite glad att jag inte gjorde det. Björn är en av mina favoritpersoner och jag unnar honom segern mer än många andra. Jag kunde kanske oxå slagit Micke om jag hittat TuNN(T)ALS. Nu blev det en sjuklig vändning i den matchen när han dumpar VM och har skit kvar på stället men drar I och blank och kan rulla en nia. Sånt kan hända, även om det känns som sannolikhetens lagar rubbades lite där. Men Micke är såpass duktig att han förtjänar såna drag ibland. Mot James åkte jag på Svarte Petter på slutet och det är tyvärr så att man behöver mer tur mot toppspelarna än mot de med lite lägre rating. Det kändes ganska tydligt under SM. Två helt hopplösa matcher hade jag, Mot Daniel och Yann. Att sitta på läktaren i såna matcher unnan jag ingen.

Sen måste jag väl nämna att jag fick en match gratis av Alexander F och att min vändning mot Per C (låg under med över 100p) känns ganska osannolik den oxå. Så visst är det åt båda håll. Dock hade jag endast två riktiga flytmatcher rakt igenom, mot Karin i sista ronden och mot Joel. Annars fick jag dåliga starter i nästan varje match men att det kunde lossna efterhand. Mot Erika var det väl mest talande ur ketchupeffektssynpunkt. Liknande scenario mot Martin B och Fredrik H.

Att inte få möta Inger, Johan B, Gunnar och Henrik J kändes märkligt men det visar ju bara hur jämnt det är i toppen och att det knappt finns några lätta matcher längre.

Så vi gamla mästare och uppsalabor får komma igen. Nästa gång kan det vara vår tur. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 18:01 

Kollade nyss om jag hade kunnat rulla i två matcher med bokstäverna
ERSRIM och en blank = ingen 7:a där inte

I en match la jag uttorka och trodde jag hade matchen klar när tjejen jag spelade med sa nåt i stil med, det är ett ord som ska sluta med ett D :o
Jaha sa jag bara och så kollade vi. Hon hade rätt :) Sen letade jag och letade jag efter en annan rullning för jag satt med UTTORA och en blank. Men jag hittade ingen i min hjärna. Nu ser jag att jag hade kunnat rulla med ett endaste ord nämligen PARTOUT. Det gjorde mig glad för det hade jag aldrig kommit på!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 nov, 2008 02:30 

Nu har jag skrivit matchreferat till aaalla mina SM-matcher i min och andreas blogg. http://ordforbundet.blogg.se/

Johan E

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 nov, 2008 11:38 

Att komma på Jazz över röd imponerar. Riktigt häftig :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08 nov, 2008 12:39 
Användarvisningsbild

En vecka efter det stora arrangemanget och de värsta efterdyningarna har börjat lägga sig, verkar det som. :)

Som tidigare regerande SM-arrangör vill jag börja med att gratulera årets generaler till det nya rekordet och en, enligt alla uppgifter, ny succé och uppskattad happening.

Vill givetvis också gratulera nye mästaren Björn som alltid hållt en mycket hög nivå och på något märligt sätt lyckats hålla ganska bra fokus i tävlingarna trots att han har ett lite sengångarmässigt uttryck under långa perioder (främst på morgnarna vilka i Björns fall tycks sträcka sig fram till 18-tiden eller så). Riktigt riktigt roligt och mäkta välförtjänt.

Grattis också till Micke och James förstås. Medalj på historiens största SM är oerhört tungt.

För övrigt har jag utan framgång försökt hitta något som avslöjar div. skvaller och skandaler utanför själva tävlingarna. Hur var festen? Några speciella detaljer som förtjänar en större publik?

Blev också lite nyfiken på tävlingsadministrationen. Någon nämnde något om en smart inmatning av resultat, hur gjorde ni det? Riktigt smart förresten med bricktricket för att minska risken för hoppande brickor.. Känns även pk och bra med "varannan gul" så här i globaliseringens tidevarv..

Togs det något traditionellt gruppfoto (kanske jag har missat förresten då jag bara snabbkollat albumet)?

Något annat att rapportera? Nya grepp, lösningar och idéer som kan/bör återanvändas i kommande turneringar..?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 13:22 
Användarvisningsbild

Det togs inget gruppfoto, men fler bilder kommer förmodligen in i fotoalbumet inom kort.

Jag skulle också gärna vilja veta lite mer om resultatprogrammen som Roland och Måns hade skapat. Jag vet bara att det var baserat på en MS Acess-databas och kommunicerade med Manfred genom att läsa/skriva i de filer som Manfred använder för att lagra turneringsdata. Det innebar att lottningen som vanligt kunde skötas av Manfred, men programmet jobbade bara i bakgrunden. Det som syntes på skärmarna var de nya applikationerna.

En applikation visade resultattabell, föregående rond eller nästa lottade rond.

En annan applikation användes för att mata in resultaten. Den fungerade ungefär som när man knappar in matcher i Manfred, fast mer användarvänligt och med två knappar där båda deltagarna skulle avsluta med att trycka, för att godkänna resultatet. Där fanns det även rutor för att skriva in rullningar.

För att många skulle kunna mata in resultat samtidigt hade flera datorer kopplats ihop i ett lokalt nätverk. Efter en hel del inledande strul med att få datorerna att hitta varandra fungerade detta bra.

Men som sagt, det vore kul med lite mer detaljer om hur det egentligen fungerade, från skaparna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 14:59 

Det är jag som byggde ihop applikationerna som vi använde under SM.

Vi såg ett behov i att först och främst kunna visa en komplett resultattabell och en komplett matchlottning på en skärmbild. Det var där vi började. Sedan insåg vi att vi inte hade någon lust att själva mata in närmare 700 matchresultat och ungefär lika många rullningar, då föddes idén om resultatinmatningsapplikationen, med tillhörande rullningsinmatning.

Roland kodade om Manfred lite grann, så att vi kunde importera resultat från textfiler som skapades från min applikation.

Vi använder fortfarande Manfred till att lotta ronder med, vi har bara byggt några "försystem" för att visa information på ett smartare sätt, och för att flera skall kunna mata in resultat och rullningar på samma gång.

Mina applikationer består av; en central databas, ett program för att visa resultattabell, lottning eller matchdata (man kan ställa in då att applikationen skiftar mellan dessa tre om man vill), en applikation för att mata in resultat, en applikation för att titta på vad folk har rullat och en applikation som sköter kommunikationen till och från Manfred.

Dessutom så gjorde vi en liten applikation som lägger upp spelare i Manfred, detta för att slippa ladda Manfred manuellt på speldagen.

För att kommunicera med Manfred så använder vi oss av Manfredsutskriftsfunktion. Alltså skriver vi ut en resultattabell och en lottningstabell efter varje rond, och dessa importeras sedan automatiskt till vår applikation.

Alla dessa applikationer är i betaversioner, och jag skulle inte släppa iväg något än, då det är för ofärdigt att användas om inte jag själv är med. Men när jag har tid och lust, så tänkte jag göra klart alltsammans så att det går att installera och är lätt att använda för vem som helst.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 15:51 
Användarvisningsbild

Ja vi kan verkligen behöva uppdatera våra program lite. Manfred är bra, men lite opraktiskt i stora turneringar. Vi bör fundera över hur vi i framtiden ska kunna hantera turneringar av den här storleken, eller ännu större.

Det jag gillar med Manfred är att det är oerhört stabilt och pålitligt. Det är inte lätt att göra ett program som klarar att hantera monradlottningen, och det får ju bara inte krascha i sista ronden. Men Manfred har aldrig haft några problem.

Nackdelarna med Manfred är som nämnts bland annat att visningen av lottning och resultat i stora turneringar inte blir snygg. Användargränssnittet är inte tillräckligt enkelt för att alla ska kunna mata in sina resultat. Möjligheten att mata in rullningar saknas.

Jag är också lite tveksam till att ha ett program i språket Rebol. Även om det verkar vara ett trevligt språk att arbeta i, är det ju praktiskt taget ingen annan som användet det.

Er variant med Manfred i bakgrunden och en Access-databas med applikationer tycker jag känns lite för komplicerad. Jag skulle nog inte själv våga använda den, eftersom jag inte kan Access. Det blir lite för avancerat om det krävs att man har installerat reboltolk, manfred, MS Access och era applikationer för att få igång det.

Jag undrar lite om databasen verkligen behövs. Databaser är ju bra för att hantera stora datamängder, men för oss kan de väl inte bli större än att lagring i vanliga textfiler fungerar? Om man ska koppla ihop ett nätverk av flera datorer kanske databasen är nödvändig, men det är nog ändå lite för komplicerat för den genomsnittlige SM-arrangören.

Jag har aldrig skrivit program för att köras direkt i Windows, men borde det inte vara möjligt att utveckla ett sådant som täcker våra behov? Då ska det förstås kunna ersätta Manfred fullt ut, alltså även klara monradlottningen och att ftp:a resultatfilen (livesändning).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 16:08 

Faktum är att Manfred kraschade när vi körde SMtest-turneringen på Rolands dator med Linux. Dessutom tar det väldigt lång tid att lotta när man har många ronder och många deltagare, när jag utökade mina testturneringar till 24 ronder och 92 deltagare så kunde en rond ta över en kvart att lotta (så jag misstänker att vi förr eller senare kommer att växa ur Manfred).

Jag tycker tvärtom att allting blir väldigt mycket enklare med en databas i botten, framförallt så kan man mycket enklare bygga ut funktionaliteten i programmet, snabbare plocka fram rekord och diverse statistik, enklare att använda i nätverk och smidigare resultatinmatning. Det är ändå relativt mycket data som vi behandlar under en större turnering, och då bör vi ha en databas i botten.

Anledningen till att det blev en accesslösning var nog främst p g a tidsbrist, det går ganska snabbt att utveckla i Access, då så mycket är klart från början, man behöver inte koda jättemycket för att ändå få acceptabla applikationer. Däremot så håller jag med om att en .net-applikation eller liknande skulle vara bättre om vi skall göra ett helt nytt turneringsprogram.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 16:18 

Sen kan jag också tillägga att fördelen med att ha ett försystem är att om det kraschar så är inte det hela världen, man kan alltid gå tillbaka och mata in matcherna i manfred som vanligt.

Det är alltid lite vanskligt att ta fram ett helt nytt program, det får ju helt enkelt inte krångla på turneringsdagen.

Applikationerna tyckte jag fungerade bra på SM, det trådlösa nätverket var det lite mer si och så med, men det gick ju också att få ordning på efter lite omöbleringar av datorer och routrar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 16:59 
Användarvisningsbild

Om man utvecklar ett nytt program kan det ju vara lämpligt att det kontinuerligt sparar loggfiler i samma format som Manfred gör nu. Får man sen problem med programmet är det bara att byta till Manfred och köra vidare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 17:35 

Nja, då tycker nog jag att man låser fast sig väl mycket. Vi tittade lite på Manfreds loggfiler, men valde att inte använda de då det blev mycket enklare att utgå från de filer som Manfreds utskriftsfunktionen skapade.

Dessutom är manfreds loggfiler binära, och kan bara läsas av rebol (om man skall skapa en rondfil från ett annat program så måste alltså även denna in i rebol på ett eller annat sätt).

Jag tycker istället att det är bättre att utveckla ett helt nytt program, med en databas i botten, och utgå från Manfreds lottningsalgoritm, pelljönspoängberäknande och FTP-kommunikation med förbundssajten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 17:48 
Användarvisningsbild

Va ni kan!

Jag läser o läser o förstår inte ett smack.
Det blir Pellejöns av alltihop.

Men lycka till! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09 nov, 2008 18:39 
Användarvisningsbild

Måns_E skrev:
Dessutom är manfreds loggfiler binära, och kan bara läsas av rebol.

Ajdå, det visste jag inte.

Måns_E skrev:
Jag tycker istället att det är bättre att utveckla ett helt nytt program, med en databas i botten, och utgå från Manfreds lottningsalgoritm, pelljönspoängberäknande och FTP-kommunikation med förbundssajten.

Låter vettigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 11 nov, 2008 00:41 
Styrelseledamot

Har haft en del att göra efter sm, men nu har jag haft tillräckligt med tid för att hafsa ihop något om min turnering. Väldigt tråkigt och färglöst... men man måste ju inte läsa.

http://jonathanljungberg.blogg.se/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 11 nov, 2008 00:53 
Användarvisningsbild

Låter som väldigt smarta utvecklingar Måns!!

Till nästa SM känns det moget att någon försöker lösa en smidig direktsändning med små "pokerkameror", tycker jag.. Skulle ge ytterligare en dimension för publikintresse samt krydda hela arrangemanget.

Vore kul om någon har möjlighet att testa lite (någonstans där det liras turneringar ofta - och finns tillräckliga kunskaper..).

Efter diskussionen i fjol (inför förra SM) togs ju ett slags beslut att vi skulle avstå. Dels var det ju fråga om praktiska möjligheter men vi tog även hänsyn till att spelare ev. inte vill spela i direktsändning då det finns risk att man blir extra nervös och/eller störd av filmningen..
Detta tänker jag att man skulle kunna lösa genom att ha ett fristående "feature-bord" och i tur och ordning fråga bord 1, 2, 3 etc. tills båda spelarna på ett bord nappar/godkänner.

Frivillig direktsändning alltså..

Frågan är vad som krävs tekniskt för att en sån sändning skulle bli publikvänlig på nätet..?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 11 nov, 2008 09:40 

Härlig idé Stefan. En sak som skulle göra det mer publikvänligt är om man på ett enkelt sätt kan bläddra mellan dragen. Kanske så enkelt att man bara flyttar filmen fram och tillbaks vilket manjju kan med de flesta spelare.

Jag tänker som så att om jag är hemma när det är SM så har jag dator och länk uppkopplad, men jag sitter ju knappast klistrad vid datorn hela tiden urtan tittar till lite då och då, och då vill jag på ett enkelt sätt kunna se hur dragen spelades. Vad som är viktigt där är väl skärpa och stadga på kameran, vilket ju också innebär storlek i överföring.

Annars var det väl just direktsändningen som var störande i detta mästerskapå som jag nu i efterhand verkligen blir imponerad av när jag läser de olika detaljerna ovan. Ordspel gjorde ju ett webförsök också men med på tok för dålig bredd för att det skulle funka för mig att titta på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 11 nov, 2008 10:03 
Ordlistekommittén

Jag tycker att den rapportering som har varit från VM kan vara ett bra första steg, d.v.s. så här:

http://www.wscgames.com/cgi-bin/showgcg.cgi?id=2007/f3;turn=26

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 11 nov, 2008 10:56 
Användarvisningsbild

Radagast skrev:
Jag tycker att den rapportering som har varit från VM kan vara ett bra första steg, d.v.s. så här:

http://www.wscgames.com/cgi-bin/showgcg.cgi?id=2007/f3;turn=26

Absolut. För direktsändning krävs dock minst en och förmodligen två personer som antecknar brickställ och drag och matar in. Vi har provat att dokumentera manuellt i höstserien några gånger. Är man bara en så går det, men blir tämligen stressigt.

Jag har vagt för mig att det är en kille som heter John Chew som utvecklat de funktioner som används för annotering av matcher. Han brukar vara webbmaster på de amerikanska mästerskapen och det kunde ju vara värt att kontakta honom och höra sig för lite om det finns någon möjlighet för oss att använda programmet. I det sammanhanget kunde man också titta på om det gick att använda sig av deras redovisningsfunktioner där man ser utvecklingen rond-för-rond oc spelare för spelare i tävlingen.

Bra och kreativa idéer naturligtvis från Stefan också!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 11 nov, 2008 14:18 
Ordlistekommittén

Henrik.J skrev:
Jag har vagt för mig att det är en kille som heter John Chew som utvecklat de funktioner som används för annotering av matcher. Han brukar vara webbmaster på de amerikanska mästerskapen och det kunde ju vara värt att kontakta honom och höra sig för lite om det finns någon möjlighet för oss att använda programmet. I det sammanhanget kunde man också titta på om det gick att använda sig av deras redovisningsfunktioner där man ser utvecklingen rond-för-rond oc spelare för spelare i tävlingen.

John har faktiskt redan tagit kontakt! Några dar före SM fick jag ett mail om att han skulle vilja anpassa sitt matchrapporteringssystem för svenskt Scrabble. Han frågade mej om det fanns nån match som han kunde använda för att testa detta på, men efter febrilt letande kunde jag bara hitta en match som rapporterats drag för drag (på Per Starbäcks sajt, har inte länken just nu) men där fanns bara brickställsinformation för den ena spelaren, så det funkade inte.
Ett förslag kan vara att t.ex. på Scrabble Masters göra ett försök att dokumentera matcher på fullständigt sätt och visa dem på nätet med Johns system. Dock krävs det två personer som noterar alla förändringar på stället och att i alla fall en person (eller en av spelarna) noterar alla drag. Då kanske det t.o.m. kan sändas direkt. Alternativt får båda spelarna notera sina brickställ inför varje drag och så får man mata in detta efteråt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]