Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: ons 21 nov, 2018 11:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ge SM status som VM
InläggPostat: sön 30 maj, 2010 12:47 
Regelkommittén

Jag yrkar på att:
SM i svenskt scrabble ges status som VM i svenskt scrabble.

Motivering

Svenskan är förvisso inte ett av de stora världsspråken, men används dock inte endast i Sverige. Framför allt finns ju en vital svenskspråkig kultur i Finland, och där finns ju också många aktiva spelare av svenskspråkigt scrabble, med flera anordnade turneringar varje år. Genom att ge SM status som VM visar vi att detta är en turnering som tillhör alla spelare av svenskapråkigt scrabble, oavsett nationalitet.
I och med SAOL 13 har ju också finlandssvenskan fått mer plats i ordlistan, som därigenom blivit mer lämpad som rättesnöre i ett världsmästerskap i svenskspråkigt scrabble.

Inläggsrubrik: Re: Ge SM status som VM
InläggPostat: sön 13 jun, 2010 08:38 

Här har ingen skrivit något alls. Jag tycker inte det ska heta VM. Både SM och EM kan ju i sporter vara öppna, så att också personer utanför Sverige resp Europa får delta. Ett VM med bara två möjliga deltagande länder är konstigt och inte tex positivt då man talar med pressen. Ofta brukar man till och med skratta åt olika mystiska tävlingsgrenar som kallar sin tävling för VM fast det bara är deltagare från arrangörslandet och eventuellt ett par deltagare till från något annat land. Då gäller det ändå sånt där det i princip kunde delta folk från andra länder, medan det ju i det här fallet aldrig kan gälla mer än två länder pga språket.

Jag glömde bort årsmötet lite, annars hade jag skickat in mina röster och på denna motion mot.

Det man däremot kunde fundera på, är ifall en finländare kan tituleras svensk mästare. Just nu är det ju inte aktuellt, men vem vet när det kommer någon ny finländare som blir en toppspelare.

InläggPostat: sön 13 jun, 2010 09:01 
Användarvisningsbild

Jag håller med Pia. SM brukar alltid uppmärksammas lite i media, och det skulle nog bara skapa förvirring för allmänheten om vi kallade det VM.

InläggPostat: sön 13 jun, 2010 10:39 
Valberedningen

Pia skrev:
Ett VM med bara två möjliga deltagande länder

Vadå, "endast två möjliga deltagande länder"? Får svensktalande personer vara medborgare i endast två länder i världen??

Men jag förstår synpunkten, och den är mycket vettig.

InläggPostat: fre 18 jun, 2010 00:42 
Regelkommittén

Jag tror att de som skulle skratta åt VM i svenskt scrabble redan skrattar åt SM i svenskt Scrabble. De skulle dock skratta mer och högre åt VM och detta är som jag ser det ett av de bästa argumenten för att börja anordna VM!

Som Johan B anmärkt så är det naturligtvis möjligt för alla 195 länder att delta. I praktiken känner jag inte till att medborgare från fler än 3 länder deltagit, även om vi haft personer boende i åtminstone något ytterligare land.

InläggPostat: lör 19 jun, 2010 12:34 
Användarvisningsbild

kul förslag och kul diskussion! :)

Undrar bara varför man skulle nöja sig med VM..?
Varför inte rubricera turneringen som:
"Det intergalaktiska mästerskapet i Scrabble" (sedan, extremt finstilt; spelas enligt SFF:s regler)

Kanske spelar de flesta trekkies och övriga SciFi-nördar redan scrabble men det kan eventuellt gå att hitta ytterligare någon enstaka med ett sånt upplägg.

InläggPostat: lör 19 jun, 2010 13:26 

Jag tycker det vore jättelöjligt att kalla det VM.

Om det nu är något fel på att kalla det SM, så skulle väl "Svenska öppna mästerskapen" passa bättre.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]