Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 23 feb, 2018 06:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SM-tipset
InläggPostat: ons 03 nov, 2010 19:55 
Valberedningen

jag faller för grupptrycket och tippar jag med.

1. Björn E
2. Inger
3. Prytte
4. Micke
5. Yann
6. Jonissen
7. Rolle
8. Domert
9. Alexon
10. Gunnar

Själv tänker jag tatuera in saol-logon om jag kommer topp 10...

InläggPostat: ons 03 nov, 2010 21:16 
Användarvisningsbild

henker skrev:
Själv tänker jag tatuera in saol-logon om jag kommer topp 10...

jag med. snille och smak!

InläggPostat: ons 03 nov, 2010 23:15 

Usch, vad svårt! Alldeles för många spelare man vill ha med på de tio första platserna på sin tipslista.

1. Mikael Ström
2. Inger Wingård
3. Gunnar Andersson
4. Björn Ericson
5. Johan Rönnblom
6. Jonathan Ljungberg
7. Daniel Domert
8. Per Christensson
9. Roland Olsson
10. Zakarias Jonsson

11. Alexander Prytz Hedström
12. Johan Berner
13. James Reimdal

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 02:06 
Användarvisningsbild

jag vill fylla i med tips ang. bästa spelare i förhållande till rating: josef al-mansour (stavar jag rätt?)
-detta om nu inte henrik johansson plockar fram sitt rätta jag och sina nior.

nertzen går till johannes, även om jag vill se någon helt okänd erövra den.

bästa rullare blir jonathan ljungberg, cheezes! strax därefter bör man hitta roland, johan berner och pejler. (kampen om flest nior inbillar jag mig står mellan henrik j och micke)

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 08:35 

Jag tänker inte tippa (eller spela) men jag hoppas Inger vinner och att övriga uppsaliensare gör rent hus på platserna efter. :)

Själv tänker jag spendera fredagen på sjukhuset och söndagen i pingishallen. Men om jag orkar, tittar jag nog in en stund på lördagskvällen och ser vad ni sysslar med för tok.

Lyyyycka till!

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 13:37 

Eftersom David hoppaat av, och Yann hoppat på, så reviderar jag mitt tips;

1. Daniel Domert
2. Inger Wingård
3. Gunnar Andersson
4. Björn Ericson
5. Per Christensson
6. Mikael Ström
7. Alexander Prytz Hedström
8. Zakarias Jonsson
9. Yann Moreau Bruun
10. James Reimdal

--------------------------------------
11. Anders Skjäl
12. Jonathan Ljungberg
13. Leif Berglund
14. Andreas Pejler
15. Johannes Åman Pohjola

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 13:44 

Jag påminner om att man senast ikväll vid midnatt måste ha lämnat in sitt slutgiltiga tips. Jag har själv svårt att bestämma mig, men här kommer mitt bidrag.

1. Inger Wingård - jag tror att hon vilar sig i form, och kommer tillbaka piggare än nånsin.
2. Mikael Ström - jag vet inte om han kommer eller inte, men om han gör det hamnar han väl här nånstans.
3. Johan Rönnblom - har spelat mycket i år, och kan nog göra sitt bästa SM. Kan köra över en alldeles när han har medvind.
4. Gunnar Andersson - alltid lika stabil, och jag tycker att han har varit ännu svårare att vinna över på sistone.
5. Daniel Domert - har visat fin form i år. Bara det att han struntade i att lägga *FLUXMETER för att den kanske var borttagen visar hur bra koll han har på orden.
6. Björn Ericson - klagar på formen, men jag vet inte hur mycket man kan lita på det.
7. Jonathan Ljungberg - jag vet inte mycket om honom, mer än att han är bra.
8. Per Christensson - verkar väldigt lugn och säker i sitt spelande, och gör inga idiotiska drag av oförklariga anledningar som vi andra gör.
9. Alexander Prytz Hedström - säger sig vara i bra form, och det får man väl tro på. Klurig spelare.
10. Zakarias Jonsson - SM brukar inte vara min grej, men i år hoppas och tror jag på en topp 10 placering.
11. James Reimdal - styr spelet precis som han vill. Det brukar vara svårt att ta kontrollen över planen.
12. Andreas Pejler - har varit borta ett tag nu, men en paus kan lika gärna vara till ens fördel, om man kommer tillbaka med ny vilja och energi. Jag vet inte hur pass spelsugen han är bara.

Jag tror som många andra att Johannes Åman Pohjola tar nertzen, men hoppas att han inte känner sig pressad av förväntningarna, utan spelar samma lättsamma gladscrabble som han brukar.

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 14:25 

Bidrar med följande reviderade rad:

1 Inger Wingård
2 Gunnar Andersson
3 Björn Ericsson
4 Mikael Ström
5 James Reimdal
6 Leif Berglund
7 Johan Rönnblom
8 Alexander Prytz Hedström
9 Per Christensson
10 Daniel Domert
----
Anders Skjäl
Jonathan Ljungberg
Roland Olsson
Johan Berner
Yann Morau Bruun

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 14:34 
Användarvisningsbild

Nytt tips även här då

1. Mikael Ström
2. Inger Wingård
3. Jonathan Ljungberg
4. Alexander Prytz Hedström
5. Gunnar Andersson
6. Daniel Domert
7. Yann Moreau Bruun
8. Sebastian Boukachabia
9. Roland Olsson
10. Johan Rönnblom
----
11. Per Christensson
12. Johan Berner
13. Andreas Pejler

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 15:03 

Jag tror att Josef Al-Mansour vinner SM.

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 15:19 
Revisor

Jämkat tips även från mig:
1. Inger Wingård
2. Gunnar Andersson
3. Johan Rönnblom
4. Daniel Domert
5. Björn Ericson
6. Mikael Ström
7. Per Christensson
8. Zakarias Jonsson
9. Jonatan Ljungberg
10. James Reimdal
11. Henrik Jonés
12. Anders Skjäl
13. Alexander Prytz Hedström
Skulle Mikael Ström utebli åker efterföljande upp ett steg.

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 15:36 

Modifierar mitt tips.

1. Mikael Ström, finns ingen bättre (deltar han inte kan alla flyttas upp en placering). Killen lägger nia på nia precis som det vore en barnlek. Behärskar även alla andra moment i spelet till fullo.
2. Björn Ericson, är också han en sjuhelsikes lirare.
3. Inger Wingård, panikar sig till en tredje plats.
4. Gunnar Andersson, har en otroligt hög lägsta nivå men en något lägre högsta nivå än ovan nämnda personer.
5. Jonathan Ljungberg, måste tro på min gode sparringsvän trots att jag leder mot honom i vår träningsserie...
6. Daniel Domert, hur kunde jag glömma bort honom?
7. Per Christensson, alltid stabil.
8. Sebastian Boukachabia, har blivit en svår nöt att knäcka. Jobbigt säker på vanliga rullar.
9. Alexander Prytz Hedström, pluggar in de konstigaste orden och lär få en del synar emot sig som talar till hans fördel.
10. Johan Rönnblom, stabil.
11. Henrik Jonés, kommer alltid högt på SM med undantag för förra året, räcker till en tolfte plats den här gången.
12. Andreas Pejler
13. Alexander Sandström
14. James Reimdal, kommer dra uselt, räcker ändå hit.
15. Johan Berner, blir ett tungt SM för honom.

Nertz: Johannes Åman Pohjola

Säkert utelämnat en massa duktiga lirare, men svårt att klämma in alla.

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 15:59 
Styrelseledamot

Skitsvårt det här ju. Jag tycker det är jättejobbigt att tippa mig själv, hoppas definitivt på topp 10, sämre än 17 vore ett stort fiasko då det är placeringen på mitt första sm, första gången jag spelade riktig scrabble. Än svårare är det att välja bort massa duktiga spelare från topp 10, som alla borde hamna där, tycker man. Aja, här kommer tipset.

1. Micke - Inch'scrabblegudarna. Sveriges scrabblehuvudstad är fortsatt Göteborg. Micke var rankad etta i ett år och har varit nära två sm i rad, borde vara hans tur.

2. Björn E - Lurig pojke. Kan många sexor. Mörkar formen. Jag kan aldrig koppla av mot honom, inte ens om jag leder med 100 poäng i slutspelet, på nåt sätt tror jag alltid att han ska vinna. Ska kanske nämnas att han tagit två raka sm...

3. Gunnar - Har jag faktiskt aldrig mött, men har som bekant tagit hem två sm, duktig analyserare. Man behöver nog inte säga så mycket egentligen.

4. Inger - Klart högst rating för tillfället, blitzscrabblerska som stressar sönder motståndarna. Har mött henne fyra gånger och haft riktigt dålig koll på vad som är kvar, ett under att jag likväl har 3-1 på henne.

5. James - Lugn och metodisk, och riktigt duktig. Jag spelade många nocturna matcher mot honom för ett tag sen.

6. Jonathan - Sätter mig själv här nånstans, det är ju roligt om medgång vid scrabblebrädet också påverkar tipset positivt.

7. Prytte - Kan instämma i Björns kommentar "Är man inne i giraffen utan se något av herr PHs nick i listan, så vet man bara inte vad alla heter" och lägga till att jag tillämpat devisen "Alla spelare på beta är Prytte tills motsatsen är bevisad" sedan länge. Bra på det mesta.

8. Yann - Har bara hört talas om den här grabben, det sägs att han har häftigt humör. Om han tar sig samman lite så lär han vara bra. Ryktas om att han är en bra slutspelare också.

9. Domert - Har mitt klart roligaste slutspelsminne med Domert. Han spelade helt perfekt, stängde så att jag inte kunde gå ut, satt lugnt och domderade över hur han kunde lägga, varpå jag flikar in ett litet tips om hur han borde lägga, och han följer det. Det var det enda sättet som jag kunde se att han kunde förlora på. Men när han inte lyssnar på motståndarens tips är han riktigt bra, var ju uppe på som förstarankad. Bra koll på ord.

10. Per - Ratingraketen som tycks kommit upp på sin rätta nivå nu. Känns väldigt lågt att placera honom här. Kan lika gärna sopa hem turneringen, likt alla andra på topp 10 och några steg under.

11. Zakarias - Jag vet nog lika lite om Zakarias som han vet om mig. Därför väljer jag att copypasta hans kommentar om mig "jag vet inte mycket om honom, mer än att han är bra" för så är det. Jobbigt att placera utanför topp 10, men vad gör man inte för att haussa sig själv?

12. Plejer - Har syndat. Det vet vi alla. Han har träffat någon utanför Sällskapet. Om han detta till trots tillåts att ställa upp, så har han en bra chans på topp 10. Tyvärr har han inte spelat så mycket på sistone, annars helt given topp 10. Grym rullare.

13. Rollzrollz - Gammal i gemet. Är nog den trevligaste scrabblaren. Kan smälla in sjukt snygga ord, men också testa lite knasiga ord. Lite ojämn, men jag hoppas verkligen att han kommer in på topp 10, även om jag inte placerat honom där.

14. Sebastian B - Spelar bra på beta. Är bra. Borde likt alla andra komma topp 10, jag hoppas att han fixar det.

15. Henrik Jonés - Ska man aldrig glömma bort, men några måste jag försöka förtränga. Kan skylla på att inte verkar ha lirat så mycket på sistone.

16. Alexon - Finlirare. Behöver spela fulare ibland. Sprängfylld med sexor. Håller tummarna för en bättre placering.

17. Henrik Johansson, kanske lite önsketänkande, en gammal god vän. Fick med mig honom till mitt första sm, men han fastnade också för spelet och har på sistone utvecklats mycket. Har en låg lägstanivå och en hög högstanivå. Bra på nior. Får han en bra start kan det nog gå fint.

Nertzen går till Johannes Åman Pohjola, vem annars?

Bäst placering i förhållande till rating måste bli Henrik Johansson, kan inte tänka på nån mer underrankad spelare.

Rullningspriset tar... hmmm... Gunnar säger vi.

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 16:42 

med holmberg ute ur leken blir det såklart ett nytt tips. tråkigt, det är en av mina absoluta favoritmotståndare.

1. Mikael Ström
- Sätter fortfarande denna kille här. Det spelar ingen roll om han har glidit ner i rating nu, det är omöjligt att bortse från hans absurda ordkunskap och övernaturliga taktiksinne. Det var dags att vinna även för två år sen, men nu är förstaplatsen nästintill paxad av denne man.

2. Jonathan Ljungberg
- Struntar i tävlingsvana, jag vet att J har vad som krävs för de absoluta topplaceringarna. Är förmodligen bäst på att rulla i Sverige och spelar spelet med en självklarhet som är synnerligen svårmatchad.

3. Björn Ericson
- Alltid en av "the usual suspects" som man säger i kattegatt. Ser det som en stor utmaning att bli första person att vinna SM tre gånger i rad. Förblindas dock av pressen och hamnar med snörpig min här.

4. Gunnar Andersson
- Börjar känna att detta tips blir mer och mer mainstream. Men Gunnar har en otroligt hög frekvens av helkorrekta drag som inte kan bortses ifrån och spelar i år med en hög skärpa, dock utan verklig blodtörst, och därmed "bara" en femteplats för denne gamle räfv.

5. Alexander Prytz Hedström
- Spelar lite mindre riskfyllt i år men desto mer genialt. Tyvärr faller brickorna snett.

6. Yann Moreau Bruun
- Stabil kille som klagar på dåligt turneringsspel från hans sida. Denna gång blir det andra bullar, även om han inte lyckas tangera eller öka sin 2008-placering åstadkommer han bedriften att göra magi med sina tråkiga ställ och för en gångs skull sluta en turnering med ett leende på läpparna.

7. Alexander Sandström
- Många ungdomar i mitt tips märker jag nu, är jag möjligen partisk? Nej, jag tror att jag är realistisk. Det är dags för generationsskifte. Alex har ett driv i både sitt spel och ordplugg och har en lekfullhet som han i år briljerar med. Förtjänar egentligen en högre placering, men här slutar han i år. Nästa år: topp tre.

8. Per Christensson
- Verkar vara sugen på SM och hostar både turneringar och träningar. Det bådar gott för denne lurige och kalkylerande man som med rutin, metodik och lugn snirklar sig in på topp 10 även i år.

9. Johan Rönnblom
- Förmodligen min hatmotståndare (no offense!) som med sina ofta äckligt exakta beräkningar och idiotsäkra planer lyckas röra omkring i huvudet på mig. Har inte spelat mot karln på länge men verkar ju vara i ypperlig form, så akta er säger jag bara. Här har vi även den travhästen som är klart mest värd att satsa pengar på!

10. Inger Wingård
- Inger Inger, vad tänkte jag med egentligen. Klart du tar topp tio och förmodligen det med råge, men något säger mig att pressen och brickorna gör det svårt för den absoluta triumfen i år.

Reserver: Sebastian Boukachabia - Självklart skulle jag vilja trycka in dig på topp 10, men i år känns det mer random än vanligt. Bevisa nu var du hör hemma och gör'e ba!
Zakarias Jonsson - Verkar blomstra i sitt spel, med all rätt. Kommer få en klump i halsen om jag beskådar en lottning mot denne pojke.
James Reimdal - kan mycket väl briljera. Som många nämnt är det fruktansvärt svårtippat i år och denne man bevisar säkert att min magkänsla bara är dålig currypasta.
David Brandell - Missade att denna luring var anmäld.
Johan Eriksson - klart du grejart!

Bäste rullare blir Sebastian Boukachabia som för övrigt kommer smocka in 569 poäng mot mig med fem rullz.

Bästa spelare i förhållande till rating lär bli Henrik Johansson eller Rolle.

och så nertzen till Johannes ÅP.

Ses imorgon! Ha med er raggisar i nödfall.

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 17:02 

Här händer det saker!

Någon annan än jag som reagerat på hur otroligt könsojämnt det är just nu i scrabbletoppen? Inger finns förstås högt upp på nästan allas listor, men annars är det bara på någon enda lista det skymtar ett kvinnligt namn ens bland bubblarna. Tittar man på ratinglistan får man efter ettan gå ner enda till 16:e plats för att hitta en kvinna och det är Malin som spelat bara en turnering år 2010 och inte är anmäld till SM. Följande är först på 25:e plats, Gerd. Därefter kommer de lite tätare, på platserna 26, 28, 32, 33 och 36.

Åldern är däremot väl utbredd och glädjande nog är det ca 25 spelare med rating under 1000 som anmält sig, fast det annars i turneringar i år deltagit oroväckande få.

Jag tror också att nertzen hamnar hos Johannes.

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 18:00 
Ordlistekommittén

1. Daniel Domert
2. Gunnar Andersson
3. Inger Wingård
4. Björn Ericson
5. Mikael Ström
6. Johan Rönnblom
7. Per Christensson
8. Zakarias Jonsson
9. David Holmberg
10. Maria Ellfolk
--
11. Anders Skjäl
12. James Reimdal

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 19:30 
Valberedningen

Ok, jag får väl tippa då....

1. Johan Rönnblom. Är jag först med det djärva tipset? 40 ggr pengarna!
2. Inger Wingård. Hon spelar för två, då blir det andra plats.
3. Gunnar Andersson
4. Mikael Ström, om han nu mot förmodan skulle dyka upp. ;)
5. Per Christensson
6. Björn Ericsson
7. James Reimdal
8. Daniel Domert
9. Johan Berner, full med positiv energi! Tjofaderittan!
10. Andreas Pejler

11. Zakarias Jonsson
12. Gerd Forss
13. Alexander Prytz Hedström, i ledning efter två dagar, men.....
14. Leif Berglund

Nertzen är JÅP:s
Rullar mest gör jag själv! 8)

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 19:45 

1. Gunnar Andersson
2. Inger Wingård
3. Björn Ericson
4. Daniel Domert
5. Andreas Pejler
6. Håkan Nord
7. Per Christensen
8. Henrik Jonés
9. Mikael Ström
10. Leif Berglund
---
11. Alexander Prytz Hedström
12. Lisa Blohm
13. Yann Moreau Bruun
---
47. Fredrik Viberg

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 20:04 
Användarvisningsbild

Väldigt få som tippar Jonathan. Sätter min högra fot på att han är som sämst topp 10.

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 22:40 

Regerande tippetta slår till med ännu ett dundertips:

1. Björn Ericsson, klart du gör det igen! Du är bäst mot de bästa.
2. Gunnar Andersson!
3. Jonathan Ljungberg, du vinner nästa år.
4. Johan Rönnblom, har fått för mig att du är i illgo form.
5. Alexander Pryttizen, vet att du är i illgo form, och vet vilka ord du tränar, och vet vad du kan göra, och vet vad du kommer göra!
6. Inger Wingård, sorry
7. Mikael Ström, ---||----
8. Fredrik Viberg, har inte ens sett dig lira, men din statistik är imponerande.
9. Johan Berner, har fått för mig att du har köpt en jättefin hatt som gör dig lite distraherad från att delta i toppstriden.
10. James Reimdal, glider in på topp 10!
-----------------------
11. Roland Olsson, du kör 4 nior och en tolva, men det räcker tyvärr inte.
12. Alexander Sandström, du kan gå topp 10 om du vill!! Du är bland de bästa nu.
13. Per Christensson, kööööööör!
14. Yann Moreau Bruun, du kommer att placera dig högre än mig, du är grym när det gäller.
15. Andreas Pejler, förlåt, men jag kan inte sätta dig högre. Du är asbra, visa det!!
-----------------------
22. Sebastian Boukachabia, har inte lirat en irl-match sen match-cup. Inte ens en mot mor vid köksbordet. Men känner mig så sjukt sugen på lir att jag lägger mig på en stabil 22eplats.

Syns imöra!

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 22:55 

Jag pytsar in ett i all hast ihoprafsat tips. Hade velat flyga hem och ge mig in i leken, men sponsorerna drog sig ur. Lycka till allihopa.
1 Inger W
2 Mikael S
3 Bjorn E
4 Daniel D
5 Gunnar A
6 Jonathan L
7 Per C
8 James R
9 Alexander PH
10 Johan R

11 Andreas P
12 Fredrik V
13 Zakarias J

InläggPostat: tor 04 nov, 2010 23:29 
Ordförande

Här är mitt SM-tips:

1. Mikael Ström
2. Gunnar Andersson
3. Jonathan Ljungberg
4. Björn Ericson
5. Johan Rönnblom
6. Inger Wingård
7. Daniel Domert
8. Zakarias Jonsson
9. Alexander Prytz Hedström
10. Per Christensson
------
11. Yann Moreau Bruun
12. James Reimdal
13. Roland Olsson
14. Sebastian Boukachabia
15. Alexander Sandström

InläggPostat: fre 05 nov, 2010 10:12 
Användarvisningsbild

Det hanns inte med igår, men jag vill ändå göra någon form av tipsrad. Med tanke på att tävlingarna inte har börjat kanske tävlingsledningen ändå kan ta med mitt tips? :)

1. Inger Wingård
2. Mikael Ström
3. Björn Ericson
4. Gunnar Andersson
5. Per Christensson
6. Daniel Domert
7. Alexander Prytz Hedström
8. Andreas Pejler
9. Johan Rönnblom
10. Zakarias Jonsson

11. James Reimdal
12. Johan Berner
13. Yann Moreau Bruun
14. Leif Berglund
15. Per Adamsson

67. Åsa Andersson :P

Nertzen: Johannes Åman Pohjola

InläggPostat: sön 07 nov, 2010 20:48 
Användarvisningsbild

SM-tipset vanns ju helt klart av Banjo-Herren iaf. MKT bra lista där.

InläggPostat: mån 08 nov, 2010 08:36 
Ordlistekommittén

Ja, ettan, tvåan och fyran på rätt plats är nästan magiskt. Posta gärna alla poängresultat.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]