Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 18 sep, 2018 19:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 16 apr, 2015 11:02 

Hej!

Jag har gjort ett ordskaparspel som heter Wordfall. Spelet är inspirerat av Scrabble, men det är ett helt annat upplägg. Det faller hela tiden ned nya bokstäver och så gäller det att lägga ord för att se till att planen inte fylls upp (bokstäverna försivnner såfort man lägger ett ord med dom). Det är med andra ord väldigt intensivt och man tävlar enbart genom topplistan, dvs man spelar själv hela tiden. Man får procentuellt mer poäng för långa ord, så det blir en avvägning mellan att ta lite extra tid på att lägga ett långt ord mot att bara rensa med hjälp av många korta ord. Man belönas även med en "istid" på 5 sekunder om man lägger ett ord som är minst 5 bokstäver långt, denna tid ökas med en sekund för varje ord man lägger medan istiden pågår.

Spelet har stöd för både engelska och svenska och har en topplista för båda. Det vore kul att se om det kan bli lite nya rekord nu när jag skrivit om spelet på ett sådant ordproffsställe som svenska scrabbleforumet :)

Min sambo leder för närvarande topplistan med imponerande 9512 poäng!

Spelet är gjort med hjälp av ett verktyg som heter Game Maker, rekommenderas starkt för den som är sugen på att göra sina egna spel!

Tyvärr finns spelet bara till Android i dagsläget, jag vill lägga upp det för iOS också men det är lite krångligare så det har inte blitt av än heh.

Här är det: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lazdev.Wordfall

Feedback mottages tacksamt!

Senast redigerad av Lazdev mån 14 sep, 2015 10:51, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 27 apr, 2015 15:47 
Användarvisningsbild

Det låter kul, så jag laddar ner det nu. I beskrivningen i Playbutiken har du dock skrivit att fallande bokstäver fryser "frast". Så det kan du ju ta och ändra på. :wink:

InläggPostat: mån 27 apr, 2015 16:14 
Användarvisningsbild

Nu har jag testat. Det är oerhört tidskrävande! :(
Man blir ju låst då man inte kan göra annat med telefonen under tiden.
Kan man pausa och fortsätta spela en annan dag? Annars är det ett önskemål från mig! :)
Jag är i alla fall nöjd med en 14:e-plats på första försöket.

InläggPostat: mån 27 apr, 2015 16:16 

Tack för tipset med felstavningen i beskrivningen! Jag har uppdaterat texten nu, dröjer lite innan ändringarna får genomslag dock.

Senast redigerad av Lazdev mån 27 apr, 2015 16:25, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 27 apr, 2015 16:22 

Mimikryp skrev:
Nu har jag testat. Det är oerhört tidskrävande! :(
Man blir ju låst då man inte kan göra annat med telefonen under tiden.
Kan man pausa och fortsätta spela en annan dag? Annars är det ett önskemål från mig! :)
Jag är i alla fall nöjd med en 14:e-plats på första försöket.

Ah.. ja det kan ju vara ett problem, helt klart. Jag la in expertläget nyligen som går snabbare, men det kan ju ändå ta en 10 - 15 minuter på expert om man är riktigt duktig. (Expert startar på samma hastighet som vanliga läget uppnått efter 10 minuter - det är enda skillnaden på vanlig och expert).

Man kan pausa (det pausas även automatiskt om man trycker home eller om det ringer etc) och göra annat med telefonen och sen går tillbaka till spelet - dock är det upp till telefonen om spelet då finns kvar i minnet eller om det startas upp på nytt.. så det är inte pålitigt. För enkla grejer som att ta ett telefonsamtal eller svara på ett sms så ska det nog inte vara något problem alls, men om man däremot surfar och använder olia appar etc så är det stor risk att spelet blitt rensat ur minnet och därför startas upp på nytt. Att lägga in en riktig sparfunktion har jag inte tänkt på.. så det var ett bra förslag.. jag ska ha det i åtanke!

Jättekul att du testar och kommenterar :)
Grattis till 14e-platsen, mycket bra debutpoäng!

InläggPostat: mån 27 apr, 2015 20:50 
Användarvisningsbild

Jag är uppe i 11000 poäng... men tar ju oerhört lång tid detta. Och varför är det inte SAOL som ordlista? ganska kul idé annars

EDIT nu är jag på 13000 går det någonsin snabbare?

InläggPostat: mån 27 apr, 2015 20:59 
Användarvisningsbild

Förlorar med mening nu hållt på i 37 minuter utan att ens vara nära på att dö.....

InläggPostat: tis 28 apr, 2015 09:26 

!

Grattis till världsrekordet MISTR! Rekordet som låg etta innan uppnåddes efter många många partier, så att komma och klå det på första försöket är MYCKET imponerande!

Jag minns faktiskt inte på rak hand vad maxfarten ligger på, jag ska kolla upp det ikväll och editerar då detta inlägg.. men jag är ganska säker på att den fortfarande är ökande efter 37 minuter (ökar lite lite varje minut). Det kommer upp ett litet meddelande när man når maxfart, men det kan vara lätt att missa.
. Edit: Jag har forskat fram att nuvarande maxfarten uppnås efter 35 minuter, du var med andra ord uppe i högsta! Jag får helt enkelt ta och öka maxfarten i nästa uppdatering, bra jobbat! =)

Ett tips om det känns segt är att trycka på 2x nere i vänstra hörnet, då går spelet dubbelt så fort. Ett annat tips är att du ändrar till "expert" på huvudmenyn, då startar du på 10minutershastigheten.

Så om du vill köra igen så rekommenderar jag dels Expert och dels att du kör på 2x!

Angående SAOL så är det lite rörigt, jag vill ju ha ordlistan som en enkel textfil med alla ord uppradade. Jag har letat runt och hittat och kombinerat lite olika ordlistor. Jag har även sett att det finns en diskussion om just detta i en gammal tråd på detta övrigt-forum, så jag ska ge mig på ordlistegrejen framöver igen med de nya tipsen som finns i den tråden.

InläggPostat: tis 28 apr, 2015 10:07 
Användarvisningsbild

Ja men alltså jag kunde säkert haft en miljon poäng, men tröttnade och dog med flit. Tycker den här istiden man får är lite väl lätt att få..hade blivit svårare om den bara kom fram när man lagt sju brickor. Kan inte farten höjas var tredje eller varje minut. Blir lite långa spel annars. Kul spel iaf!

InläggPostat: tis 28 apr, 2015 12:09 
Användarvisningsbild

Bra att/om det funkar att pausa och fortsätta senare. :)

Då du skriver att man kan börja som expert och så vidare undrar jag om man då får mer poäng för orden för att det går fort redan från början? Annars har man ju inte samma möjlighet att komma upp i samma poäng. :?

Jag tycker också att det är bökigt att veta vilka ord som är godkända och inte. Böjda ord är okej, men inga förkortningar som CD och PC. Jag håller med MISTR gällande SAOL! :)

InläggPostat: tis 28 apr, 2015 13:27 

Mimikryp skrev:
Då du skriver att man kan börja som expert och så vidare undrar jag om man då får mer poäng för orden för att det går fort redan från början? Annars har man ju inte samma möjlighet att komma upp i samma poäng. :?

Det är precis samma poäng från orden, så du har helt rätt i att det blir svårare att få lika mycket poäng som på vanliga svårighetsgraden. Det är olika topplistor dock, så man tävlar ju bara mot andra som också kör expert. Rekordet där ligger för närvarande på 4153.

Mimikryp skrev:
Jag tycker också att det är bökigt att veta vilka ord som är godkända och inte. Böjda ord är okej, men inga förkortningar som CD och PC. Jag håller med MISTR gällande SAOL! :)

Jag måste helt klart ge mig på ordlistan igen.. försöka lösa det en gång för alla hehe. Rent generellt, vore det att föredra att godkänna förkortningar alltså?

InläggPostat: tis 28 apr, 2015 14:03 
Användarvisningsbild

Lazdev skrev:
Mimikryp skrev:

Jag måste helt klart ge mig på ordlistan igen.. försöka lösa det en gång för alla hehe. Rent generellt, vore det att föredra att godkänna förkortningar alltså?

Förkortningar som används i vardagligt tal, ja. Kolla i SAOL vilka förkortningar som står med! :wink:

InläggPostat: tis 28 apr, 2015 14:15 
Användarvisningsbild

Jag håller med om att spelet måste öka snabbare i svårighetsgrad. Ett mobilspel bör gå att spela på några minuter, det här tar alldeles för lång tid.

För göra det lite roligare borde man nog införa några fler moment. Det kan vara till exempel att något händer när man lägger ett ord med sju bokstäver, eller att det kommer bokstäver i andra färger, och att något händer när man tar dem. Det finns ju många andra populära spel där saker ramlar ner uppifrån och ska kombineras på olika sätt. Du kan säkert hämta inspiration från dem.

InläggPostat: tis 28 apr, 2015 14:29 
Användarvisningsbild

Åh, en sak till! När man får frystid är det för stor text som informerar om det och som lägger sig framför bokstäverna så det är svårt att se vilka bokstäver som döljer sig bakom texten. Det vore bättre om bara bakgrunden tillfälligt bytte färg till isblå eller nåt.

InläggPostat: tor 30 apr, 2015 16:51 

Tack för alla tips och synpunkter hittills. Det lär komma en version med högre tak på svårighetsgraden framöver om inte annat :)

InläggPostat: lör 18 jul, 2015 17:34 

Hej igen!

Nu har jag uppdaterat Wordfall baserat på er feedback!

Har varit upptagen med lite allt möjligt så det har dragit ut på tiden.

Det nya i dagens version är:

* Förbättrade ordlistor för både svenska och engelska. (Den bygger på 3st olika listor nu, inklusive SAOL, så den borde täcka det mesta!)
* Högra maxtak för hastigheten (dvs svårighetsgraden).
* Spelet visas nu i korrekt bildförhållande (svarta kanter istället för utdragen/ihoptryckt bild).
* Hastighetsknapparna är utbytta mot en 2x-knapp för att göra det lättare att växla hastighet.
* Döpt om 'Expert' till 'Snabb'
* Några prestandaförbättringar.

Testa gärna!

Senast redigerad av Lazdev lör 12 sep, 2015 12:38, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 12 sep, 2015 12:26 

Tänkte nämna att spelet åter igen är uppdaterat, version 1.05 är släppt med den stora ändringen att det nu går att spela på PC (windows)!

PC-versionen finner ni på http://lazdev.itch.io/wordfall och den spelas med tangentbordet och har sin egen topplista.

Det är lite annan känsla att spela med tangentbord, man kan lägga ord fortare och chansa lite mer istället för att behöva "hitta" varje bokstav, det är även bra träning för att skriva fort med alla fingrarna. Testa gärna, vore kul att höra om det är skoj och hur ni tycker att det står sig mot Android-versionen.

Övriga ändringar är att tidsräknaren nu pausar under istid, vilket gör istiden lite bättre. "Ice"-temat är även uppdaterat och lite finare, se bild här: https://twitter.com/Lazdev/status/64264 ... 69/photo/1

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]