Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 15 dec, 2017 06:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SM - Eftersnack, rapporter
InläggPostat: mån 08 nov, 2010 10:04 
Användarvisningsbild

Tråd för att skriva av sig och/eller berätta om hur man upplevde sitt eget SM; antingen det nu handlar om matchrapporter eller sociologiska iakttagelser om livet i vår egen lilla nördiga subkultur. Ordet är fritt!

InläggPostat: mån 08 nov, 2010 11:13 
Användarvisningsbild

Mitt SM var ett U.

Vann de tre första matcherna. Hittade en nia utan blank ( SLIPSKN(UT) ) och kände mig allmänt på G.

Förlorade sju av de därpå följande tio och rasade ner mot botten både resultatmässigt och psykologiskt

Ryckte upp mig och vann de sista tre och steg en hygglig bit.

Lördagen var vidrig; i konkurrens med första tävlingsdagen på Masters 2008 (tror jag det var) och fjolårets SM-lördag den värsta tävlingsdagen nånsin i min vid det här laget sjuochetthalvtåriga scrabblekarriär. Lyckades bl.a. med konststycket att tappa ett överläge på över 70 poäng på de fyra sista dragen i matchen mot sedemera svenske mästaren Johan UTAN att vare sig få en rullning emot mig eller bli stekt med honnörer kvar på stället. Aldrig upplevet något som varit ens i närheten av det på tävling. Sen fanns det en hel bunte elände i nästan samma klass (bl.a. en utrullning av Daniel P på ett bräde där det fanns ett enda läge överhuvudtaget som krävde exakt rätt brickor, två konsonanthakningar i rad och en inpassning där det bara gick att välja ett steg åt höger eller vänster.)

Kvaliteten på mitt spel sjönk garanterat i takt med att oturen förföljde mig. Vad som var vad på slutet vet jag knappt.

Slutade ändå till slut 25:a (9-7) och det får jag väl med tanke på min nuvarande form och träningsdos ändå se som hyfsat godkänt. Det blev också en trevlig sistamatch mot en av mina personliga favoritmotspelare, David Brandell, där brickorna föll i stort sett jämnt och där jag till slut vann med en mindre marginal trots en klantighet i slutspelet.

Minnesvärda drag: Inte så många förutom slipsknuten. Johan Rönnblom rullade FRUKTSAM mot mig med F mot en orange. Jag hade inget O och la ett B under istället för att inte ge honom chansen att smasha ännu mer. Två drag senare kunde jag själv smasha ändå med KO(B)BE/O(FRUKTSAM) för 60 poäng. Onekligen en av de skönare hakningar jag lagt.

Rent allmänt kan jag konstatera att bredden fortsätter att öka. Alltfler spelare har ett riktigt bra grundspel och det gör det förstås svårare och svårare att hävda sig i konkurrensen. Marginalerna känns egentligen inte särskilt stora. Jag förlorar med några få poäng egentligen på en maxad otur i sltuet mot svenske mästaren. Jag slår femman Pejler efter ett bra slutspel. Samtidigt får jag kämpa för livet med egentligen ganska jämna brickor mot spelare med rating runt eller under 1000 som ligger en bra bit ner i resultatlistan. För fem år sen hade man knappast behövt räkna med att spelare med rating en bit under 1000 skulle drämma i med SEGELTUR eller vända och vrida på brickställ som AKLMSS? tills de hittade en S(I)MSKoLA. Nu är det närmast vardagsmat.

Vi hade en del teknikstrul under SM, men bortsett från det så är jag nöjd och tycker att vi lyckades bra med arrangemanget. Jag drog själv inget tungt lass denna gång och vill därför tacka dem som verkligen gjorde det. Ni som kanske inte varit med och arrangerat tävlingar ännu ska veta att det är mycket jobb i kulisserna som krävs för att en sån här stor tävling ska fungera. Det handlar både om förberedelser och om hårt arbete under själva tävlingen.

Nu återgår vi till scrabblevardagen igen, men även den har många tjusningar. Snart har vi första nätturneringen här. Scrabble Masters dyker snart upp i tävlingskalendern och säkert grunnar flera personer runt om i landet på lite småtävlingar under de kommande månaderna. Vi rullar vidare! :-)

InläggPostat: mån 08 nov, 2010 14:22 
Användarvisningsbild

Tjoflöjt! Grattis pallen och ni andra som känner er nöjda med eran turnering. Vill också tacka för det fina arrangemanget och det hårda jobb arrangörerna lagt ner. Min egen turnering och mitt spel är jag hyfsat nöjd med även om jag känner att motståndarna generellt drog bättre än mig. Jag vann 2 av 3 helt ovinnbara matcher och förlorade kanske en match på en dum chansning. Sista matchen var så klart bitter att förlora, började med att spela ut ett par fina drag som N(A)Z(I)SM och MÅBÄ(R) för att få bra rullbrickor, jag rullade kort efter det men sedan var det hopplösa ställ resten av matchen i princip. Jag är också lite missnöjd med att jag fegade ut och inte vågade rulla ett par finfina rull som jag hittade bland annat (G)ASKSpEL för 86 som blev en tråkig SK(O)LrESA för 68 istället. Nästa år då jävlar ska jag ha marginalerna på min sida. Om jag kommer dvs.

InläggPostat: mån 08 nov, 2010 14:34 

Förra året väldigt nöjd och samtidigt lite besviken med ett silver, i år är det närmast omvänt. Svårt att känna mig riktigt nöjd, hade ju varit så kul att vinna... Och fy vad oförskämd jag är nu mot spelare som Gunnar, Björn och Gubbi som alla hade en verkligt tung söndag. Johans 14-2 är förstås väldigt imponerande, stort grattis till det!

Jag spelade långt ifrån prickfritt, mot Nils gjorde jag tex det fantastiska draget (F)EZ för 14, istället för METAZO för 83. Idiotmiss jag kommer älta länge. Mot Johan B försökte jag rulla ut på *NEDR(Ä)KnA istället för tex mEDR(Ä)KNA, NöDRAKE(T) eller NEDKoR(T)A. Svagt. Men jag lyckades ju plocka hem segern i dessa matcher ändå, och ett högre snitt eller pj var väl inget jag direkt behövde. Mina tre förlustmatcher, mot Micke, Johan R och Per var fullständigt omöjliga, så jag har egentligen inte ett smack att älta.

Löjligt mycket tur hade jag i ett antal matcher, där kanske Pejler-matchen toppar allt. Två mesiga rullningar och han hade ingen timing alls med sina brickor. Trodde att jag skulle dra Z mot slutet och att han skulle rulla ut med den andra blanka, men det hade jag råd med. Istället blev det precis tvärtom, jag drog blank sist ur påsen, försökte först med *SlAGFRI som hade poängmaximerat. Nära att testa StAGFRI i draget efter... Skärpte till mig och anagrammade om till FRISäGA, den enda som gick ut, men det fanns två lägen, så Pejler kunde omöjligt stoppa även fast jag larvade mig med idiotförsök först. Även mot Björn hade jag fantastiskt flyt hela matchen igenom. Mot Jonathan fick jag båda blanka på slutet, men det var stängt. Jag la upp ett galet läge och dumpade mitt ena I. Jonathan valde att byta alla sju, med nio brickor i påsen, så även om jag skulle rulla skulle jag med stor sannolikhet förlora. Det vill säga om han inte var så snäll som han var och lämnade Å i påsen, och dessutom lät mig få ut C i slutspelet.

Den i särklass roligaste matchen var iaf mot David Lundin. 21 drag (rekord?) och totalt sju rullningar. Så gott som inga tvåbokstavsord på hela brädet, och vi båda snittade över 40 poäng per drag. Inte ofta man blir glad när motståndaren rullar mot slutet, men när STiLDRA(G) kom ut på brädet var jag bara nöjd över att jag fick ett läge till min mesiga SAMLARE, rull nummer fyra.

Överlag kände jag faktiskt en spelglädje jag inte känt på ett tag. Småtjurig mellan matcherna kanske, och ganska ont i ryggen stundtals, men just under själva spelet gick jag in i det så mycket att jag kopplade bort det mesta annat. Precis som tidigare SM tyckte jag söndagen var roligast och också den dag jag spelade bäst.

Grattis igen Johan, grattis Per (högst lägstanivå av alla lär ju Per vinna utan vidare, Gunnar, Micke och jag själv som jag hört nämnas i den kategorin är ju totalt chanslösa i jämförelse). Härligt Emma, medalj nästa år, ok? Och även jag är rätt imponerad över Josef, framför allt kanske att han orkade hålla ut och spela såpass bra hela helgen.

InläggPostat: mån 08 nov, 2010 16:09 

Grattis som fan till palltrion. Tre värdiga scrabblefantomer av ganska olika sort. Instämmer med Inger att Per bara måste ha Sveriges högsta lägstanivå. Gör aldrig en dålig match. Du snodde min kommentar där. Det kommer han antagligen vinna SM på en vacker dag. Att inte Inger vinner SM med den avslutningen och smått sanslösa 24 rulls måste kännas extra surt, men vad gör man när den knarrande norrlandsstockholmsbelizegöteborgaren är fullständigt i zonen. Och surt för Uppsala som man patriotiskt hejade på, men nytt ratingrekord igen iaf, alltid nåt. Johans slutspelsfunderingar mot Björn går till historien som nåt av det finaste jag sett när det gäller sannolikhet kontra risk. Riktigt fint spelat trots din AZRE-start i den matchen.

Extra impad av flera spelare. Pia, Josef, Alex S och Emma såklart (heja!) men kanske främst av Fredrik V som glider in som elva efter att inte rört en bricka på eoner. Snacka om talang den pojk...öh unge mannen har. Om det stämmer att Pejler inte heller lirat nåt på länge så är det såklart också imponerande, men det tror jag inte riktigt på. :wink:

Heja Johannes också. Given nertzvinnare!

Man får väl också lida lite med Björn E, Gunnar, Henrik J, Daniel D, Maria Å och Alex PH mfl som inte hamnade på en placering som speglar deras styrka, men några ska ha motgräs, så är det bara.

Summa summarum. En gammal räv går och vinner. Man kanske skulle börja träna igen...eller kanske inte. Suget att sitta och svettas och behöva tänka en massa finns inte just nu, men jag gläder mig åt er som känner spelglädjen.

InläggPostat: mån 08 nov, 2010 17:54 

Det var förvånandsvärt kul att spela Scrabble igen måste jag säga! Har som sagt inte lirat en turnering på 11 månader, och har närvarat vid ytterst få Uppsala-träningar sedan dess. Hade tappat intresset lite, och bara spelat en enda betapetmatch sedan april - men nu känner jag att jag hittat tillbaka till intresset! Så det får väl ses som ett framsteg (?) även om helgens resultat var högst mediokert.

Hade verkligen inga höga förväntningar med tanke på att jag inte rört en brickpåse på så lång tid, men i takt med en hyfsat start på turneringen så växte mina förväntningar något. Spelet flöt på relativt bra, dock märktes det att man tappat en del (tvekade på vissa fyror/femmor som man "ska" kunna osv). Sedan hade jag en tung lördag och en bättre söndag som inleddes med tre raka vinster.

Väl hemma på söndagkvällen var jag riktigt trött i skallen efter ett flertal tighta slutspel, mot bl a Johan Rönnblom, Gerd och Måns... Som sagt, inte speciellt tillfredställd med mitt slutresultat (8-8) - så nu blir målet att toppa min 15-placering från SM 2008 till nästa år!

/ Johan Eriksson

InläggPostat: mån 08 nov, 2010 19:27 

Först och främst - grattis Johan till en oerhört imponerande prestation. Skam att jag inte tippade dig högre, och hade jag inte deltagit i turneringen hade jag utan tvekan satsat en hundring på dig. Det finns ingen annan spelare jag känner mig så oviss och ynklig emot hur mycket jag än leder med.

Min egen insats kan jag väl inte vara annat än nöjd med. Efter ett långt uppehåll utan att ha spelat seriöst sen Masters kändes hjärnan mosigare än någonsin och jag började komma tillbaka till mitt gamla spel först sent på dag två då jag med både stundtals fantastiska brickor och flytande spel kom in i någon sorts zon, trots missad basrull mot Per som jag fortfarande grämer mig för, men äh jag vann ju matchen förtusan. Riktigt girigt att gräma sig då, haha. Det som jag trodde skulle komma att bli min största fördel i det här SM:et, spelpsyket, kom att vända sig helt till min nackdel. Eftersom jag inte alls är lika förberedd eller insatt som till förra SM så tyckte jag att jag borde bli mindre nervös och uppgiven efter förluster. Dock visade det sig vara tvärt om och jag satt som på nålar i varje drag, varje sekund i varje match vare sig jag ledde med 150 poäng eller var helt chanslös. Och humöret pendlade något sanslöst, från tankar att ge upp hela skiten och seriöst gå hem och lämna walkover till att scrabble är min profetia fluktuerade frekvent i mitt huvud.

Just nu vet jag inte om jag kommer att spela SM nästa år, men ska man tro statistiken så lär det väl bli så, haha. Lite sugen är jag på att se mitt namn på nästa års vandringsdjur. Nåja, vi får väl se.

Och Josef, ÅN(GE)RLÖS är *ÅN(GE)RLÖS. förlåt! Mycket, mycket imponerad av denna stencoola kille. I sista ronden ledde jag med kanske 70-80 poäng i slutspelet, ändå ägnar han nästan 10 minuter åt att minimera förlusten med tanke på PJ:n, trots obefintliga vinstchanser. Det kallar jag hängivelse och rätt mentalitet! Passa på att njuta nu, om ett eller några år kommer ingen av oss ha nån suck mot grabben.

Tjarå, ses snart alla hoppas jag!

InläggPostat: mån 08 nov, 2010 20:29 
Användarvisningsbild

Ett osorterat virrvarr av tankar och intryck från SM-debuten:

• Stort tack till arrangörerna för ett riktigt bra jobb, och grattis till palltrion! Han är en lurig jävel och grym taktiker, den där Johan Rönnblom, definitivt en bättre spelare än vad jag gett honom cred för tidigare. Kan förstå om det är lite snopet för Inger att få nöja sig med ett silver även i år - avdelningen för "been there done that" presenterar sin kvartalsrapport? :) Också riktigt sköj att se Alex och Emma så högt upp i listan.
  • Spelmässigt är jag nöjd med mitt SM. Det började lite ryckigt, med lojt och passivt spel mot Anders Apoy - dock skärpte jag mig mot slutet, hittade det perfekta slutspelet och vann med en poäng. Sedan dess flöt det på riktigt fint. Inga riktiga dundertabbar - släppte igenom *O(SMULTEN) mot Anders Skjäl, missade hakningen (SIM)S när jag letade rull mot Åsa, kanske kunde ha stängt bättre när jag ledde stort mot Björn E, men annars förvånansvärt få konkreta missar att ha ångest över.
  • Helgens upptäckt var nog att det här med att dyka upp utsövd till tävlingar, det är fan nice! Aldrig försökt tidigare, och man blir så sjukt mycket mer klartänkt än när man går på kopiösa mängder te och red bull. Rekommenderas!
  • Jag har nog aldrig varit så glad efter en förlust, som när jag förlorade mot Josef Al-Mansour i sista fredagsronden. Så jävla värt med en tolvåring som krossar en totalt i Scrabble. Jag är ett fan. Josef FIGHTING!
  • Visst var det kul att, till ingens förvåning, få med sig nertzen hem. Men jag ser det mer som en transition än en seger. Nu duger det inte att vara en bra spelare för att vara nykomling längre. Inga ursäkter kvar att gömma sig bakom, inga brasklappar - det har blivit dags att bli en bra spelare, punkt. Jag har mycket kvar att lära mig, men känner mig pepp på utmaningen. Började nöta listor redan på tåget hem. Passa er - vi ses snart, på en turnering nära dig. Jag kommer få fördel och öppna med blankfri LASTARE.

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 11:39 
Användarvisningsbild

jag har aldrig mått så dåligt under en turnering (trots att min uppladdning inför sthlm open 2009 var att sova på en parkbänk) och samtidigt aldrig spelat så bra. jag var i trans efter att snitta på sisådär 410 efter sju matcher trots den hårda fredagen.

kul att bli överraskad av spelare som pia, emma och josef. hade ingen ingen aning om den kapaciteten. framförallt var det kul att överraskas av sig själv, nu får jag väl bita i det sura äpplet och tatuera in "snille och smak" som utlovat ifall jag skulle hamna på topp-tio.

inför framtiden hoppas jag innerligt att johannes och josef kommer fortsätta knäcka och klättra till toppen.

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 16:08 
Användarvisningsbild

några matchrapporter

det kändes bra att få rulla i mitt allra första sm-drag mot alexander forslund, S(E)MANTIk. jag hade ett ganska gott grepp om matchen och när han såg ut att nästan komma ikapp med C(P), CISS för 56p svarade jag med SIOUX över röd med tre hak för 59p. mot slutet rullar han (M)ENDELSK över röd, jag synar, han har ett bättre slutspelsställ och han vinner med ynka 13p. riktigt kul match. 367 - 354

mot fredrik hansson spelades den kanske sjukaste matchen jag har varit med om. när han tidigt klämmer ut KASSeRA och i draget efter FY, Y(R), F(e) för 49p tappade jag hoppet. när jag strax därefter får ut en (PR)ISLIStA har jag nästan kommit ikapp, men han svarar med AVEC för 48p. när jag desperat försöker öppna planen lyckas det alldeles utmärkt och följande två drag kan jag rulla B(E)REDARE och (N)JURSTEN. 445 - 373 till min favör.

mot nils berner var jag riktigt orolig flera gånger att det inte skulle gå. direkt på min APOSTeL svarade han med GR(A)Ce för 60p och det var fortfarande jämnt. andra halvan av matchen hade jag näst intill självspelande brickor. när han försöker öppna så får jag ut en KINE(S)MAT tätt följt av SF(I)NX för 51p. 481 - 323 innebär min högsta slutpoäng någonsin.

om det var någon match jag kände att jag inte förtjänade att vinna så var det mot per christensson. mitt drag F/OR, FES öppnade upp för massor av potentiella poäng för den som kunde haka E/FOR. just som jag insåg mitt fatala misstag plockade jag upp ett E och fick 40p för E/FOR, SEJ, J(E). mitt försök till dump i och med TRAG(Ö)D, 18p, gav per en massa poäng och jag kunde själv svara med (A)RK för 12p. slutspelet skötte jag utmärkt, men det var inte heller så svårt när jag hade LOVFANA och han hade typ HESSTDZ. 379 - 349 till mig.

sista matchen finns inte mycket att säga om. visserligen en ära att sitta vid bord 1 i sista ronden, men inte lika kul att bli totalt utklassad av geniet johan rönnblom. DINOSAu(R), (K)LOTBAND, sen var det kört. det hjälpte inte att jag satt med GRATIS? som slutställ när han totalt täppte igen alla lägen med ett drag och dessutom ledde med sisådär 100p. 296 - 425. hatten av.

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 16:46 

Först och främst, stort grattis till segrare och palltrio! Stort tack också till arrangörerna, väldigt bra jobbat.

Jag gör som Alex ovan och gör ett urval:

* matchen mot Prytte (228-383) är nog den värsta jag har spelat. två drag över 20 poäng.

* matchen mot James fick ett sjukt slutspel. med FORS öppnar han upp både för (F)EZ och (FORS)A/AZER - det är åtta brickor kvar i påsen när han lägger FORS, och jag imponeras över dubbelmöjligheten han ger sig själv. Eftersom AZER-draget hade gett 51 poäng mot FEZ för 14, valde jag så klart att blocka det förstnämnda med vackra ANN. Plockar upp tre av de i påsen kvarvarande fyra brickorna, och sitter med halvokej slutspelsställ, ungefär KRYPSLS. Då passar James! Jag fattar ingenting. Jag är ju säker på att han har Z. Får för mig att han försöker nån slags kvasi-bluff, eftersom (F)EZ-läget fortfarande finns kvar. Så jag passar också. Och han igen. Då börjar hjärnverksamheten fungera igen, och jag inser att det faktiskt är Z kvar i påsen. Jag är så illa tvungen att ta den, och så blev det ytterligare en förlust...

* matchen mot Maria Å fick också den ett väldigt tajt slutspel. Jag vet att hon sitter på blank, men blir lite förvånad när hon öppnar med RO ut mot en ovanför röd. Inser att hon sitter på resterande tre T + blank. Själv har jag okej brickor, DYRANMN. Lägger RAN(K) för 10 poäng och hoppas att hon ska ta sitt läge och låta D(RANK)-läget vara kvar, och att jag ska plocka upp något fint till mina brickor DYNM. Får upp EÄU och når så klart inte ut till röd. Spelar optimalt i slutspelet, men det räcker inte. Är bara 95% säker på SÖ(K)T, och min enda chans är att den inte står, så då synar jag den så klart.

Och så en liten utmaning till er alla där ute, i matchen mot Gerd (http://www.kajsakrutrok.com/b/betaplay1 ... ?match=168) så är det två drag jag inte hittar... Drag 21 och 22, där det står att vi byter 0 brickor, ska vara ÅH för 27 poäng för Gerd och SOT för 14 av mig. Vem hittar var?

Jag hade som målsättning att komma topp 30. Och när jag till slut hamnade på plats 52 är jag ju så klart inte helt nöjd. Mitt största misstag är när jag vill rulla mot Sonny Apoy. I stället för att lägga (SO)S/SPREJA för ca 30 lägger jag (A)J för 8, i hopp om påsens sista bricka är bra. Då rullar han självklart ut sig på (SO)L/LIvSTID, och jag förlorar... (detta efter att ha gett honom 45 poäng draget innan...)

Och så de sedvanliga siffrorna... i snitt...
...omsatte jag 50.67 brickor
...fick jag 0.6 blanka
...fick jag Z i 67% av matcherna
...fick jag 45% av CJYX
...fick jag 5.53 av fyrapoängsbrickorna per match

Således skyller jag allt på otur.

Och just det, i sex av nio förlustmatchern var min motståndares segermarginal mindre än 20 poäng. Det är ju ändå bra, PJ-mässigt, tror jag.

Och självklart är alla matcher sebara på http://www.kajsakrutrok.com/b/betaplay1/

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 19:02 

Så blev det SM ändå, första vinsten var att ens kunna vara med eftersom det var så svårt att hitta vikarie för min jobbhelg... Hade väl något litet mål om att förbättra min 33-e plats sen tidigare SM och tänkte när jag var optimistisk att jag kanske med lite tur kan hamna mellan 25-30-e. Slutade på plats 16 och jag är fortfarande mållös, 1 till 2 ordspelsmatcher per dag och helt obetydligt ordpluggande (mest veckan innan SM som jag inte vet om det gav något egentligen) räckte tydligen till det!

Första dagen gick ju inte alls så bra. Vann på en inte särskilt svårhittad VÄLMEnt mot Greger i en övrigt jämn och ganska händelselös match, förlorade i totalt brickunderläge mot lillebrorsan och synade förgäves den fina bIDEvIN(D)-en av SM-vinnaren Johan, som var skickligt hittat med det stället.

Av andra dagens inledande match mot David T kommer jag bara ihåg att jag i slutet, efter att ha fått två rullar mot mig, var tvungen att blocka båda lägen för z samtidigt för att ha en chans att vinna, dels FEZ-läget på E(NÄR) och F(ROM)/FEZ på r-et i NÄR och fick till ett INFO som blockade båda lägena som räddade mig. Mot Anita M hade jag väldigt mycket flyt, TUMLARE på startstället, STaNDaR senare i matchen och hennes rull öppnade för X på trippelx2, poängen 519-302 speglar det... Tyngsta nederlaget för dagen var nog mot Per A, få NEDTRÄD(A) bortsynat, få ut TrOENDE något drag senare och dra upp X, Z, Ä och tre brickor till som var det som var kvar i påsen...

Sista dagen tror jag att jag vunnit mina matcher mot nästan vem som helst, bara på ren viljestyrka när jag upptäckte att "oj, jag klättrar ju faktiskt kring 20-e platsen", nåja förlorade mot Johannes, men det var bara 5 poäng som skiljde åt och det kan jag bara skylla på att jag själv prickade en bricka fel. Sista matchen som var mot Erika var spännande. Synade bort RÅD(STUGA) över röd i början och kunde själv lägga VAL(STUGA) så hade jag bra marginal när jag fick (V)ISiTERA mot mig och jag tänkte poängmaximering i varje drag, inte många sekunder kvar på matchklockan i slutet när hon hade 17 minuter eller så... men vann på slutspelet med något ynka poäng!

Jag har haft SÅ trevligt i helgen. Har glatts med Josefs fantastiska insats som så ung spelare, med den mycket värdige SM-vinnaren Johan, med matcherna, mellansnacket och allt annat som hör till. Suck, ett helt år kvar till årets fest igen!

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 19:30 

Grattis igen till Johan. Jag är imponerad över hur målmedveten och fokuserad du var sista dagen. Det var bara första plats som var bra nog. Grattis förstås till Inger och Per också!

För mig själv gick det upp och ner. Tre vinster på fredagen gav mig ledningen, men sen gick det utför. Vissa matcher var hopplösa, andra vann jag med jättemarginal, och jag pendlade hela tiden mellan lycka och desperation. Jag förlorade fem av åtta matcher under lördagen, och ville väl mest gräva ner mig ett hål i marken. Festen var desto trevligare, och ryckte upp en lite grann, men jag hade ingen lust alls att gå upp och spela på söndag morgon. Därför var det extra roligt att vinna fyra matcher sista dagen och gneta mig upp till en 10:e plats på PJ:n. Det var dessutom där jag hade tippat mig själv.

Några saker jag kommer ihåg extra mycket är att jag mot Emma inte hittade något bra drag med ADJKSUÄ, utan dumpar ett Ä för att balansera, och i bästa fall få ett L till SKALDJU(R). Det är också precis vad som händer, och den får jag 107 poäng för. Innan dess hade Emma fått ut snygga (BE)SKEDLIg.

Min *BYXFRACK får jag väl skämmas för i tid och evighet. Fredrik släppte den till och med för att den gav så låg poäng jämfört med att spela honörerna en och en, och spara blanka. Dessutom öppnade den för ett 50-poängsdrag för honom. Det var i särklass det sämsta jag gjorde under turneringen.

Den sista matchen var nog min bästa. Brickorna passade perfekt hela tiden. Bara en rullning, men jag slutade på 453. Är det nånting jag gillar nu för tiden så är det att ta poäng med ganska mediokra bokstäver. Rullningar har jag börjat tröttna på. Jag kommer också ihåg TED(DY) med hakningar för 30 poäng mot Måns, såna där enkla saker som gör stor skillnad.

Matchen mot Johan Berner var den springigaste jag har varit med om. Jag minns att jag fick ta en paus under matchen för att knyta skorna inför nästa potentiella syning.

Stackars Pia råkade plocka upp 8 brickor, och när jag valde ut två var den ena en blank. Jag plockade dessutom båda blanka senare och kunde hånfullt rulla moTtAGA. Ska dock tillägga att hon kom igen och vann den matchen.

Överlag fick jag ofta två blanka, och det hjälpte till att vinna dem matcher jag väl vann med stor marginal. Har nog aldrig haft så stora skillnader mellan dåliga och bra matcher förut.

Själv har jag också redan börjat träna inför kommande turneringar. Efter att inte ha pluggat ett ord på många veckor för att inte förstöra mitt spelande känns det nästan skojigt att anagramma igen. Man är väl skadad på nåt sätt. Vi ses framöver!

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 19:31 

Stort tack till arrangörerna för ett roligt och lyckat SM!
Grattis till medaljörerna och alla andra som är nöjda!

För egen del så flöt det på bra i början, jag lyckades vinna de fem första matcherna!
Sedan gick det fram och tillbaka, men jag lyckades till slut tack vare bra PJ komma på 19:e plats, vilket var över min målsättning.

Andra matchen fick jag igenom *STUTNING (med någon blank) och tredje matchen *SKÄRBLAD. Två luringar som jag trodde på.

På lördagen mötte jag Per C i första matchen. Det var en riktigt jämn och stängd match där Z och en blank inte var utlagda mot slutet och hjärnan gick på högvarv. Ynka sex poäng vann jag med till slut! Även om Per kom trea till slut så lär det gräma honom ett tag att jag vann detta Motala-derby.

Mötte sedan Gunnar och tog en bra ledning efter att ha rullat tre gånger. Men Gunnar knappade in på mitt övertag på ett hemskt målmedvetet vis och var nära att trots allt vinna.
Ynka 7 poäng räckte till seger.

Nästa möte var mot Inger som jag tippat som vinnare. Efter en sjukt bra start i turneringen, så kändes det inte helt orimligt att jag skulle ta ännu en skalp. Jag vet att Inger spelar snabbt, så jag beredde mig på snabba kontringar. Den här matchen blev dock helt crazy. Inger rullar rYTANDE och jag kontrar direkt med att rulla STE(N)ÖKEN. Utan betänktetid rullar Inger KONSULT. Jag kontrar med ett 30p. drag varpå Inger rullar (KONSULT)/A + OSEEDAD över 3*ord för 90p. Efter att ha synat detta korrekta drag ska jag väl inte vara sämre utan rullar TUNGROT. Två drag därefter rullar jag STILDRA(G) varpå Inger kontrar med matchens sista rullning SAMLARE. Jag har aldrig varit med om nåt liknande, visst jag förlorade, men ändå var det scrabbleglädje på högsta nivå!

Sedan mötte jag Josef som spelade självsäkert och övertygande och vann matchen. Mycket imponerad av SM:s stjärnskott!

SM:s konstigaste drag av mig var *OTELLO som jag försökte med mot Per A.

SM:s roligaste drag var att i matchen mot Henrik J med ATTEG?N på stället haka på VI till (VI)GvATTEN.

Snöpligaste förlusten var mot Zakarias där jag fick hjärnsläpp mot slutet av matchen och valde att att godkänna hans *TVINN så att han gick ut och vann med 3 poäng... Ajaj..

Hursomhelst, tack än en gång för ett bra SM!
/Hälsningar från Norrtälje där snön ligger i drivor utanför fönstret.

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 20:12 
Styrelseledamot

Jag summerar på lite också.

Grattis till alla på pallen. Särskilt till Per som stått ut med mitt gnäll i en match, efter några flytdrag i början.

Grymt imponerad också, likt alla andra, av Josef, vilken kille! 12 år! Finns ju de som har tävlat i scrabble innan han ens var född....

För min egen del så är jag sådärnöjd med en niondeplats, men om jag betänker att jag endast hade 11 av 32 blanka (färst bland topp-10?) och därmed nästan dubbelt så många emot mig, så är jag mycket nöjd. Lottningen första dagen var ju lite lagom rolig, Micke i första matchen, sedan en nybörjare, följt av Björn Jansson som ska passa på att dra två blanka just mot mig (han hade 9 på hela turneringen) med två ställen att rulla ut sig på och 1 1 1 efter första dagen. Matchen mot Per på bord 1 har jag redan berört och sen matchen mot Inger när hon drar rätt brickor i slutet efter att ha rullat med två blanka trots att jag just bytt mina sju skitbrickor. Mitt jättemisstag i slutspelet mot saxmannen ska ju inte förglömmas heller, missar att han lägger upp för sitt x, som han lägger och går ut. Förutom det misstaget är jag mycket nöjd med mitt spel över hela turneringen.

Och så tänkte jag skriva ner några spelare som jag lidit med och som själva (högst sannolikt) lidit av oförskämd otur och därmed placerat sig långt under deras förmåga.

Björn x2
Prytte
Gunnar
Domert

Det behövs ju inte sägas att alla dessa har en placering som understiger deras nivå, möjligen Björn Jansson för de som inte är insatta i Göteborgsscrabblen, han är en riktigt duktig taktiker och allmänt bra spelare som kommer klättra stadigt till nästa sm, var så säkra på det...

Tack till alla för ett bra SM!

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 20:35 

Tack för ett bra SM, och förlåt ännu en gång Elvers för mitt dåliga uppförande. Lirade riktigt bra stundtals men gjorde även några stora missar. Som mot Domert när jag tror mig ha hittat ett vinnande slutspel då jag får 327+35 till 372 och därmed inte letar efter något annat vinstgivande slutspel. Ser sen direkt hur jag borde ha spelat när jag till min stora besvikelse inser att 327+35 bara är 362...Otroligt klantigt. Mot Josef hade jag hopplösa ställ fram till slutet då jag hittar UTByGGA som jag inte vågar lägga då han "bara" leder med ca 50-60p och tänker att jag kanske kan ta hem matchen utan att tokchansa. Till min stora förvåning ser jag efter matchen att den står jämte utbyggd...Vet inte ens om jag kan vara besviken med att inte chansa där, gav det 10% sannolikhet att den skulle stå och minst 90% att han skulle syna...Mot Jonathan borde jag ha blockat läge för röd med en FEER(I)-dump men väljer dumt nog att släppa läget fast jag leder med 80p. Han smackar in C(I)DER för 60p och draget därpå rullar han ATROPIN och tar ledningen med 40p. Jag har i det här läget ingen blank och antar att han har minst 1. De följande två dragen drar jag de blanka en och en. Sitter sen med SSDNE?? och måste hitta rull med G i mitten. Kommer fram till att där inte är någon och dumpar ett N för att desperat försöka rulla ut mig istället, drar ett Ä och matchen är körd. Uselt nog missar jag StEN(G)oDS och kan inte vara allt annat än besviken på mig själv, spelar man så nonchalant mot Jonte förtjänar man att torska. Mot Sibbe tycker jag att jag spelar strålande mellan första och sista draget. Men då jag i första draget släpper *POLETT och i sista draget lägger *FÄNG(D) som om han synat bort hade gett ett extremt tajt slutresultat i någons favör kan jag inte ändå inte vara riktigt nöjd. En femtondeplats är inte fy skam med tanke på alla duktiga lirare som hamnade efter mig men hade gärna kommit topp-10 (hade jag antaligen gjort om jag inte gjort ovanstående missar). Trots att jag drog 18 blanka, varav minst hälften kom väldigt sent, tycker jag ändå att jag drog ganska skralt. På återseende nästa år, förhoppningsvis i Lund.

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 20:50 

björn2 skrev:
Och så en liten utmaning till er alla där ute, i matchen mot Gerd (http://www.kajsakrutrok.com/b/betaplay1 ... ?match=168) så är det två drag jag inte hittar... Drag 21 och 22, där det står att vi byter 0 brickor, ska vara ÅH för 27 poäng för Gerd och SOT för 14 av mig. Vem hittar var?

Gissar att ni var lite trötta och la ÅH/ÅL/HÄ över LÄ i LÄMNA för 27p och att det var en felräkning på SOT(A) vid MI i MINNE (skulle ha varit 13p och inte 14 isf)

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 21:01 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

björn2 skrev:

Björn! Här är de riktiga dragen:
Drag 3: PC/C(D) 37 p Gerd
Drag 5: BROTTA/(DRAGG)A 31 p Gerd
Drag 20: (BROTTA)S/SED 15 p Björn
Drag 21: (D)Å/ÅH 27 p Gerd
Drag 22: S(TA)/SOT 14 p Björn

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 22:07 

Min officiella förhoppning inför årets sm var att placera mig bland de 10 bästa. Innerst inne ville jag dock förbättra mitt pers från -07 och komma bland de fem bästa. Nu knep jag bronset och är sjukt nöjd (och förvånad) över det! Förvånad därför att jag varken har spelat på beta eller pluggat speciellt mkt ord i höst, samtidigt som konkurrensen i toppen har ökat väsentligt. Dessutom kändes mitt sm-spel ovanligt trögt i många av matcherna och jag hamnade motvilligt i rena gnetdefensivmatcher med resultat runt 300-strecket. Mitt poängsnitt och rullsnitt blev lidande, men hursomhelst lyckades jag tyska hem flera av dessa tajta matcher, och det är ju segrarna som räknas. Ett par referat kan jag delge:

I första ronden ställdes jag mot duktige Fredrik V och jag drar båda blanka direkt och kan i första eller andra draget rulla (B)eTRYGGa över röd för 122 p. Jag behåller min ledning med drygt 100 p och spelar väldigt defensivt. Min rullning överskuggas dock mot slutet när Fredrik (på ett totalt stängt bräde) lyckas hitta sin underbart vackra NOVELL(ET)T över röd för 89 p! Sjukt impad! Nu räckte detta ändå inte utan jag kunde vinna komfortabelt med 50 p.

Efter fredagen hade jag 3 segrar efter att Johan R och Eva H besegrats, kommer inte ihåg några speciella drag från de bataljerna. På lördagsmorgonen ställdes jag mot min gamle vapendragare David L och jag förberedde mig på en jämn kamp. Brukar alltid bli defensivt spel när vi möts och denna gång var inget undantag. Mot slutet ledde David med kanske 40 p och vi hade varsin blank, David däremot Z som han omöjligt kunde få ut. Med två minuter kvar på klockan blev jag otroligt stressad och valde fel utgång som ledde till förlust med 6 p. Direkt efteråt såg jag en annan utgång (som jag tidigare hastigt övervägde) som istället skulle gett mig segern. Surt! Tyngsta förlusten under helgen.

Nåja, jag reste mig snabbt och tog sex raka vinster under lördagen och klättrade till slut upp i ledningen. Matchen mot Micke avgjordes på slutet, efter att Micke lyckats med sin chansning på ett låst bräde och öppnat upp mot röd med MÖS. Då jag inte hade nåt S kunde han i draget efter lägga SENAP/(MÖS)S. Vad han inte visste var att jag satt med CItAT på handen och kunde kontra med C(P)/CItAT för 82 p med C på mörkblå. Ridå.

Mot Inger var jag förberedd på det värsta men kunde själv skåda ner på genomgående gudomliga brickor. Öppningsdraget NERTZ för 48 p slog an takten och med de flesta honnörerna kunde jag behålla ledningen i mål.

Även jag stämmer in i superlativen över unge Josefs framfart och hängivenhet till spelet! I vår match ledde jag betryggande mot slutspelet och Josefs enda chans till seger var att rulla över ett liggande A. Trots ett orullvänligt ställ använder han sina sista 10 minuter på att fundera över vad han kan lägga och maximera sina poäng!

Efter förlust mot Pejler i sista lördagsmatchen väntade en spännande söndag. Det började fint med tysk defensivmatch mot Daniel D som jag lyckades hålla stången med 4 ynka poäng. Möjligtvis att Daniel kunde vunnit med ett annat slutspelsval.
Av bara farten besegrades Jonathan L i en sjuk flytmatch där jag rullade i mina två första drag (IGNORE(R)A samt KLÅpARE) och följde upp med poänggivande drag med YL/YR och DÖN/Ö(BO). Efter fyra drag hade jag skrapat ihop 232 poäng! All heder åt Jonathan som gjorde allt han kunde för att täppa till försprånget och till slut blev det bara seger med drygt 50 p trots allt.

Efter den totala utskåpningen mot Emma E (Fyra rull och största förlusten nånsin) gick luften (och guldchansen) ur mig. Av bara farten åkte jag på däng av Alexander S i näst sista. Möjligtvis att jag kunde spelat mer taktiskt mot slutet för att inte riskera att dra Z (vilket jag gjorde som sista bricka...). Nåja, i slutronden mot Leif var jag übertaggad att avsluta på ett snyggt sätt och med seger för att ha nån chans på bronset. Har tur med två enkla rull men känner mig ändå inte säker mot klurige Leif samtidigt som jag drar skitbrickor när Leif öppnar upp för att chansspela. Bestämmer mig för att gambla lite och lägger två luringar efter varann för att plocka poäng, *HAR(K)/(BÄ)R och *MO(BÄR)/O(ZON), lyckligtvis ingen syn från Leif och jag kan till slut stänga igen ordentligt så att ingen rull var möjlig för Leifs blanka.

Sammanfattningsvis ett bra SM för egen del och är supernöjd med placeringen, även om jag kan känna att jag hade mer att ge. Hursomhelst, STORT cred till arrangörerna och stort GRATTS till Johan!! Snyggt lirat!

InläggPostat: tis 09 nov, 2010 22:17 

Match 1. RolandO
Börjar helt galet med bra poäng för båda. Rolle har 250 poäng efter sju drag, men är knappt med i matchen.
Min dragserie första åtta dragen:
SPE(X)A 30
ÅK(A) (P)Å (E)K 34
NEDSLAG (SI)G 70
STRIGLA (NY)S 69
NOMAD (N)ÄR 32
(C)RED 33
SMÅSpOV O(EXAKT) 97
RUBEL (O)R 48
sen sjönk dragpoängen något och i slutet lyckades Rolle blocka min (T)ORSKRoM med fina dumpen L(U)FTLED.
Totalt 519-353 trots en felaktig syn var.

Match 2. Elizabeth Claezon

Trevlig motspelare, men lite tillknäppt match vill jag minnas. Kände mig lite nervös till en början, fast kunde såsmåningom rinna iväg till en ganska betryggande seger.
396-322

Match 3. Anders Skjäl

Fick tidigt en ledning, som jag kunde dra nytta av. Fick känslan av att Anders kämpade en hel del med brickbalansen och samtidigt letade rull. 403-276

Dag 2.

Match 4. Gunnar Andersson

En överlag jobbig match, hängde med rätt bra trots att Gunnar fick det mesta i honnörväg (allt utom X) och båda blanka. Blev dock en klar seger för Gunnar till slut. 304-371

Match 5. Johan Rönnblom

Fick tidigt en ledning men Johan jobbade sig ikapp och på slutet gjorde jag en liten miss som kan ha kostat matchen. Jag har ADEEINU på stället och Johans ställ plus återstående brickan
i påsen är SÄRSKOLA. Jag väljer att spela (L)E DE för 8 poäng istället för att lägga (L)IE för 6 poäng. När jag sen drar upp O:et blir jag lite ledsen. Med AEINOU mot AKLRSSÄ blir det
inget snack om saken. Johan vinner på att jag får brickor kvar på stället. 382-389

Match 6. Andreas Pejler

Matchen är över nästan innan den börjat. Andreas både drar och spelar bra från start och jag är verkligen aldrig nära. 300-416

Lunch, samla kraft och tankar och ta nya tag inför rond 7.

Match 7. Måns Eriksson

Vill minnas att jag fick en bra start på matchen, men att Måns såg till att jobba sig mer eller mindre ikapp. 402-376 blev det iaf.

Match 8. Björn Jansson

Knepig start på matchen. Jag gör tidigt en ganska vågad öppning för röd med draget INEXA(K)T, men som tur var för mig kan inte Björn få så höga poäng där. Jag söker läge för mitt JÄRN,
och det blir några mellandrag innan jag blir sittande med JNRSTÅÄ på stället. Hittar TÅJÄRN som ger 54, men är lite osäker och fegar med TJÄRN för 31. Vi lägger varsina smådrag
innan Björn försöker med SOVRARE* som jag synar bort. När jag drar en blank några senare börjar jag känna mig lite lugnare, gör en del öppnande dumpdrag. Drar den andra blanka
mot slutet och lyckas rulla ut mig med en ful RaS(E)RiNG. Björn blir sittandes med Y och lite annat. 383-228

Match 9. Jonathan Ljungberg

Jag rullar rätt tidigt och drar den andra blanka (vill jag minnas). Försöker balansera stället, men det går sådär och det känns som att jag borde kunnat ha vunnit med större marginal med de brickorna.
Nu blev det dock en jämn historia. 362-344

Match 10. Johan Berner

Hemsk start, låtom mig säga som så att brickgudarna var på Johans sida till en början. Det höll nästan på att bli spännande på slutet när jag rullade ÖVERKA(S)T och drog J och
den återstående blanka. Tyvärr för min del så var det bara fyra brickor kvar och ingen av de var vokal. Så Johan klarade sig med marginal trots att han blev sittande kvar med IIZ.
365-406

Match 11. Zakarias Jonsson

Nu var det min tur att börja med brickgudarna till min favör. Rullar sOLVARM som öppning, och får kommandot direkt och känner sedan att jag har ganska bra grepp om det hela matchen igenom.
398-323

Match 12. Alexander Forslund

Lite likt matchen mot Jonte. Kan inte påstå att jag spelar jättebra, men drar bättre och kan vinna på det. Om än knappt denna gången med. 357-337

Match 13. Daniel Domert

Väldigt tight spel och jämn match, men Daniel drar så sakteliga ifrån en del. Jag drar blank och lyckas få till ett bra balanserat ställ, men ser inget som går ut. Dumpar NU
och Daniel blockar de två bästa rullägena samt enda läget för sjua. Nåväl det går att rulla sjua som börjar på O. Jag sitter på det normalt sett lättrullade stället AIKRST?,
men finns där bara en åtta som ska sluta på Ä eller att det krävs en nia genom SI blir allt lite svårare. Hittar till slut RA(SI)STIsK för hela 62 poäng, men det var den enda rullningen som gick ut.
På rullen drar DEGGRRX, samtidigt har Daniel kontrat med CE(s)S för 33 över röd. Då jag inte kan ta den andra röda så försöker jag blocka den något genom att lägga (A)RG. Drar upp DÖ,
Daniel lägger ett drag för 10-15 poäng och jag vill minnas att jag dumpar ett av mina D för 10 för att sedan dra upp ett D... Daniel har något snällare brickor på slutet och kan vinna tämligen komfortabelt.
294-339 Blä

Match 14. Fredrik Viberg

Jämnt till en början och sen drar Fredrik ifrån lite grann. Jag drar bra men lägena för rull är ganska få och frustrationen som finns kvar från föregående match förstärks mer och mer.
Och så får Fredrik in ett drag för ca 40 poäng som jag bara väntat på att det ska komma, men för mig :P Blir lite stressad av situationen och missar en del riktigt lätta rull. ARbETAR(E) (RÖ)R hallå liksom...
Mot slutet försöker jag med AvHÄNGD* som Fredrik riktigt synar bort. Vad både jag och förmodligen även Fredrik inte visste var att jag hade två möjliga rull som gick ut med det stället. oHÄGNAD och (O)mHÄGNAD
över röd. Nåväl Fredrik spelade stabilt och vann rättvist. Dock kändes det som en match jag borde ha vunnit med tanke på hur jag drog.

Match 15. Marie Jonsson

Jag rullar rätt tidigt och får kommandot, får knepigare och knepigare ställ fast det känns som att Marie inte kan göra så mycket med det hon har. Men så händer det...
Jag sitter med nåt riktigt skitställ typ ADLNRTT och hon rullar och öppnar röd. Funderar om jag ska syna eller inte, men bestämmer mig till slut att göra det i hopp om att få en chans att balansera stället
innan hon kan rulla nån annanstans. På det lägger hon SY (O)S (S)Y för 32 och sen AZER för 32. Jag sitter med AAIIRTT och bestämmer mig för att öppna lite. AR(G) (HA)R(R) för 18 kändes ok, öppnade visserligen för
röd med bara ett K och båda V:na som hakmöjlighet. K-hak fanns där iofs redan på två gånger ord K(ReTNING). Så sitter hon på VAX och jag börjar nästan hoppa på stolen. Inte blir det bättre av att hon i följande drag får ut PC (P)C för 28. I det läget har jag hyggligt
välbalanserat men några T för mycket. Lägger (P)ITT över röd för att öppna läge för eventuella åttor. Drar då upp så jag har ett väldigt bra ställ för åttor. Till min stora förvåning så blockar inte Marie
mitt läge för en åtta utan spelar på ett helt annat ställe där jag inte kan göra ett skit iaf. Jag sitter nu med ANSIKTE på stället, men det finns inget som går ut på de lägena som finns. Jag dumpar ett T och
Marie stänger läget över T samtidigt som hon berättar att hon satt på NERFALL. I vilket fall blir det torsk på ett av de värsta sätten jag varit med om. But that's life and that's Scrabble. 348-390

Match 16. Johannes Åman Pohjola

Känner mig lagom motiverad, men spelar rätt tight och bra till en början. Har känslan av att han har blank, men gör ett dumt och tyvärr ödesdigert misstag. Öppnar ett läge för en åtta och han rullar GATuFEs(T).
Han rycker åt sig en ledning, och det räcker inte med ett bra slutspel från min sida. Seger till JÅP. Har dessutom tagit en grej med honom i efterhand som han ska tänka på. Hoppas att han så gör.
318-334

I övrigt vill jag tacka för ett bra arrangemang, synd bara på allt strul med nätverket. Även jag har imponerats av den unge Josefs framfart på SM, samt den gode Rönnbloms förmåga att plocka hem marginalsegrar i täta matcher
samt av den rådande bredden som verka råda i Scrabblesverige just nu. Kan bara säga som så att jag kommer komma till nästa års SM med en rejäl revanschlusta och ett års manisk träning. Och för er som kommer möta mig redan
i Masters utfärdar jag en varning... Ha det gott alla scrabblare vi ses och jag syns.

InläggPostat: ons 10 nov, 2010 00:22 
Användarvisningsbild

nu har jag lagt upp några tjusiga och halvfina spelbräden på min facebooksida ifall någon vill titta (:

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =794850446

InläggPostat: ons 10 nov, 2010 00:33 
Användarvisningsbild

Ja, det var ju också en tävling.
En mycket välarrangerad sådan dock och jag vill passa på att framföra mina varmaste tack till samtliga arrangörer innan jag börjar gnälla. Tack!

Tycker jag spelade bra de första 13 ronderna, med några få undantag. Förlusterna mot Inger och Per var inget haka upp sig på direkt, men det är mest förlusterna jag minns så det får bli lite ältande ändå.

Inger hakar tidigt YXA med a-hak på jag minns inte vad och skapar ett potentiellt poängmonster runt dubbel ordpoäng, men eftersom jag inte har något av de trettielva A:na eller E:na kvar i spel lägger jag en (H)ÄCK på annat ställe och hoppas på det bästa. Då kommer ENARMAD eller nåt sånt med nån blank och hak på häcken. YXLÄGGet får ligga orört en bra stund tills jag tvingas lägga DDT/T(Y) för 12 p för att slippa byta. Det var ingen kul match helt enkelt. När jag öppnar i slutet kan Inger rulla MORALI(S)K. Att jag missar BO/O(MORALISK) för 57p är helt sjukt, men jag var så uppgiven vid det laget att 60 eller 120 poängs förlust kunde kvitta. Borde spelat NEdANOM med två hak istället för dötråkiga NOMiNE(R)A, men trodde inte 100% på den av någon underlig anledning.

Per drog allt utom Z i ett stängt helvete till match. Särskilt en dragsekvens har etsat sig fast. Per lägger ÅTAL/nånting för typ 14p och öppnar för a-hak på dubbel bokstav ut över röd. 4 A kvar - (behöver jag säga det?) jag har inget, utan öppnar åt andra hållet varpå han klämmer in BlY/F(Y) över röd. Att jag drar A spelar inte så stor roll. Kan inte nå ut och får se Per ta det ursprungliga läget i draget efter. Hemsk hemsk match. 30p i marginal hade lätt kunnat vara 150p på ett öppet bräde.

Mot Micke klantade jag mig en hel del. När han råkar blocka HA(V)ERROT blir jag så besviken att det slår slint någonstans och jag försöker med *HERRTOA. Pinsamt. Lite senare vågar jag inte lägga OMD(A)NARE. Sjukt kasst. Micke berättar dock att han inte vågat lägga vare sig kolväte eller otäckhe(t), så vunnit borde jag väl knappast gjort, men gjort match av debaclet kunde jag väl fixat iaf.

Mot Zak minns jag en härlig TAI(J)I över röd med AAIITÄÖ på stället. Och att han kunde rulla ut sig på (H)ALVRUND över röd med någon blank efter att jag sjabblat till prickningen. Tur att jag inte visste vad han satt på för då hade jag nog gratulerat honom och fått honom att leta lite noggrannare bland brickorna.

Matchen mot Johannes hör till de bättre tävlingsmatcher jag spelat. Riktigt motigt matchen igenom och mycket riktigt upptäckte jag vid genomgång att jag bara drog Y, som jag väl fick 30p för. STIGARE gav 90p men det krävdes lite mjölkning och ett ostängbart R(EP)-upplägg där jag satt med enda G:et och han förhoppningsvis inte hade/ville offra blank. EFOORSÖ mot EILNST? i slutställ löste sig med ett blockande FÖRSE med utgång på O(R)O alternativt (Z)OO. Gött.

Nästan lika go var vinsten mot Johan B. Från öppningsställen AEOPST? vs. FITTMBL tog det ett bra tag att kämpa sig ikapp för att alldeles i slutet få se ett minst sagt vågat upplägg från Johans sida resultera in en DANSARE över röd. Det är nästan inte mer än rätt att han drar Z och jag kan med nöd och näppe hämta in rullen på ett par drag trots 1:30 kvar på klockan. Nerverna på utsidan.

Öppningsmatchen mot stackars Stefan kommer jag nog minnas den med. Perfekt passning matchen igenom. T o m när jag satt på DFHTUUÄ (eller om det var DHITUUÄ) dyker ett läge upp från det blå för en HUTU/H(U)/U(R) över röd för för 52p. Första och enda gången jag kommer komma över 600p på tävling. Galet.

Mot Johan R fick jag inget vettigt ställ förrän mot slutet och då var det för sent. Han spelade helt korrekt och blockade rätt rullställe. Att jag kanske tycktes spela lite ologiskt från åskådarhåll i slutspelet berodde på att jag insåg att jag inte kunde dra till någon rull med blank som A och min enda chans var att hoppas på att han hade för många vokaler och/eller att jag skulle dra till något poänggivande drag över röd på y(VAS)-läget jag öppnat i ett tidigare läge med SSVLNR? på stället.

Roligt att Johan tog hem 'et. Han är definitivt en slipad strateg och en mycket värdig vinnare. Surt för Inger med ännu ett silver och kanske ännu surare för Micke som föll från pallen i en riktigt jobbig sistamatch, men för bådadera är ett framtida SM-tecken så gott som givet om de fortsätter kämpa och väntar på sin tur.

För min egen del var det här såpass tungt att jag nog lägger ner spelandet ett tag framöver. Åtminstone det där med att satsa på att utvecklas. Jag kommer säkert fortfarande dyka upp på lite träningar och kanske nån tävling då och då, men med betydligt lägre ambitionsnivå. Förhoppningsvis kommer jag då kunna njuta mer av spelet och bli en trevligare motspelare. Om inte annat så kan man ju inte missa chansen att bli pulvriserad av en trettonårig Josef på nästa SM.

(Om någon vill jobba på en motion om sänkning av brickvärdet (7 -> 5, 4 -> 3) och slopande av Z till nästa årsmöte så är jag intresserad.)

InläggPostat: ons 10 nov, 2010 08:56 

björn2 skrev:
<intressant SM-rapport>

Och självklart är alla matcher sebara på http://www.kajsakrutrok.com/b/betaplay1/

Vad hände här (fetmarkerat)?

http://www.kajsakrutrok.com/b/betaplay1 ... ?match=172
Citera:
Björn: 194
Tommy: 120
Brickor kvar: 58

Björn bytte 1 brickor.
Tommy fick DOA bortsynat.
Björn bytte 3 brickor.
Tommy: M(E)D: 14p
Björn: (D)ART: 15p
...

InläggPostat: ons 10 nov, 2010 10:25 

DPlz skrev:
björn2 skrev:
<intressant SM-rapport>

Vad hände här (fetmarkerat)?

http://www.kajsakrutrok.com/b/betaplay1 ... ?match=172
Citera:
Björn: 194
Tommy: 120
Brickor kvar: 58

Björn bytte 1 brickor.
Tommy fick DOA bortsynat.
Björn bytte 3 brickor.
Tommy: M(E)D: 14p
Björn: (D)ART: 15p
...

Det är tyvärr så att uppspelningsgrejen bara berättar vilket ord som har lagts, inte vilka fler ord som bildas. I det här fallet skapades bl.a. *(LOVA)D, och det är alltså det som synades bort.

InläggPostat: tor 11 nov, 2010 10:36 

Ni som har bloggar där ni skrivit om SM, kan väl antingen klistra in här eller länka?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]