Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: lör 30 aug, 2014 18:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SM 2011
InläggPostat: ons 02 nov, 2011 15:26 
Användarvisningsbild

Rullningar kan vi alltid rätta. Matchpoängen däremot, den är ristad i sten.

InläggPostat: ons 02 nov, 2011 17:41 
Användarvisningsbild

Gustaf skrev:
Rullningar kan vi alltid rätta. Matchpoängen däremot, den är ristad i sten.
synd. jag tog ut 20p för lite mot anders skjäl för ett drag. :(
Banjo-Herren skrev:
Och så behöver jag ett foto på valrossen Alexander! Kan herr Mästare ta en bild och skicka till info[at]scrabbleforbundet.se?
jag är i utlandet, och valrossen i göteborg. jag ber henrik johansson fotografera alexander.

återkommer senare ikväll med en liten sm-krönika här i tråden.

InläggPostat: ons 02 nov, 2011 20:58 
Användarvisningsbild

det kändes bra att få inleda mitt sm med JÄKLAR, 44p, men erika rullade SpR(A)TTEL inte många drag därefter. jag plockade ganska bra med poäng, men när hon rullade ANTITES började det se himla mörkt ut. jag fortsatte att plocka poäng men det räckte inte. 378 - 383

mot mats var det inte riktigt spännande, jag rullade tidigt och så fort ett läge öppnades var det jag som kunde ta det. jag vann dessutom tre syningsdueller. 440 -244

tråkig match mot björn j. han rullade B(A)LTiSKA. 341 - 307

mot herr skjäl räknade jag 20 (!) poäng fel på mitt första drag. 52p för SPR(I)CKA över två gula. jag vann syningsduellerna, vi rullade en varsin. det hade kunnat bli mindre svettigt mot slutet om jag räknat rätt från början. suck. 368 - 360

jag missade att plåta matchen mot fredrik hansson, men siffrorna antyder att den var rätt trist. 307 - 303

löjlig match mot prytte. ni hörde den befogade bitterheten på rapport. 508 - 280. tfgm

mot bender plockade jag rätt bra, kunde lägga rätt många brickor i taget och norpade båda blanka varav den ena offrades till ZOMBi(E) (jag skulle aldrig våga gå in i ett slutspel mot en så slug spelare med Z på stället). mot slutet hade jag prickat fel, och vågade dessutom inte lägga (TEN)NISNÄT, hade kunnat vinna med drygt 30p till. 395 - 338

mot johan berner var det bara att tacka och ta emot. jag fick tidigt ut SNU(S)TORr, och jag kunde fortsätta plocka poäng utan att öppna den ganska stängda planen. en fuling fick han plocka upp. ohemult lätt seger mot en bra spelare. 395 - 277

min bäst spelade match var en av de två jag förlorade, mot björn ericson såklart. tre raka byten har jag aldrig behövt göra innan, men björn fick inte ut mycket poäng heller. han rullade MET(E)RViS och jag pumpade ut sexor (SLI(PH)O helt klart den finaste). hade han inte fått den andra blanka till slutspelet hade jag nog haft en chans. 335 - 349
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater

mot johannes var det lätt. fick tidigt ut (S)TRAMALJ och fick igenom *(DJÄKLA)R för massa poäng. när han försökte öppna planen mot slutet kunde jag kontra med BUTYL för 90p! att han fick två blanka hjälpte föga. 427 - 266

mot emma rullade jag MARXISm i mitt första drag, men draget efter var hon ikapp. vet inte om jag spelat en match innan som varit så himla jämn så länge. mot slutet punkterade jag matchen med LÅRBEN, L(ÖS) och plockade då en blank. förlorade 11p på att jag inte såg hennes andra utgång. mycket slarvigt. 349 - 334

svettigt mot rönnblom, som förra året totalt krossade mig i rond 16. så fort jag plockade en blank så öppnade jag ett stängt bräde och i draget efter kunde jag rulla BrEDS(I)DA, strax efter fick han ut ZIR(K)ON för lite mer än jag fick för rullningen. det såg mörkt ut mot slutet, men efter lång lång betänketid med DAGISET på stället hittade jag mitt slugaste slutspel någonsin. DA(M)IG, (DÅ)D, (AG)G för att öppna för SE(LO)T, S(AGG) i nästa drag. troligen enda sättet för mig att vinna. hade johan också hittat den utgången hade jag vunnit med kanske 2-3 poäng, nu missade han den och jag fick vinna med 350 - 329

mot leif rullade jag VITMOS(S)A i mitt första drag, men inte långt senare kom hans B(A)RNsTOL och det var jämnt igen. min mYRVÄG, (SEJ)m för 60p plus syning avgjorde nog matchen, dessutom plockade jag det mesta av värde därefter. missade S(H)IIT, I(HOP) för 30 poäng med mitt skiitslutställ, men kunde plocka ganska bra poäng ändå. 389 - 302

tord avgjorde matchen såg det ut som. en ESKAlER(A) som jag inte kunde kontra på. sen drog han blank nummer 2 och hade en ganska bra ledning. med fyra kvar i påsen får han plocka upp *L(UV) från brädet, jag hittar SKEVRIN(G), tord funderar väl och länge på ifall han ska syna. det gör han, han lägger och får plocka upp *ST(E)NFaLL från brädet och jag går ut på (S)NÖIG över röd. 421 - 331

mot niklas drog jag skit i början, men lyckades få ut Z, han fick plocka upp *BASST(E)G, jag kom ikapp, kunde balansera mitt ställ och satt plötsligt med KÖRsÅNG, planen var inte så rullvänlig, men niklas gav mig precis den hakningsmöjligheten jag behövde. sÅNGKÖR var jag inte mer än 85% på, men den stod, synades och gav 104p. sen syndade jag *(S)UGMUN, stängde till och vann. där fick han av sin egen medicin (: 392 - 315

mot james gjorde jag min sämsta match. men jag fick TONARM synad som gav ganska mycket. fick båda blanka och rullade en av de sämsta möjliga. slutspelet vill jag helst inte prata om. 351 - 333

letar stavfel senare.

InläggPostat: tor 03 nov, 2011 16:19 
Tävlingskommittén

björn2 skrev:
Spoiler:
Även jag stämmer in i gratulationskören till palltrion. Det blir ett hårt på Västsvenska i år!

Och så uppsatsen då (man hinner med mycket på tåget tur och retur till Vårgårda):

Resultatmässigt (ja, va fan, på alla sätt) ett väldigt roligt SM. Surt att få inleda med 1-2 - tyckte Monradgudarna var elaka mot mig som gav mig både Sverige-ettan och blivande mästaren (vilket jag självklart inte visste då...) vid 1-0 respektive 1-1. Lördagen däremot var en helt annan historia, och söndagen var i det närmaste sublim. Jag gjorde väldigt få misstag - självklart borde jag ha synat ett par fulingar - och självklart spelade jag inte perfekt, men med tanke på att jag kan räkna upp de grövre misstagen jag gjorde på ena handens fingrar, betyder det att jag inte slarvade så som vid tidigare år (som när jag gav Sonny 150 poäng och segern på fjolårets mästerskap). Roligaste matcher var mot Vaske och Erika. Sjukaste mot Micke och Malin. Mest spännande mot Prytte och Ågren. Och de andra matcherna var väldigt roliga de också (förutom de mot Olesund och Henrik Jonés, men det kanske ni kan ha förståelse för).

Då så! Här är matcherna:

Rond 1 - Tord Eriksson har fördel och väljer att börja.

Tord - stundande bronsmedaljör - är en lurig jäkel. Det blev en rätt öppen och rolig match, där han på andra draget rullade snygga Ö(V)ERMaKT. Två drag senare kontrade jag med ännu snyggare (tycker jag, i varje fall...) (N)ÄrBUTIK. Sedan gjorde han bort sig när han (konsonanttyngd?) försökte med (MU)T(O)R. I ställt kunde jag ta ledningen, som jag sedan aldrig släppte. Jag hade bättre brickor i slutet, men då var ändå mitt övertag såpass stort att det inte hade spelat någon roll.
Slutresultat 417-337.

Rond 2 - Jag har fördel och väljer att börja mot Zakarias Jonsson.

Härligt att efter en ynka seger lottas mot rankingettan! Men vi håller jämna steg länge - tills dess att jag lägger U(R)TA mot röd för 33 poäng, som självklart synas bort. Kontringen Y(R)KE ger Zak 54 poäng, och jag kommer aldrig i kapp. Med en lite mer liberal akademie hade det dock kunnat gå vägen, jag försöker rulla ut mig med FILTStO(L)/O(TÄKT), som jag fick till 158 poäng. Det hade ju uppenbarligen varit fel, eftersom det inte handlade om en 2x3xord, eftersom L:et redan låg. Men det hade räckt till seger. O(TÄKT) står inte, inte heller FILTSTOL, men man kan ju undra varför jag inte försökte med LIFTSTOL i stället...
Slutresultat 298-337.

Rond 3 - Jag har fördel och väljer att börja mot Alexander Sandström.

Matchen mot den blivande mästaren går nog till historien enbart på grund av att det var just den blivande mästaren som stod för motståndet. Få roliga drag, men jag rullar i varje fall B(A)LTiSKA för pissiga 63 poäng, ett drag som gav mig en ledning på 13 poäng. Alex har betydligt bättre brickor i slutet och plockar 67 poäng på sina tre sista drag, mot 29 för mig.
Slutresultat 307-341.

Rond 4 - Jag har fördel och väljer att börja mot Ingela Persson.

En riktigt rolig match! För min del, i varje fall... Efter BONUS och TÖ för min del, och JE och D(Ö)D för Ingelas del, står det 48-46. Då lägger jag ÖROnVAX/(DÖD)A över 2x2xord för 126 poäng. Egentligen skulle jag ha sju poäng till, men i mitt glädjefnatt glömmer jag att räkna DÖDA-draget... Därefter leder jag och försöker att bara spela säkert. Ett bra rullningsläge finns efter att Ingela använt mitt blanka n och nått röd med S(n)OPEN. Jag blockerade (trodde jag) EN-läget genom att lägga D(E)L, bara för att i draget efter själv kunna få ut LAMI(N)ERA/(D)I/(L)E för 64... Flyt. Det slutar nästan ännu mer lyckosamt när jag i näst sista draget får 28 poäng för F(E)Z, för att därefter gå ut på röd med OSUND för 39.
Slutresultat 439-350.

Rond 5 - Sebastian Ågren har fördel och väljer att börja.

En ny motståndare för mig. Han börjar med PUNDA, ett ord jag inte känner mig hundra på, men inte tillräckligt säker för att syna. Tyvärr hittar jag inget över exempelvis P eller U (NATURIST!) utan får nöja mig med att öppna upp mot röd med INRäTTA. Plockar upp Z, men det finns två lägen för +30 poäng om jag får upp ett O, och efter att ha smålagt två drag försvinner Z. Vackra GUSS ger mig 35, men Sebastian håller sig fast med BRYTA och därefter KABEL för totalt 75 poäng. I slutet sitter han på DEGNRS? och jag har AEENTSX. Ett rulläge finns och jag blockar med T(U)SEN, vilket var helt onödigt då Frank i efterhand säger att det inte fanns något rulläge där. Sebastian påpekade själv att AN(N)EX hade varit ett bättre drag, vilket det också hade varit. Men jag får gå ut med EXA för 34 och vinner en tajt och väldigt spännande match.
Slutresultat 378-350.

Rond 6 - Måns Eriksson har fördel och väljer att börja.

En match som verkligen inte börjar bra. Jag får AVENY, RÖ(V) och FEST emot mig för totalt 94 poäng och ligger under med 50-60 poäng ett bra tag. Men när Måns försöker med *NIP börjar jag närma mig, men det skulle visa sig ytterst tillfälligt. Han funderar på om han ska spela säkert och vinna, eller ta poäng och chansa - i efterhand visar det sig att han hade vunnit stort om han hade chansat, men jag har full förståelse för att man tar en säker vinst.
Slutresultat 310-362.

Rond 7 - Susanna Niklasson har fördel och väljer sida.

Susanna ogillar att möta mig. Varför är oklart, då vi bara har spelat en IRL-tävlingsmatch - min första någonsin, som hon vann. Men men. En rätt skön match för min del, jag får några poäng mer i varje drag, IGLOO 31, EXA 29 och rullar fuläckliga SLiNDER. Susanna har det värre och tvingas byta, men får 40 poäng för CV. I draget efter försöker hon med *KRA(N)SoRT som jag synar bort. Till hennes försvar fanns det ingen rull som hade gått ut vare sig på N:et eller S:et.
Slutresultat 366-309.

Rond 8 - Jag har fördel och väljer att börja mot Alexander Prytz Hedström.

Inför matchen hade jag pratat med ett par vänner om det psykologiska övertaget man kan ha på vissa motståndare. Som motexempel hade jag använt Prytte. "Det är precis som att om jag får möta Prytte nu, då kan jag lika gärna gå och köpa mat." Vi har spelat två matcher förut, han har vunnit båda och snittsegermarginalen ligger på ca 140 poäng.
Men den här matchen blir jämn. Jag är sjukt nöjd att jag hittar LIAS för 24 poäng eftersom jag brukar vara dåliga på fyror utan hak från treor. UJ ger mig 52, men han kontrar med LIVTAG på röd för 37. Han leder med 50 poäng, men jag jobbar mig ikapp och i slutet är det riktigt nära. Prytte lägger (A)N för 2 poäng för att rulla sig till en seger när han har tömt påsen. Då sitter han med AIDKPS?, själv har jag DNOPRSÄ. Jag funderar på PÄRON för ungefär 24 poäng, men känner att det finns rull på hans brickor, även om jag (eller Prytte heller för den delen) hittade DIASKoP. I stället lägger jag SPÄND, som ger mig två okej lägen för återstående RO. Jag hittade bara ett relativt dåligt drag för Prytte, PISKA för 20, vilket hade gett mig oavgjort. Men självklart borde jag ha insett att det fanns betydligt mer poäng att hämta ut, och KAPrIS för 31 ger Prytte segern, även om jag får lite fler poäng för OR när O:et hamnar på röd.
Slutresultat 348-350.

Rond 9 - Anders Skjäl har fördel och väljer att börja.

En skön start för min del, efter oerhört vackra ord som LUX, HEJ, PS, KAV och BET(S) leder jag med 120-90 på ett ganska stängt bräde. Anders lägger TÅN(G) för 29 poäng, och jag sitter med båda blanka samt GIMRT - och rullen måste sluta på ett S. Hittar GRISMAT och känner på mig att det finns ett anagram på den... "Aha! TAMGRIS!" Lägger således ut TaMGRIs för 67 poäng, Anders suckar och godkänner. Anagrammet som är giltigt är ju dock så klart TRAMSIG - däremot funkar SVINMAT och TAMSVIN, så jag var nästan rätt ute... Därefter hade Anders det svårt, men hade ett par fina, poänggivande drag (TAC(K)TAL). I slutet satt han på NOTARIE, men utan lägen. Det fanns ett par lägen för åttor, som jag valde att försvåra i stället för att maximera poängen.
Slutresultat 380-339.

Rond 11 - Thim Svensson har fördel och väljer att börja.

Lätt den konstigaste matchen jag någonsin har spelat - till och med värre än när Jenny Hildeberg (omedvetet) kastade om redan lagda brickor... Han börjar vackert med BRoSCH för 48 poäng. Jag är nöjd med att kunna kontra med femhakigt OREDA precis under. Brädet blir snabbt väldigt, väldigt stängt, men när Thim lägger *(A)T (eftersom han spelar åt fel håll), får jag ändå ett poängmässigt övertag när jag kan lägga RÖRD och TJI för 25+34 poäng. Sedan blir brädet ännu mer stängt - jag får ut BATTER(I) över röd, och lägger AX för nästan 30 vilket även det stänger brädet. Till slut gnetletar jag poäng inne i gröten - allt för att inte öppna upp. Det fanns ett par lägen för att öppna upp, men Thim var rätt pigg på att stänga dem också. Bland annat med snygga Dy/(BRoSCH)y(R), och även med (P)M/M(ORAL). Det draget förstörde en möjlig lucka med ord som slutar på -SE, men öppnade samtidigt för O(MORAL), då det fanns två O kvar i påsen. Dessutom fanns det tre S som hade kunnat läggas på (INOM) - men de hade jag koll på. När jag inser att det börjar närma sig sex drag i rad utan några utlägg börjar jag byta bort mina brickor med hög poäng. Efter två byten har jag sex enpoängare och ett M. En snabb titt på stryklistan gör att jag chansar på att slänga M:et (vilket självklart är helt idiotiskt och något jag inte hade gjort om poängställningen hade varit annan). För självklart plockar jag upp ett U. Thim försöker med vackra, men icke existerande NY(PROSA) och får 18 minuspoäng, mot mina 10.
Slutresultat 221-166.

Rond 12 - Jag har fördel och väljer att börja mot Mikael Ström.

Micke, Micke, Micke! Något av en favorit-hat-motståndare. I träningsmatcher leder han med ungefär 544 vinster mot 5 - men i tävlingsmatcher hade vi inför den här bataljen 2-2. Han är lagom mör efter att ha fått 530 poäng emot sig i den föregående matchen, mot Leif Berglund. Han blir inte direkt på bättre humör av mina två första drag, BORAX och KÄTtERI för totalt 116 poäng. Hans svar är RAND(A)S och KLENÄ(T) för 36. När jag sedan får 39 poäng för BASAL och öppnar upp för två lägen mot röd, och han inte kan nå något, då rann bägaren över, så att säga. Några goa smådrag senare (VÅP 35, ZoOM 39, TIFO 27) lägger jag upp SIS för att mig själv för att komma åt röd via SMORD och O(SIS). Micke har vid den här tiden slutat att notera dragpoängen.
Slutresultat 467-313.

Rond 13 - Jag har fördel och väljer att börja mot Tommy Vaske.

Tommy och jag spelade mot varandra i fjolårsmästerskapets sista match. Jag hade tokflyt och vann stort. Och även här skulle det bli åka av, fast åt båda hållen. Matchen hamnade på 22:e plats över högsta totalpoäng någonsin.
Jag försöker med *SPRÅKIG som herr Vaske synar bort. Ingen större skada skedd, eftersom han byter sju och jag kan lägga SPÅRIG i stället. EN(SPÅRIG) som hade nått röd kom aldrig! Vid ställningen 91-87 rullar jag P(A)rTIKEL över dubbel-dubbel för 94 poäng, men Tommy kontrar med KATEDER/K(ÄRLIG). Jag synar dessutom draget. Två drag senare rullar han även NORDOST, men i draget innan la han upp för ett Y-läge, NY gav mig 48 poäng. I slutet av matchen får jag väldigt lätta poäng, Z(O)N på röd, CODA/(LEN)A på röd och kan gå ut med B(Ä)RA för 21.
Resultat 476-406.

Rond 14 - Axel Olesund har fördel och väljer att börja.

En sån helvetesmatch! Vi har spelat en gång förut, det jag kommer ihåg är att han rullade SENLATIN och slutrullade med STADSLAG när jag satt med ca 30 poäng på stället... Därför blir jag varken förvånad (eller synar...) när *HaVS(F)OLK kommer som andradrag. Tre drag senare är det dags igen, (N)EDRUSTA, och det sista a:et använder han direkt i draget efter till TRESP(A)NN. Jag fick som mest 30 poäng, i två drag.
Slutresultat 280-463.

Rond 15 - Erika Jonés har fördel och väljer att börja.

En av SM roligaste matcher för min del, trots att den börjar så där bra... Hon lägger ut PLUMS och jag blir helt plötsligt osäker. Har rätt bra brickor men kan som bäst lägga (P)ULKA för 24 och då tömma mig på vokaler. Väljer att syna, vilket ju var väldigt dumt gjort. Men ett välplacerat Y senare så är jag i kapp, och vi följs åt tills jag på en fyra drags-serie får ca 110 poäng, Erika bara 40. Därefter är jag i en mer eller mindre betryggande ledning matchen igenom. När Erika väljer att lägga (BESLAG)Ta för 33 anar jag att hon sitter även på den andra blanka, eftersom det blanka a:et öppnar upp för en åtta mot röd - ett av väldigt få rullningslägen. Två drag senare lägger jag helt enkelt HÄRV(A) för inga poäng alls. Tyvärr blev det dock onödigt spännande: efter att jag lagt bort mitt F var det bara Erika som kunde göra ett enbokstavshak på RAS. Jag fick ut ZES(T), och när Erika tog upp den sista brickan ur påsen såg vi båda två att PEKORAl/K(RAS) går ut för henne. Jag leder då med 88 poäng, och börjar räkna. Om jag lägger (Z)ON för 26 så vinner jag med 3 poäng. Alternativet är att lägga LO(B)/O(R) och åtminstone försvåra hennes rullningsmöjligheter. Som tur är räknar jag en gång till - och då inser jag att jag hade glömt att ta med poängen som K(RAS) hade gett - och således gett henne segern med två poäng. Då blev valet enkelt, det blev LO(B) och någon rullning blev ytterst svårfunnen.
Resultat 385-340.

Rond 16 - Jag har fördel mot Malin Ståhlner och väljer att börja.

Stackars, stackars Malin! Precis som i fjolårets sista SM-match mot Tommy Vaske, plockar jag allt. ALLT. Okej, inte Z eller Y, men den sistnämnda får även jag användning av. Jag börjar med MUSEAL, Malin kontrar med LAYO(U)T. Jag hade just misströstat eftersom jag inte skulle få ut fulfina BOTANIK, men tack vare Henrik Johanssons ordskola någon vecka tidigare ("LAYOUTA är den enda sjuan med fem vokaler.") så fanns det ju ett läge som dessutom, trots avsaknad av ord-bonus gav 87 poäng. Därefter, drag i urval: LP för 28, PÅ för 34, (LAYOUTA)RE för 38 (som dessutom synades) direkt efterföljt av EnSArTA(D) för 71. När Malin såg den andra blanka var hon, så att säga, inte så glad. Med all förståelse, då var ställningen 311-129. I slutet satt jag med JOXIG och hade två lägen, (D)J/JOXIG (med G som öppnar mot röd) för 52 eller (D)J/(S)O/JOXIG för 51. Malin tog det ena läget, och jag valde att ta det andra läget även om det innebar att hon skulle få ut Z.
Slutresultat 479-280.

Slut.

Fel av mig. Jag hade 3-5 mot Micke inför matchen, och har således 4-5 nu. Det var mot Björn E jag hade (och har) 2-2 i tävlingsmatcher.

InläggPostat: fre 04 nov, 2011 14:59 

Tack för ett välarrangerat SM! Inga längre analyser här, jag fick ospelbara brickor i högst ett par matcher och utmärkta stängningsbrickor i flera matcher. Söndagen gick så bra att jag är helnöjd.

InläggPostat: fre 04 nov, 2011 17:40 

Ett senkommet grattis till Göteborg, som vann det mesta som kunde vinnas!

Likaså ett stort tack till arrangörerna för all den möda de lagt ner för att fixa en alldeles fantastisk turnering!

I stort sätt är jag nöjd med min insats; hade en riktig skitmatch, ett par gnetiga, lite tur med brickorna ett par gånger, en drömmatch, och allt däremellan. Att jag inte vann kategorin bästa rating i förhållande till startposition gråter jag inte över - Tord förtjänade verkligen den vinsten - utan är belåten med att det här var mitt bästa SM hittills, och att jag fick en hyfsad ratinghöjning.

InläggPostat: ons 09 nov, 2011 10:32 

Om jag inte ser helt galet så var det bara tre spelare av de spelare som kom topp 10 2010 som lyckades komma bland de tio i år igen. Ingen av de övriga sex som ställde upp lyckades ens vinna fler än nio matcher och därmed inte ens komma bland de 18 första....

InläggPostat: ons 09 nov, 2011 12:52 
Användarvisningsbild

jonissen skrev:
Om jag inte ser helt galet så var det bara tre spelare av de spelare som kom topp 10 2010 som lyckades komma bland de tio i år igen. Ingen av de övriga sex som ställde upp lyckades ens vinna fler än nio matcher och därmed inte ens komma bland de 18 första....
dessutom är det just första-, sjätte- och sjundeplats vi hamnat på. emma till guldet nästa år? :)

InläggPostat: ons 09 nov, 2011 14:18 
Användarvisningsbild

jonissen skrev:

Toppskiktet har verkligen vuxit i storlek de senaste åren + att många spelare strax bakom också blivit bättre. Jag lyckades själv komma på topp10 fem år i rad (2004-2008). Men jag kan inte se att det skulle vara möjligt igen, även om jag skulle lyckas återta ungefär den relativa styrkeposition jag hade då. Nu har vi ju de senaste åren sett att även toppen av toppskiktet kan hamna utanför även topp-20 om brickorna inte går deras väg eller fokuset ev. inte är absolut på topp.

För kanske 5-6 år sen var det en betydligt större del av startfältet som toppspelarna kunde vinna emot även när de drog sämre brickor. Folk bjöd på onödiga öppningar i slutspelet, hamnade i rullningsfällor och släppte ord och lägen de inte borde släppa. Allt det här sker i mycket mindre utsträckning nu. Det är lättare att få rullningar mot sig och folk får ut sina rullningar snabbare. Gå t ex in och jämför rullningarna i SM2004 mot i år och ni kommer att se att det är betydligt fler "snygga" rullar från en större grupp av personer.

Fortfarande kommer naturligtvis de bästa spelarna att triumfera i det långa loppet, för även om marginalerna minskat i många lägen så finns de kvar. Men ett SM är inte det långa loppet, även om det är tillräckligt långt enligt min uppfattning åtminstone för att garantera att det är verkligt bra spelare som hamnar i toppen varje år.

InläggPostat: ons 09 nov, 2011 22:04 

Vann du en prenumeration på SM? Maila då mig dina uppgifter!

Var idag och lämnade tillbaka nycklarna till Fenestra (har varit höstlov en vecka) och när jag såg skolan kändes det genast positivt inuti, upptäckte jag. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]