Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: mån 20 nov, 2017 03:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 11 nov, 2010 17:30 

jag ska väl inte vara sämre då utan också slänga in några matchrapporter!

Första matchen som jag vann med en poäng (323-322) mot Anders Brandén betydde förmodligen väldigt mycket för mina framtida prestationer. Har aldrig förlorat första matchen i ett SM men tror att i öppningen inleda med en förlust skulle vara domedagen för mitt ångestdrabbade psyke i en tävling av den här magnituden. Beredde mig på ett hårt och tajt slutspel men det tog inte många sekunder innan jag insåg att jag skulle vinna med en poäng och jag med skyhög puls sakta kunde pusta ut.

Match 2 mot Mikael Brenning var något av det galnaste jag varit med om i scrabbleväg. Jag misstänker tidigt att Mikael sitter på minst en blank (vilket senare visar sig stämma) och toklåser planen på ett riktigt ogästvänligt sätt. Är riktigt nöjd med mitt spel men drar samtidigt helt rätt brickor för spelsättet jag praktiserade. Lägger DUCKA för 60 ganska sent i matchen och kort efter en läbbigt härlig (C)HINTZ för 50, helt klart min skönaste dumpning hittills. Inför mitt näst sista drag leder jag med cirka 200 poäng och jag har matchen i en liten ask. Bara för att strö salt i såren dumpar jag en bricka när jag ser möjligheten till att rulla ut mig med VÄSSNIN(G) i mitt nästa drag. Sagt och gjort drar jag mitt S och snor Mikaels absolut sista rulläge samtidigt som jag går ut. 183 - 480 blev slutpoängen i min favör!

En annan match jag är riktigt nöjd med är den i rond 7 mot Maria Ellfolk. Det ser otroligt mörkt ut i början när Maria får ut en RÅGAX med massa hak för typ 50 och direkt på det ZON för över 30 och med en ledning på kanske 70 poäng på ett tråkigt och stängt bräde. Men skam den som ger sig - jag öppnar och rullar ASTE(R)OiD och spelar med en målmedvetenhet som jag sällan besitter i denna grad. Två drag efter det får jag ut en tokmysig VA(D)FISKE och får i och med det en rejäl ledning. Yes! Stänger sedan effektivt då jag inte ser någon anledning till att öppna. Gör ett välkalkylerat slutspel och spelar stabilt matchen igenom. Tilläggas ska att Maria hade otroligt dålig timing med brickorna. Slutresultat: 438 - 300

I min öppningsmatch på söndagen ställdes jag mot segraren Johan Rönnblom. Jag besatt den sjukt prestigefyllda ledarosten och var på allmänt bra humör, om inte rätt nervös. Denna match var riktigt tung att förlora - matchen börjar konstigt och fruktansvärt stängt men när Johan väl öppnar med (G)ODE för 12p rullar jag HELSI(D)eN för att inta en ledning på över 100 poäng. Kände mig då rikigt fokuserad och detta tänkte jag bara inte släppa. Vad händer då? Jo, sju kassa konsonanter uppenbarar sig på mitt ställ samtidigt som Johan reducerar med vETSKAP, men ännu har jag en ledning på kanske 30. Dumpar H(E)RM (borde förmodligen bytt) och tjoff bang bom så kastar Johan ut NERBLÅ(S)T för typ 80. Riktigt tungt. Lyckas gneta tillbaka ganska bra men har aldrig något riktigt grepp. Det blev ett intressant slutspel men inser nu på efterhand att jag inte hade kunnat vinna på något sätt. hade jag haft en bricka annorlunda så hade jag förmodligen vunnit, men så kan man väl säga om varje drag, eller hur? (: Välförtjänt seger av Johan dock som spelade helt prickfritt. Slutresultat 349 - 370.

InläggPostat: tor 11 nov, 2010 19:32 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Stort grattis till Johan Rönnblom! Hurra, hurra för en mästare värd sin titel! Äntligen gjorde du det! Jag lyfter på den hatt jag inte har! :lol: :lol: :lol:

Tack till arrangörerna, stor heder till Måns som rände runt som en galning för att få tekniken att fungera, till den snyggt klädda Johan som underhöll oss så professionellt mellan matcherna, till Karin som var så duktig i kontakt med media och allt annat spring, till Erika som hade gjort så fina pysselsmycken (tyvärr tappade jag det fina armbandet jag fick i pris :( , så om nån hittat det, var snäll och meddela mig). Och heder till Erik som tävlat så mycket i Finland att han fick en landslagströja! :wink:

Om spelet har jag inte så mycket att säga. En liten besvikelse är det nog att jag inte fick ihop till mer än åtta segrar, men jag är inte speciellt missnöjd över mitt spel. Med ett par knappa förluster på 5-6 p kan jag inte tycka att jag spelade speciellt dåligt. Däremot hade jag maximal otur mot Erika och David Tiberg; Scrabblegudarna hade bestämt sig för att ta fikapaus i matcherna 13 och 15 och slutbrickstället LLILLI mot Jesper i match 8 skvallrar om att de kilat in på muggen en stund. Tycker nog att Carl von Linné kunde ha namngett nån växt (KUBAN)ILLI för det hade gett mig 51 p och en klar vinst mot Jesper. Vad gör man annars med ett sånt brickställ på slutet?

*G(RUFS)/GUMMI hade gett mig 69 p i matchen mot David T, vilket gjort att jag kommit ifatt, men i det läget var jag redan så uppgiven att jag *grufsande slängde ut vad som helst - och blev förstås bortsynad. SAOL borde verkligen ståta med det ordet *grufs i sin nästa upplaga!

Speciella ord jag är nöjd med är b(A)NJOIST mot Leif, (O)MeTRISK mot Andreas P, (K)ONStlAD mot Sonny och OmANIER mot Anki. Förvånansvärt få rullningar fick jag ihop, men trösterikt är det iaf att jag inte missat nån. Och balanserade gjorde jag ju hela tiden!

Slutspel jag är speciellt nöjd med är mot Henrik Johansson där jag i de två sista dragen fick ihop 53 p, mot Gunnar där jag rullade ut för 80 p, mot Björn J. där jag tack vare godkännande av en falsking maximerade mina poäng och mot Johan E, där jag efter rätt avprickning kunde spela mina brickor till en vinst på 21 p.

Efter det här kan det bara bli bättre! Vi ses i nästa turnering!

Tack än en gång till alla arrangörer, alla motspelare och hela det finländska landslaget! Heder till Pia som kom bland topp-10! Du må tro vi drack champagne för dig på båten hem! 8)

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: tor 11 nov, 2010 20:18 

Grattis, nya mästaren, och likaså de två övriga medaljörerna!

Några referat;

Mot Karin har jag aldrig vunnit någon tävlingsmatch, däremot brukar det gå bra för mig i början av SM. Skakig början, men fick sakta mak in två rullningar, så det löste sig.
0-8 mot Karin blev 1-8, kändes bra att spräcka en nolla!

Måns är en annan besvärlig motståndare, det som retade mig mest avdelningen missade rull, var TEr(M)INAL, som jag inte hittade.

Henriks SLIPSKN(UT) var inte rolig att få emot sig, men orkade le ändå, så snygg var den.

Mot Per hade jag en lite konstig inledning, jag spelade upp och ner, och lyckades kasta om bokstäverna, hade för avsikt att lägga SKRED, med det blev SRKED istället. Per påpekade detta, han började plocka om mina bokstäver, men jag sade att naturligtvis ligger lagt ord, jag har slagit på klockan och tar naturligtvis upp. Så passade han nästa drag! Jag fattade nog att han hade en rullning på gång, men visste inte vilken bokstav han behövde, funderade på att lägga PS istället, men lade SKRED, varpå han fick ut snygga SKIDFÄR(D) över röd. När jag funderade igenom det här efteråt, så borde väl Per ha släppt igenom min felläggning, men slutresultatet var ju det samma.

Matchen mot Tommy var en rysare, mycket jämt på slutet och massor av högpoängare kvar, men jag gjorde ett mycket bra slutspel och vann med några poäng.

Pia S skapade fler bra öppningslägen för mig i början, jag försökte mig på både *VERSSLU(T) och *SLU(T)VERS som hon synade bort. Försökte ett par drag senare med *SPELRU(T)A, hittade visserligen PULSERA följande drag, men en så elementär rullning borde jag ha hittat med detsamma.

Matchen mot Eva var en riktig gnetmatch, inte många brickor lagda åt gången och ett väldigt låst bräde. Hittade mot all förmodan HäRTILL i slutskedet, var mycket osäker på den, men den var godkänd. Konstigt att vi båda kom över 300 med tanke på vilket segspel det var.

Min målsättning var att vinna fler matcher än ifjol, vilket jag klarade med ett nödrop, en halv vinst bättre, och liten ratinghöjning. Rullsnittet är däremot mitt absolut bästa hittills, 0,94, rullningar är ju inte allena saliggörande, men tränandet med Frank börjar synas i resultattabellerna.

Jättekul att Pia kom på åttonde plats, och Josef är jag mer än imponerad av, ett par år till så kommer grabben att sopa slätt!

Ett stort tack till arrangörena, med undantag för lite teknikstrul flöt allt riktigt bra

InläggPostat: fre 12 nov, 2010 14:20 

Jag kom till sm väldigt otränad, hade inte ens spelat på Betapet på veckor
eller månader, men blev ändå överraskad av den riktigt usla starten: 0-3 och
en bit under 300 i poängsnitt på fredagen!

Medianmatchen för min del kan nog sammanfattas ungefär såhär:

1. Får tidigt upp rullningsvänliga brickor på stället, men utan lägen.
2. Mjölkar i några lägg.
3. Tröttnar och langar ut några av de bästa brickorna bara för att få
omsättning.
4. Obalanserat ställ resten av matchen.
5. Förlust med 30-50 poäng.

Jag försökte som vanligt bli bättre på att stryka bokstäver och i en del matcher
lönade det sig, medan det i andra matcher ledde till att jag släppte igenom sånt
som "UNGRAER" och "SOH" (eftersom jag var så fokuserad på pappersarbetet) ...

Återkommer med några referat när jag gjort det jag egentligen borde göra idag.

InläggPostat: fre 12 nov, 2010 14:31 

Mitt poängsnitt för fredagen: 263-366 :shock: :oops: :cry:

InläggPostat: lör 13 nov, 2010 15:10 

Å andra sidan rullade du också NERISAD, med hakningen *ELA som jag lät gå igenom... :shock:

InläggPostat: lör 13 nov, 2010 23:00 
Revisor

Några spridda noteringar.
Poäng- och rullsnitt ungefär som hittills. Fördel 8 ggr, 15 blanka. Vännerna från Finland hade med en "landslagströja" som jag bar med glädje och tacksamhet.
1. Erik - Emma 359 - 232, Emma kom i tidsnöd när hon sökte rull och fick -50 p för det.
2. Erik - Yann 383 - 294, fick oförskämt bra brickor, vann utan att lyckas åstadkomma skönspel, blev oväntat innehavare av ledarosten.
3. Gunnar - Erik 402 - 347, satt med Sp(A)RRING men tyvärr blockerades läget just då.
4. Erik - Johan B 305 - 488, Johan rullade 3 ggr och synade bort mitt *RYSShAT (ej avsiktlig luring). Fick dock ut STYRSpA(K) i nästa drag, tursamt nog hade jag läst ordet i intervjun med Björn E i FILTER dagen innan. Liten äreräddning även om den inte hjälpte långt.
5. Alva - Erik 357 - 335, kunde lägga (K)ARBAS eller (K)ARBAD till 3 ggr ord, rätt säker men inte 100 % på att båda står i SAOL. Chansade med karbadet eftersom jag hellre ville ha kvar S varvid Alva synar så det var litet pirrigt, men det stod (liksom karbas).
6. Erik - Simon 347 - 387. Simon rullade InLOTtA som jag var osäker på, men släppte igenom eftersom det öppnade mot 3 ggr ord och jag knappast skulle kunna stoppa senare mer poänggivande rull.
7. Erik - Lisa 380 - 368, höll nätt och jämnt undan trots rull (rätt trivial sådan).
8. Fredrik P - Erik 287 - 398, oförskämt tursam.
9. Bettan - Erik 356 - 372. Knapp seger, förmodligen för att jag - för att öppna - lade GIR/(PI)R eller något i den stilen just där Bettan var på väg att rulla.
10. Måns - Erik 335 - 328, trodde jag hade Måns på kroken när han rullade snygga SItUeRA(D)
11. Erik - Nils 333 - 348, hade även här börjat känna mig hoppfull när Nils slog till med PÅLLE på 3 ggr ord.
12. Erika - Erik 350 - 370, spännande parti och min första vinst över Erika. Har flera gånger snavat på upploppet genom dåligt slutspel, nära ögat även denna gång (hade klantigt missat ett betydelsefullt A i min avprickning).
13. Erik - Maria E 283 - 338, har förträngt detaljerna.
14. Ylva - Erik 253 - 365, ännu en match med turbrickor, t ex fick jag nog alla U, Å och Ö förutom att jag kunde lägga ZEST på 3 ggr ord med Z på dubbel bokstav.
15. Åsa - Erik 293 - 291, ledde rätt stort efter ett tag men tappade bort ledningen. Föll på 2 p kvar på stället när Åsa gick ut.
16. Erik - Anders A 371 - 301, spännande parti där vi länge låg lika. Satt med båda blanka men dessutom icke samarbetsvilliga brickor bl a Z. Det fanns ett NOR man kunde haka på så jag bytte och fick snart efter till RÅDslAG/s(NOR). Borde räcka till vinst även om Z skulle finnas bland sista 5 brickorna jag sedan drog men Anders hade hunnit få det och blev sittande med den, varför vinsten blev missvisande stor.

InläggPostat: sön 14 nov, 2010 13:06 
Regelkommittén

Det kändes bra för mig innan SM, har spelat mycket mer senaste året än tidigare, 14 turneringar sedan senaste SM plus några orankade, mot 4 året innan. Kände själv att jag hade kanske 5% chans att vinna och kanske 40% på en pallplats. Har haft ett antal jobbiga SM nu med omöjliga matcher där jag varit borta ur leken tidigt och inte riktigt kunnat motivera mig att kämpa för en 11:e-plats eller så.

Även om det kom en sådan omöjlig match redan i rond 2 så var det bara en helomöjlig, dock många svåra matcher i början som jag lyckades vinna i slutspelen. Min PJ-poäng var verkligen usel men ändå - jag hade fortfarande en bra chans! När jag så låg på lika många segrar som Pejler och Per C på söndagmorgonen kände jag att här är min chans. Pejler skulle jag ju möta i första omgången och Per hade inte någon ointaglig PJ-ledning. Så jag drog på mig kostymen och min mest bisarra skjorta och gick in med maximal inställning.

Efter att jag vunnit mot Pejler och Emma haft en galen match mot Per i andra söndagsronden så gällde det ju då "bara" att vinna tre raka matcher mot det bästa kvarvarande motståndet. Inger låg en poäng efter på som vanligt monstruös PJ-poäng och att hon skulle förlora något mer räknade jag verkligen inte med. Men jag hade verkligen turen med mig på söndagen och det gick hela vägen.

InläggPostat: sön 14 nov, 2010 15:09 
Regelkommittén

Match 1: David Brandell
Öppnar turneringen starkt med LAgTEXT i andra draget, David blockerar alternativet TEL(E)TAXa. Överlag väldigt jobbiga brickor dock, men det är likadant för David. Drar andra blanka också på slutet och funderar i säkert tio minuter på utgång. Hittar inget sätt att få poäng för mina AILR? (David hittade visst något med ett ord som jag inte kunde) och kommer fram till att jag måste hitta en utgång. Med 40 sekunder kvar upptäcker jag ApRIL vilket precis räcker.
Vinst 331 - 328

Match 2: Per Christensson
Helt igenom omöjliga brickor, Per får en SNiDArE, kände mig inte alls missnöjd med 280 poäng.
Förlust 354 - 280

Match 3: Marie Jonsson
Hamnar i underläge efter fina drag av Marie, bland annat en fiffigt inhakad GUAVA. Jobbiga brickor. Drar andra blanka mot slutet och begår dödssynden att tro att om jag bara gör ett poänggivande upplägg så kommer en bättre chans än ??EGILÄ: missar nÄmLIGE(N), tÄmLIGE(N), skÄLIGE(N), vÄnLIGE(N) och ÄntLIGE(N). Gör dock inte om misstaget när jag får ??DDEII utan hittar både bIDEvI(N)D och DIvIDE(N)d. Marie försöker ett desperat *(NJA)A så det var jämnare än siffrorna antyder.
Vinst 320 - 364

Match 4: Eva Hedman
En motståndare som jag har haft svårt för tidigare, denna gång är det dock jag som har turen på min sida och Eva verkar ha haft ett extremt tungt SM.
Vinst 393 - 284

Match 5: Alexander Prytz Hedström
Efter att ha spelat hyggligt i de första matcherna så får jag här återfall och börjar lägga korkade drag som ger Prytte enkla poäng och han kan dryga ut ledningen efter tidiga SAL(T)STEN. Helt oförtjänt drar jag plötsligt upp bägge blanka och kan rulla ikapp med DelSTAT. Nu skärper jag till mig och med ett bra slutspel lyckas jag ta mig förbi.
Vinst 389 - 382

Match 6: Henrik Jonés
Mitt startställ AFKMRST ser intressant ut och jag funderar ett bra tag. Får in FR(U)KTSAM för en utmärkt start. Tyvärr kan Henrik sedan haka på KO(B)BE+O(FRUKTSAM) för mängder av poäng, jag lägger *SLÖAX, och med (S)OUvEnIR skaffar Henrik sig en till synes ointaglig ledning vid slutspelet, särskilt som jag sitter med ungefär ADNRSTV. Funderar på en desperat mjölkning till VARIANS men lägger i stället upp SV(I)T och hoppas på sista I:et till I(SVIT) för rullningschans till röd. Får inte den utan LP eller liknande, samtidigt som Henrik blockerar rullningsläget med FÅ+Å(S) för 2x3xÅ. Lägger då upp med L(Ä)+LP ovanför röd och hoppas på CP+CV. Nu får jag CI, Henrik kan inte göra något åt mitt CV, 45p. Får ett G och kan sedan lägga (F)INGRA+I(SVIT) för 37 och DUA kvar på stället för flera utgångsmöjligheter. Som jag ser det gjorde inte Henrik något fel, hade han inte lagt FÅ så hade jag mycket väl ha kunnat få ut SLARVIG eller liknande över röd i det läget.
Vinst 396 - 399

Match 7: Johan Eriksson
Johan lägger UTFODRA men jag lyckas gneta mig ikapp och gå om.
Vinst 343 - 320

Match 8: Inger Wingård
Börjar med att lägga BETJÄ(N)A för 25 poäng, vill ha omsättning och läge för åttor (Inger rullar ju aldrig så det är ju nästan riskfritt! ;-)). Får blank och Inger lägger bara AH och inte UH och det känns bra. Efter en (korkad) mjölkning hittar jag (R)ACLETTe. Men är det ett godkänt ord? Blandar tydligen ihop *LACROSSE och *RINGETTE och tror att det kan vara en sport. Ordbanken i mitt huvud lämnar dock ut information om att detta förekommer i den svenska sektionen och det finns ett bättre läge för rACLETT(E). Får omgående andra blanka och kan lägga NEdST(R)ÅK. Tvekar lite eftersom NE(R)STrÅK vid första anblicken såg säkrare ut men den var jag inte helt säker på, och vid närmare eftertanke var den förmodligen ungefär lika farlig. Får ett par konsontantställ men klarar mig med MBL och liknande, och kan sedan vinna på Inger-manér genom att pumpa ut så pass mycket poäng att jag skulle klara mig även om Inger får ut en rullning, vilket hon dock inte lyckas med.
Vinst 340 - 428

Match 9: Josef Al-Mansour
Josef börjar matchen med LASARON och efter att ha klottrat ned LAZZARON och LASARON på protokollet väljer jag att inte skänka bort tio poäng. Får en blank och är fokuserad nog att inte släppa stället AGTTTÖ?, men då rullar Josef igen med (S)TRIMLAd. Omsätter ISÄN(d)ER i rödläget som uppstått och får märkligt nog upp FENOMEN på stället direkt, synd bara att det inte finns något läge. Men efter en sista koll så hittar jag ett! Josef leder, men inte ointagligt efter att jag fått ut 6xJ. Efter en ÅTEL är han nu 81 poäng före, men jag räknar brickorna och jag har DOPSVYX medan han har GGKRZ. Eftersom det finns flera lägen för X så hittar jag ett sätt att få många poäng för Y:et vilket borde leda till seger, men.. det visar sig att mitt helt onödiga drag för att maximera O-poängen blockerar det ena av två X-lägen och Josef tar det andra. Grämer mig eftersom slutspelen kanske är mitt starkaste område normalt, men det är ingen skam att förlora med 413 poäng.
Förlust 416 - 413

Match 10: Sebastian Boukachabia
Gnetar mig till en liten ledning, får blank och kan rulla InSEGEL. Funderar länge för att hindra Sebastian från att rulla ut och gå om, är lite rädd för möjligheten *BRODD(E)RA (Förse med broddar? Har kanske spelat för mycket på engelska där allt sånt står..). Får dock till en block som tar alla riktigt farliga lägen bortsett från en trippel-trippel runt IL som inte verkar möjlig, och jag tar hem matchen.
Vinst 387 - 333

Match 11: Björn Ericson
Börjar matchen med AZRE. Tyvärr inte ett trick för att få lägga AZER(I)SKA utan helt enkelt sista lördagsmatchen. Skärper mig dock därefter och får upp en blank till STADGAr. Mot slutet har jag ett hopplöst vokalställ, Björn har andra blanka och jag måste hindra honom från att rulla. Det finns tre möjligheter, med blank som Y vilket jag inte kan göra något åt, blank som A, eller något som börjar på I eller E som båda finns kvar. Efter att ha funderat länge och väl på att hitta poänggivande drag för att klara en rullning och ändå vinna så gör jag det enda logiska och blockerar ISÄNDER.
Vinst 347 - 310

Match 12: Andreas Pejler
Börjar mycket stängt, jag får bara vokaler och måste lägga sådant som N(U) (9p) medan Pejler får minst 13 poäng för sina drag och leder lite, men jag får en blank och har OSEEDAd på stället, som förstås inte går ut. Gör ett litet upplägg med (G)ODE (12p), jag kan ju inte veta att han också har rullbrickor men direkt kommer HELSI(D)En och jag ligger under med 105 p på ett väldigt stängt bräde. Dock inte helt stängt och jag kan få ut vETSKAP direkt och bara ligga under med 30-40 poäng om nu inte Pejler rullar trippel-trippel över v:et. Men han blockar det med H(E)RM och jag kan lägga BLÅ(S)T för 30p, nästan komma ikapp och ha kvar finfina NER.. hmm.. NERBLÅ(S)T? Försöker dumt nog inte ens anagramma det till STRÅLBEN men känner mig av någon anledning ganska säker på att det står. Nu är det jag som leder, Pejler kommer nära med EXPORT (43p), han borde kanske ha nöjt sig med EXPO för min FJUT(T) (48p) drygar bara ut ledningen.
Vinst 349 - 370

Match 13: Mikael Ström
Åter en stängd början där jag får en blank. Micke funderar på att lägga upp (O)RÖRD som jag kunde rullat över, men han byter i stället. Jag har inga planer på att vara den som öppnar utan mjölkar ut något och när Micke får tillbaka RRDD som han bytt bort lackar han ur och lägger (O)RÖRD och jag kan rulla dubbel-dubbel med AlSTRARE. Micke fortsätter gnälla maximalt och jag försöker se nöjd ut över mina hopplösa ställ. Det ordnar dock upp sig och jag får andra blanka, kan inte få ut BADrOCK/BlOCKAD/rOCKBA(N)D men kan ändå vinna komfortabelt.
Vinst 403 - 315

Match 14: Daniel Domert
Får tidigt ut KRIS(T)ALL och leder lite. Får upp stället GJPXYÄ? och det är ju fina brickor men tyvärr går det nästan inte att lägga någonting alls. Borde eventuellt ha offrat blanka för P(S)+PJÄXA (75p) men det hade givit Daniel så många chanser till lätta poäng att det inte kändes värt det. Lägger i stället (T)YP för 26 poäng och Daniels HEAT+(TYP)A öppnar för JOX+(H)O+(E)X, stor ledning, blank kvar på stället, och Daniels DANSARE förtar inte mycket av segervittringen. Kan sedan lägga OCEAn för 63 poäng och saken är klar.
Vinst 455 - 355

Match 15: Emma Ekman
Jag gnetar mig till en växande ledning och inväntar Emmas oundvikliga rullning med ena eller bägge blanka, när hon lägger *SUSANDE. Synar bort den men håller sedan på att slarva bort allting genom en minuts bristande koncentration. Glömmer för det första helt bort att ens försöka anagramma SUDANES. Tycker för det andra att det är en fiffig idé att lägga *UTLÄRA. Lyckligtvis hittar inte Emma sudanesen heller och jag kan blockera alla rullägen när hon såklart får bägge blanka. Dagens kanske enda misstag visar sig inte bli avgörande!
Vinst 290 - 356

Match 16: Alexander Sandström
Ganska jämn start, leder med några poäng när Alexander lägger RENTRÉ som jag av någon anledning tvekar inför. Extra jobbigt eftersom jag gärna lägger OXHUD + U(R)+D(E) (41p), men står OXHUD? Och är det verkligen så smart att lägga upp för SK(O)J (57p)? Å andra sidan blir jag gärna av med det där brickorna eftersom jag har en blank. Kommer fram till att RENTRÉ hur som helst borde stå och Alexander har inget värre än KÄ(X). Nu har jag dragit ett Y och nästa dilemma uppenbarar sig. Kan lägga bort Y:et för mer poäng på annat håll men S(K)Y stoppar trippel-trippelläget. Eller ska jag lägga bort mina i övrigt goda rullningsbrickor där och spara Y:et och blanka? Väljer S(K)Y till slut och kan sedan rulla DINOSAu(R) i nästa drag. Efter att sedan ha stoppat ny trippel-trippel och balanserat stället med OD(D)S (lägger klokt nog inte *BA(D)D som så många gånger tidigare) har jag nu NOTBLAD på stället. Den går inte ut och jag leder, inga problem? Men nu är det SM-titeln som gäller och jag tar tid på mig att hitta (K)LOTBAND för 101 poäng. Hade jag inte hittat den så hade Alexanders slutställ haft läge för utrullning på (K)vARTSIG (80p), så det gäller verkligen att ta de lägen som finns! Blockerar dessutom alla möjliga kvarvarande rullägen med ett SALU+(B)U mitt på plan, så vinsten blir ganska stor.
Vinst 296 - 425

InläggPostat: mån 15 nov, 2010 13:57 

Då det förflutit bara(?) en vecka efter SM är det väl inte försent än att gratulera pristagarna Johan, Inger och Per? Ingen av dem behövde fajtas mot mig denna gång så vägen till pallen blev nog därmed lite planare. Hehe. :D

Jag vill också för min del tacka hela staben av arrangörer för årets SM. Det var ett gediget jobb som blev utfört på alla plan! Det bär mig visserligen emot att lyfta fram någon enskild ansvarig på bekostnad av någon annan men en speciell eloge riktar jag ändå till Karin som hade fixat den utomordentligt fina synligheten i media inför evenemanget. Även Måns som datateknikansvarig bar ett gruvligt ansvar för en lyckad turnering, Johan speakade oss igenom hela evenemanget på ett informativt och roligt sätt. Ja, alla ni som hade lagt ner tid och möda, inte minst av det slaget som inte syntes: känn er träffade av detta tack! :)

Och så lite spridda reflektioner:

Årets prestation kännetecknades för min del av ett klart större antal missar än ifjol och på det hela taget hamnade jag resultatmässigt där jag med den spelkvaliteten hörde hemma, tjugo placeringar längre ner jämfört med fjolåret. Att vinsterna inte blev färre än förlusterna får jag dock se som ett acceptabelt resultat även om kanske just missarna kom att bli det som överväger i tillbakablickarna på SM.

Mot Fredrik Viberg (rond 10) fanns goda förutsättningar för matchvinst. En kombination av för lågt räknade dragpoäng, ett fellagt ord som möjliggjorde hans nödvändiga rullningshak (iofs hade han troligen anagrammat sig till något annat som också hade gått ut så det ensamt var eventuellt inte matchavgörande) men, pinsammast av allt: godkännandet av det fantasifulla *Ö(LUFFA) för dryga 30p (ett skolexempel på lyckad överrumplingstaktik) kostade mig segern med ynka tre poäng. Den var bara en av ett antal matcher där jag handlade mot intuitionen och fann att det kostade, kanske t o m just seger.

Dessförrinnan hade jag låtit Nils Berner lägga *BALTS(T)AT (rond 2), i matchen mot Johannes ÅP (rond 4) själv försökt med *hAL(V)HÅRD [ost, typ] istället för det giltiga och minst lika märkliga hÅRD(V)ALL som jag faktiskt också hittade men inte vågade tro på. Mot Henrik Jonés (rond 15) fanns inget som kunde stoppa hans ryck med snygga (S)TAMBANa över röd men *GULHET som han också radade upp från röd straxt därefter bestämde jag mig också för att godkänna efter att jag hittade *FRAMGI(L)L (undrar just varifrån…) - planen gick tyvärr helt i stöpet. Mot Sebastian B (rond 9) presterade jag mediokert i största allmänhet och var rätt och slätt chanslös efter att han tagit ledningen och börjat täppa till alla potentiella rullningslägen med skapligt poänggivande drag. Väldigt frustrerande för mig men korrektast möjliga strategi av Sebastian: torsk med hundra poäng och turneringens lägsta slutpoäng. Andreas P (rond 7) gjorde en strålande match där jag inte upplevde att jag gjorde några avgörande missar men tyvärr fick se min tidiga ledning med några snygga poänggivande hak gå upp i rök. När jag lite senare kände att jag var riktigt nära att få till en rullning och därmed komma in i matchen igen hade han precis lagt sin andra och det var bara att försöka göra det bästa av situationen. Fint parti för Andreas!

*nER(F)UKTA istället för det uppenbara bE(F)RUKTA var ett exempel på motståndares missar man minns, särskilt efter att denne redan lagt en rullning och jag själv suttit med oläggbara STORDIA och TROFAST/ROTFAST) och drar på mig en knapp förlust. Kanske att det, förutom det för motståndaren uppfyllda önskemålet om “lagom tur åt honom, lagom otur åt mig” låg någon nyttig lärdom även i de förlorade partierna… Att tänka tillbaka på vinstmatcherna kompenserar kanske?

Inledande seger mot Pia M efter en riktigt tajt kamp: en enkel rullning gav mig ett litet försprång mitt i matchen men Pia spelade beslutsamt på, ingen antydan att lägga sig där, inte. (DI)T/ TYVÄRr för 54p blev till slut ett matchavgörande metadrag ur Pias synvinkel. Mot Leif B (rond 6) hade jag både fin tajming och lägen för kreativitet. Att syna VIV(A) måste nog betraktas som ett fall av hjärnsläpp från hans sida. Matchen blev resultatmässigt min bästa i turneringen, tätt följd av den sista mot Peter Sävinger. I den kändes ett väldigt kompakt bräde i början lite olycksbådande men partiet utvecklade sig så att jag kunde rulla SANDdYN och gå upp i en betryggande ledning. (Att i en turnering med 81 deltagare bli lottad mot 3 av 9 finländare är f ö lite roligt; Pia S och Gerd F fick denna gång dra det kortare strået även de.)

Antalet rullningar blev i år något färre än ifjol men jag är riktigt nöjd med ExPOR(T)ÖL i matchen mot Erik E (jag konstaterade senare att det var den enda rullning som fanns på det stället; glad att jag lät bli att försöka på *POR(T)ErÖL som hade gett mer poäng - kan svårligen tro att Erik hade släppt den). ÅRfOTAD, som jag la mot Gerd, har väl också en viss ordnördsfaktor och jag kände mig speciellt nöjd över att hittta den eftersom alternativet ORDgÅTA inte hade gått att lägga.

Sist men inte minst vill jag ännu gratulera Pia M till åttonde platsen - strongt gjort!! :lol: Tackar även alla i det finska landslaget för god sammanhållning och solidarisk peppning under turneringens gång. Riktigt kul att vi fick förverkligat skjortidén - en sådan ska vi se till att alltid ha framöver i detta sammanhang. Och för alla er andra som tyckte detta var coolt: tio avverkade turneringar i Finland ger privilegier..! ;)

InläggPostat: mån 15 nov, 2010 14:25 
Ordlistekommittén

Mitt resultat, 9-7, är ungefär vad jag förväntade mig med tanke på mängden träning och formkurvan. Med sju segrar inför söndagen började jag ändå hoppas på tio. Mina förluster var ofta med stor marginal (speciellt i finrummet) och mina vinster knappa. Jag är glad över flera av segrarna och fick möjlighet att möta flera spelare jag inte mött förut. Jag spelade tyvärr rätt segt emellanåt, till exempel i sista matchen mot Roland (ord som borde finnas: *STÄNKFRI och *HAVSFOLK). Eftersmaken av SM är däremot god. Vi fortsätter träna och återkommer med ett mer balanserat spel.

Grattis till Johan, Inger och Per!
Grattis till Pia M som höjt ribban för oss i Finland!
Grattis till alla som är nöjda med sin turnering och kommer på nytt nästa år!
Tack till arrangörerna för ett välfungerande arrangemang och dubbeltack till Erik för härbärget!

InläggPostat: mån 15 nov, 2010 18:21 
Användarvisningsbild

Merko skrev:
Match 6: Henrik Jonés
Mitt startställ AFKMRST ser intressant ut och jag funderar ett bra tag. Får in FR(U)KTSAM för en utmärkt start. Tyvärr kan Henrik sedan haka på KO(B)BE+O(FRUKTSAM) för mängder av poäng, jag lägger *SLÖAX, och med (S)OUvEnIR skaffar Henrik sig en till synes ointaglig ledning vid slutspelet, särskilt som jag sitter med ungefär ADNRSTV. Funderar på en desperat mjölkning till VARIANS men lägger i stället upp SV(I)T och hoppas på sista I:et till I(SVIT) för rullningschans till röd. Får inte den utan LP eller liknande, samtidigt som Henrik blockerar rullningsläget med FÅ+Å(S) för 2x3xÅ. Lägger då upp med L(Ä)+LP ovanför röd och hoppas på CP+CV. Nu får jag CI, Henrik kan inte göra något åt mitt CV, 45p. Får ett G och kan sedan lägga (F)INGRA+I(SVIT) för 37 och DUA kvar på stället för flera utgångsmöjligheter. Som jag ser det gjorde inte Henrik något fel, hade han inte lagt FÅ så hade jag mycket väl ha kunnat få ut SLARVIG eller liknande över röd i det läget.
Vinst 396 - 399

Det var ett snällt betyg, men det här var en intressant strategisk situation där jag efter den vanliga dosen självömkan/förbannande av hemska scrabblegudar kom fram till att jag spelade fel. Att blockera och stänga med en ledning i ryggen är en sak, men man får inte bli FÖR defensiv. Jag ledde i det här läget med över 70 poäng, men mitt blockdrag så lämnade jag 5 konsonanter på stället, däribland tre tvåor om jag minns rätt. Påsen innehöll inte heller många vokaler att hoppas på... Jag borde inte ha varit så överdrivet rädd för det där läget; Utom C fanns inga honnörer kvar och heller inga överdrivet harmoniska rullbrickor. Jag borde istället ha följt min ursprungsplan som var att spela FR(A)MGÅ över orange. Den hade fördelen att dra ut fyra konsonanter (dessutom de ganska disharmoniska FMG) och dessutom ge mer poäng (32). Den hade också minskat Johans möjligheter att lyfta de få killerbrickor som fanns kvar i påsen. Även om jag dragit C och blivit stekt med det så hade det förmodligen inte räckt för Johan att hitta något 30-poängsdrag med I(SVIT)-hakningen. Och hade jag bara dragit nån vokal till (fick en enda på de sista 4 lyften ur påsen tror jag) så hade jag nog kunnat klara biffen ändå.

InläggPostat: tor 18 nov, 2010 23:27 

Cissi, Christian och Johan och Gerd också kanske - kan ni skicka mig den mailadress dit ni vill ha era nya potentiella profilbilder skickade? Jag tog ju flera och ni får välja och sen skicka in till profilansvarig (Gustaf?). Maila till emma.ekman@gmail.com tack!

InläggPostat: tis 23 nov, 2010 06:29 

Var ska man maila in nytt foto till sin profil på förbundets hemsida?

InläggPostat: tis 23 nov, 2010 08:03 
Användarvisningsbild

webmaster [at] scrabbleforbundet.se

InläggPostat: tis 23 nov, 2010 19:06 
Användarvisningsbild

Någon tog en ny profilbild åt mig med. Det var väl inte du Emma? Var det Erika? Jag minns inte redigt. Om den går att lokalisera vore jag tacksam iaf. Den gamla har ju snart 10 år på nacken.

InläggPostat: tis 23 nov, 2010 21:48 
Användarvisningsbild

oeronbarn skrev:
Någon tog en ny profilbild åt mig med. Det var väl inte du Emma? Var det Erika?

jag har ett starkt minne av att erika fotograferade dig.

InläggPostat: tis 23 nov, 2010 22:12 
Användarvisningsbild

Jag fick ett antal bilder från Erika som jag lade in, men jag tror inte att det var någon på oeronbarn.

InläggPostat: ons 24 nov, 2010 13:19 

Jag tog ingen profilbild av dig. Däremot har jag en massa bilder som jag ska lägga upp, kanske nån där som kan passa. Gör det i dagarna.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]