Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 22 sep, 2017 17:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny hemsida
InläggPostat: lör 17 dec, 2011 00:05 
Användarvisningsbild

Vi har diskuterat lite allmänt i den förra tråden om att vi behöver en ny hemsida. I den här tråden kanske vi kan bli lite mer konkreta.

Vi står inför två problem. Det ena är att jag kommer att sluta som webbansvarig. Det andra är att nuvarande webbplats har säkerhetsbrister och bygger på gammal teknik, vilket innebär att den kan dö i princip när som helst.

I den förra tråden var det fyra programmerings-kunniga personer som skrev ungefär "Jag kan vara med på ett hörn, men vill inte ha en massa ansvar". Det kommer inte att bli någon ny hemsida om ingen är beredd att lägga ner mer jobb och ta ansvar. Det måste inte vara en person som är huvudansvarig. Det kan vara 2-4 personer som tar ansvar för varsin del och jobbar kontinuerligt med att utveckla den under en period. Men just nu har vi ingen som är beredd att ta ansvar, och det kommer inte att funka. Så vem här kan tänka sig att göra lite mer än att "vara med på ett hörn" eller "komma på en hacker-helg"?

Jag vill gärna påpeka att man inte måste vara superprogrammerare. Men det är mycket jobb som ska göras, och man måste vara beredd att lägga ner tid.

* Att installera ett färdigt CMS och bygga statiska sidor kräver lite vana att jobba med hemsidor och ftp.
    * Fylla sidorna med text och bilder kan vem som helst göra.
    * Att bygga dynamiska sidor som hämtar information ur databasen kräver grundläggande programmeringskunskaper. PHP och databaser lär man sig, om man bara vill.

Jag kan ta på mig att fortsätta vara ansvarig för databasen, Matilda, och ratingberäkningen. Och självklart vara behjälplig åt dem som bygger den nya hemsidan.

Inläggsrubrik: Re: Ny hemsida
InläggPostat: lör 17 dec, 2011 00:31 

Gustaf skrev:
I den förra tråden var det fyra programmerings-kunniga personer som skrev ungefär "Jag kan vara med på ett hörn, men vill inte ha en massa ansvar". Det kommer inte att bli någon ny hemsida om ingen är beredd att lägga ner mer jobb och ta ansvar. Det måste inte vara en person som är huvudansvarig. Det kan vara 2-4 personer som tar ansvar för varsin del och jobbar kontinuerligt med att utveckla den under en period. Men just nu har vi ingen som är beredd att ta ansvar, och det kommer inte att funka. Så vem här kan tänka sig att göra lite mer än att "vara med på ett hörn" eller "komma på en hacker-helg"?

* Att installera ett färdigt CMS och bygga statiska sidor kräver lite vana att jobba med hemsidor och ftp.
    * Fylla sidorna med text och bilder kan vem som helst göra.
    * Att bygga dynamiska sidor som hämtar information ur databasen kräver grundläggande programmeringskunskaper. PHP och databaser lär man sig, om man bara vill.
.

För typ 10 år blev jag ansvarig för en fotbollförenings hemsida. Jag och en polare (som hade tid, lust och ork) satt nätterna igenom och programmerade en egen video-spelare, ett planbokningssystem, ett administrationsgränssnitt, en wap-sida (troligtvis den enda division sex-föreningen med egen wapsida) och ett "hur rör sig besökarna på sidan"-script - och mycket mer.

Men orken, tiden och lusten försvann, och eftersom vi var de enda som hade någon som helst koll på hur sidan var uppbyggd, dog även den.

Jag hjälper gärna till, men vill då ha konkreta uppgifter att jobba med. Gör helst inga designgrejer, föredrar dynamisk/statisk programmering. På grund av ny arbetssituation vill jag inte ta på mig något större, övergripande, ansvar.

InläggPostat: lör 17 dec, 2011 13:38 
Användarvisningsbild

Jag tror att webmasterfunktionen lätt blir betungande därför att den landar på en enda person (som av naturliga skäl måste vara någorlunda teknikkunnig). Denna person får då som Gustaf ta på sig allt från ren administration till felsökning och rättningar/utveckling av nya funktioner. Det förväntas att den mer eller mindre alltid ska vara snabbt tillgänglig vid fel/problem och snabbt fixa dem personligen också.

Delar vi upp ansvaret som Gustaf redan är inne på, så kommer det att bli mindre betungande, plus att vi undviker att göra oss så oerhört personberoende som vi blivit under den iofs trygga och bekväma tiden med Gustaf vid rodret. Mitt förslag är då att vi delar upp sysslorna runt hemsidan i sådant som är ren administration (dvs kan skötas av vem som helst som bara vet hur sidan är uppbyggd och fungerar rent logiskt) och sådant som kräver teknisk kunskap (t ex fel i ratingberäknaren eller en intern länk som kraschar när man klickar på den. Sen väljer vi - med flit - en icke tekniskt kunnig webbmaster som tar allt det administrativa som att dela ut behörigheter, lägga upp nya e-postadresser vid behov o.dyl. Då får vi en roll som kan tas av många fler medlemmar och som inte inbjuder till att vi får för oss att vederbörande är nån sorts hustomte som ska greja allt åt oss (jag märker att jag ibland tänkt så om dig Gustaf och ber om ursäkt för det). Det blir också lättare att rotera rollen med jämna mellanrum innan folk hinner tröttna, eller känner att de inte orkar/har tid med den längre.

Webbmastern får sen till sitt förfogande en grupp för teknisk support som han/hon kan vända sig till när det uppstår problem. Förhoppningsvis kan merparten av det gäng som är med och bygger nya hemsidan ingå i den och se till att dela upp det jobb som blir mellan sig på ett bra sätt. Gustaf har redan anmält sig frivillig på några delar.

Förmodligen kommer det att ta lite längre tid att fixa en del fel med det här upplägget. Men det tycker jag är ett billigt pris för att få en mer stabil och mindre personberoende drift av vår fina hemsida!

InläggPostat: ons 21 dec, 2011 00:44 
Regelkommittén

Jag är inte säker på att jag håller med om att det behövs en "superwebmaster". Det behövs definitivt någon som drar i projektet till en början och får det hela i rullning. Men jag tror som tidigare att om vi får till en "hackerhelg" där vissa saker är förberedda så att vi kan komma igång, så bör resultatet bli en fungerande sajt som förvisso har buggar och skönhetsfel men som vi i princip kan välja att gå live med. Vi bör också ha åtminstone 2-3 personer som har tillräcklig förståelse för hur sajten fungerar rent tekniskt och som inte behöver lägga en hel dag på att förstå hur sajten funkar innan man gör enklare förändringar. Och vi bör också kunna ha minst 2-3 till personer som är bekväma med redigeringssystemet och kan göra redaktionella ändringar.

Om vi tar oss till det läget tror jag att frågan om vem som ska vara webmaster blir mycket enklare att lösa. Så jag tycker att prio ett bör vara att styra upp en sådan kickstart.

InläggPostat: ons 21 dec, 2011 23:06 
Användarvisningsbild

Ja inte mig emot om ni är några stycken som vill ta det ansvaret på längre sikt också. Det är väl eg. bara att se till att alla frågor/felanmälningar på sajten hänvisas till en generell webbmasteradress och att ni allihop ser till att den routras vidare till en egen adress ni har regelbunden koll på. Det är väl eg. kanske inte så mycket av webbmasterjobbet som avser sådant som kan göras utan programmeringskunskaper. Gustaf kanske har mer att upplysa om där.

Huvudsaken är att man har en intern samordning. Tyvärr har ju "gruppansvar" ibland en viss tendens att leda till att alla tänker att "nån annan" gör det. Jag vet att vi i tävlingskommittén (när jag satt i den) ibland agerade lite så. Till viss och högst berättigad irritation från medlemmar som inte fick sin tävling sanktionerad. Vet man med sig att ingen annan än man själv löser en viss fråga så är man ju ofta lite snabbare att agera. Det var väl lite så jag tänkte när jag föreslog ett roterande huvudansvar. Däremot hade det ingen koppling till själva utvecklingsjobbet, utan jag såg det mer som något att tänka på när den nya hemsidan väl är uppe.

InläggPostat: mån 17 sep, 2012 19:55 
Användarvisningsbild

Jag kan gärna hjälpa till med designen om det behövs.

InläggPostat: lör 29 sep, 2012 08:59 
Ordlistekommittén

BoMAh skrev:
Jag kan gärna hjälpa till med designen om det behövs.

Sätt ihop ett litet förslag på designen. Jag tror alla vore tacksamma om någon tar tag i det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]