Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tor 15 nov, 2018 08:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 03 nov, 2008 23:45 

Jaa, jag vet inte i vilken ända jag skall börja; det har varit en synnerligen upplevleserik weekend, många intryck att smälta.

Jag skulle kunna skriva en halv roman om alla intryck, upplevelser, o.s.v. jag varit med om, men jag skall försöka fatta mig kort.

Börjar med mig själv; hade som målsättning att höja min rating, och det lyckades jag med. Den här turneringen hade jag mitt bästa poängsnitt hittills, vilket jag också är nöjd med.

De matcher jag bäst kommer ihåg är matchen mot David T. (drömmatch för min del, med två rullningar och slutpoäng på över 500) och matchen mot en svensk mästare - Greger; lite shabbel med avbockningen, men efter noggrannt räknande på slutet, blev det oavgjord.

Resorna och inkvarteringen för finska landslaget var som vanligt lite småstruliga ( men nu borde alla var hemma, utom Pia, som är på hemväg).

En extra bonus är alla de nya bekantskaper jag gjort; människor jag förmodligen aldrig skulle ha träffat annars.

Ett stort tack till alla motspelare, arrangörer, chaufförer, och funktionärer!
(Scrabbleänglarna icke att förglömma!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 00:36 
Användarvisningsbild

tack alla för en fin helg. kul att se så många nya och unga (med risk för att låta gammal och erfaren), är övertygad om att den här leken kommer fortsätta växa. hoppas man får se mer av den helsympatiske värmlänningen andreas på tävlingarna snart också.

kändes skönt att det var jag som, i de allra flesta fallen, tjänade på att ord blev utmanade. i matchen mot claes synade jag bort hela sex ord och fick en giltig TORAX utmanad.
kändes mindre skönt att få turneringens högsta Z-dragspoäng emot mig och därmed förlora, även högsta rullningspoängen var emot mig i en match jag var påväg att vinna. annars kanske jag hade haft en chans på nertzen?

förövrigt tycker jag att rullningarna borde dyka upp på sidan snart..

ps. grattis björn. ds.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 00:38 

Näste man till rakning.

Andra gången i Götet för att delta i ett, återigen, finfint SM. Det gick bättre än nånsin tidigare på SM för min del. Jag är nöjd.

Två matcher tar jag med mig i min Scrabblerygga, en av dem vare sig jag vill eller inte.
Den ena är den mot Isak, en pojkvasker som imponerade stort i mina ögon. Smackade ut ODYSSÉ bara sådär. Hoppas möta en ännu kaxigare Isak även i framtiden.
Den andra är den mot Elmis, en annan pojkvasker som jag sånär lyckades ta ner på jorden efter hans två rullningar i de två inledande dragen. Dåligt disponerad tid och grym nervositet stoppade mig från att göra typ den göttaste upphämtningen. Nåja, skam den som ger sig. Vi möts igen, inte sant Elmis?

Björn ska ha ett bamsegrattis, likaså Micke och James. Applåder!

Tack till Roland och Måns för ett bra arrangemang. SM i göteborg 2009? ;)

Slutligen vill jag säga till Anita att jag alltid varit nyfiken av mig men att du inte behöver berätta om du inte vill.

God natt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 00:44 
Styrelseledamot

Grattis till den eminente Björnen och alla andra som placerade sig i täten. Jag imponerades verkligen av den ordkunskap många av er besatt...

Tack till de fenomela arrangörerna, till alla motståndare som fått stå ut med rookies som jag och till alla mina brickor i omgång 4, 5, 12 och 13.

Sedan måste jag lyfta fram Isak Heyman, 13 år och vilken himla lirare!

Det var roligt att träffa er alla, vi lär ses igen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 01:06 

Det har varit en otroligt roligt helg, även om min egna prestation i själva tävlingen var lite sämre än vad jag hade räknat med (vill dock försvara mig med att jag hade fem matcher, med konstant urusla brickor, som jag omöjligt kunde ha vunnit vare sig jag arrangerat eller inte :?)

Jag tycker att det är skönt att all planering slutligen föll på plats, och att SM blev så mycket av allt som vi ville. Jag vill härmed passa på att ytterligare en gång tacka alla funktionärer och övriga behjälpliga som har ställt upp på ett fantastiskt sätt. Tord som fixade spons så att protokollen kunde bli så bra som de blev. Rolands syster och svåger som kom ner från Borås, bara för att gratis ställa i ordning festlokalen, och sedan serva oss där hela kvällen. Tommy kunde inte ens vara med och spela, men bodde ändå i lokalen och ordnade för oss andra under hela helgen, då han inte jobbade. Patrik hoppade in som en tredje arrangör, och hjälpte mig och Rolle att hålla ihop hela turneringen. Patrik och Gustaf såg till att all mat fanns på plats. Ros-Marie och Susanna såg till att kaffe, kaffebröd och mackor fanns tillgängligt under speldagarna. Johanna, Micke och Björn hjälpte till med incheckningen. Micke och Björn hjälpte dessutom till att ställa upp bord, fixa med bordsnummer och annat smått och gott före turneringsstarten. Att sedan dessutom Björn, efter att ha vunnit ett Scrabble-SM orkade stanna kvar och hjälpa oss med städningen (vi blev till slut inte så många) gör honom i mina ögon till en ÄN mer värdig vinnare!

Jag har säkert glömt någon, men med er hjälp så blev SM betydligt trevligare att arrangera!

Vad gäller prispallen?

Jag sa ju att Björn skulle vinna, och Micke hamna på pallen. Att Björn är bäst var väl ingen nyhet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 01:09 

Det har rullats en hel del under SM närmare bestämt:

689 rullningar varav 4 nior, 239 åttor och 446 sjuor, 43 av dess rullningar var ej godkända. Det användes 621 blanka brickor för att rulla.

Topp-11 (från och med 14 rullningar var):

17, Andreas Pejler
17, Axel Olesund
16, Johan Berner
16, Gunnar Andersson
16, Mikael Ström
15, Niklas Elmefjäll
14, Henrik Jonés
14, Yann Moreau Bruun
14, Patrik Grönvall
14, Måns Eriksson
14, Anna Jansson

Nior:

Per Adamsson, INs(PR)ÄNGD
David Tiberg, STENTaV(LA)
Mikael Ström, (SM)ÄLTnING
Mikael Ström, PREdIK(AN)T

Några rullningar som jag fastnade för när jag skummade igenom listan, och blev lite imponerad av är följande:

Fredrik Hansson - (E)XCENTER
Gunnar Andersson - Do(F)TÄMnE
Ylva Wändahl - BLIXt(F)YR
Roland Olsson - FÅgELBA(D)
Roland Olsson - DRÖM(S)Pel
Björn Ericson - MOLN(T)USS
Elof Hansjons - (F)LoTTBAS
Emma Ekman - (T)RAVkUSk
Henrik Jonés - TULL(S)nOK
Alexander Prytz Hedström - (G)RaVLJUS
Zakarias Jonsson - MANe(R)FRI
Isak Heyman - (T)IDSRyMd
Andreas Pejler - BASSOLO
Zakarias Jonsson - SYRE(T)ÄLt

Den mest passande rullningen måste dock vara Nils Berners KRAFTO(R)D :)

Jag skall skicka en rullningsfil till Gustaf, alldeles strax.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 01:33 
Användarvisningsbild

Jag har fått en del bilder av Greger, de ligger nu i fotoalbumet. Jag tar gärna emot fler bra bilder av den som har.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 02:23 

Blaha. jag känner mig som ispalyen på en EKG maskin. Som Djurgården i Fotboll, Som Leksand i ishockeyn. Ett under att jag överhuvud taget lyckasdes spela 8-8. Nattetid var det kallt i lokalen. Men enj, det här var ingen turnering sm kommer gå till historien. Några bra saker var det i alla fall...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 08:55 

Björn har jag grattat i annan tråd. Nu vill jag framföra mitt sena, men dock, tack till alla inblandade i arrangemanget för ett fantastiskt SM. Och att
Citera:
"Rolands syster och svåger som kom ner från Borås, bara för att gratis ställa i ordning festlokalen, och sedan serva oss där hela kvällen."
hade jag inte förstått (jag trodde att Rolands syster råkade jobba i lokalen). Wow!!!!

För egen del lyckades jag för en gångs skull lyckas med målsättningen att "spela för att det är roligt" (lite ältande ingår i min definition av roligt....). Och dessutom - om än med knappast möjliga marginal - levde jag upp till mitt "jag är nöjd om jag tar mig in bland de 20 bästa" och lyckades på något underligt sätt inte tappa i rating mer än någon enstaka poäng.

Däremot märker jag ju jag på alla möjliga sätt att jag har varit borta alldeles för mycket från scrabblandet - jag känner inte igen hälften av spelarna, jag blir osäker på ord som känts självklara, rullar mycket mindre än jag brukar och tar en hel del riktigt dåliga strategiska beslut. Tänk att det är så kul ändå.

Mer Scrabble ska det åtminstone bli framöver än det har blivit de senaste två åren - den saken är klar. Men om det också innebär att jag tar upp ordpluggandet igen - det får jag se.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 09:48 

Vet inte riktigt var jag borde skriva om detta... men jag saknar en rullning i rapporteringen. Jag rullade GRÅkALL mot Anders Apoy, fast den verkar ha försvunnit nånstans på vägen :/ Vore trevligt om den kunde leta sig in i statistiken =)

mvh Alexander Pytz Hedström

Senast redigerad av Prytte tis 04 nov, 2008 11:21, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 10:15 

Jag ska ha 16 rull, inte 15.

Jag rullade ErOTISK mot Gubbi.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 11:11 
Användarvisningsbild

Bra att ni kollar era rullningar.

Jag såg just en rolig sak bland SM-rullningarna: Man behöver tydligen inte kunna stava till *TUNERiN(G) för att kunna arrangera en...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 11:31 

Vet att David Tiberg rullade en *FONDAVI (Jag har ingen vetskap om eventuella blanka.) som av någon anledning inte registrerades.

För övrigt känns *STALKER som ett klockrent bordeord.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 11:47 

Fast jag tror faktiskt att man talar om *STALKARE i svenska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 12:05 

Och jag har en TILLVAl som inte hittat sin väg in i listorna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 12:16 

Många finfina rullar.
Får man bara välja en, ligger Alexander Prytz Hedströms "(G)RaVLJUS" bra till.
En riktigt tjusig allhelgonarullning :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 18:55 
Användarvisningsbild

Nu innehåller bloggen alla matchrapporter från Scrabbledåren från Vällingby. När kommer ERA SM-referat? :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 19:15 
Användarvisningsbild

Jag kan knappt påminna mig om att jag var där ens.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 20:33 

Så roligt att läsa bloggen där Henrik skriver vad han minns om matcherna. Väldigt imponerande att minnas alla matcher så där rakt av.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 21:30 

Ja, fattar inte hur han bär sig åt :) Tack för gratulationerna, är mycket nöjd med min insats. Några dagar innan tänkte jag skippa SM för att det gått så dåligt på Betapet men tågbiljetten var "oavbokbar". Att jag fick bra brickor är dock inget jag ligger under stol med. Lyckas man vinna flera matcher mot topp-spelare när man lägger felaktiga fyror och femmor (inkl. en trea mot Inger och en tvåa mot gubbi) och får dem bortsynade så har man flyt. Stort grattis till topp-trion, otroligt välförtjänt, och ett stort tack till arrangörerna som lyckades arrangera en grymt bra turnering. Får bjuda alla jag vann mot på revansch nästa SM :wink:

Micke: Du krossar, din tur nästa år!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 23:13 

Stort grattis till palltrion, ni är grymma. Den var du värd Björn!!

Luften gick på något sätt ur mig efter första rundan och brickorna var helt makalöst dåliga i vissa matcher. På något magiskt sätt lyckades jag vinna rullningsligan - var först medveten om att jag rullat så mkt när jag slökollade rullningstoppen efter sista ronden. En seger i sig i alla fall.

Sjukt bra jobbat Yann, jag trodde att du skulle ta hem det en lång tid. du säger att dina brickor var bra men jag tror du överdriver, du är fan såhär bra. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 23:52 

Alizee var nyfiken på vad Anita inte behöver berätta om hon inte vill. Kvack??

Jag vet inte vilken Anita han syftar på, men om det gäller mig så har jag ingenting att dölja!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 04 nov, 2008 23:57 

Henrik: På http://axelo.blogg.se har jag refererat alla mina matcher, med bild till 14 av dem, dock inte lika ingående som du har gjort :wink:

För övrigt, stort grattis till Björn! Galet vad grym och stabil du är!

Precis som Andreas insåg jag först efteråt att jag rullat så mycket. Måste börja hitta fler åttor bara så kanske jag också kan vinna pris... :lol:

Tack för ett trevligt SM, vi syns runt borden snart igen![

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 00:11 

Även jag vill tacka roland och måns för ett finfint SM!

Började rätt bra för min del med 2 vinster av 3 möjliga på fredagen men hade en riktigt, riktigt tung andradag - förlorade TRE matcher pga vad jag hade kvar på brickstället då motståndarn gick ut (Z sist ur påsen två ggr), på lördagskvällen kändes det jäkligt segt men kom verkligen igen under söndagen med 4 vinster på 5 matcher, och 3 matcher en bra bit över 400 poäng. Hade sköna brickor under sista dagen.

Min mest "oförtjänta" vinst var nog den mot nya Anders Apoy då han tabbade sig i slutspelet och jag kunde gå ut och vinna med endast 309 (!) poäng. Den match jag är mest nöjd med är den jag spelade mot Johanna Bergström då jag trots dåliga brickor kunde vända ett underläge till att vinna med en endaste poäng, galet skönt. :)

Är väldigt nöjd med min 15:e plats och längtar redan till nästa SM, men jag lär hinna klämma ett par andra turneringar innan dess! / Johan E

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 05 nov, 2008 00:32 

Även Axels blogg var rolig att läsa.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]