Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 17 aug, 2018 23:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SM 2011
InläggPostat: mån 31 okt, 2011 11:48 

Gustaf! Inför en gilla-knapp nu! :!:

:lol:

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 12:45 

Skrota djurskrällena över huvud taget! ;-)

Grattis, alla som var bra eller nästan bra på SM, eller åtminstone glada!

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 12:52 
Tävlingskommittén

Gustaf skrev:
Jag har tydligen synts i TV4:s lokala nyheter här på morgonen. Jag gissar att även Inger och Alexander var med där.

Här är inslaget från Nyheterna Göteborg:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2089850

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 13:18 

Ännu ett bra inslag!

Gräsanden Niklas finns hemma hos oss, eftersom den blev kvar i lokalen. Här finns också boken Huvudjägarna (Johans B:s?), Karins mustaschbok, ett Cuponk och en påse med bl.a. hårvårdsprodukter, minimorötter och Ipren.

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 13:35 
Användarvisningsbild

jag hade ingen aning om att jag fick en gräsand, däremot gavs jag en gösfilé efter rond 15. (som jag inte skulle haft?) niklas kan stå i någons bokhylla tills jag åter kommer till sverige.

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 13:36 
Användarvisningsbild

Såja nu är jag hemma efter min lilla korta väg till Sandviken. :)
Som jag fick höra igår så ska jag nog inte vara en reseledare, jag får nog hålla med om det ;)

Det var inte en enkel resa. Så håll i hatten och läs. Har ni ingen hatt, får ni låna min ;)

Tåget från Göteborg - Lund, var trevlig. Jag fick spela Scrabble med en tjej där. Jag lyckades lura på en match och jag vann, så drack jag lite vin på tåget.
Sen var det lugnt och jag klev av i Lund och klev på natttåget, där jag letade efter min sovkupé, som visades sig vara en SITTPLATS!
Så gissa om jag fick mycket sömn och fin komfort på resan till Stockholm. Nädå, trångt och hård säte och försöka sova, var nästan omöjligt, jag fick lite sömn, men inte mycket. Sen äntligen var man framme i Stockholm strax innan kl 6. Så klev jag av på Spår 19 på Centralen i Stockholm, gick till stora hallen och kollade på tidtabelltavlan och upptäckte att mitt tåg skulle gå på spår 18b, så jag gick dit.

Efter ett tag var det nån som sa att tåget mot Gävle skulle bli lite sen, så jag gick själv och kollade på en mindre tid-tavla och upptäckte även att dom hade ändra spår också, till spår 8. Då var det bara att springa så snabbt som möjligt så man inte missar tåget.

Som tur hann man, tänk om man inte hade kollat upp det, för sen efter ett tag ropade dom i högtalaren att dom hade ändrat och på den tiden dom hade ropat, hade jag kanske inte hunnit fram till tåget. Så det blev en del springande.

Sen kom man fram till Gävle och böt till tåget mot Sandviken, där jag blev upphämtad av min mors sambo och vi hämtade Simba "min katt" hem till mig, så nu är man hemma och nu ska jag lägga mig och sova.

Jag ska skriva en reflektion sen om turneringen, men nu vila.

Godnatt eller vad man ska säga ;)

Jag vill tacka för en Jätte trevlig turnering, och tacka Sonny under turneringen.

Mvh

Christian

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 16:28 

MISTR skrev:
Pia, jag skickade ett mail om min prenumeration på filter som jag vann, men jag får bara felmeddelanden som säger att mailet inte kunde skickas.

Konstigt, har kollat att mailadressen är rätt på presentkorten. Har du stavat efternamnet med rätt mängd t och s (har många gånger inte fått mail pga det)? Prova gärna igen så jag vet att min mail funkar.

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 17:37 

Grattis pallen!

Roligt också med så många entusiastiska nybörjare.

Mitt resultat är ganska rättvist. Jag var inte på topp på lördagen, och hade inte riktigt energi och motivation att ta mig upp ur förlustträsket jag hamnade i. Motståndet var förstås väldigt hårt, och brickorna kändes ovanligt svårhanterliga. Det kunde ha gått bättre förstås, men jag ser det inte som en så stor katastrof när det finns så många jämnbra spelare. Själv ska jag ta en ordentlig paus, och förhoppningsvis komma tillbaka full av energi och vilja!

Stort tack för arrangemanget!

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 20:41 

Tack för ett fantastiskt arrangemang först och främst! Göteborg är inte bara bäst på att spela utan även på att arrangera! (och att baka mockarutor, herre min je vad de var goda!)

Min egen insats är jag på det hela taget väldigt nöjd med. Jag tycker jag spelade bra för det allra mesta och anagrammotorn fungerade långt över förväntan. Mina främsta missar kom i ordkunskap där de mest påtagliga misstagen var mot dels Johan, dels mot Karin. Mot Johan försökte jag lägga *GULDNIN(G), ett helt idiotiskt försök som jag inte ens trodde på. efterföljande försöket *(H)ALMNING var jag desto mer säker på, men tji fick jag.

Mot Karin synade jag av oförklarlig anledning inte bort *SÅNT. Blev osäker i stridens hetta och lät det bero. Det skulle jag inte gjort då jag förlorade matchen med fyra poäng till slut...

Missade en del rullar, största missen var väl SAM(B)RUKA mot Paul men det gjorde inte så mycket då jag kunde rulla lite senare. Mot Yann däremot missade jag två stycken. Satt med EPRTU?? och hade som enda läge över K med K som tredje. PU(K)TöRnE och uT(K)RUPEn är kanske inte de mest självklara orden att hitta med två blanka, så jag grämer mig inte allt för mycket.

Men en 10e-plats hade jag tagit vilken dag som helst med tanke på tävlingsringrost och förberedelser. Nästa år siktar vi högre!

Och grattis pallen och speciellt Alex. Sjukt kul att du går och tar hem hela skiten. Göteborgarna har fattat att sexor är grejen.

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 21:56 

Även jag stämmer in i gratulationskören till palltrion. Det blir ett hårt på Västsvenska i år!

Och så uppsatsen då (man hinner med mycket på tåget tur och retur till Vårgårda):

Resultatmässigt (ja, va fan, på alla sätt) ett väldigt roligt SM. Surt att få inleda med 1-2 - tyckte Monradgudarna var elaka mot mig som gav mig både Sverige-ettan och blivande mästaren (vilket jag självklart inte visste då...) vid 1-0 respektive 1-1. Lördagen däremot var en helt annan historia, och söndagen var i det närmaste sublim. Jag gjorde väldigt få misstag - självklart borde jag ha synat ett par fulingar - och självklart spelade jag inte perfekt, men med tanke på att jag kan räkna upp de grövre misstagen jag gjorde på ena handens fingrar, betyder det att jag inte slarvade så som vid tidigare år (som när jag gav Sonny 150 poäng och segern på fjolårets mästerskap). Roligaste matcher var mot Vaske och Erika. Sjukaste mot Micke och Malin. Mest spännande mot Prytte och Ågren. Och de andra matcherna var väldigt roliga de också (förutom de mot Olesund och Henrik Jonés, men det kanske ni kan ha förståelse för).

Då så! Här är matcherna:

Rond 1 - Tord Eriksson har fördel och väljer att börja.

Tord - stundande bronsmedaljör - är en lurig jäkel. Det blev en rätt öppen och rolig match, där han på andra draget rullade snygga Ö(V)ERMaKT. Två drag senare kontrade jag med ännu snyggare (tycker jag, i varje fall...) (N)ÄrBUTIK. Sedan gjorde han bort sig när han (konsonanttyngd?) försökte med (MU)T(O)R. I ställt kunde jag ta ledningen, som jag sedan aldrig släppte. Jag hade bättre brickor i slutet, men då var ändå mitt övertag såpass stort att det inte hade spelat någon roll.
Slutresultat 417-337.

Rond 2 - Jag har fördel och väljer att börja mot Zakarias Jonsson.

Härligt att efter en ynka seger lottas mot rankingettan! Men vi håller jämna steg länge - tills dess att jag lägger U(R)TA mot röd för 33 poäng, som självklart synas bort. Kontringen Y(R)KE ger Zak 54 poäng, och jag kommer aldrig i kapp. Med en lite mer liberal akademie hade det dock kunnat gå vägen, jag försöker rulla ut mig med FILTStO(L)/O(TÄKT), som jag fick till 158 poäng. Det hade ju uppenbarligen varit fel, eftersom det inte handlade om en 2x3xord, eftersom L:et redan låg. Men det hade räckt till seger. O(TÄKT) står inte, inte heller FILTSTOL, men man kan ju undra varför jag inte försökte med LIFTSTOL i stället...
Slutresultat 298-337.

Rond 3 - Jag har fördel och väljer att börja mot Alexander Sandström.

Matchen mot den blivande mästaren går nog till historien enbart på grund av att det var just den blivande mästaren som stod för motståndet. Få roliga drag, men jag rullar i varje fall B(A)LTiSKA för pissiga 63 poäng, ett drag som gav mig en ledning på 13 poäng. Alex har betydligt bättre brickor i slutet och plockar 67 poäng på sina tre sista drag, mot 29 för mig.
Slutresultat 307-341.

Rond 4 - Jag har fördel och väljer att börja mot Ingela Persson.

En riktigt rolig match! För min del, i varje fall... Efter BONUS och TÖ för min del, och JE och D(Ö)D för Ingelas del, står det 48-46. Då lägger jag ÖROnVAX/(DÖD)A över 2x2xord för 126 poäng. Egentligen skulle jag ha sju poäng till, men i mitt glädjefnatt glömmer jag att räkna DÖDA-draget... Därefter leder jag och försöker att bara spela säkert. Ett bra rullningsläge finns efter att Ingela använt mitt blanka n och nått röd med S(n)OPEN. Jag blockerade (trodde jag) EN-läget genom att lägga D(E)L, bara för att i draget efter själv kunna få ut LAMI(N)ERA/(D)I/(L)E för 64... Flyt. Det slutar nästan ännu mer lyckosamt när jag i näst sista draget får 28 poäng för F(E)Z, för att därefter gå ut på röd med OSUND för 39.
Slutresultat 439-350.

Rond 5 - Sebastian Ågren har fördel och väljer att börja.

En ny motståndare för mig. Han börjar med PUNDA, ett ord jag inte känner mig hundra på, men inte tillräckligt säker för att syna. Tyvärr hittar jag inget över exempelvis P eller U (NATURIST!) utan får nöja mig med att öppna upp mot röd med INRäTTA. Plockar upp Z, men det finns två lägen för +30 poäng om jag får upp ett O, och efter att ha smålagt två drag försvinner Z. Vackra GUSS ger mig 35, men Sebastian håller sig fast med BRYTA och därefter KABEL för totalt 75 poäng. I slutet sitter han på DEGNRS? och jag har AEENTSX. Ett rulläge finns och jag blockar med T(U)SEN, vilket var helt onödigt då Frank i efterhand säger att det inte fanns något rulläge där. Sebastian påpekade själv att AN(N)EX hade varit ett bättre drag, vilket det också hade varit. Men jag får gå ut med EXA för 34 och vinner en tajt och väldigt spännande match.
Slutresultat 378-350.

Rond 6 - Måns Eriksson har fördel och väljer att börja.

En match som verkligen inte börjar bra. Jag får AVENY, RÖ(V) och FEST emot mig för totalt 94 poäng och ligger under med 50-60 poäng ett bra tag. Men när Måns försöker med *NIP börjar jag närma mig, men det skulle visa sig ytterst tillfälligt. Han funderar på om han ska spela säkert och vinna, eller ta poäng och chansa - i efterhand visar det sig att han hade vunnit stort om han hade chansat, men jag har full förståelse för att man tar en säker vinst.
Slutresultat 310-362.

Rond 7 - Susanna Niklasson har fördel och väljer sida.

Susanna ogillar att möta mig. Varför är oklart, då vi bara har spelat en IRL-tävlingsmatch - min första någonsin, som hon vann. Men men. En rätt skön match för min del, jag får några poäng mer i varje drag, IGLOO 31, EXA 29 och rullar fuläckliga SLiNDER. Susanna har det värre och tvingas byta, men får 40 poäng för CV. I draget efter försöker hon med *KRA(N)SoRT som jag synar bort. Till hennes försvar fanns det ingen rull som hade gått ut vare sig på N:et eller S:et.
Slutresultat 366-309.

Rond 8 - Jag har fördel och väljer att börja mot Alexander Prytz Hedström.

Inför matchen hade jag pratat med ett par vänner om det psykologiska övertaget man kan ha på vissa motståndare. Som motexempel hade jag använt Prytte. "Det är precis som att om jag får möta Prytte nu, då kan jag lika gärna gå och köpa mat." Vi har spelat två matcher förut, han har vunnit båda och snittsegermarginalen ligger på ca 140 poäng.
Men den här matchen blir jämn. Jag är sjukt nöjd att jag hittar LIAS för 24 poäng eftersom jag brukar vara dåliga på fyror utan hak från treor. UJ ger mig 52, men han kontrar med LIVTAG på röd för 37. Han leder med 50 poäng, men jag jobbar mig ikapp och i slutet är det riktigt nära. Prytte lägger (A)N för 2 poäng för att rulla sig till en seger när han har tömt påsen. Då sitter han med AIDKPS?, själv har jag DNOPRSÄ. Jag funderar på PÄRON för ungefär 24 poäng, men känner att det finns rull på hans brickor, även om jag (eller Prytte heller för den delen) hittade DIASKoP. I stället lägger jag SPÄND, som ger mig två okej lägen för återstående RO. Jag hittade bara ett relativt dåligt drag för Prytte, PISKA för 20, vilket hade gett mig oavgjort. Men självklart borde jag ha insett att det fanns betydligt mer poäng att hämta ut, och KAPrIS för 31 ger Prytte segern, även om jag får lite fler poäng för OR när O:et hamnar på röd.
Slutresultat 348-350.

Rond 9 - Anders Skjäl har fördel och väljer att börja.

En skön start för min del, efter oerhört vackra ord som LUX, HEJ, PS, KAV och BET(S) leder jag med 120-90 på ett ganska stängt bräde. Anders lägger TÅN(G) för 29 poäng, och jag sitter med båda blanka samt GIMRT - och rullen måste sluta på ett S. Hittar GRISMAT och känner på mig att det finns ett anagram på den... "Aha! TAMGRIS!" Lägger således ut TaMGRIs för 67 poäng, Anders suckar och godkänner. Anagrammet som är giltigt är ju dock så klart TRAMSIG - däremot funkar SVINMAT och TAMSVIN, så jag var nästan rätt ute... Därefter hade Anders det svårt, men hade ett par fina, poänggivande drag (TAC(K)TAL). I slutet satt han på NOTARIE, men utan lägen. Det fanns ett par lägen för åttor, som jag valde att försvåra i stället för att maximera poängen.
Slutresultat 380-339.

Rond 11 - Thim Svensson har fördel och väljer att börja.

Lätt den konstigaste matchen jag någonsin har spelat - till och med värre än när Jenny Hildeberg (omedvetet) kastade om redan lagda brickor... Han börjar vackert med BRoSCH för 48 poäng. Jag är nöjd med att kunna kontra med femhakigt OREDA precis under. Brädet blir snabbt väldigt, väldigt stängt, men när Thim lägger *(A)T (eftersom han spelar åt fel håll), får jag ändå ett poängmässigt övertag när jag kan lägga RÖRD och TJI för 25+34 poäng. Sedan blir brädet ännu mer stängt - jag får ut BATTER(I) över röd, och lägger AX för nästan 30 vilket även det stänger brädet. Till slut gnetletar jag poäng inne i gröten - allt för att inte öppna upp. Det fanns ett par lägen för att öppna upp, men Thim var rätt pigg på att stänga dem också. Bland annat med snygga Dy/(BRoSCH)y(R), och även med (P)M/M(ORAL). Det draget förstörde en möjlig lucka med ord som slutar på -SE, men öppnade samtidigt för O(MORAL), då det fanns två O kvar i påsen. Dessutom fanns det tre S som hade kunnat läggas på (INOM) - men de hade jag koll på. När jag inser att det börjar närma sig sex drag i rad utan några utlägg börjar jag byta bort mina brickor med hög poäng. Efter två byten har jag sex enpoängare och ett M. En snabb titt på stryklistan gör att jag chansar på att slänga M:et (vilket självklart är helt idiotiskt och något jag inte hade gjort om poängställningen hade varit annan). För självklart plockar jag upp ett U. Thim försöker med vackra, men icke existerande NY(PROSA) och får 18 minuspoäng, mot mina 10.
Slutresultat 221-166.

Rond 12 - Jag har fördel och väljer att börja mot Mikael Ström.

Micke, Micke, Micke! Något av en favorit-hat-motståndare. I träningsmatcher leder han med ungefär 544 vinster mot 5 - men i tävlingsmatcher hade vi inför den här bataljen 2-2. Han är lagom mör efter att ha fått 530 poäng emot sig i den föregående matchen, mot Leif Berglund. Han blir inte direkt på bättre humör av mina två första drag, BORAX och KÄTtERI för totalt 116 poäng. Hans svar är RAND(A)S och KLENÄ(T) för 36. När jag sedan får 39 poäng för BASAL och öppnar upp för två lägen mot röd, och han inte kan nå något, då rann bägaren över, så att säga. Några goa smådrag senare (VÅP 35, ZoOM 39, TIFO 27) lägger jag upp SIS för att mig själv för att komma åt röd via SMORD och O(SIS). Micke har vid den här tiden slutat att notera dragpoängen.
Slutresultat 467-313.

Rond 13 - Jag har fördel och väljer att börja mot Tommy Vaske.

Tommy och jag spelade mot varandra i fjolårsmästerskapets sista match. Jag hade tokflyt och vann stort. Och även här skulle det bli åka av, fast åt båda hållen. Matchen hamnade på 22:e plats över högsta totalpoäng någonsin.
Jag försöker med *SPRÅKIG som herr Vaske synar bort. Ingen större skada skedd, eftersom han byter sju och jag kan lägga SPÅRIG i stället. EN(SPÅRIG) som hade nått röd kom aldrig! Vid ställningen 91-87 rullar jag P(A)rTIKEL över dubbel-dubbel för 94 poäng, men Tommy kontrar med KATEDER/K(ÄRLIG). Jag synar dessutom draget. Två drag senare rullar han även NORDOST, men i draget innan la han upp för ett Y-läge, NY gav mig 48 poäng. I slutet av matchen får jag väldigt lätta poäng, Z(O)N på röd, CODA/(LEN)A på röd och kan gå ut med B(Ä)RA för 21.
Resultat 476-406.

Rond 14 - Axel Olesund har fördel och väljer att börja.

En sån helvetesmatch! Vi har spelat en gång förut, det jag kommer ihåg är att han rullade SENLATIN och slutrullade med STADSLAG när jag satt med ca 30 poäng på stället... Därför blir jag varken förvånad (eller synar...) när *HaVS(F)OLK kommer som andradrag. Tre drag senare är det dags igen, (N)EDRUSTA, och det sista a:et använder han direkt i draget efter till TRESP(A)NN. Jag fick som mest 30 poäng, i två drag.
Slutresultat 280-463.

Rond 15 - Erika Jonés har fördel och väljer att börja.

En av SM roligaste matcher för min del, trots att den börjar så där bra... Hon lägger ut PLUMS och jag blir helt plötsligt osäker. Har rätt bra brickor men kan som bäst lägga (P)ULKA för 24 och då tömma mig på vokaler. Väljer att syna, vilket ju var väldigt dumt gjort. Men ett välplacerat Y senare så är jag i kapp, och vi följs åt tills jag på en fyra drags-serie får ca 110 poäng, Erika bara 40. Därefter är jag i en mer eller mindre betryggande ledning matchen igenom. När Erika väljer att lägga (BESLAG)Ta för 33 anar jag att hon sitter även på den andra blanka, eftersom det blanka a:et öppnar upp för en åtta mot röd - ett av väldigt få rullningslägen. Två drag senare lägger jag helt enkelt HÄRV(A) för inga poäng alls. Tyvärr blev det dock onödigt spännande: efter att jag lagt bort mitt F var det bara Erika som kunde göra ett enbokstavshak på RAS. Jag fick ut ZES(T), och när Erika tog upp den sista brickan ur påsen såg vi båda två att PEKORAl/K(RAS) går ut för henne. Jag leder då med 88 poäng, och börjar räkna. Om jag lägger (Z)ON för 26 så vinner jag med 3 poäng. Alternativet är att lägga LO(B)/O(R) och åtminstone försvåra hennes rullningsmöjligheter. Som tur är räknar jag en gång till - och då inser jag att jag hade glömt att ta med poängen som K(RAS) hade gett - och således gett henne segern med två poäng. Då blev valet enkelt, det blev LO(B) och någon rullning blev ytterst svårfunnen.
Resultat 385-340.

Rond 16 - Jag har fördel mot Malin Ståhlner och väljer att börja.

Stackars, stackars Malin! Precis som i fjolårets sista SM-match mot Tommy Vaske, plockar jag allt. ALLT. Okej, inte Z eller Y, men den sistnämnda får även jag användning av. Jag börjar med MUSEAL, Malin kontrar med LAYO(U)T. Jag hade just misströstat eftersom jag inte skulle få ut fulfina BOTANIK, men tack vare Henrik Johanssons ordskola någon vecka tidigare ("LAYOUTA är den enda sjuan med fem vokaler.") så fanns det ju ett läge som dessutom, trots avsaknad av ord-bonus gav 87 poäng. Därefter, drag i urval: LP för 28, PÅ för 34, (LAYOUTA)RE för 38 (som dessutom synades) direkt efterföljt av EnSArTA(D) för 71. När Malin såg den andra blanka var hon, så att säga, inte så glad. Med all förståelse, då var ställningen 311-129. I slutet satt jag med JOXIG och hade två lägen, (D)J/JOXIG (med G som öppnar mot röd) för 52 eller (D)J/(S)O/JOXIG för 51. Malin tog det ena läget, och jag valde att ta det andra läget även om det innebar att hon skulle få ut Z.
Slutresultat 479-280.

Slut.

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 22:28 

Stort grattis Alexander! Jätteroligt! Lite besviken att jag inte fick möta dig nu, hade varit kul. Grattis Björn, silver är ju finast egentligen, och grattis Tord! Er båda fick jag iaf nöjet att möta.

Tack till arrangörerna för ett fint arrangemang och allra särskilt tack Alexandra för att vi fick bo hos dig.

Plats 21 var det ja, jag är inte ens besviken. Hellre 48 än silver sa jag innan, vet inte om jag menar det, men det känns helt ok att komma 21:a. Och om ni tror att jag hade grym otur måste jag tyvärr erkänna att det nog snarare var dåligt spel och framför allt onödigt många missade rullar som bidrog till min hittills sämsta SM-placering.

I bilen på vägen ner skulle vi plugga sjuor till åttor, men hade bara listan med ord som börjar på A. Vi hann med både ANEKDOT och ANALSEX men inte AMNESTI (vilken mening, bör icke tas ur sammanhanget). Jag rullade både KANOTLED och NAGELSAX men missade pinsamt nog SAMETING. Slutsats: allt är Gubbis fel, han skulle förhört bättre. Nä, ärligt talat är det inte riktigt okej att missa den, pluggad eller ej. Mot Björn var det, i övrigt spelade jag väl ok matchen igenom utan att få nånting, men det räcker ju inte. Inte heller känns det så bra att missa STANDERT mot Henrik (hallå, vad pysslade jag med?! min vanligaste rull på tävling liksom) eller att få *STEN(B)ORr bortsynat istället för att lägga STEN(B)ORd mot Anna Jansson (trippel-trippel) :oops:. OMNIBUS satt jag med mot Elmis utan läge, däremot kunde jag lägga OMNIBUS(S) men fegade ur vilket jag ångrade bara nån minut senare, började känna mig säker på att båda stavningarna var ok redan innan jag kollat. Hopplös match sedan, men den hade förstås sett heeelt annorlunda ut om jag inlett med en 104-poängsrull :wink: För att fortsätta nu när jag redan erkänt hur kass jag är: jag hittade endast *KVANTiL vilket är ett ord men inte enligt SAOL (vilket jag visste, så jag provade inte ens) och varken VALKNuT eller äLVKANT mot Leif i tidernas vokallösaste match. Rullade för 95 poäng och med tre vokaler i första draget, slängde sedan på rätt kort tid ut ytterligare fyra. Sedan fick jag tre till på hela matchen, 3/4 av matchen hade jag alltså tre ynka vokaler. Spelade liksom ingen roll vad jag gjorde, byten hjälpte inte. Tungt. Och så missade jag ENSILeR(A) mot Axel. Tada.

Göteborg är fint och göteborgsspelare är duktiga men inte går det att spela scrabble i den stan.

InläggPostat: mån 31 okt, 2011 23:27 
Användarvisningsbild

Tack arrangörerna och tack alla medspelare för ett roligt SM, mitt nionde i ordningen. Min egen insats har jag efter moget övervägande beslutat att beskriva sålunda:

Han gjorde
vad han borde
men intet mer därtill

Hamnade ungefär nånstans där jag enligt rankingen borde hamna och spelade nog ungefär så bra eller dåligt som jag just nu är i stånd att spela. Klantade bort ett slutspel, men i övrigt kände jag inte att jag spelade uppseendeväckande illa i någon match.

Nöjd var jag med att jag trots 3-0 första dagen inte var nöjd, utan insåg att jag inte spelat särskilt fokuserat i inledningen utan mer haft tur (inledningsmatchen mot stackars Anders S. var sannerligen ingen uppvisning i rättvisa från brickgudarnas sida exempelvis). Skärpte därför till mig inför dag 2 - och spelade 3-5. Sånt är livet. Känner ändå en tillfredställelse över att jag i stort sett för första gången på en större turnering lyckades tränga bort hur brickorna föll och istället fokusera på det jag kunde påverka; nämligen mitt eget spel. Ännu mer nöjd med att jag efter en treårig svacka plötsligt verkar ha fått tillbaka motivationen för Scrabble igen. Jag har i princip inte pluggat något och spelat lite också. Nu känner jag att jag har lust att ge mig på anagram, sexor och slutspelsträning. Det måste jag om jag ska försöka att höja mig igen från att vara en god medelmåtta (ratingen och spelkvalitén har skjutit så i höjden sista åren att det faktiskt känns som att en spelare som ligger runt 1080-1070 inte är mycket mer än just det) Nästa SM - mitt tioårsjubileum - ska jag komma bättre rustad än jag gjorde i år.

En härlig subkultur är vi och jag älskar att vara i den, inte minst vid såna här tillfällen. Det är något väldigt värdefullt vi har och vi skapar det tillsammans. Må vi ta väl vara på det och fortsätta så ännu i många år. :)

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 00:44 
Användarvisningsbild

Konstigt sammanträffande:

Både SM 2010 och SM 2011 hade 81 spelare, 640 matcher, och snittpoäng på 347,5.

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 02:29 
Regelkommittén

Jag hade tippat mig som åtta och blev sjua så på det hela taget är jag nöjd med min insats. Närmare bestämt mycket nöjd med lördagen och bara lite missnöjd med fredag och söndag.

Tufft för Björn att missa guldet med 86,7% segrar, vilket inte hänt sedan Johan Berners silver 2007 och bara överträffas av Thomas Olssons guldmiss med 88,9% segrar 1999.

Allmänt imponerad av den höga nivån på årets spel. Många nybörjare, gamla avdankade eliträvar och "medelmåttor" tycks alla spela på en ruskigt hög nivå nuförtiden. Viktigt att vi fortsätter att locka köksbordsspelare så att de mer normala nybörjarna inte blir totalt bortskrämda innan de också hunnit lära sig alla trixen.

Min turnering började nervöst mot tävlingsdebutanten Erik Johansson som försökte spela nervös men som uppenbarligen hade mött kompetent motstånd tidigare. Drabbades i slutet av paranoia och offrade 19 PJ-poäng utifall GÄL(D)A inte skulle stå vilket jag ju egentligen är helt säker på.

Därefter en tveksam match mot Prytte som lägger ut *BERGSAL. Jag sitter med ?DIMMNN och lyckas med fantastisk logik komma fram till att det är bäst att inte syna så att jag kan lägga bort mina hemska brickor med *D(A)MMNINg. Jag ser ju att Prytte ändå kan lägga S(E)GELBAR (anagram på roliga *SEGERBAL så jag vet att det står) om jag byter. Men jag hade ju redan medan Prytte funderade bestämt mig för att lägga D(E)NIM för 12p för att stänga och behålla hyggliga ?MN och det blev väl inte ett sämre alternativ?

Rycker sedan upp mig mot Nils och missar inte TETANUS, drar sedan guld och kan dra ifrån och vinna komfortabelt och kontrollerat. Inte fantastiskt nöjd med mitt spel på fredagen, men med 2 pinnar är jag ju i vart fall med i leken.

På lördagen gör jag knappt några misstag. Malin rullar och leder men jag kan komma ikapp med snygga (BI)SITTARE - väljer dock S(N)ATTERI för lika många poäng men inget fritt E för Malin att rulla runt med sin andra blanka. Det är ju ingen skönhetstävling och ska man vinna gäller det att vara disciplinerad.

Mot Inger drar jag ganska bra brickor och leder mest hela matchen vill jag minnas. 432 poäng är väl ungefär vad som krävs för att klå henne även om hon "bara" får 407 poäng i denna match.

Mot Roland kan jag öppna med fina YLLEN, 36p. Sitter sedan med AIIKMSS och funderar om IS(L)AMISK kan vara godkänt? Det låter svengelskt, ISLAMSK heter det väl? Funderar lite till och ser att jag kan rulla ISMASKI(N) i stället upp till röd. Roland hamnar hopplöst efter och återfaller i sitt gamla jag med väl fantasifulla rullningsförsök och jag vinner med 493 - 227 trots att jag fegar och inte lägger SAUVERa (102p) av rädsla för att Roland ska ta det fina läget och hämta in sitt underläge som just då bara är runt 200p. Paranoia eller självdisciplin?

Mot Björn E sedan kommer det en oundviklig match med hopplösa ställ, jag är chanslös och kan bara försöka minimera PJ-förlusten.

Elisabet slog mig rättvist i SM 2006 efter att jag slagit knut på mina fina brickor, och det glömmer jag inte i första taget. Hon gör uppenbarligen ett bra SM men denna gång har jag bra flyt och kan vinna kontrollerat.

Leif Berglund verkar inte gilla att möta mig. Han rullar ifrån och leder med sisådär 100p men jag kan genast kontra med RIKSSAL och är nästan i kapp. Farligt läge med R på översta raden men Leif tar ett av de lägen han själv öppnat och jag kan lägga (R)YSCH för 78 poäng och gå om. Lägger NATUR för många poäng nästan ner mot nedersta raden och självklart kan jag förlänga till NATUR(A)+MANX till röd. Sedan passar såklart (S)TAgNERA + T(VI) in på det nästan helt stängda brädet och segern är tryggad. Det är roligt att spela när man både har tur och spelar bra samtidigt!

Mot Johan B blir det en hård match med bra spel och knapp seger.

Får avsluta dagen mot Karin som är tydligt utmattad och inte gör sin bästa match i turneringen. En dag med bra flyt javisst, men också närmast felfritt spel och jag känner mig förstås oerhört nöjd med 7-1 mot så hårt motstånd.

Söndagen börjar mot ledaren Alexander S på bord 1. Vinst nu och jag har god chans på förstaplatsen. Alexander har mest tur i början och kan gå ifrån, men jag kan lägga ZIR(K)ON för 74 poäng och komma i kapp (jag hade RISKZON på stället och hinner gräma mig över att Alexanders öppning inte passade just den). Med två brickor kvar i påsen och 307 mot 300 i protokollet sitter jag med ?AENNTT och känner mig väldigt säker. Alldeles för säker. I stället för att lägga (P)ATENT+(BÖRD)A för 22 och spara ?N plus två brickor varav ingen kan vara hemsk så begår jag oförlåtliga N(Ä)T för 8. Alexander hittar ett mästerligt slutspel och vinner rättvist.

Mot Emma fortsätter jag spela tveksamt. Sitter med ?EINSUX men det går inte att lägga så jag lägger.. *(R)UNI, 14p. Plockar tillbaka brickorna redan innan Emma bestämt sig för att syna. Hon råkar dock lägga ÖD+(R)Ö och nu kan jag lägga UNISEX+(RÖ)N+(D)I för 58p. Emma rullar MIrAKEL och jag försöker kontra med korkade *YTtERH(E)T som Emma såklart tar bort. Samlar på mig finfina brickor och tror mig kunna ta mig förbi men Emma spurtar in i slutspelet snabbare än jag tänkt mig och min plan för rÖJEL+E(P) verkar inte funka - Emma kan plötsligt gå ut på (G)ILLA och då får jag backning på P och förlorar. Mitt stoppdrag JA+A(G) är bra, öppnar för StÖP+tJA för 35p vilket kan vara tillräckligt? Emma försöker stoppa med LA+A(J) och nu har jag bara sekunder kvar av min tid. Kastar snabbt ur mig *SÖrPE(L) (45p) med min mest självsäkra min trots att en klocka i huvudet säger att det nog inte står, sekunder senare ser jag att (L)EPrÖS+E(JA) (42p) också är möjligt och garanterat matchvinnande, men till sin stora bitterhet synar inte Emma. Oförtjänt seger.

Straffet kommer mot Yann som får bättre brickor. Jag tror att han har bägge blanka men det visar sig bara vara en. Jag satsar på att stänga och hoppas att han fastnar i rullningsfällan och det går nästan. Mot slutet låter jag dock bli att lägga (E)X för 25p och klar ledning, utan försöker stänga lite till först. Dålig avvägning, vid det laget hade Yann kunnat få rulla sisådär 75p mot röd och troligtvis dra Z så att jag ändå hade en god chans. Nu blir jag i stället fast med mitt X, drar förstås Z i stället för att kunna leda och passa. Dåliga brickor javisst, men dåligt spel också.

Scrabblegudarna ser detta och ger mig ännu sämre brickor mot James. Byter alla mina 7 startkonsonanter mot 7 nya. Lägger ut 3 och får faktiskt en vokal! Den lägger jag dock bort och drar 4 nya konsonanter. Byter sex av dem mot.. fem konsonanter och en vokal. Eländet fortsätter, mot slutet får jag faktiskt en blank men just då stänger James det sista kvarvarande läget där jag faktiskt kunnat lägga k(A)RIERAD, vilket dock inte på något vis hjälpt även om jag möjligtvis vunnit rullningstävlingen då.

I sista matchen möter jag Martin och nu är turen omvänd. Jag fortsätter spela halvdåligt men påsen skänker mig en enkel seger. Tråkigt nog sabbar Martin oväntat min SMAKNeR(V) till röd. Inte nöjd med någon av söndagsmatcherna, men på det hela taget kan jag inte klaga på vare sig mitt spel eller på brickpåsen.

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 15:18 
Användarvisningsbild

Först och främst: grattis än en gång till Alexander och Tord! Kändes väldigt angenämt att dela pallen med två så trevliga herrar. Och jättestort tack till alla som vart med och arrat - i synnerhet Pia och Roland som stått för lejonparten, storbagerskan Alexandra och hjälten Gustaf som, trots att han inte var med och spelade själv, såg till att vi kunde ro detta i hamn.

Orkar inte med några fullständiga referat, men några lyckade drag och fadäser får man väl älta lite åtminstone. Det hör ju till.

Några riktigt dåliga slutspel vart det från min sida. Slängde bort matchen mot Jonathan p g a tidsbrist. Han hade prickat fel och överraskade mig därför med ett ganska oväntat drag, vilket visade sig lyckosamt. Såg hans utgång, men missade att det var den enda han hade och lät därför uppgivet bli att blocka den. Dumt dumt dumt. Dessutom detta vågade jag inte lägga T(A)NKELAG tidigare i matchen. Min sämst spelade match i turneringen med råge.

Mot Tord i matchen efter klantade jag till det rejält i slutet igen. Hade en stabil ledning men hade prickat fel och trodde han satt på ?ARORISA. Det är lugnt tänkte jag och försvårade hans UV-upplägg vid röd lite med en GN(U). Han satt dock på ?AORIST och fick därmed flera olika utrullar. Som tur var hittade han inte bORTAIS/A(G)/I(N)/S(UV) som hade räckt för vinst. Puh!

Zak hade riktigt jobbiga ställ och kämpade i motvind med drag som LULL och VOV. Jag kunde ha blivit av med Z på slutet men valde att ta säker vinst och spela ett J-drag för 60-70 istället, vilket kostade mig en hel del PJ på Z-passandet, men det känns ju alltid som att motsåndaren skulle kunna trolla fram en chockrull i de där lägena.

Elmis rullade två dagisrullar, men drog tillräckligt illa däremellan för att jag skulle klara mig, trots att jag missade hans utgång på (ET)UI efter att ha gått igenom planen två gånger. Riktigt ouppmärksamt.

Matchen mot Sandström var knasig. Båda hade skräp länge och det blev många byten i början. JAg fegade jag ur på TANDSÄT(T), som kändes lite för absurt, trots att magkänslan (som jag brukar lita på) sa att den stod. Kunde dock inte hitta någon i vårt eminenta ordsällskap som kände till ordet eller visste vad som dolde sig bakom det.

Mot Emma var jag helt chanslös. Såg lovande ut i andra draget, men hon blockade NERHAS(A)D med en för brädet helt osannolik LÅD(A), 15p. Sen vart det skräp matchen igenom. Riktigt hemskt bitvis. Var nära utrull på HABITUE/A(VE), men det vete fasen om ens det hade räckt.

Stackars David Lundin hade det riktigt tungt och plockade upp Z sist i påsen trots att jag tagit 2/3 brickor draget innan och fick dessutom se mig rulla ut med en helt oförtjänt flaxrull direkt därpå.

Rullade varken särskilt mycket eller poänggivande. Fick nog många blanka men de flesta kom för sent eller gick åt till att lösa klurigheter. En riktigt smarrig rull blev det åtminstone och den kom mot Johannes. TjERK(E)SS gav mig en syn och visade sig dessutom vara enda alternativet. Trevligt.

Mot Prytte drar jag upp AAGSSU? på given och tänker "det ser ut som ett hyfsat ställ för åttor, hoppas han lägger nåt matigt att rulla över". Ut kommer FÄ och jag suckar. Men efter lite omkastning hittar jag iaf (F)UGASAtS över röd. Får upp DEEHMNR vilket passar fint bredvid Pryttes POLI(S) till EMED(A)N/E(P)/M(O)/E(L)/D(I). Rolig match för min del. I slutet lägger jag (O)R(Ä)TT för ett stänga hans bästa rulläge. Säger nåt i stil med "du kan ju få lägga något med harts...ja...typ"...hartssyra säger han och jag säger att ja det blir fin, lägg det. Det gör han dock inte och senare visar det sig att H(A)R(T)SSyRA hade funkat finfint. Synd på SM-historiens potentiellt snyggaste rull.

Äntligen fick jag en riktig flytmatch mot Inger. Drog båda H:na efter öppningsdraget och kunde inte bli av med
något, men det ordnade upp sig på ett par drag och jag lyckades stoppa hennes försök att stänga planen helt. Sen drog jag allt roligt och fick ut ett (A)SYlLAND som även den visade sig vara enda alternativet underligt nog.

Sista mot Axel blev en tokstängd historia. Ett enda roligt drag fick jag till: (O)M(DATERING)/(V)M för 34p

Lite snopet var det att få frirond i första (men även rätt skönt efter det stressiga roddandet) och att inte vinna på 14-2, men allt som allt en riktigt fin turnering. Hemmaplan är min grej tror jag.

Väl mött igen snart allesamman!

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 16:29 

Det verkar vara så att bara en del mail kommer fram till mig. Konstigt, men tur det inte var före SM (tror jag). Om ni får felmeddelande eller inte får svar inom ett par dagar, maila mig istället på till_mirami(at)hotmail.com (byt ut (at) till @).

Angående arrangemangen har jag ordnat många turneringar och jag har spelat många SM, men jag har aldrig riktigt fattat vilket jättearrangemang SM är nuförtiden och hur många olika uppgifter det finns. Tänkte räkna upp dem som jobbat, men konstaterade att det inte går, för det är så många som jobbat mycket före och/eller under SM och också folk som inte var arrangörer men som hjälpte till med olika saker när de fick frågan eller som självmant hjälpte till när de märkte något som behövde fixas. En person måste jag ändå nämna och det är Gustaf. Att ha en arrangör som inte spelade själv och som dessutom är så lugn, organiserad och vänlig som Gustaf är, var guld värt - det hade helt enkelt inte funkat utan honom. Nämnas kan också att silvermedaljören började firandet med att stå och diska i långt över en timme och guldmedaljören bar bord på bord till andra ändan av skolan (bakom en låst dörr fanns en mycket stor del av skolan). Totalt jobbade de båda i över 2,5h innan de fick börja firandet. Bronsmedaljören låg inte på latsidan han heller, utan ägnade sig åt förvärvsarbete istället. Det var många andra som jobbade på efteråt också, så undanstädandet gick bra. Strax efter åtta låste vi, larmade och lämnade skolan mycket trötta, men också mycket belåtna.

Några jag ska nämna vid namn igen är våra sponsorer. Stort tack MaNoLin, Språktidningen, Filter, Norstedts, Betapet, Mattel, smartasaker.se, adjudicator3000.com, Piratförlaget, Blickpunkten och Mera produktion!

Det var roligt att det var så många nya och nygamla med. Jag hann inte prata med alls alla (liksom tyvärr inte alla gamla bekanta heller), men kunde ändå konstatera att vilka trevliga människor - scrabblare är helt enkelt ett underbart släkte! Tack, tack, tack alla ni som var med på SM!

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 17:46 

Att alla pallplatserna gick till Göteborg var smått otroligt! Att det finns många jättebra spelare i Göteborg är ingen nyhet, men det finns så många andra otroligt duktiga också. Imponerad av Alex som spelade lugnt och metodiskt trots att han var speaker också. Var inte planerat att jag skulle vara speaker eller hålla i prisutdelningen, men tävlar man om topplatserna ska man absolut få koncentrera sig på det. Och man kan kan ju inte gärna dela ut SM-bucklan åt sig själv. :)

Fotografierna från SM är lite knepiga att hitta. Här är länken till de som finns i det här skedet. http://www.scrabbleforbundet.se/index.p ... Itemid=288

Här finns en resultattabell där du kan peka på en spelares namn och se i grönt vilka han vunnit mot och i rött vilka han förlorat mot. http://www.scrabbleforbundet.se/index.p ... Itemid=259

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 18:37 
Användarvisningsbild

Kul att så många upplevde SM som välorganiserat. Bakom kulisserna kändes det smått kaotiskt hela tiden, men det märkte deltagarna tydligen inte av. Bra!

Pia och Roland har lagt ner fantastiskt mycket jobb på SM. De ledde arbetet i arrangörsgruppen mycket bra, och med ett stort sinne för detaljer.

På de år som jag har spelat Scrabble har SM-arrangemanget vuxit enormt. Till exempel är fika/mat-delen nu så omfattande att minst en person kunde jobba heltid bara med detta under helgen.

Min tid gick åt till att ta hand om jornalister och visa dem till rätta, hjälpa till med krånglande spelutrustning, och brottas med resultatdatorerna. Samt att någorlunda hålla hemsidan uppdaterad med vad som hände. Något mer än det hann jag inte. Så det var nog rätt bra att jag inte försökte spela också!

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 21:52 
Användarvisningsbild

Rullningarna är inlagda.

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 22:15 
Ordlistekommittén

Gustaf skrev:
Rullningarna är inlagda.

Ser man på, en *LOTSARE har slunkit igenom för fjärde gången.

InläggPostat: tis 01 nov, 2011 23:40 
Valberedningen

Nu är vandringsdjurchocken ett minne blott. Allt är anpassat efter verkligheten igen och alla djur är där dom skall vara. Inga fel begicks alltså i verklighetens vandringsdjurshantering!

Av de tio djur som vandrar just nu har Alexander Sandström 7 och Björn Ericsson 3. Stockholmare måste åka till Göteborg och återerövra de stolta plyschsuddarna!

Och så behöver jag ett foto på valrossen Alexander! Kan herr Mästare ta en bild och skicka till info[at]scrabbleforbundet.se?

InläggPostat: ons 02 nov, 2011 12:35 

Grattis alla duktiga på pallen och andra placeringar, och tusen tack för ett superbra och välordnat arrangemang! Som evig medelmåtta åkte jag hem hyfsat nöjd med 8/8 och plats 39, även om jag spelade mer än lovligt dåligt en och annan match. Någon listpluggare kommer jag nog aldrig bli, men den dagen någon programmerar Frank i mac-version kanske jag kan träna upp mig ett par snäpp. Tills dess får jag vara glad så länge jag kan skvalpa runt i mitten och sällskapsspela. Men kul var det hur som helst, och tänk att alla scrabblespelare är så himla trevliga!

Bland mina egna glädjeämnen räknar jag att ha spelat in mig på högsta dragpoängslistan med *DaMJACK(A) för 137 poäng, och att ha besegrat självaste SM-vinnaren - vilket åter bevisar charmen med det stora turinslaget i vår sport.

Nu har jag just avslutat en intervju med lokaltidningen Mitti Kungsholmen, som letade upp mig som lokal SM-spelare. Och tydligen har lokaldelarna i Vasastan och på Östermalm gjort samma sak. Säga vad man vill om Wordfeud, men de har gjort bättre PR för Scrabble på ett halvår än Mattel gjort på ett decennium.

Vi ses!

InläggPostat: ons 02 nov, 2011 13:16 

Erika skrev:
Någon listpluggare kommer jag nog aldrig bli, men den dagen någon programmerar Frank i mac-version kanske jag kan träna upp mig ett par snäpp.

:wink:
Bilaga:
Skärmavbild 2011-11-02 kl. 12.13.28.png
Skärmavbild 2011-11-02 kl. 12.13.28.png [ 492.38 KiB | Visad 5837 gånger ]

InläggPostat: ons 02 nov, 2011 13:28 

Hmmmm, jag gjorde ett försök för ett par år sedan med någon sorts PC-emulering som aldrig blev riktigt bra. Men det där såg ju ut att fungera felfritt, vad använder du? Tipsa mig gärna på erika@bokstavstyp.se om du har tid, och vi inte ska översvämma den här tråden med macnörderier.

InläggPostat: ons 02 nov, 2011 14:20 
Styrelseledamot

För sent att rapportera en missad rull? Jag öppningsrullade ELDVAKT mot David Lundin... :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]