Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 26 sep, 2017 03:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SM-eftersnack
InläggPostat: mån 02 nov, 2009 21:10 

Grattis Björn, det var mäktigt att se! Tack för en jättetrevlig turnering!

InläggPostat: mån 02 nov, 2009 21:15 

Ja HEMSKT mycket grattis till Björnen för den extraordinära upphämtningen och guldplocket!
Grattis även, förstås till Inger och Micke!
Och till oss andra som härdade ut och inte for hem redan på lördagen!

Till Cecilia vill jag också ropa ut en efterlysning:
Din fantastiska blåbärs/hallonkaka var en av helgens allra största behållningar och jag vill mycket gärna ha receptet på den! :-)

InläggPostat: mån 02 nov, 2009 21:29 

Matchreferat och annat snack i min och andreas blogg http://ordforbundet.blogg.se/

InläggPostat: mån 02 nov, 2009 21:44 

Här kommer lite match-referat av mina matcher under fredag och lördag. Kanske kompletterar jag med referat från söndagsmatcherna senare, men jag kände inte för att skriva mer nu...

FREDAG

David Holmberg - Kristina Granström 398 - 304
Jag får tidigt ut STRATEG blanklöst, och håller sen en betryggande ledning matchen igenom.

Elisabet Bruzelius - David Holmberg 312 - 349
Elisabeth får ganska tidigt ut SYNsK över 3x ord, med Y på x2 bokstav för 50+ poäng, och jag hamnar i underläge. Jag knappar dock in sakta och när jag plockar upp sista A:et och den andra blanka känner jag mig ganska övertygad om att jag kommer kunna reda ut det här. Jag bryr mig inte alls om att försöka rulla, utan satsar istället på att spela tight och kontrollerat, för att sedan kunna dra ifrån och avgöra i slutspelet. Den planen fungerar utmärkt.

David Holmberg - Björn Ericson 407 - 308
Den här matchen artade sig precis som man helst önskar sig när man möter en toppspelare. Jag får båda blanka och det mesta av allt annat, och hamnar i stort sätt inte i några kluriga valsituationer.

LÖRDAG

Martin Johansson - David Holmberg 303 - 452
Här var det inte mycket snack om saken. Jag lägger SLItYTA för 80+ poäng, och avgör därmed matchen.

David Holmberg - David Lundin 372 - 261
Inledningsvis en ganska jämn match. Matchavgörande är när han försöker lägga *PICS för 40 poäng, vilket jag synar bort. Mot slutet får han båda blanka, men också Z. Jag spelar ett ganska klumpigt slutspel, men det har inte så stor betydelse.

David Tiberg - David Holmberg 400 - 324
Jag får tidigt ut en blanklös rullning SNA(T)TERI, och känner mig vid gott mod. Men sen kontrar Tiberg med att först rulla ut ALSTRING med båda blanka, och i draget därefter få ut Yx6 för ca 50 poäng, och det ser plötsligt mörkt ut för mig. Jag försöker kämpa mig tillbaka, men brickorna vill mig inte riktigt lika väl som i tidigare matcher. I slutet fastnar jag med Z och sex andra konsonanter, då ser det inte bara mörkt ut - det är kolsvart och beckmörker.

Alexander Sandström - David Holmberg 391 - 412
Jag ligger under med några poäng när det är omkring 12 brickor kvar i påsen, och jag har ett brickställ som ser helt okej ut, med B,E, U samt fyra 1- 2-poängskonsonanter. Problemet är att det finns knappt några möjligheter alls för just mitt ställ. Bästa möjligheten jag hittar är att dumpa ut max 3 bokstäver för 10-12 poäng. Bland de osedda brickorna, å andra sidan, hägrar bland annat ett Å för 6xbokstav, ett M som krävs för att kunna få ut mitt U på 6x, 2st O:n för den helt öppna hakningen (O)ZON, och framförallt en blank (som jag känner mig ganska säker på att Alex inte har). Jag kommer fram till den radikala lösningen att byta 6 bokstäver (alla utom U), och plockar upp bland annat M och en blank. Jag får då ut mitt U på 3xbokstav och sen rullar jag OTAkTISK med hjälp av den blanka, och säkrar därmed vinsten. Om bytet var ett smart drag, eller bara väldigt turligt vet jag inte. :)

David Holmberg - Malin Ståhlner 435 - 333
Om jag får välja min mest turliga match under turneringen, är den här en het kandidat. Jag tror att jag har mellan två och fyra vokaler från första till sista draget. Hamnar i lyxproblem, då jag drar Y och båda blanka. Bestämmer mig efter viss tvekan att rulla ut t(O)rDYVEL, i ett läge där det kanske egentligen är smartare att avvakta med rullning. Med båda blanka undanröjda, och med sista O:et på mitt ställ ser jag sen möjligheten att öppna MATT + T(RO), med TRO alldeles nedanför röd ruta. Malin inser givetvis vad jag planerar, och blockerar mitt upplägg, där jag annars skulle lagt O(TRO) + OSIKTAD för ca 100 poäng. Istället får jag nöja mig med att lägga (TE)ORB + (O)TRO för ynkliga 40-50p ett par drag senare. ;)

David Holmberg - Leif Berglund 295 - 316
Som poängen antyder var det här en riktig skitmatch. Leif håller en liten ledning i princip hela matchen har jag för mig. Sen plockar han upp Y och båda blanka alldeles i slutet och då är jag körd. 10p tidsavdrag på mig förbättrar inte saken.

Andreas Pejler - David Holmberg 345 - 390
Jag får båda blanka och rullar ut KRiSPiG. Får sen nytta av mitt sista-veckan-ordpluggande då jag antagligen avgör matchen genom att lägga RECENT. Pejler spelar ett bra slutspel, men har otur med sista brickan han plockar upp ur påsen.

David Holmberg - Gunnar Andersson 358 - 339
Lördagens åttonde och sista match, vilket känns av på koncentrationen. Jag hamnar i tidsnöd i slutet, blir stressad, och håller på klanta till mitt slutspel. Men tack och lov är marginalerna tillräckligt goda för att jag ska vinna ändå.

InläggPostat: mån 02 nov, 2009 22:27 

Hej

Tack för ett väldigt trevligt SM i Uppsala. Vill också tacka tävlingsledningen för ett bra och gediget arbete under SM.

Ett stort grattis till de 3 på prispallen.

Hälsningar Skrabban(Anita) :D

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 00:29 

När kommer bilderna upp? När var kan man se dokumentären?

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 00:32 

Tack alla arrangörer för en fantastisk helg! Ni tog verkligen hand om oss. Grattis Björn, Inger och Mikael! Grattis också till alla på topp-10! Det var många som imponerade. David Tiberg som det tyvärr inte gick så bra för sista dagen, och Caitlin med enorm ratingökning, med många fler, men jag kommer nog med fler kommentarer senare. Tack igen!

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 00:37 

Wow, att Björn gick dåligt i början och steg kraftigt sen, det visste jag, men inte att det var så illa som 2-3 efter fem matcher och att han slutade med 8 raka segrar. Otroligt snyggt!

Att som SM-arrangör knipa silvret är också imponerande. Även om det verkade vara mycket bra planerat och organiserat och tillräckligt många arrangörer så de slapp springa omkring som bara den, tar det ändå energi. Å andra sidan kan det till en viss grad kanske ge en del också.

7 blanka av 32 och brons :o *lyfter verkligen på hatten* Visar hur enormt stark Micke är.

På flyget hem satt två besvikna sextiplussare och ältade SM. Idag på dagen var det bara helhjärtat jobb som gällde och till min förvåning kände jag mig pigg. Direkt jag kom hem gick ändå all ork ur mig och jag har bara suttit framför dator och tv och väntat på att timmarna ska gå. Inte tänkt nästan alls på SM, men inser nu att det bara är för att jag är alldeles för trött. Dan (en finländare som haft ett par års spelpaus) ringde för en stund sedan och frågade när vi ska spela och bara jag svarade på hur SM varit kände jag igen irritationen, besvikelsen och framför allt frustrationen dyka upp.

Jag skulle skriva bara lite, men det blev massor :? fast jag dessutom borde lagt mig, men iom det kan jag förhoppningsvis släppa de tråkiga sidorna av SM och glädjas över alla de bra... :)

FREDAG

Fredag hade jag 2-1 i matcher och av dem var den första en storseger över stackars Jannike, som dock gjorde missen att syna DALDANS men inte hakningen *MESTA. (Varför finns UNDERSTA, BAKERSTA etc men inte *MESTA, som ju dessutom finns i uttrycket "för det mesta"?) Förlusten var med bara 6p mot Alexander S. Den tredje matchen mot debutanten Frida var en jobbig sak, med bla Z inblandat, tror jag, men det gick vägen med 40p.

LÖRDAG

Jag var mycket nöjd med mitt spel på fredag och det kändes bra inför lördag. Andra dagens två inledande förluster (ca 80p mot Oscar E och otrevliga 7p mot David I) tog jag också med jämnmod, för jag fortsatte spela på toppen av min förmåga, så det skulle vända, var jag säker på. Tredje matchen vann jag med ca 80p mot Martin B, som gjorde misstaget att släppa *sTROSSA.

3-3 och på banan igen, tyckte jag. Då kom en alldeles vidrig match mot Maria E. Jag hade inget alls att säga till om och det hjälpte inte att jag synade bort ett fellägg för 47p, utan Maria vann ändå med 219p. Väldigt ojämn brickfördelning och jag var glad det skulle bli lunch så det inte fanns risk för att nästa match skulle påverkas.

Efter en god lunch, tog jag mig an David B. En mycket spännande match, där jag minns bara slutspelet, förutom att David rullade DISkARE (som för övrigt rullades under helgen också av Gunnar A och Matilda G). När två brickor återstod, rullade David *ANIMIST. Den trodde jag inte på, men jag visste att de brickor som fanns kvar i påsen var F och Z... Efter räknande, tänkande och övervägande under tidspress, beslöt jag mig för att släppa rullningen eftersom jag skulle vinna ändå. Enligt min uträkning hade jag gjort det även om jag synat och ordet stått, men vågade inte ta risken att jag gjort något tanke- eller räknefel i hastigheten.

Efter seger över Kristina, hade jag 5-4 och jag tyckte fortfarande jag spelade mycket bra, fast brickorna i många matcher var rätt jobbiga.

I följande match ledde jag tidigt med 80p mot Per A. Jag tvekade om jag skulle lägga ett helt ofarligt drag för 20p eller ett drag för 29p som öppnade för en röd, men inte var särskilt farligt, tyckte jag. Då kommer det ut ett S(T)ORMÖTE där. Det tar en sekund innan jag inser att det är en trippeltrippel som ger 176p! På ett enda drag har jag gått från att leda med 80p till att vara efter med 100 :o Under alla mina enorma mängder turneringsmatcher tror jag att jag aldrig förr fått någon trippeltrippel emot mig (inte lagt heller), så det är inget jag räknar med i vanliga fall. Undantaget kan vara några få personer. En stund grämde jag mig, men snabbt lyckades jag komma igen mentalt och kämpa för fullt. Mycket av matchen var kvar, liksom nästan alla honnörerna och väl båda blanka, men Per plockade hela tiden nytt godis varje gång jag började närma mig. Surt. Men rullen var snygg och jag hade inte hittat den.

Sista matchen mot Johan E var en otrevlig match där Johan fick båda blanka och rullade med båda AKtERST och UTANDAs och jag förlorade med 179p.

5-6 hade jag när andra dagen var slut, vilket jag var besviken över. Jag tyckte att jag spelat så bra och då grämde det mig att brickorna inte varit med mig bättre. I en match lade jag tex ett A i mitt första drag och det var också det enda A jag såg under den matchen och då var det ändå inte någon av de värsta matcherna utan en ganska normal, om jag minns rätt.

SÖNDAG

Söndagen började med match mot Anders A. En mycket stängd match där det i slutspelet såg illa ut, tills Anders miste koncentrationen för en liten stund och öppnade upp ett pangläge för mitt J.

Vid ett tillfälle i matchen mot Marie, hoppades jag högt att hon inte skulle göra som Per dagen innan och rulla en trippeltrippel. Det gjorde hon inte, men när jag redan lagt ut min S(T)EROID över röd, tänkte jag att jag väl måste kolla om det finns någon trippeltrippel för mig även om det inte verkade så. Märkte snabbt att det inte gick (och finns ingen åtta alls på STEROID+T) och lade tillbaka min S(T)EROID. Då fick jag ett tillfälligt hjärnsläpp: "Oj, lade jag fel." och ändrade snabbt till *STEORID och slog på klockan. Hjärnsläppet varade bara två sekunder, men det var för sent. Jag lyckades hålla neutral min och hoppades Marie skulle släppa den, men efter tvekan synade hon. En rejäl miss. 33 sköna poäng missade jag där och Marie tog inte stället på sådant sätt att jag fått ut min rullning heller. Förlust 83p.

Inga blanka hittills under söndagens tre matcher. Min tur att få, tyckte jag inför matchen mot Fredrik P, som dessvärre tyckte lika och plockade båda blanka och rullade med båda. Jag fick igen inget att spela med och förlorade ännu en match med massor av poäng, den här gången 171.

Nu bara måste jag få någon blank, bra eller åtminstone okej brickor i sista och vinna. Blank på första eller andra stället, men hittade inget. Drar genast den andra blanka och tycker först det är lite slöseri att få båda på en gång, men upptäcker till min fasa att jag inte hittar något hur jag än letar och det inte bara första draget. Gunilla drar in knappa 30p drag efter drag med fyrpoängsvokaler i trappa och det är nästan omöjligt för mig att få ut mina konsonanter. Vad gör man när man sitter med bara konsonanter förutom de blanka och det inte hjälper hur man än försöker dumpa och öppna? Man kan ju inte offra en blank för 10p heller. Jag tyckte jag spelade dåligt den här matchen och tänkte att nu var det åtminstone inte brickorna det var fel på utan mellan öronen, att frustrationen också påverkat för mycket. Efter matchen konstaterade jag ändå att det bara var en del av sanningen, för visserligen hade jag fått båda blanka om än ofördelaktigt, men Gunilla hade fått JYXCZ BBPP ÅÅÖUU....

7-9 i matcher och 62:a plats. :( Och det när jag tyckte jag spelat jättebra. Något tag hände det tom att jag blev nästan lite nöjd när jag upptäckte att jag gjort en miss, för det var så frustrerande att känna att man spelat superbra (då jämför jag ju med min maxnivå och inte toppspelarnas) och det ändå inte räckte. I slutet av söndagen började frustrationen ta över och jag spelade inte längre lika bra, om än inte direkt dåligt.

En lättnad var att se att jag inte gick mer än 15 back i rating, för jag hade befarat mer. Jag kommer igen, men störande att det är så länge till nästa turnering, vill inte vänta över två månader för att få revansch.

Trots det motiga, var det ändå många trevliga saker också: mycket bra arrangemang, lyckad fest, härlig film, trevliga människor och jättekul och spännande att följa med Rolands framgångar. Och en del bra och trevliga matcher också, förstås. :)

Stort tack till arrangörerna!

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 00:42 

Oj, texten om matchen mot Matilda G försvann. Skrev att det var en tuff historia. Efter att utan oro synat bort två rullar och ett fellägg, fortsatte Matilda att dra bra brickor och förvaltade dem nu väl. När hon förlängde GYM (som hon redan fått över 30p för) till (GYM)NaST för 42p i slutspelet blev jag orolig att jag skulle få uppleva ännu en förlust, men jag räddades av en (INK)IETT. Puh. Matilda gick förresten med sina 8-8 upp hela 24,57 i rating!

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 01:05 

Tack för ett trevligt och väldigt välarrangerat SM! Vilket enormt arbete ni i arrangörsstaben hade lagt ner på förberedelserna..! Man undrar om det inte småningom kommer att bli en uppgift man för ge ut på entreprenad åt utomstående proffs att ordna SM, om nästa gång alltid ska överträffa föregående gång; med den utvecklingen kommer ingen frivillig arrangör att kunna sköta både det praktiska kring och dessutom delta i själva turneringen. Bara som en reflektion, då... :P

Ja, det var på det hela taget en mycket lärorik turnering och målsättningen uppnåddes placeringsmässigt med marginal för min del. Det var både med- och motlut under turneringens lopp vilket säkert delvis speglar det att jag är en relativt ojämn spelare alltfort - kommer kanske också så att förbli..?

I slutmatchen hamnade jag efter två vinster i Ingers obevekliga skruvstäd när hon rullar blankfritt för 80p i matchens öppningsdrag och dessutom fullbordar hattrick i de nästföljande dragen. Tillika med matcherna mot Daniel D (<- inget att göra mot det välavvägda och effektiva motståndet) och Per C (<- valde jag fel taktik mot när jag avstod från att rulla i mitt andra drag för att försöka komma åt mer poänggivande bonusrutor nåt drag senare; rullningsfälla och totalt fiasko väntade..) kastade den ut mig i turneringens tåredal. Efter tre liknande möten mot Inger börjar man ana hur hajmat känner sig... Hade god lust att bryta ihop efter hennes tredje blankfria men bestämde mig i alla fall för att gräva lite i sisu-förrådet och kämpa till sista draget för mina poäng. Det blev något tamt men fick lov att duga.

Tankarna har dock kanske mest sysselsatt sig med rond 12 och den oerhört jämna matchen mot Emma. Med tidsnöd gjorde jag ett totalt oförsvarligt misstag i slutspelet och förlorade matchen med ynka 3p. Hade jag vunnit den och de återstående matcherna hade utfallit på samma sätt som de gjorde nu hade jag stått på elva vinster totalt. Jag behärskar systemet för dåligt för att kunna avgöra hur mycket ett omvänt matchresultat hade kunnat påverka fortsättningen men det känns som att det var ett ypperligt exempel på att varje enskilt poäng verkligen kan göra skillnaden...

Även med det saldot, 10v/6f, jag uppnådde upplever jag mig sannerligen stå på plus (det säger också den nya ratingen). Gjorde en mängd mindre missar som jag får försöka jobba på att inte få in på tävling framöver men jag märkte också att jag ingalunda är ensam om att göra missar ;) så det kan åtminstone i teorin gå på ett ut... Att hitta rullningarna FILTTaK, dIREKTE(L) och ZI(N)KSPAT hörde till de mer minnesvärda spelsituationerna och alla tre utfärdade dessutom syningsböter åt respektive motståndare!

Nåväl. Det är roligt och fascinerande att se den brokiga, och växande, skara människor som samlas till turneringar, förenade av det gemensamma, brinnande intresset för ord. Dessutom tyckte jag för min del att det var ett synnerligen angenämt och stämningsförhöjande inslag i turneringen att mellan några ronder få höra lite högklassigt jazzlir på flygeln, framfört att Martin Bender och ett par andra unga herrar. Vilka multitalanger!! Tackar för det! :D

Än en gång tack till de officiella arrangörerna men också till de personer som i bakgrunden ställt upp med olika saker. Krafterna i kulisserna är ovärderliga i sammanhang som dessa!

Då, så. Sist men icke minst: Grattis, palltrion! En hovnigning för årets mästare i svenskt scrabble! :)

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 01:22 

Oj, vilken helg... Jag har verkligen gått och tittat i kors idag, så fruktansvärt trött och borta i tankarna, men vad roligt det var! Jättekul att så många kom och hjälpte till att bidra till ett fantastiskt roligt SM. Att arrangera var jätteroligt, visserligen ganska så tidskrävande jämfört med en "vanlig" turnering. Jag kan dock inte säga att det var särskilt jobbigt, just för att det var nästan bara kul hela tiden med alla förberedelser. Självklart underlättar det att vara hela sju stycken också.

SM-fix varenda dag veckan innan i kombination med en fullspäckad skolvecka och en förkylning som försökte tränga sig på kändes väl som halvdana förberedelser. Det växlade lite från dag till dag om jag kände mig taggad eller inte. Fredagen var jag det inte, men sedan kom jag igång rätt bra under helgen. Tror jag ska ge mig på att skriva riktiga matchreferat faktiskt.

Rond 1: Inger 337 - Mikael S 389
"Det vore skönt att få inleda med en lätt lottning" sa jag på torsdagskvällen. Jo, tjena. Blir lottad mot den spelare jag tycker är allra svårast av slå av samtliga 88 deltagare. Bara att köra på då. Gjorde en halvdan match utan att komma igång riktigt, drog båda blanka och rullade ADAPTer istället för ADAPTio(N) som både hade gett mycket mer och skapat färre lägen. Hur svårt kan det vara att hitta den, behövde ju inte ens flytta om brickorna... Micke rullade blankfria SABOTER(A) och petade ut fyra efter fyra samt alla honnörer utom Z, som jag drog mot slutet. Fick visserligen ut det, men (FE)Z gav inte särskilt mycket. Halvnöjd, var väl egentligen bara rullmissen jag gjorde, men den var ganska så rejäl å andra sidan.

Rond 2: Mårten 363 - Inger 412
Mårten tycktes mjölka lite sina första två drag, misstänkte att han hade blank. Så var det visst inte, RETSINA blankfritt kom i drag tre. Jag hade svårt att komma ikapp, Mårten fick mycket poäng för X och Z som han tog en blank till att få ut över röd. Låg under med 40 ungefär när jag hittade STÄNDER på mitt ställ. Trött och förvirrad var jag inte ens stensäker på att det verkligen var ett ord, ganska så säker, men i det läget kunde det lika bra vara nåt jag bara hittade på. Ja ja, fanns ju ändå inget läge. Eller? Mårten petade ut ett D för sex poäng och skapade ett åt mig, hakningarna E(ROS) och R(ED). Mårten tvekade inte alls utan sa direkt "jag synar..." och jag hann sucka för mig själv innan "...EROS" kom. Sedan drog jag upp sju konsonanter och Mårten satt med blank, så det var fortfarande småtungt. Han tänkte länge innan han provade KRATRIg som jag förstås synade bort. RIARöKT hade däremot gått ut, dock inte helt lätthittad.

Rond 3: Inger 367 - Åsa 287
Blank tidigt men stora balansproblem. Åsa ryckte väl aldrig riktigt, så jag ägnade mig ganska olikt mig åt lite mjölkning och spelade ganska så dåligt. StRETTA blev det till sist. Händelelöst i övrigt.

Rond 4: Zakarias 365 - Inger 410
Zak har jag mött en del på nätet och han har alltid spelat bra, men det var inte så länge sedan vi möttes första gången IRL, då i en härlig flytmatch. Men sen... Två raka förluster hade jag mot honom, en pga onödig syn, och så den kanske värsta tävlingsmatch jag varit med om, sommarelmiaden där jag skulle fått 207 poäng om Zak vågat syna bort mitt minst sagt desperata utgångsrullsförsök. Så den här matchen började jag tagga till, kunde ju inte låta honom få 3-1 mot mig. Lite kämpigt var det, men så satt jag plötsligt med båda blanka. Småstängt, men rIKEMAn/(LÖJA)n gick att peta ut, fick dessutom hela draget utmanat. Fick dock ganska snart en kontring med Z(E)BRA för dryga 50 och det var långt ifrån självklart. Jag hade bara en vokal, det sista A:et, och enda stället jag kunde ta poäng på placerade ett S mellan två röda. Kände dock att det var värt en chansning ändå, enda alternativet jag såg var byte. (S)PÄND kom från Zak, men då hade jag tursamt nog dragit ett Ö och kunde direkt kontra med FÖR(SPÄND) för 54. Var 99% säker och det var nog Zak med, men han synade ändå, matchavgörande drag.

Rond 5: Inger 372 - David T 405
Usch usch, tung match. Inte för att mina ställ var jättehemska, men för att David tog äckligt med poäng i vartenda drag. Bland hans första nio var nåt på 24, övriga över 30, de flesta ganska mycket över. Jag rullade SkVADER men borde ha lagt VERSrAD istället som jag också hittade. Slet på, men det gick verkligen inte. All heder åt David, som spelade väldigt bra.

Rond 6: Inger 426 - James 423
Inte min bäst spelade match direkt, men hade bra flyt. James öppnade med KONTO, jag tänkte direkt "inte missa (KONTO)R om det blir aktuellt". Hade en blank från start och fick tidigt ut (T)OLERAnS. Drog senare upp MISSTRO, och vad gör jag då - jo, missar (KONTO)R. Nu fanns det ett annat läge, men James fick ut ELDFARA med kontorhakningen direkt som kontring. Låg rätt mycket efter trots mina två rullar, men James drog Z i slutspelet och kunde inte få ut det. Jag gjorde dock ett katastrofalt dåligt slutspel där jag fick för mig att jag kunde blocka hans M med hjälp av mina I och T. Det kunde jag inte, han kunde få ut M ändå, dessutom sabbade han mitt bästa läge för L med hjälp av det. Och jag hade kunnat ta mer poäng för I och T, en i taget på andra ställen. Satt till sist med blank enbart kvar och behövde 10 poäng för oavgjort, så bara p(RYL) för 9 och var jättesur på mig själv. Med dryga femton minuter kvar kan man ju ta sig lite tid att scanna brädet i det läget dock. Och till sist hittade jag det, (SKÖT)a/a(LP), 13 poäng. Yes. Men inga stilpoäng för denna match alltså, trots snygga siffror.

Rond 7: David I 382 - Inger 405
Vi spelade oavgjort förra året och David föreslog att vi skulle göra upp om att göra om samma sak. Jag gick med på det, men då drog han sig ur... Ganska tajt match, David rullade sKRINNA, medan jag plockade på poäng utan att rulla, mer som jag brukar. Drog blank sent och hittade APOsTEL och POLEnTA, det fanns inga lägen för sjuor dock, men ett S och ett N att rulla igenom. Nån av APOSTEL och POLENTA borde väl ha en åtta tyckte jag och letade på ganska länge, men icke. På mitt allra sista ställ missade jag dock I(N)LOTSAD med nån blank, det var ganska svagt. Hade kanske hittat den om jag varit tvungen för vinst, men just nu retar jag mig förstås på varenda förlorad PJ-poäng...

Rond 8: Karin 221 - Inger 378
Oj, vad hände här egentligen? Det var jämnt ganska länge, sedan fick jag ut (T)ILLsATS och kunde dra ifrån lite. Förstod att Karin hade den andra blanka, men det blev ganska stängt. I slutspelet la hon upp ett halvdåligt rulläge, det skulle antingen vara en sjua som slutade på S eller en åtta med D som första eller andra bokstav. I kombination med F och G kändes det knepigt. Jag hade dragit Z och vågade inte stoppa där, utan la (O)ZON för 17 poäng på sista stället det kändes som en möjlighet att få ut Z. Karin fick rejäla problem med tiden och tokchansade på FREDAGS med nån blank. Bortsynad och ännu mera tidsavdrag. Blev ingen rull för henne och dessutom -40 för tiden. Tungt för henne, jämn match hela vägen ju som ändå slutade med storseger för mig.

Rond 9: Malin 325 - Inger 357
ANdERIK, endast rullad av mig hittills på tävling. Otroligt. La sedan upp för mig själv i slutspelet, ett ganska fult upplägg som Malin gnällde mycket över. Visst fanns risken att hon skulle kunna lägga där, men de brickor som passade riktigt bra fanns ju på mitt ställ, dessutom fick jag en del poäng för själva upplägget. Sedan fanns det också väldigt mycket skit kvar i påsen, och precis som jag hade hoppats var det just den skiten Malin satt med. Hon bytte och jag fick 50 poäng för sTRÅK/Å(M)/K(O). Drog förstås upp DDDCB då, ingen jättehit, men hade en ganska bra ledning, så det skulle nog gå vägen även om Malin blockade mitt C, hade ett enda läge. Det gjorde hon inte, men visst kunde hon hämta igen en del, jag hade inte direkt någon snabb utgång.

Rond 10: Gunnar 410 - Inger 356
Galen match, massor av långa ord och såg inte alls ut som något typiskt bräde jag spelat på. Tyckte jag plockade bra med poäng och 356 poäng ser lite ut, men fick bara tolv drag på mig innan matchen var slut. Snitt på nästan 30 per drag alltså. Gunnar rullade två gånger i rad, båda gångerna gav han mig kontringar för 37. Spelade lite chansartat sedan, men vad har man för val när man ligger under? LYX/(E)X för 57 var väl inte jättekul att få emot sig då. Drog sedan upp SKORTO och det fanns ett fritt A, hoppades på ett L till SOLTORK(A) när jag vände på sista brickan. Det var istället ett I, suckade lite, men sedan tog det två sekunder att anagramma om till KORTISO(N) som också gick ut. Tyvärr kunde Gunnar kontra för 46 och det var kört, men ändå en ganska kul match.

Rond 11: Inger 410 - Andreas P 324
Riktigt snäll brickmatch, SKRAMlA och så massa snälla poängbrickor det bara var att peta ut. Pejler la IN(T)aGLIO, lite roligt, men typ inga bonuspoäng alls för det. I övrigt fick han inte mycket skoj.

Rond 12: Inger 422 - Per C 330
Ny dag, nya tag, och hela söndagen spelade jag faktiskt riktigt bra. Hade personlig coachning från min kompis Maria som var där och hejade och såg till att jag åt ordentligt. Det här blev en ganska trevlig brickmatch där jag stängde ner det ordentligt, men sedan var det plötsligt jag som drog de båda blanka jag trodde Per hade. Ändå var det han som var tvungen att öppna upp, och när jag fick ett fritt A till mina KLERT?? kändes det ganska bra. Halvmesiga KiTtL(A)RE fick det bli.

Rond 13: Leif 365 - Inger 390
Ganska tung start, Leif fick både J och Y och C men gnällde ändå när jag petade ut en och annan fyra. Sedan rullade han VALSNiN(G) över röd och jag låg under med 80 ungefär. Gnetade ändå på och var fast besluten att inte ge upp. X fick jag ut för 40 poäng med billiga AX/AX/VA, och helt hopplöst kändes det inte. Hade sista U:et, det fanns ett bra läge, men jag valde att hålla på det och försöka ta poäng på ställen där det var mer troligt att Leif också kunde ta poäng, mitt U-läge skulle ganska troligt finnas kvar. Gjorde mig dock av med N jag skulle ha ihop med det, och drog inget nytt, däremot hittade jag istället (D)UBIER över röd för 48, och så var jag plötsligt förbi. Fick dessutom blank i slutspelet, visserligen ihop med HMM, men ändå, det blev en ganska stabil vinst på något märkligt vis.

Rond 14: David H 367 - Inger 450
Drog upp halvtrista TRIMLAD som startställ, men nu var det ju inte jag som började. Hej David, lägg ett S. S. S. BEVIS, säger du, jamen det duger fint. (S)TRIMLAD 83 poäng, skön start. Ett par drag senare satt jag och plockade med mina vetekli-brickor, till en början utan att hitta nåt särskilt kul, men David tänkte rätt länge och jag började spana uppåt det helt fria S som låg på brädet. Hittade efter en stund (S)ELEKTIV jag var rätt nöjd med. Två blankfria rullar, båda över röd och jag hade ryckt rätt rejält. Att David sedan också rullade spelade mindre roll, jag var aldrig riktigt hotad.

Rond 15: Inger 344 - Alexander PH 351
Vilket slagläge, då var det bara att vinna den här också då så skulle jag ha riktigt bra chans. Bara och bara. Vilka skitställ jag satt med i början, det var stängt och tråkigt och Prytte drog ifrån lite för varje drag, medan jag fick 13-15 poäng per drag ungefär. X och J gav Prytte betydligt mer än så. Gick mot slutet av matchen och ingen blank hade synts till, samtidigt kunde jag ju inte stänga i underläge. På nåt mysko vis lyckades med en del chansningar plus att jag i kombination med att lägga Y för 32 gav mig ett läge att ta 46 i draget efter kom jag så nära som sju poäng, och det trots att det var Prytte som drog de båda blanka och fick rulla oRTSTId över röd. Sju poäng känns som så lite, men det var en ordentligt hopplös match och jag kan egentligen inte vara missnöjd med den.

Rond 16: Inger 486 - Maria E 334
SM:s kanske största skräll skulle kunna vara mitt rullsnitt på 1,06. Jag är ju inte ens intresserad av att rulla, det är så överskattat. Men okej, jag erkänner att jag övat några sjuor med Frank emellanåt. Ungefär så kändes inledningen av denna match. BORRARE på given, hann knappt vara besviken över att dra tre R, det gick så fort att hitta den. Utmanad dessutom. Drag två var ett mellandrag, sedan drog jag upp ODONRIS. Den var halvknepig att hitta när Frank gav mig den, men nu satt den, tog också bara nån sekund. Ut med den och så plockar jag upp SLUTAKT. Tung match för Maria med andra ord, men väldigt kul för mig att få avsluta såhär.

Ett silver är jag egentligen minst sagt jättenöjd med, hade aldrig trott att det skulle kunna räcka så långt i år, med arrangörsskapet vid sidan av. Fast jag vill ju vinna. Nåt år, och nu känns det som att det kanske tar ett tag innan det går att komma så nära igen. Är så mycket som ska stämma, krävs ju lite flyt. Tycker det var roligt att Björn vann igen, och han är verkligen värd det. Hoppas han tycker det är lite roligt själv också bara, bli inte för mätt på scrabble nu Björn, jag vill ha kvar min favoritmotståndare på beta. Och jag vill gärna återse sjöhästen som bott i min garderob ett tag. Stort grattis iaf, och lika stort grattis till Micke som verkligen inte var någon överraskning på pallen heller.

Känns lite tomt när man tittar i turneringskalendern nu, kan ni inte ta och arra lite mer, jag har fått tillbaka världens spelsug :)

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 09:52 
Ordlistekommittén

Tack för ett väldigt roligt och spännande SM! Grattis till den synnerligen värdiga medaljtrion!

Jag avstår från längre matchreferat nu, kanske skriver jag lite senare när jag lagt upp matcherna i matcharkivet. Känslan efter turneringen var blandad; jag är på det hela taget väldigt nöjd med resultatet, och både snittet 388 och +6 på ratingen är bra. Samtidigt var det lite snopet att precis missa pallen när jag ledde med en rond kvar, och avslutningsmatchen mot Anders S kändes svårvunnen trots att jag tycker att jag spelade bra. Å andra sidan har jag haft flyt ett par SM-slutronder tidigare, så det vore fel av mig att gnälla över otur.

Blandade kommentarer:

- Det var svårt för nykomlingarna i år. Har hälften vinster någonsin räckt till nertzen tidigare?
- Jag lider med Leif som ju länge såg ut som den kommande segraren. Väldigt trevlig kille som drabbades av tunga brickor mot svåra motståndare på söndagen.
- I början spelade jag ett antal gnetmatcher där ingen av spelarna fick ordning på brickorna, men matcherna jag trodde skulle bli gnetiga, mot Björn och Inger, blev istället riktig gladscrabble.

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 15:21 
Användarvisningsbild

mina roliga slutspel

jag fick smaka på hur svårt det är med slutspel i tidspress under helgen.
mot elmis ledde två fatala misstag till en förlust med 405-403.
för övrigt historiens nervösaste match för min del -leda mot elmis på stängt bräde tog väl knäcken på mig :)

mitt slutställ SOLÅREN var som gjutet för slutspelet mot david holmberg (hakningen O/ZON kunde han inte göra något åt) men hans ledning var för stor. när jag räknar på det (om jag minns planen rätt) kunde jag förlorat med 397 - 418 istället för 391 - 412. skit samma :)

däremot gjorde jag kanske ett av mina snyggaste slutspel någonsin mot maria åslund - efter tio minuters tänkande på ett drag klämde jag ut (TYG)BI(T), B/RO för 31p, vilket räddade vad som såg ut att vara ett omöjligt slutspel. att hon dessutom försökte (sittandes upp-och-ner) med hakningen FROM/A, AZER drygade ut min vinst med några poäng. :)

mot gunilla lyckades jag med bedriften att blockera alla hennes utgångar och vinna en maximerad vinst, jag la ner alldeles för mycket tankemöda på ett slutspel där jag ledde med ca 150p. :)

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 21:06 

Vilket arrangemang, vilket engagemang från arrangörernas sida, det här blir svårt att överträffa!

För min egen del är jag halvnöjd, klarade mig bättre än ifjol, men hade hoppats på bättre. Grämer mig mest över att jag missade (T)RAvESTI mot Greger och I(N)DiaNSK mot Ingela. Hur konstigt det än låter,så var jag mest nöjd med min första förlust; att förlora med ca.35 poäng mot Micke Ström är ingen skam!

Grattis palltrion, och grattis Anders S. som efter ihärdig kamp slutade på tionde plats! Vem hade ens vågat drömma om att Finland skulle hamna på top-ten?

InläggPostat: tis 03 nov, 2009 23:02 

Jag är nöjd med min prestation. Jag kom visserligen på 60:e plats i år jämfört med 31:a förra året, men det är så små marginaler och bara två vinster färre. Min ordkunskap är så pinsamt dålig att jag inte kan förvänta mig bättre än så här. Jag lyckades få igenom LUV i slutet av en jämn match. Där hade jag tur att jag inte mötte en mer erfaren spelare. Förmodligen hade jag vunnit i alla fall men det är inte kul att avsluta på det sättet. Det fanns andra treor som jag var osäker på och jag la bl.a. en rullning på ett sämre ställe för att jag inte vågade chansa. 10 rullningar är en sämre än förra året men ändå mer än jag vågade hoppas på.

InläggPostat: ons 04 nov, 2009 00:02 

Tack till Uppsalagänget för ett mycket trevligt och välordnat SM! Tummarna upp!
Grattis till Björn som kan titulera sig svensk mästare minst ett år till! Grattis också till Inger, Mikael, top ten och
varför inte till alla som var med!

Jag vann mina matcher första speldagen. Rullade OTU(R)SDAG i den tredje matchen, vilket inte var sant. Resultatmässigt
hade jag däremot en sådan nästa dag. 6 förluster och 2 vinster kändes lite tungt. Men motståndet var å andra sidan av segt virke.

//David Lundin

InläggPostat: tor 05 nov, 2009 00:23 

Mina alldeles för långa referat finns nu att läsa på http://ordforbundet.blogg.se . Surfa in och läs!

InläggPostat: tor 05 nov, 2009 14:31 

Så var SM slut och jag med. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva känslan av det utan att "låta" bitter och skylla på min fysiska instabilitet under SM-helgen men faktum är att jag inte är speciellt bitter alls, bara väldigt trött och sliten. Jag vann 10 av 16 matcher med en kraftig förkylning i kroppen. Det är fanimej inte kasst, men det kunde ju varit ännu bättre såklart. Det är bara att konstatera fakta, saker händer och man får ta konsekvenserna av det. Det började så bra med fem raka segrar, bland annat över Micke som jag tråkade ner med förtjänst, även om slutspelet i den matchen gick på överdriven säkerhet. När sen förkylningen fick sitt grepp på lördag förmiddag så blev det hawaiiscrabble. Många konstiga drag, nybörjarmissar avlöste varann, men även varvat med riktigt bra spel när huvet funkade. När jag under söndagen mådde som en räv och torskat två matcher jag minns väldigt lite av, så fick jag feberfrossa när tempen sjönk och då spelade jag lustigt nog min absolut bästa match (mot Oscar E) och matchen efter mot Lisa B gick det i princip lika mycket efter planerna. Jag piggnade till på söndagskvällen och åt enorma mängder av festmatsrester och orkade städa i fyra timmar, men det fick sitt pris. Jag sov mig igenom tre dar hemma sjukskriven. Jag hoppas inte jag smittat någon...

Brickorna ska jag inte skylla på. Det var egentligen bara två-tre matcher där jag hade stora balansproblem och den mot Zakarias toppar väl det mesta. Men där spelade jag dessutom uselt så det var inte mer än rätt att han fick ut en 90p-rull när jag chansade på slutet. Jag tror jag hade lika mycket tur som otur totalt sett och jag vann dessutom en "förlorad" match mot Alexander S pga hans misstag de två sista dragen. Många spännande matcher och det är ju som roligast då. Att dock inte lotteriinspektionen hört av sig ännu efter min seger mot Daniel D är förvånande. Sällan har ett bräde varit så minbelagt att varenda bricka i påsen varit värd guld. Nu hamnade samtliga galna brickor på gubbis ställ i slutspelet och det gick ju inte att spela med när jag hade utgång i två drag. Bisarraste jag varit med om, iaf i år.

Där rök min 43 turneringar raka topp 10-svit men det var ju tvunget att komma nån dag och nu har jag iaf nånting att skylla på om jag nu vore en sån person som skyller ifrån mig på saker, men det är jag ju inte, eller hur? :wink:

Hurra för Björn som körde samma trash talk som jag 2005. Det funkar, vettu. :) Heja Inger! Snygg upphämtning där oxå. Heja Micke. Nästa år tar du det. Tycker synd om Gunnar. En poäng från pallen. Om nån ska vara bitter så är det väl Galne Gunnar. Grattis oxå till alla andra prisvinnare.

Hoppas ni hade roligt. Väl mött igen, nördar.

8)

InläggPostat: fre 06 nov, 2009 01:02 

Tack alla för en grym turnering och speciellt till arrangörerna som fick allting att smida mycket smidigt! Och grattis till pallen med Björn i spetsen!

Så, hur gick det för mig då? Det var väldigt mycket blanda och ta för min del, i alla fall brickfördelningsmässigt. Jag ska försöka få ihop nån form av referat som jag inte kan lova blir varken kort eller läsvärt :)

Match 1: Jag - Mikael Brenning
Första matchen, riktigt laddad men också väldigt nervös. När jag ser att det är Mikael jag ska möta blir jag lite orolig. Ny, javisst, men den enda tävling han deltagit i har han gått och tagit medalj i (ABC 2009 tror jag bestämt det var). Väl vid bordet satte vi oss ner och satte igång att spela. Kunde öppna ganska starkt med en BOOTS för 28 jag hade hoppats han skulle syna, men icke. Jag tror jag drog ifrån lite granna och helt plötsligt satt jag med en blank. Balanseringstajm alltså. Under tiden jag försökte rensa bort diverse högpoängare (som jag tror jag drog ganska många av och kunde få ut hyfsat) så dök helt plötsligt den andra blanka upp. Plötsligt satt jag med IKNNS?? på stället. Ett ledigt G var i princip enda läget och (G)etSKINN såg jag ganska fort, dock använda han G:et i sitt drag och öppnade i stället upp för hakning på ett A. Det fick bli en enkel SöKNINg över röd och eftersom vi närmade oss slutet var det i det närmsta avgjort. Kunda dra ifrån ganska rejält och vann till slut med 426-267. Skön start!

Match 2: James Reimdal - Jag
Och så fick man möta James igen, som jag var ack så nära att besegra under Uppsala Öppna i vintras. Den här bataljen skulle komma att bli jämn den också. James öppnar med KLINT och förlänger den i nästa drag till en BLÅ(KLINT) för 45 poäng. Jag drar blank relativt tidigt i matchen och kan kanske efter fem drag rulla s(T)ENSTOD. James är dock mig hack i hälarna och när han byter fyra brickor (eller ev. fem) anar jag att han har blank. Mycket riktigt, i nästa drag rullar han (G)AStRULA och går förbi. Vidare i matchen drar jag mest skit medan James smackar ut poängbricka efter poängbricka för höga poäng kanske en sex drag i rad. Med ett ställ som DEHIRRS blir ingen glad såvida man inte hittar ett fritt A och hittar en HERRSID(A). Det gjorde jag men tyvärr blockades läget av James i sista stund så det fick bli ännu ett 12poängs-drag. Till slut kunde James avgå med segern, 405-372.

Match 3: Alexander Prytz Hedström - Jag
Med 1-1 var det kanske inte drömlottning att få Prytte på andra sidan. Det blev dock en bra match där vi kunde smasha in ganska höga poäng, framför allt Prytte som jag kommer ihåg hade en dragserie i stil med 64-27-45-46. Vi rullade varsin, han (S)TORkRIG och jag MeKANIS(k) över K:et i pryttes rull. När mina brickor inte riktigt passade in på banan och Prytte spelade bra blidde det förlust med 435-362 och jag hade alltså inlett med 1-2. Inte roligt alls.

Match 4: Jag - Åsa Andersson
Det första hon sa var: "Dags för revansch", syftandes på vår batalj på förra SM då jag tagit en klar seger. Några planer på att förlora hade jag dock inte och jag tror jag spelade ganska bra, drog ifrån lite granna. Helt plötsligt sitter jag med stället AALNRTU. Såg svårrullat ut men plötsligt ser jag att ett G ger NATURLAG. Det finns ett G på plan, dock på fel ställe. Kommer på att anagrammet GRANULAT ju också står, och den går ju precis lika bra! Ca 70 poäng rikare kan jag sedan kontrollera hem matchen utan problem och slutresultatet skrivs till slut till 377-254.

Match 5: Matilda Gnospelius - Jag
Den match där jag drog absolut sämst brickor i hela turneringen. Gnospan drog bägge blanka + honnörerna (förutom Z, mer om det strax). Trots detta höll jag ledningen då jag tidigt förstod att hon satt med blank eftersom halvdesperata öppningsdrag för låga poäng lades ut från andra sidan bordet. När så VeRKLIG kom ut från henne var jag inte förvånad men inte heller särskilt sur över det då jag kunde kontra för 46p eller något sådant. När vi sedan är inne i slutspelet gör jag så turneringens absolut största misstag från min sida. Hon har bytt med kanske 9 brickor kvar i påsen, däribland Z. Jag gör ett drag, drar inte Z, med 4 brickor kvar i påsen gör hon ett drag med 3 brickor och lämnar således 1 ensam bricka kvar. Bokstäverna som var kvar var ADORTTZ? och chansen att jag skulle dra Z om jag gjorde ett drag var 25%. Matematiskt sett borde jag alltså inte dra Z och jag chansar med att lägga ett drag för 20p, trots att jag är i ledning med ca 30. Vad händer om inte att jag drar upp Z till mina IMN på hand?! På hand har hon alltså ADORTT? och jag öppnar dessutom upp för rull med mitt drag. Hur dum kan man vara?! Jag borde naturligtvis passat, även om hon rullat hade hon bara nätt och jämnt gått förbi och då dragit ett ospelbart Z. Nu rullar hon istället ut sig med iDROTTA, jag sitter kvar med 14p på stället som hon får. En salig blandning av oflyt, otur och fantastiska mängder orutin gjorde att resultates skrevs till 399-359. 2-3 i baken. Yippie.

Match 6: Jag - Elizabeth Claesson
En match som började väldigt bra för min del. Öppnar med CIF tror jag och får inte HOP med P över 2ggrbok i draget efter. Helt plötsligt har jag lyckats balansera upp till en VITSARE och det är synnerligen delikata problem att fundera på om I/HOP eller S/HOP är den smartaste hakningen. Rullen gav i alla fall runt 80 och jag sitter tidigt i en ganska komfortabel ledning. Senare i matchen är det dock hennes tur att rulla och *MUNdERA lät som ett sånt självklart ord att jag släppte den, dock inte utan att fundera då jag har för mig att den inte står. Men med en hyfsat betryggande ledning kan jag kontrollera hem det tämligen säkert och avgå med vinsten, 402-365.

Match 7: Gunilla Norbäck - Jag
En riktig pissematch. Gunilla drar det mesta av det bästa, och den blanka brickan jag drar i mitten av matchen hämmar mitt spel mer än främjar det. Försöker desperat balansera upp mitt ställ med mellandrag men drar ständigt upp ett V till mitt B, ett P till V osv. samtidigt som Gunilla kan smälla ut honnörer och annat mysigt. När jag äntligen fått ordning på stället och sitter med AISTTV? finns det ingen plats för den drös åttor som gömmer sig bland brickorna. Utan plats förr åttor och utan plats för enda sjuan AVSnITT lyckas jag ändå rulla, *aVSITTA som jag trodde på. Gunilla trodde inte helt på den men släppte i alla fall. I slutet är det jämnt men Gunilla spelat bra i slutspelet och kan avgå med segern. Jag tror inte jag kunnat vinna slutspelet men önskar jag varit flitig nog att skriva ner ställen. En match där man byter ZÄHI och drar DDGH. Vinst, 352-339, Gunillas favör. Tråkigaste med matchen: Med stället BEILTV? hittade jag underbara (AR)BETsLIV som tyvärr inte fick plats, trots att ett AR fanns på plan.

Match 8: Jag - Martin Bender
Med ett tämligen värdelöst SM än så länge tror jag inte det är sant när jag ser att jag får möta Martin Bender i kommande omgång. Det kom dock att bli en riktigt rolig match, åtminstone inledningsvis, då Martin i sitt andra drag rullar blankfri (T)RERADIG, varpå jag kan kontra med en lika blankfri OR(G)ANISM över röd. Så långt allt jämnt. Vidare är det ganska jämnt vad jag minns men Martin har en liten ledning. Inne i slutspelet sitter jag med slutstället AADDLNS och anagrammat kvickt fram DALDANS. När Martin lägger SPLIT blir jag så glad och tänker förstås rulla ut med SPLIT/S-haket. Men... vänta nu. Naturligtvis ligger SPLIT ett steg för högt upp och DALDANSen får inte plats. Funderar på om jag ska chansa på haket SPLIT/A eller försöka besegra honom i ett slutspel där han hade både blank och X på slutstället. Jag drar en chansning och rullar. Han förbannar sig själv över sitt upplägg och jag tror med tanke på reaktionen att han inte skulle syna. Han gör det dock och det är med oerhört nervositet vi går fram till ordkollen för att kolla upp draget. Jag kan inte undgå att svära när det visar sig vara ogiltigt. Istället kan Martin spela hem matchen genom att bl.a. få ut sitt X för närmre 30 poäng och vinna med 342-369. Min chansning var dum, och jag hade kunnat gå ut i två drag om jag inte rullat troligtvis. Ännu en gång gör jag en slutspelsmiss, om än inte lika grov den här gången.

Med 3-5 på 8 matcher var jag beredd att kasta in handduken vid ännu en förlust. Men skam den som ger sig, och nu började brickorna trilla in som de alltid borde göra...

Match 9: Jag - Helena Bertilsson
Upp näst en nykomling som jag från Johan fick höra "kan spela, men du borde slå henne". Kommer inte ihåg så jättemycket mer än att jag drog blank tidigt och näste blank hyfsat fort också. Kunde efter halva matchen rulla STENbIt, ett drag som synades till min fördel. Kan inte direkt känner mig besviken över att ha missat de två niorna (TA)fTSIdEN samt (LO)sSlITEN :) Kunde ro hem matchen betryggande då jag satt med en stor ledning och vann till slut med 417-331.

Match 10: David Isaksson - Jag
En av de två matcher jag drog överlägset bäst i. Tror jag drog blank på given och kunde balansera upp till en ADErTON ganska fort som dessutom passade fint in då David öppnat upp för dubbel-dubbel. Har för mig att David blev tvungen att byta flera drag medan jag kunde ta poäng hyfsat enkelt. När sedan den andre blanka dök upp var det inte med så trevliga kompanjoner, nånting i still med BEHHIÄ? satt jag med. Kunde dock balansera upp det bra utan att tappa för mycket poäng, bland annat genom någon BH-dump för ca 20. När jag så satt med ADNORV? såg jag snabbt åttan ARVSFOND utan läge. Enda läget för sjua var att haka ett A på SAX men då var ordet tvunget att ha A som första eller andra bokstav. Hade en bekväm ledning och kunde kosta på mig att chansa med *ARVfOND. ROVlAND hittade jag men fick inte plats med, och David hann knappt trycka på paus innan han var på väg mot ordkollen. Bara att plocka upp igen. Balansera upp det hela så jag satt med AOPRTT? men hade svårt att hitta någon rull faktiskt, kanske för att jag var knuten vid att ha A som första eller andra bricka. Efter lite anagrammande kom den dock fram till slut: PARTOuT! Den fick plats alldeles lagom och fick dessutom syn, trots att David var 99% på att den stod. Sköna poäng inkasserades och resten av matchen var en tråkig historia där jag tror david blev sittande med om det var Z eller C. Vinst till mig, 317-445.

Match 11: Sebastian Boukachabia - Jag
Sista matchen för dagen och jag blev både glad, laddad och orolig då jag såg Sibbes namn framför mitt. Matchen inleddes väldigt märkligt, jag fick snabbt ut C för runt 40, men i övrigt var vi verkligen dåliga båda två. Jag lade upp RALL för att lura Sebastian som gick rakt i fällan som hakade *RALL/A, BRASS. Bortsynat, enda haket är RALL/Y vilket jag hade koll på. Var så smart att jag hakar T/RALL och nåt ord för låga poäng, varpå han naturligtvis lägger TRALL/A, BRASS :) Smart. Hakar dessutom en ogiltig *PÅK/A som han synar bort, tänkte på PÅLA där. Jag har ett litet övertag och när jag drar blank är det dags att balansera igen. Efter många om och men har jag öppnat upp för att haka ett A på G och kan till slut rulla SoNDERA för nästan 80. Pinsam rull, men poäng är poäng och NeDRESA t.ex. hade varit taktiskt ofördelaktigt. Både X och J kvar i påsen och blank hamnar över 3xbok. Ett E ovanför öppnade för både X och J medan ett O bara öppnade för J. Naturligtvis sitter han med J och pangar in oJ, KOJ, SO för 49 eller något. Vi är inne i slutspelet och jag har fortfarande en liten men otrygg ledning. lägger (K)RUX genom K:et i KOJ för 30, varpå han svarar med O(X)E med 22. Tråkigt för mig, eftersom jag i draget efter tänkt lägga SABEL länga KRUX för att bilda S/KOJ, AR, BU, EX och därmed inkasserat närmre 50 poäng. Med slutstället ABEHILS blir det till att tänka då han sitter med EKORT? som slutställ. Jag lyckas dock hitta en utgång på två drag genom att första lägga H(U)SE, HO, SE genom U:et i KRUX och sedan sitta med ABIL på hand. Hoppades att han skulle vara dum nog att lägga OXE/R, ER så jag kunde gå ut med B/OXER, BILA, men så dum var han inte. Han hittade dock inte min andra utgång och tack vare det kunde jag gå ut med (L)ABIL för en seger med 343-365. Han hade ingen utgång på ett drag med sina brickor.

Från 3-5 till 6-5 lagom inför söndagen kändes inte bra, men ändå lovande. Om jag kunde spela 4-1 sista dagen skulle jag nå mitt mål 10-6 och därmed kunna vara nöjd med min prestation. Jag var laddad men ändå lugn inför söndagen och fick en smakstart.

Match 12: Jag - Per Adamsson
Kommer inte ihåg mycket av matchen start men jag drog vi drog ganska jämnt till en början och höll oss i närheten av varandra poängmässigt. Eller så var det denna matchen jag gled ifrån från början. Jaja, hur som helst, efter att ha dragit en blank kan jag efter ungefär halva matchen rulla (A)SsURERA över röd för 83 pinnar och utöka den ledning jag tror jag hade. Drar andra blanka ganska tätt inpå det och kan då jag sitter med INPRSS? snabbt hitta en SP(A)RRINg för ca 60. Här missade jag betydligt mer svårhittade (A)RvPRINS för att nå röd, men letade å andra sidan inte efter andra alternativ när jag hittat SP(A)RRINg. Resten av matchen gick helt min väg och efter att ha smashat ut någon honnör här och en annan där kunde jag dra ifrån och vinna med hela 470-265 .

Match 13: Lisa Blohm - Jag
Första matchen mot denna ytterst trevliga veteran som öppnade med HOLISM för 22, ett år jag inte kände igen men släppte då hon verkade säker och kunnig. Kunde dessutom tack vare detta lägga kanske turneringens för min del skönaste drag, nämligen K(L)EZMER mer Z på 3xbok för 38p. Drar efter detta brickor som en gud och sitter med AKLNSY? som andra ställ. R:et i KLEZMER lämpar sig utmärkt att lägga en Sk(R)YNKLA runtom vilket jag också gör. Även KLA(R)SYNt hade gått ut med öppnat farligt då Y hamnat två steg ovanför röd. Matchen fortsätter med bra spel från bägge parter och jag behåller min ledning men utökar den definitivt inte. Sen drar jag så den andra blanka (igen!) mot slutet av matchen men med en ganska låst plan (som främst jag legat bakom, tror jag) finns det inga tankar på att rulla. Båda sitter med ganska tråkiga bokstäver och slutspelet blir en tråkig historia där jag enkelt kan behålla min ledning och komfortabelt vinna med 318-409.

Match 14: Fredrik Hansson - Jag
En spelare som kan prestera väldigt bra men som verkar lite ojämn. Drar helt osannolikt upp startstället IRRUV?? och tycker nästan att det är tråkigt att dra så fånigt bra. Jag hittar dock ingen rull med dessa (VURmeRI var enda sjuan) och dumpar en (O)RV för låga poäng. Drar upp KL och sitter med IKLRU?? och nu går det liksom inte att misslyckas. Lyckas hitta en vad jag tycker bra lösning då jag med två hak kan rulla UR(S)KILja för dryga 70p. Stön från andra sidan och jag förstår honom. Kommer inte ihåg så mycket mer av matchen, han fick ut Z för 40 i början av matchen i alla fall. I slutspelet skrämmer han skiten ur mig när han rullar *LANDARE som jag dock efter att räknat på det synar, helt korrekt. Kan istället få in TÖRSTA, (AGA)T på samma ställe för ca 40 och avgöra matchen. Vinst med 303-378.

Match 15: Per Christensson - Jag
Från 3-5 till 9-5. Helt fantastiskt. Nu skulle det bara tas revansch mot Per som slog mig på förra SM. Det skulle dock bli lättare sagt än gjort. Efter en fantastiskt låst inledning öppnade jag upp någorlunda och blev bestraffad direkt, SÄNDArE över två orange för ca 90p. Kommer inte ihåg så väldigt mycket vad som hände fram tills dess att han slänger ut sin andra rullning SeNTIDA för ganska låg poäng. Nu har han en ganska bekväm ledning men jag bestämmer mig för att inte på några villkor ge upp. Jag kan plocka hyfsat med poäng men det kan också han och avståndet består. Inne i slutspelet, med endast en bricka kvar i påsen, sitter jag med EIIMPRS på hand. Jag måste troligtvis rulla för att kunna gå i fatt. Hittar snabbt möjliga EMPIRIS(K) men inget K finns. Däremot finns ett fritt T. "EMPIRIS(T)?" frågar jag mig själv i huvudet. Är inte det ett ord? Skriver ner det på papper och det ser tokigt ut, just då. Så trots att jag tyckte det klingade någorlunda bekant bestämde jag mig för att inte lägga det, TROTS att det troligtvis var min enda chans. Istället lägger jag ESPRI(T) över röd för 30 och Per kan kontrollera hem det. Mitt andra riktigt stora misstag var därmed fullbordat, för visst står EMPIRIST! När jag slog in det i ordkollen efter matchen mest för att kolla att det faktiskt inte stod blev jag förbannad över min dumhet. Naturligtvis måste jag chansa i det läget. Per vann till slut med 409-362.

Match 16: Jag - Andreas Pejler
Inte den motståndare jag kanske önskade i den sista ronden. En vinst skulle innebära stor chans på topp15 medan förlust snarare skulle leda till någonstans runt 25, något jag inte skulle känna mig så nöjd med. Var också ganska mätt på just Pejler efter vår uppladdning på Storken i Uppsala innan SM där vi under två dagar mötter över 9 partier. Då vann han 5 av dessa. Den här gången blev det en riktigt tråkig tillställning som dessutom började på sämsta tänkbara sätt. Med ett ställ som såg ut ungefär DHRSÅÄÄ var jag tvungen att rensa bort lite. SÅDÄR med två hak gav ganska gott med poäng men öppnade farligt för röd då R låg under 2xbok tre steg från röd. Naturligtvis hade jag räknat med en elak kontring, men YOGA, YR för 72p tycker jag var väl dålig tajming. Underläge alltså men jag gnetade på. När så en blank uppenbarade sig fick jag aldrig riktig balans. Med stället DINORÖ? såg det hopplöst ut att hitta någon sjua åtminstone, men helt plötsligt hittade jag en, om jag får säga det själv, fantastisk fin pIONRÖD som dessutom passade fint in på brädet. Nu var jag förbi och det var nästan löjligt vad jag plockade upp efter rullen. AAEIMR? kan knappast någon påstå är svårrullat men det fanns inte plats för varken någon MAdEIRA eller MAtERIA, heller ingen plats för åttor. Ett mellandrag blev det och när Andreas lade något över röd som lade L på översta raden var det inte direkt svårt att rulla med stället ADEINR?. DE(L)IRANt gav inte så mycket poäng, men å andra sidan punkterade det i princip matchen. Fanns heller inget bättre alternativ. Jag gör ett bra slutspel, Andreas ett något sämre, men det spelar ingen roll då jag redan sitter med en trygg ledning. Jag vinner till slut med 41p, 379-338.

10-6, 15e plats. Nöjd med resultatet - absolut. Mindre nöjd med ett par beslut från min sida men misstag gör väl alla antar jag. Drog många blanka, runt 20 stycken, och kände att jag kunde utnyttja min rullningsförmåga på ett bra sätt. 17 stycken blev det till slut, vilket jag är mycket nöjd med. Det jag är mest nöjd med är dock mitt poängsnitt som hamnade på (för mig) maffiga 388, och det på årets största tävling! :) Enda besvikelsen var väl att min rating sjönk med 0,48 - men så går det när man förlorar mot fel spelare.

Tack alla för en fantastisk helg. Jag kommer tillbaka, det lovar jag.

InläggPostat: fre 06 nov, 2009 02:34 
Användarvisningsbild

wow. vilken kvällslektyr.

InläggPostat: fre 06 nov, 2009 16:34 

Hade för mig att en sammanställning på våra scrabblebloggar fanns på hemsidan, men nu hittar jag den ej. Om det nu inte finns, skulle man inte då kunna göra en liten lista på medlemmars bloggar om scrabble. Några stycken vet jag att det finns! andreas p och mitt bidrag: http://ordforbundet.blogg.se

InläggPostat: sön 08 nov, 2009 20:59 

Jag är så glad att ha sluppit möta Elmis, James, Inger och Gubbi! Vi möts ju jämt annars och dessutom är de så jävliga att slå ;)

Hittade en svartvitrandig koftaktig tröja efter turneringen. Tycker mig ha sett den på Henrik Jonés kanske, eller Andreas Pejler? Nån som känns vid den?

InläggPostat: sön 08 nov, 2009 22:05 
Ordlistekommittén

Nu finns mina SM-matcher i matcharkivet.

Iakttagelser efter några minuters snabbläddring genom matcherna:

- Jag hade vinst i slutspelet i sista matchen mot Anders; det fanns en variant som både garanterade utgång och satte honom med FM kvar. Den är inte omöjlig att hitta, men det är många drag för båda spelarna att överväga.

- Erika hade vinst mot mig i rond 9 i ett slutspel där vi båda hade halvbra brickor. Vid brädet hade jag ingen som helst aning om hur det borde gå.

- Jag missade ungefär lika många rullningar som vanligt. Att jag missade SK(R)IBeNT mot Pejler kom jag på natten mot söndagen och surade lite över; det var nog den värsta missen. Dyrast resultatmässigt var det nog att jag inte hittade STOFfLI(G) eller FOrSTLI(G) över röd tidigt i matchen mot Rolle, men det var allt skumma ord. Sen missade jag några andra halvsvåra i den matchen, men det var inte heller så mycket att säga om (SyVEnDE med hakningen SPAR/V, etc). NÅTkITT i drag två mot Pejler hade blockerat hans SOM(A)LIER, men det ordet kunde jag inte. Mot David såg jag rullningarna men inte hakningen A/RENA. Det var riktigt illa och försämrade nog mina vinstchanser i den matchen rejält (och jag förlorade sen mycket riktigt matchen i ett slutspel där det inte gick att göra något).

- Frank var inte så imponerad av mitt beslut att spela KONST(FLYG) för 60 istället för att rulla. Med all rätt eftersom det är *KONSTFLYG, bara KONSTFLYGNING står. Tillsammans med *RÅHU (fråga inte) var det det enda ogiltiga ordet jag spelade.

- En enda nia hade jag chans att lägga, mot Björn med AEGINOR genom R----K. Hittar ni den? Jag rullade ändå, och Frank, som helt saknar sinne för estetik, tycker att min IGNORERA var lika bra som den missade nian.

InläggPostat: sön 08 nov, 2009 22:09 
Ordlistekommittén

Jag glömde förresten kvar min blåklocka i Uppsala. Om ni hittar någon märkt med mitt namn kan ni väl ta med den vid någon lämplig turnering.

InläggPostat: sön 08 nov, 2009 22:51 

Hurra!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]