Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: tis 21 nov, 2017 14:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SM 2012 - eftersnack
InläggPostat: mån 05 nov, 2012 11:37 
Användarvisningsbild

... det ska vi väl ha? Måste ju finnas ett stort behov av att både skriva av sig sina besvikelser och lovprisa den trevliga weekenden i Norrköping än en gång?

Inläggsrubrik: Re: SM 2012 - eftersnack
InläggPostat: mån 05 nov, 2012 11:58 

Jag vill passa på att tacka för ett synnerligen väl genomfört arrangemang av Norrköpingsborna. Jag vill också gratulera James till ett välförtjänt guld!

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 12:06 

Här liggs det lite efter. Henriks "jobb"? :)

http://www.scrabbleforbundet.se/index.p ... Itemid=213

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 13:53 
Användarvisningsbild

Elmis skrev:

Har inget livstidsabonnemang på den där, så vem som än må känna sig hugad är välkommen att skriva efterhandsreferat och lägga upp där!

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 13:56 

Elmis skrev:

Du kanske kan ta över posten då Elmis.

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 14:06 

Infon från 2010 och 2012 har jag inte mycket att säga om eftersom jag inte var på plats. Så det är nog en dålig idé att välja mig...

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 14:08 

Jag vill börja med att tacka för en enormt trevlig helg! Otroligt kul att så många ville komma till "lilla" Norrköping. Jag är rörd och glad över all positiv feedback och den härliga stämningen som alla bidrog till. Vårt mål var att alla skulle ha så roligt och trevligt som möjligt, och förstås att sätta vår stad på Scrabble-kartan. Vi kommer att anordna en mindre turnering framöver igen, och alla är varmt välkomna även till den! (I mån av plats, givetvis.)

En stor kram till alla som kom och förgyllde SM 2012!

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 14:21 
Användarvisningsbild

Ny ratinglista ute nu

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 19:49 
Användarvisningsbild

Tyvärr har Måns block med de rullningar som missades att matas in i rullningsprogrammet kommit bort! Det rörde sig om cirka tio rullningar. Vet du med dig om att du rullat något som stod i det där blocket meddela mig så att jag kan lägga in det i Matilda!

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 20:08 

Gustaf skrev:
Ny ratinglista ute nu

Gustaf, kan du göra det där du brukar göra så att spökspelarna försvinner? Tittar man på SM:s matcher funkar det, men inte om man tittar på en viss spelares egna matcher.

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 21:27 
Användarvisningsbild

Jag tömde cachen där sidor sparas för att visas snabbare. Tror att spökena försvann.

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 22:24 

Ja, det gjorde det. Tack! Bra också du nämnde vad det var, så kan Roland göra det en annan gång.

InläggPostat: mån 05 nov, 2012 23:17 
Ordlistekommittén

Tack för ett väldigt roligt och exemplariskt arrangerat SM! Och grattis till rödmyran James, den eviga tvåan Inger, och skrällen Rolle!

För min egen del blev resultatet varken bu eller bä, en sjundeplats var varken någon succe eller något att vara speciellt missnöjd med - enligt ingångsratingen borde jag ha vunnit 11.3 matcher, nu vann jag 11.

Några dåliga manövrer:

- Mot Britta i rond 1 fegade jag ur och vågade inte lägga (DAG)SARBEtE. Heter det inte DAGSVERKE?

- Mot Anna i rond 3 spelade jag fel i ett slutspel i tidsnöd där Anna hade ett ospelbart Z på slutet och lyckades inte gå ut - det fanns bara ett läge för U, och det gick inte att skapa något nytt. Förlust med 21 men borde ha varit förlust med 2 (jag tror inte att jag hade någon vinst).

- Mot Nils i rond 5 satt jag länge med AZE och väntade på ett R, kanske för länge. Brädet var öppet, men när jag till slut fick upp ett R så blockerade Nils oavsiktligt läget, och jag fick göra futtiga självupplägg för att ens få ut Z. Att byta eller inte byta Z, det är frågan.

- Mot Anders i rond 6 hade jag AHOPST? på given men missade HOPTALS.

- Mot Tord i rond 8 vågade jag inte lägga GR(O)VTARM - heter det inte tjocktarm?

- Mot Henrik i rond 12 hade jag BELNOSV i underläge och valde mellan LOV och BENSOL. Jag valde LOV och matchen dog när Henrik spelade MYT under LOV för 40 och stängde till den delen av brädet. Jag borde ha valt BENSOL för att hålla brädet öppet, och det hade dessutom gett fler poäng, och som brädet såg ut var V rätt bra att ha kvar på stället.

Och några bra:

- Mot Tord ordnade det sig ändå efter att jag fick in en enorm dragföljd med fyrpoängare i tunga drag som ÖRTUG och Å/BRODD.

- Mot Sebastian i rond 10 låg jag under med 0-97 efter två drag men lyckades vända tack vare BANTLäR (och lite lättare NERSOTAD).

- Mot David i rond 11 rullade jag återigen NERSOTAD i drag 3 och drog i drag 5 upp EFIKLLÅ med ett fritt liggande G två rutor under röd. Fortfarande lite irriterad över DAGSARBETE-fadäsen provade jag FÅ(G)ELLIK som lät rimligt och fick 194 poäng för draget och 617 totalt efter enorma brickor.

- Mot Björn i rond 15 spelade vi en jämn match med många fina ord, bland annat Björns LASKJä(R)N och mitt HORMONAL.

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 00:04 

Lite lek med siffror och kanske lite peppning inför kommande tävlingar/SM. Inget vetenskapligt, och negativa siffror används alldeles för sällan.

Arbetsnamnet var scrabblepotential. Tanken var ett värde som visar hur mycket bättre man har potential att spela, men inte lyckades. Det enda underlag som använts är slutplaceringen i helgens SM.

Listan visar de tjugo med högst potential som kunde spelat mycket bättre, enligt detta sätt att "mäta" : Summan av placeringsdifferensen mot de motståndare som hamnade över spelaren i slutresultatet, dividerat med antalet motståndare det gällde. T ex vann Mattias P (#60) mot två personer som placerade sig som 33:a och 29:a; (33-60+29-60)/2=-29.

Tanken är alltså att bara visa något positivt. Om så önskas kan jag posta hela listan :)

Kod:
72   -35.25   Greger Nässén   (-38-53-43-7)/4
40   -34.00   Erik Elvers   (-34)/1
60   -29.00   Mattias Persson   (-27-31)/2
65   -25.00   Svante Berg   (-22-28)/2
69   -24.33   Malin Persson   (-24-41-8)/3
47   -23.00   Turid Petersson   (-13-33)/2
64   -22.20   Caitlin Mooney   (-31-23-22-18-17)/5
39   -20.00   Karin Anderberg   (-30-26-23-1)/4
56   -19.25   Cecilia Karlström   (-25-10-5-37)/4
73   -19.00   Åsa Sjödin   (-19)/1
43   -18.33   Leif Berglund   (-10-23-22)/3
28   -18.00   David Lundin   (-18)/1
41   -18.00   Tord Eriksson   (-38-12-4)/3
80   -17.25   Helena Bertilsson   (-30-29-1-9)/4
22   -17.00   Yann Moreau Bruun   (-17)/1
26   -16.50   Zakarias Jonsson   (-24-9)/2
68   -16.50   Martin Johansson   (-16-17)/2
32   -16.33   Pia Mattsson   (-29-2-18)/3
35   -15.00   Emma Ekman   (-5-24-16)/3
67   -14.50   Gunilla Norbäck   (-13-16)/2

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 00:07 
Styrelseledamot

Radagast skrev:
Några dåliga manövrer:
- Mot Britta i rond 1 fegade jag ur och vågade inte lägga (DAG)SARBEtE. Heter det inte DAGSVERKE?

Enligt min språkkänsla finns det en betydelseskillnad mellan dessa ord. För mig är dagsarbete ännu inte utfört arbete. Förr i tiden var det många som sökte dagsarbete vid hamnar. Dagsverke är däremot ett redan fullbordat arbete, först efter en dags jobb kan man tala om sitt dagsverke. Jag googlade runt lite snabbt och det verkar som även andra är av samma uppfattning :).

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 00:23 

Mest imponerande: Att James vann med två segrars marginal

Häftigast: Anitas ANPASSNINGSBAR.

Sorgligast: Att jag oväntat var tvungen att hoppa över festen.

Klantigast: 1. Att jag mot Alex i sista matchen på lördag drabbades av akut blindhet och bytte bort Z och annan skit när jag kunnat få mycket poäng för J. Straffet var därefter: en SYNTARE för 80+. Hårt, men rättvist om man gör såna missar. Var glad det var dagens sista match, för var så sur på mig efteråt.
2. Att jag lät bli att rulla ett ord för jag tänkte jag får dåligt samvete om jag bluffrullar mot en nästan ny spelare och så visar det sig efteråt att ordet stod.

Mest oväntade oordet: *LÖNeDAG tänkte jag måste stå och kollade det inte ens efteråt, bara råkade se en stjärna senare. 23 900 träffar på Google. Hade haft stor betydelse om jag synat.

Mitt resultat: Jag låg länge bra till och var mycket nöjd med mitt spel. Söndag var motigare, både vad gäller brickor och hur jag spelade. Slutligen kom jag 32:a. Jag spelade mot dem som kom på placeringarna 2, 3, 5, 13, 14, 15, 22, 27, 30, 34, 36, 37, 44, 55, 66 och 84. Vore intressant att se folks motståndarmedeltal och dessutom också gärna med högsta och lägsta bortplockad, eftersom de kan påverka medeltalet så enormt. Såg nu potentiallistan, intressant.

Härligaste ljudet: Brickrassel och gamla bekantas röster.

Jobbigaste ljudet: 30 pers som stod kvar och pratade vid storbildsskärmen när man ännu spelade vid bordet intill. Lyckligtvis spelade jag bara två matcher där och de allra flesta inne i finrummet.

Mysigast: Att få sitta en längre stund och prata med härliga människor både lördag och söndag.

Ett trist faktum: Att man inte hinner prata med alla gamla bekanta och inte lära känna de nya.

Konstigast: Kortspelet jag valde i pris åt mamma, som hade behövt åka iväg till tåg och båt, visade sig vara bara en liten del av ett stort och invecklat spel och går inte i sig att spela något alls med. Bra att veta för er andra som valde ett i serien och kanske också tänkt ge bort åt någon tonåring.

Vackrast: Den stora toaletten med fin inredning och panoramafönster ut mot Motala ström.

Roligast: Att Roland (sambon) tog brons plus att det är så kul med SM.

Grattis James, Inger, Roland, rullaren Paul och nertzvinnaren Per!

Stort tack till alla Norrköpingsarrangörerna inklusive de från skolan och till Måns som skötte det tekniska!

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 00:51 

Det går ju att se under livesändningar, själv så spelade jag rätt högt upp i tabellen mest hela tiden, och de som jag slog placerade sig till slut rätt högt. 3, 4, 6, 9, 11, 14, 15, 18, 19, 21, 22, 25, 26, 28, 30 och 36 mötte jag. Jag hade en ingångsrating på 1034 mina motståndares snittingångsrating låg på drygt 1084, samtliga hade högre rating än jag före turneringen.

Så jag tycker att jag med viss rätt kan säga att jag hade en ganska tuff lottning i helgen :)

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 01:38 
Användarvisningsbild

Mitt tionde SM, dessutom i en följd. Det är väl inte i sig någon fantastisk prestation, men ett visst perspektiv ger det. Jag var visserligen inte med under den mytiska eran innan Scrabble tog steget ut på nätet. Men jag upplevde nybyggarandan och den enorma våg av entusiasm som Ordspel skapade; en våg som bar vidare ut i det verkliga livet ”IRL” och skapade en subkultur som är något mer än bara det gemensamma ruvandet över ett bräde, två brickställ och en påse med 100 bokstavsbrickor i. Den subkulturen har, det vågar jag bestämt påstå, gett ett rikare livsinnehåll åt många av oss än vad vi annars skulle ha haft. Om en utomstående skulle tycka att det verkar improduktivt och meningslöst att tillbringa så mycket tid vid ett fånigt bokstavsspel och uppmana oss att ”följa med ut i verkligheten, för här blir inga barn gjorda” så kan vi lugnt avfärda vederbörande som en stackars oupplyst själ som ännu icke skådat ljuset. Dessutom vet vi ju att personen har fel i sak; Scrabble har lett till riktiga kärleksrelationer för flera av oss och det har faktiskt blivit barn gjorda med. Ett par av dem var till och med och visade upp sig vid helgens tävlingar!

Norrköping som skådeplatsen för mitt tionde SM, det kunde ju inte ha blivit bättre. Här ägde en viktig del av mitt liv – åren mellan tio och tjugo – rum och här, vid pappas köksbord, lades grunden till det som senare skulle min lilla del av och personliga bidrag till vår subkultur; Scrabblosfären. Visserligen känner jag precis samma känslor som Plura för Peking när jag med ojämna mellanrum dimper ner här igen; det är inte min stad längre. Men minnen finns i mängd och tillsammans med alla minnen från tidigare SM som på något vis också kommer fram en sån här helg, så skapade det en väldigt fin och rik upplevelse för mig.
Naturligtvis blev det hela inte sämre av att det gick ganska bra för mig och förmodligen hade det här inlägget haft en annan ton, eller rentav ett helt annat innehåll, om jag landat på 6-10 och slagit personligt SM- bottenrekord. Däremot verkar jag minnas färre detaljer från mina matcher än jag brukar. Det får ändå lov att för första gången på ett par år bli ett riktigt referat från mig, om än inte riktigt så ymnigt som på den gamla goda tiden.

DAG 1

Det blev triss i damer för min del och idel gamla välbekanta såna dessutom: Karin, Maria och Elisabet B. Ingen av dom är direkt några önskemotståndare för mig (inte för att det finns några såna längre), fast när jag nu tittar i tävlingsstatistiken så ser jag att jag ändå har mycket bättre siffror mot dem än jag trodde. Jag inledde mot Karin och fick problem direkt. Karin spelade bra och drog också bättre brickor, bl.a. alla honnörerna utom Z som jag fick ut för nån låg poäng i slutet. Rullade UTRIKES med en blank, men när Karin snabbt kontrade med en snygg KASTRULL var det kört och jag fick storstryk. Ingen idealisk början och mot Elisabet började det också knepigt när hon startade med UROXE och i rask följd drog ut resten av honnörerna med. Jag drog nästan bara ettor och tvåor, men kunde hänga med hjälpligt genom en mängd hakningsdrag med både tre och fyra bokstäver. Sen dök plötslig de blanka upp på mitt ställ en bit in efter halvtid i brickdragningen och efter lite knepigheter med balanseringen kunde jag få ut en GASMASK. Elisabets poängplockning hade vid det laget gått lite i stå och den marginal jag fick med rullningen höll jag sen rätt enkelt in i mål. Mot Maria blev det en väldigt konstig match där båda hade stora balans- och timingproblem, men Maria hade de största. Jag satt rätt länge med en blank utan att kunna balansera upp något, men plötsligt lägger Maria ut ett fritt A och jag kan med inspiration från Yann och Måns i föregående ronder lägga ut en TR(A)NhALS. Ganska lustigt faktiskt, ordet hade bara rullats 2 gånger före detta SM. Efter tranhalsen tror jag inte det hände så mycket, utan jag kunde vinna ganska komfortabelt och gå ut från dag 1 med 2-1; ett resultat jag var fullt nöjd med.

DAG 2

Andradagen har varit min akilleshäl tre SM i följd nu, så det fanns en viss bävan i sinnet när vi satte oss tidigt på lördagsmorgonen för att spela. Ville inte råka ut för en 3-5 eller rentav 2-6 som jag tror att 2009 års SM bjöd på om jag minns rätt. Och det skulle jag slippa denna gång. Det skulle gå bättre. Mycket bättre. Jag började att vinna mot Svante – en ny bekantskap. Synade bort en *PLOGARE (PERGOLA ska det vara förstås) och la sen BLANKIS med en blank på samma ställe. Svante fick ut nån annan rullning sen, men jag hade då en rätt hygglig ledning trots det och som jag minns det blev det inte så dramatiskt. Sen blev det Björn J som jag i fjol betvingade i en flytmatch med bland annat hjälp av en POLYGRAF. Denna match bjöd inte på något sånt. Minns inte så mycket, men jag tror Björn hade balansproblem och jag kunde mata ut poängdrag i ett hyggligt tempo och vinna med drygt 100 poäng utan någon rullning. Sen var det dags för Jonathan. Jag föreslog före matchen att vi skulle satsa på gladscrabble och över 400 poäng var. Och minsann, det gick nästan i uppfyllelse. Jonathan började direkt med STRUNTA och ett par lukrativa honnörsdrag bland annat. Jag hade dock hyggliga poängdrag med och var därför inte mer än en rullning bort när PERSISK plötsligt materialiserade sig på stället och hittade ett läge på brädet för över 90 poäng. Nu ledde jag plötsligt och så småningom kom först en blank och så en till. Fick lite balansproblem och vågade inte lägga ett TRÄKLOT, trots att jag egentligen var rätt säker på ordet. När Jonathan öppnade mot röd hade dock mitt ställ ordnat upp sig och ut kom ett ArTOTeK; tydligen den mest sannolika rullning som intill då aldrig hade lagts på tävling. Tror det var rätt jämnt ändå sen, men i slutspelet drog jag de bättre brickorna och förstod att det skulle gå vägen. Skönt att slå den förste riktigt högratade spelare jag stötte på. Av bara farten fortsatte jag sen med Johan R, trots att han tidigt la SÅGDRAG för höga poäng och drog båda blanka. Jag hade nämligen fin timing och fick ut många bra drag. Alla nu förträngda utom en SKI(T)UNGE där jag bara kunde sitta lugnt och invänta Johans drag; planen innehöll nämligen två fria T:n i varsin ände. Det som fällde avgörandet till slut var ett harmoniskt slutställ för mig och ett oharmoniskt dito för Johan. Han hade JX? och fyra konsonanter tror jag och jag hade ett Y som jag kunde dra ut för över 40 poäng.

Lunch och 6-1 kändes förstås riktigt bra i det läget. När skulle det ta stopp och dagens första förlust inkasseras? Jag började med Måns, en spelare jag haft oförtjänt mycket tur mot även om hans spelstil kanske passar mig relativt bra också. Minns faktiskt i stort sett ingenting av matchen, men vann gjorde jag till Måns stora förtret, han låg ju också med i toppen men tappade lite kontakten med den genom förlusten mot mig. Sen hade jag en harmonisk match mot Anna J – vilken utveckling hon haft de senaste åren förresten! Två tidigare rullningar som hon förgäves synade (SKALMEJA och NERDEKAD) och sen var matchen i princip avgjord eftersom jag plockat bra poäng mellan dem också. Dags så för James, en av de spelare jag historiskt haft svårast för. Det blev en jämn och ganska nervig match som det ofta brukar bli när vi möts. En blank gjorde saken lite lugnare för mig, men det var inte helt lätt att balansera. Nånstans i början av sista tredjedelen får jag dock ut en hEMSIDA och tar en rätt betryggande ledning. En blank är dock kvar i spel, även om brädet är stängt. Kvar är också Z. När det är två eller tre brickor kvar i påsen öppnar James upp ett möjligt rulläge, men de osedda brickorna ser inte så roliga ut. Jag leder med ungefär 50 poäng och bestämmer mig för att det enda rätta måste vara att passa. Om James mot förmodan kan rulla så kommer han att dra ett Z som i det läget med nästan 100% säkerhet kommer att vara ospelbart. James kan inte rulla och tömmer påsen med något relativt beskedligt drag. Nu ser jag efter lite räknande att han har två lägen att med hjälp av den blanka få ut sitt Z för drygt 30 poäng, men att det inte kommer hjälpa honom. Själv har jag ett Y som går ut för knappa 30 poäng och jag vinner en knapp men ändå ganska säker seger. Med den så går jag också upp i ledning efter 10 ronder. Det kändes förstås bra, liksom att ha vunnit nio raka! Rekord med 2 för min del.

Lördagens sista match var mot Roland och blev den enda jag efteråt kände att jag inte spelade bra. Tog ledningen rätt bra och drog en blank tidigt. Blev övermodig och balanseringssugen och la ett HUT mot röd för att balansera. Roland smashar in runt 35 enkla poäng med NARE och jag sitter sen och lägger flera krattiga balansdrag som misslyckas. Istället blir det Rolle som rullar med sin blanka och är förbi. Sen närmade jag mig ändå igen och i slutspelet kändes det ändå ganska öppet, särskilt som jag fick ut ett Y för över 30, satt kvar med min blanka och J/X var kvar i spel. Tyvärr drog jag på mitt sista lyft ur påsen två R och såg att Rolle hade ett bra ställ med JAXSTEI tror jag. Insåg att min chans låg i att försöka steka honom med ena honnören och hittade ett möjligt sätt: Lägga (SO)RT för 7 poäng och hoppas att Rolle inte ser möjligheten att gå ut med (P)ORRIg för 18 i nästa drag, utan lägger det mest intuitiva draget som var SEXA eller SEXT för drygt 20 som också gav möjlighet för bra J-poäng om jag inte gick ut och skulle ge segern om jag bara kunde lägga något lågpoängsord runt sista bokstaven. Rolle tänkte dock ett steg längre och hade modet eller räkneförmågan att istället dundra in en PASTEJ med J:et mot röd för 30. På den kunde jag visserligen svara med ett IdO/OJ för nästan 40. Men vad hjälpte det mig när Rolle kunde gå ut med NIX för 10 i nästa drag? Bara att lyfta på hatten för det fina slutspelet!

DAG 3

Fyra man på 9-2 och jag var en av dem! Hade ställt in mig på att möta Martin, men hade missat att han inte heller mött James som jag trodde, så det blev Gunnar istället. Jag hade fördel och drar båda blanka direkt och LÄKTO. Vadfalls? TRÄKLOT igen som jag inte vågade spela igår? Denna gång visste jag dock besked och kunde lugnt lägga ut det. Sen blev matchen närmast en autostrada, eftersom stackars Gunnar endera hade balansproblem eller dålig timing. När han hittat en snygg åtta blockerade jag den och när han i slutet fick några honnörer var brädet så stängt att det nästan inte gav nånting. Att han ändå kravlade sig över 300 med det skräpet säger mycket om hans spelstyrka.

Sen blev det iaf Martin. Har ett psykologiskt underläge mot honom, men drog tidigt båda blanka. Balansproblem igen dock och tappade tempo och kom under, ett scenario som kändes otäckt bekant. Insåg att jag måste offra en när jag inte hittade någon sjua med CONTS?? (finns heller ingen) och heller ingen åtta (inga läggbara fanns). STOCk för runt 30 var dock ett dåligt, taktiskt val eftersom det gav enkla returpoäng med ett A, något som Martin också hade med en JAKT. Efter det skärpte jag dock till mig och plockade bättre poäng i tålmodig väntan på ett rulläge. Det kom till slut med en KAOLINIT och jag var förbi. Sen gjorde jag också ett riktigt hyggligt slutspel rent taktiskt, även om brickorna var på min sida och kunde precis som mot James vinna en knapp men ganska säker seger. 11-2 och tvåa bakom James kändes riktigt fint. Men nu var det dags för Inger. Jag hade en känsla av att det skulle bli en typisk Inger-match. Och det blev det. Hon rullade snabbt först ena blanka och sen en till och plockade fyra av honnörerna som hon fick ut för bra poäng. Jag blev helt enkelt mosad, trots tappra försök att poängmaximera med bl.a. en (HÅR)PISKA för 32 poäng. I slutspelet låg jag över 100 poäng efter och det såg förstås helt hopplöst ut när jag lyfte vad jag räknade med var mina sista brickor. Men så såg jag att de 6 brickor jag lagt upp på stället var OORDNIN. På brädet låg ett fritt G. Osett för mig var både ett Z, ett X och ett Å, men också två N bland de 9 brickor som var kvar. I det läget beslöt jag att inte titta på den sista brickan riktigt än. Skulle Inger punktera spänningen genom att blocka G:et? Nej, hon la ut ett par konsonanter för 13 eller 14 poäng. Ställningen var 300-427. Jag räknade lite: OORDNING skulle ge mig 76 poäng om sista brickan var ett N. Inger satt i så fall kvar med åtminstone 26 poäng på sitt ställ. Det otroliga skulle i så fall vara ett faktum: Jag skulle gå förbi henne med en eller ett par poäng och ha ett enormt bra läge för medalj. Jag smög upp den sista brickan… ett K. Poff! Det som kunde ha blivit en klassisk vändning i ett avgörande läge (åtminstone från min synvinkel sett :lol: ) blev bara ännu en krosseger för Inger mot undertecknad.

Där tog också den roliga delen av SM slut för mig. Jag låg fortfarande på bronsplats efter den ronden, men även mot Alexander Sandström och Sebastian Ågren drog jag taskiga brickor (1 blank, 0 resp 1 honnör och inte särskilt mycket fyror eller balanserade ställ). Men några såna matcher måste man ju räkna med i en tävling över 16 ronder och jag hade efter inledningsmatchen mot Karin sluppit dem. Jag var ändå nära mot Alexander innan han i sitt sista drag drog en blank och mycket snyggt rullade ED(S)BRoTT. Men nära skjuter inga harar och jag dalade till en niondeplats. När besvikelsen över den avslutningen lagt sig är jag ändå på det stora hela taget väldigt nöjd. Jag lyckades äntligen komma upp på topp-10 igen efter tre raka SM med lägre placeringar. Jag slog flera 1100-spelare och gick själv över den gränsen för första gången på nästan 6 år och noterade en peakrating som jag är mer än nöjd med och som bör ha säkrat mig en plats i nästa års Masters. Mitt spel kändes relativt stabilt, även om det förstås finns massor att förbättra. Det var jätteroligt att vara med och få slåss om medaljerna och jag känner mig definitivt taggad att satsa lite mer seriöst på mitt spelande igen. Tack alla trevliga och duktiga arrangörer och tack alla medspelare!

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 10:27 
Ordlistekommittén

Jag missade utsiktstoaletten! :)

DPlz skrev:
Lite lek med siffror och kanske lite peppning inför kommande tävlingar/SM. Inget vetenskapligt, och negativa siffror används alldeles för sällan.

Arbetsnamnet var scrabblepotential. Tanken var ett värde som visar hur mycket bättre man har potential att spela, men inte lyckades. Det enda underlag som använts är slutplaceringen i helgens SM.

Listan visar de tjugo med högst potential som kunde spelat mycket bättre, enligt detta sätt att "mäta" : Summan av placeringsdifferensen mot de motståndare som hamnade över spelaren i slutresultatet, dividerat med antalet motståndare det gällde. T ex vann Mattias P (#60) mot två personer som placerade sig som 33:a och 29:a; (33-60+29-60)/2=-29.

Hur blir det om man jämför placeringen med alla motståndares medelplacering? Jag tror att bubbling/dalning under sista dagen påverkar placeringsmåtten starkt.

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 13:00 

Stort tack Malin, Jessica, Thim och Per för ett fint arrangemang! Små detaljer som förhöjde stämningen, jag gillade tex rondprismusiken mycket. Sopplunchen var också perfekt scrabblemat till väldigt bra pris.

Tvåa är mycket bättre än jag hade förväntat mig i år med väldigt dålig uppladdning. Guldet var dessutom rätt långt borta, så på många sätt är jag ju toknöjd. Samtidigt känns det väl lite som att jag hellre kommit 42:a :) Men ett stort, stort grattis till James!

Brickmässigt känner jag att jag sett väldigt många D, H, Z och blanka. Dubbel-D och dubbel-H mer regel än undantag i de flesta matcher, men hade även en bra bit över hälften av alla blanka vilket ju verkligen hjälper till. Om inte annat är det skönt att motståndaren inte får några... Z började förfölja mig framför allt sista dagen, men vi är rätt bra kompisar, så det var okej.

Spelmässigt tycker jag att jag spelade okej men långt ifrån fantastiskt. Klantade bort slutspelet mot Zakarias, trots att jag hade full koll på hans brickor missade jag att trean ÖBO finns i brickorna ÖBOL, som jag skrivit ner i den ordningen. Pinsamt. Hade jag lagt mina två sista drag i omvänd ordning hade jag vunnit. Sista matchen mot Björn spelade jag också hemskt dåligt men fick det mesta och Björn var heller inte särskilt taggad, satt och vände sina ställ lite då och då för att visa balansproblem eller fina åttor som inte gick ut. Retar mig rätt mycket att jag inte la fIGURA(N)T i den matchen eftersom jag fick för mig att det möjligen, möjligen kunde vara ett ord jag konstruerat i mitt huvud. Bedömde den risken till att vara väldigt liten, men fegade ändå ur eftersom jag inte ville visa Björn mina grymma brickor eller nåt. Jag skyller på sista ronden-trötthet. Vet ni förresten att en figurant är en balettdansör som inte utför solopartier? Det visste inte jag, men ordet både kunde jag och hittade jag, egentligen. Drog istället ASTER?? lite senare och det var ju hemskt kul. Hade jag rullat med bara ena blanka först hade jag kanske kunnat peta in en till och vinna rulltävlingen, det hade ju varit roligare än skitfula TErRAsS. Annars tog jag det väl iaf något lugnare än tidigare år, betydligt färre panikmatcher under året spelade väl in. Rörde till prickningen mot Anna och skärpte till mig och gjorde om hela från början istället för att bara gissa lite. Viktigt i en match som började grymt för mig men där det sedan blev rätt slitigt då Anna drog alla A, rullade två gånger och plockade de flesta fyror och jag såg hela min 120-poängsledning gå upp i rök innan jag kunde klura ut ett vettigt slutspel och vinna med 5 p. Mot James hade jag helgens motigaste match, vilken han otypiskt James inte stängde ner så fruktansvärt att jag faktiskt kunde rulla mot slutet och inte bli totalmosad. Hade kunnat få 220 p i den matchen kändes det som annars.

Ordmässigt skulle det kanske inte skada att plugga lite inför nästa år. Kände mig ovanligt osäker på mycket, vilket jag också ger för få matcher skulden för. Roligast var kanske att jag utan problem fick igenom *PLYS mot Henrik Jonés, det som Gunnar la mot mig på Masters och ingen reagerade på där men det blev snack om i forum (tack Diös). Det hade jag alltså helt lyckats glömma (!) och inte heller Henrik verkade ha koll på honnörsfyrorna tydligen.

Uppsala glömde nog förresten alla våra spel kvar i Norrköping. Men vem behöver träna egentligen, det verkar ju gå bra ändå?

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 14:41 

Rullningsstatistik.
Något ballade ur vid HTML-exporten, så det är möjligt att rullar med blanka ÅÄÖ står som ickeblanka. Men siffrorna ska stämma.

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 14:46 
Styrelseledamot

björn2 skrev:
Rullningsstatistik.
Något ballade ur vid HTML-exporten, så det är möjligt att rullar med blanka ÅÄÖ står som ickeblanka. Men siffrorna ska stämma.

Intressant statistik. Det enda jag stör mig på är att man får ordkunskapspoäng för falskingar, men så är det ju på hemsidan också.

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 14:52 

Vad innebär ordkunskapspoäng?

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 15:05 
Användarvisningsbild

Inger skrev:
Uppsala glömde nog förresten alla våra spel kvar i Norrköping. Men vem behöver träna egentligen, det verkar ju gå bra ändå?

Vi noterade att det var en hel del spel som ingen verkade vilja kännas vid. Hur många hade ni? Det blev nog så att de gick åt lite olika håll. Göteborgarna tog ett par extra och jag tror att vi la ner 2 eller 3 kompletta utrustningar till i Gunde (som i övrigt innehåller 7 kompletta stockholmsspel nu med brickor som åtminstone ska vara okej). Sen har jag ev nån utrustning till i en "skräppåse" med extra spelplaner och kasserade, vita brickor som jag tog med mig hem. Kan hända att Norrköping behöll nån extra också. Hur många hade ni?

InläggPostat: tis 06 nov, 2012 16:01 
Användarvisningsbild

Henrik.J skrev:
Vi noterade att det var en hel del spel som ingen verkade vilja kännas vid. Hur många hade ni? Det blev nog så att de gick åt lite olika håll. Göteborgarna tog ett par extra och jag tror att vi la ner 2 eller 3 kompletta utrustningar till i Gunde (som i övrigt innehåller 7 kompletta stockholmsspel nu med brickor som åtminstone ska vara okej). Sen har jag ev nån utrustning till i en "skräppåse" med extra spelplaner och kasserade, vita brickor som jag tog med mig hem. Kan hända att Norrköping behöll nån extra också. Hur många hade ni?

Jag hade två brickpåsar, tre klockor (varav två privata, pedagogiskt taggade med "Johannes Åman Pohjola" i karaktäristiskt oläslig handstil med rödpenna), n brickställ och m bräden. Det bör ha stått två fula tygkassar i presidiet med Uppsalautrustning, minns att Per ställde den där vid något tillfälle. Inger hade nog lite mer utrustning än mig men hon får tala för sig själv :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]