Måns_E skrev:
Ungefär som att man konsekvent skulle kunna ge sig själv en eller ett par poäng för mycket varje drag och hävda att skriven poäng gäller när motspelaren upptäcker att det är fel.
Fast det kan man ju inte, eftersom motståndarna nästan omedelbart skulle lägga märke till detta och aldrig någonsin godta drag från en sådan spelare utan noggrann kontrollräkning. Det är en strategi som skulle funka ungefär fem drag i bästa fall, sedan skulle den slå tillbaka mot den som försöker sig på det.
Om motståndaren däremot missköter sitt eget protokoll så är det ju inte mycket man kan göra. Och vad är det för mening med att över huvud taget försöka synka poängräkningen med motspelarens protokoll om det ändå inte betyder något? Vad ska man svara om man försöker spela juste och motspelaren frågar "Står det 235-226 nu?" Det enda rimliga ärliga svaret då blir ju "jag tror det", men kommer man i ett trängt läge vore det ju helt irrationellt att inte sätta sig och börja kontrollräkna tidigare drag för att hitta eventuella missade poäng.
Och vad gör man då när spelare A hävdar att drag 3 borde ha givit 26 poäng i stället för 23 som noterats, men spelare B hävdar att F:et lades i ett senare drag? Ska man stoppa klockan medan den diskussionen förs? Även om vi tänker oss att alla spelare uppträder hundraprocentigt ärligt så ser jag en uppenbar risk i att det leder till både tidsspillan och bittra och utdragna konflikter. Lägg sedan till risken för att vissa spelare skulle kunna sätta detta i system gentemot spelare som väldigt ogärna vill bråka och som kan ge med sig fastän de egentligen inte är övertygade om att det varit en felräkning.
Måns_E skrev:
Framförallt så tycker jag att protokollet i görligaste mån skall avspegla matchen, och om man då uppdagar en felräkning på 7-8p så bör man få ändra på det draget (liksom man kan i engelsk Scrabble vad jag har förstått),
Enligt APSP:s regler så kan man tillkalla en "director" för att korrigera dragpoäng eller summering. Detta kan även ske efter att matchen är helt färdigspelad.
Måns_E skrev:
Visst det kan leda till att spelare räknar genom hela matchen (på sin tid), men förmodligen så kommer det snarare leda till att båda spelarna blir mer observanta och påpekar felräkningar när de sker.
Jag kan inte se att det skulle finnas någon ny fördel i att göra detta med en sådan regel. Sannolikheten för att motståndaren själv ska upptäcka felet vid ett senare tillfälle är ju mycket mindre än att denne upptäcker det direkt. I de allra flesta fall så kommer du fortfarande att förlora på att påpeka en låg räkning, och det går ju dessutom utmärkt att notera skillnaden lite kryptiskt i marginalen någonstans om man vill ha koll på den "riktiga" ställningen.