Ett utmärkt SM, tack till arrangörerna!
Numera kan jag inte längre erinra mig alla detaljer efter en turnering. Men det var osannolikt många spännande och roliga matcher. Många kritiska slutspel där jag hade mer spelbara brickor. Några axplock:
Matilda Ekman (67) - Anders Skjäl 316 - 365
Vinst med hjälp av *tOTALTI(D).
Leif Berglund (16) - Anders Skjäl 329 - 312
Spännande ända fram till slutspelet. Synd att Leifs söndag blev så motig.
Sonny Apoy (72) - Anders Skjäl 383 - 398
Vinst genom att rulla ut med *RADSTEG. Sonny glömde att han inte skulle få något ytterligare drag om han godkänner. Jag mötte brodern Anders i en senare match.
Daniel Domert (12) - Anders Skjäl 363 - 284
Susanna Niklasson (45) - Anders Skjäl 385 - 286
Förträngda matcher. Mot Susanna fick jag verkligt sorgliga brickor medan hon kunde dra in poäng på trippelhakningar och rullar.
David Lundin (54) - Anders Skjäl 301 - 365
David försöker med *(B)ÅTFRaKT för höga poäng i ett tidigt skede och har därmed angett vilken taktik jag bör välja. Jag lyckas hålla spelet stängt, ta höga poäng på honnörer och lägga MINArET. På slutet lyckas David knappa in lite med KLARHeT.
Anders Skjäl - Johan Eriksson (44) 369 - 361
Johan förlorar ett drag på *SURTaNT/*(TRÖG)a, som kändes väl värd att syna. I nästa drag lägger han ut STRUNTa. Det ser lite mörkt ut före slutspelet, men det ljusnar då jag kan öppna för C till röd ruta. Johan kan stoppa det endast genom att använda sin blanka, vilket han avstår ifrån. Hans sista möjlighet är att hitta en rullning vars sista bokstav ger en tvåa med R. DROSKN? - NORDiSK - KöNSORD ger ingen sådan möjlighet.
Anders Skjäl - Johan Rönnblom (13) 360 - 356
Matchen rullar på med rätt höga poäng för oss båda. Johan lägger de båda blanka i koRTLEK men tar ingen stor ledning. Inför slutspelet hade Johan en liten ledning och jag tyckte ELDPRV var lite konsonanttungt. Sedan insåg jag att Johan hade alltför många vokaler och att jag hade några poänglägen. Inför slutspelet såg det ut som i
*bilden*. Gunnar körde en analys och Johan hade vinnande slutspel
Nodes: 8371788
Time: 109 s
Speed: 77116 nodes/s
Hash hits: 31.67%
Perfect play leads to 350-342:
+8 12l NÄSA
-8 n11 VALDE
+8 10m ASA, SVALDE
-8 15m PER
Men det tog alltså Frank 109 sekunder att analysera det där! Som det utspelade sig tog jag poäng med PE(G)/P(S)/E(T) och (U)LV och lyckades undgå att fastna med D.
Anders Skjäl - Alexander Forslund (25) 354 - 322
Alexander försöker med *SPRÅNGA och *SÅNGPAR i sina två första drag. Han övervägde *PARSÅNG som tredje försök men kom på bättre tankar. Jag var överlycklig att få ta lite försprång och att motståndaren inte plockat någon blank än. Men ledningen växlade, Alexander rullade KAROTIN med två blanka och jag fick lägga allt hopp till rullningsfiske. Jag får SNARARE på stället som hakar med R(IT)/A(S). Nervpirrande spel, men det visar tydligt att man inte ska ge upp och börja förlustminimera allt för tidigt.
Johan Berner (18) - Anders Skjäl 340 - 396
Johan-ligan skickar en sista attackvåg. Johan utnyttjar bokstavs- och ordrutor i kombination för höga poäng. Själv fick jag läget för en (3+3)xhonnör. I ett skede får jag för mig att den bästa brickbalansen/brädesförbättringen uppnås med (D)UST för åtta poäng. Johan berättade senare att han just skulle använda läget till *(D)IPSÅS för höga poäng (hade jag synat?). Efter balanseringen sitter jag med POSTERA/ESPARTO med nästan säkra lägen, ett bättre och ett sämre. Johan balanserar för 2 poäng och jag rullar. Efter det gick matchen i en suck (nåja, flera).
Gunnar Andersson (4) - Anders Skjäl 366 - 366
Om man räknar med Björns poängskillnad och min motståndarpoäng hade Gunnar behövt vinna mig med drygt hundra poäng för att ro hem kykling... sjöhästen. Ett sådant vad hade jag troligen rekommenderat före matchen. Men brickorna log mot mig som synes i Gunnars matchanalys. (T)JÄnA 57p, DY/YR/DU 49p och SONDERa 71p. Sedan blev jag irrationellt rädd för Gunnars ordkunskap och stoppade plikttroget igen varje rullningsläge, vilket inte var så poänggivande. Jag hoppades att Gunnar t ex skulle söka efter sista L:et (som jag hade) för att rulla något som passade i (GO)L(F), men tvingades snart anända det. I slutspelet var det slut på mina 24 timmar av koncentrerat spel då jag missade Gunnars (PRO)DUKT/(IN)K. Lyckligtvis såg jag att oavgjort var sista utvägen. Gunnar var väl värd oavgjort.
Nu hade en poäng inte räckt ända fram till guld. Annars hade det kanske blivit en legend att berätta framför brasan, hur Gunnars ande vid Allhelgona sveper över brädet, förgäves sökande efter en poäng. För mig skulle en poäng mer åt Gunnar varit ödesdiger, den hade fällt mig elva placeringar!
Grattis till oss alla som var med och speciellt till Björn, Inger och Mikael.