Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: fre 17 nov, 2017 23:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Årsmöte 2016 - motioner
InläggPostat: ons 24 feb, 2016 21:11 
Valberedningen

Hittade ingen tråd för detta så jag skapade en.
Sparkar igång motionerandet i år med följande förslag:

Minska antalet år som vandringsdjuren vandrar till fem år. Detta gör det mer prestigefyllt att faktiskt få äran att ha ett djur samt underlättar betydligt för djurskötaren(som gör ett jättebra jobb) med att lista ut hur djur vandrar i olika turneringar.

Jag har hört isbjörnen Gunnar II och rödmyran James viska om att fly till Grekland för att slippa fraktas runt som boskap i Skandinavien och istället njuta av poolhäng och pension i värmen.

InläggPostat: ons 24 feb, 2016 21:16 
Valberedningen

Slänger in en motion till:

Ändra speltiden för varje match till 25 min per person enligt internationell standard. Detta ger möjligheten att hinna fler matcher per dag i en turnering och minskar slumpens avgörande. Dessutom är det mer intressant att åka till turneringar på annan ort om det är fler matcher per dag.

InläggPostat: tor 25 feb, 2016 22:55 
Regelkommittén

Ännu en motion: Uppdra åt styrelsen att sondera möjligheten att bilda ett gemensamt förbund med Wordfeud-förbundet, förslagsvis benämnt "Svenska ordspelsförbundet". Praktiskt skulle detta kunna gå till så att de båda förbunden åtminstone initialt består, men som undergrupper i det gemensamma förbundet.

Fördelen med detta skulle vara att vi bättre kan dra nytta av varandras engagemang som ju tangerar på många sätt. Det kan gälla arbete med ordlistor och rättigheter därtill, hemsida, pr och förmodligen mycket annat.

InläggPostat: lör 27 feb, 2016 14:39 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Ett svenskt personnummer skiljer sig från ett finländskt - bara som information till den som mot förmodan inte visste detta.

Enligt det svenska sättet skulle mitt eget nummer ange att jag är född 1917, när 17 egentligen är mitt födelsedatum.

Det blev naturligtvis förvirrande om vi från Finland skulle föra in våra personnummer på samma ställe som svenskarna, så därför vill jag lämna in denna motion:

Vid länken "Klicka här om du saknar peronnummer" kunde vi få ange, inte enbart födelseår utan också d:o månad och datum när vi anmäler oss till en turnering. Då skulle vi registreras i förbundet på lika nivå som en svensk medborgare.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: sön 06 mar, 2016 19:17 

henker skrev:
Slänger in en motion till:

Ändra speltiden för varje match till 25 min per person enligt internationell standard. Detta ger möjligheten att hinna fler matcher per dag i en turnering och minskar slumpens avgörande. Dessutom är det mer intressant att åka till turneringar på annan ort om det är fler matcher per dag.

Jag kommer att rösta NEJ till denna motion av följande skäl:

- Detta är en alldeles för viktig fråga för att avgöras på ett årsmöte med (förmodligen) väldigt få deltagare dygt två veckor efter att motionen publicerats på hemsidan. Ska man genomföra en så här grundläggande ändring i vår "sport" bör det diskuteras under en längre tid så att fler medlemmar/åsikter kan komma till tals.

- Jag tycker att vinsten med att klämma in en match till per dag ändå är rätt marginell.

- Det blir naturligtvis svårare för långsamtänkande spelare att hinna med (ja, jag vet att jag talar i egen sak här). Och troligen blir det också svårare att locka nybörjare (wordfeudare och andra), som ju ofta har svårt att hinna med i början. Och fler nya spelare behöver vi ju.

- Inom Svenska Scrabbleförbundet ägnar vi oss till 99% (minst) åt att spela på svenska, med svenska brickor och svensk ordlista. Detta spel utövas bara inom det svenska språkområdet. Att engelskt scrabble spelas med 25 minuters speltid tycker jag är helt irrelevant i sammanhanget.

/Åke

InläggPostat: sön 06 mar, 2016 20:36 

Håller helt och hållet med föregående talare.

InläggPostat: tor 10 mar, 2016 20:52 
Regelkommittén

FrökenSvåår skrev:
Vid länken "Klicka här om du saknar peronnummer" kunde vi få ange, inte enbart födelseår utan också d:o månad och datum när vi anmäler oss till en turnering. Då skulle vi registreras i förbundet på lika nivå som en svensk medborgare.

Mitt motförslag till detta är att vi helt slutar registrera personnummer. Mig veterligen fyller det inte någon funktion längre utan är en kvarleva från då vi behövde veta vilka medlemmar som var ungdomar.

InläggPostat: fre 11 mar, 2016 17:20 
Användarvisningsbild

Det finns en förklaring till varför personnummer behövs, och den går att läsa här:
http://www.scrabbleforbundet.se/index.p ... Itemid=248

Den är skriven 2006, så inte vet jag om den fortfarande är aktuell.
Om inte, så är det förstås vansinne att fråga efter pnr vid varje turneringsanmälan.

Slumpfunktionen som utser "dagens scrabblare" på förstasidan använder pnr för att varje dag ge förtur åt den som fyller år.

InläggPostat: lör 12 mar, 2016 01:27 
Ordförande

Det stämmer fortfarande att endast de medlemmar som har ett giltigt personnummer räknas som en bidragsgrundande medlemmar hos Sverok. Finska medlemmar går att registrera men räknas alltså inte som en bidragsgrundande medlem. Det är dock så att vi i dagsläget är långt ifrån att erhålla något ungdomsföreningsbidrag då vi har ytterst få medlemmar som är mellan 6 och 25 år. Hela 60% av föreningsmedlemmar måste hamna inom denna kategori för att ett ungdomsföreningsbidrag skall betalas ut.

Vi rapporterar även varje år in till Sverok vilka som ingår i vår styrelse samt övriga förtroendevalda. Här kan vi bara välja bland registrerade medlemmar med giltigt personnummer.

InläggPostat: lör 12 mar, 2016 16:25 

Jag är splittrad till förslag om ändring av speltid. Det känns som en fråga där det (förstås) är lätt att rösta utifrån vad som gynnar en själv mest. Och det är ju inget fel i det. Jag hade hört till de spelare som klart gynnades av 25 minuter på den tiden jag spelade mycket. I dag är jag mer tveksam, sannolikt skulle jag varken gynnas eller missgynnas jämfört med de flesta motståndare.

Hur som helst tycker jag att Åke har några bra argument för att avslå årets motion och det viktigaste argumentet är i mina ögon att det är en alltför genomgripande förändring för att ta på detta sätt. Då finns också en risk för att ett ja till 25 minuter detta år blir ett ja till 30 minuter nästa årsmöte och att vi hattar fram och tillbaka. Det tror jag inte att någon skulle tycka vara bra.

Jag kommer därför att rösta nej till ett sådant förslag, men att frågan sedan diskuteras aktivt under det kommande året, exempelvis på SM. Visar det sig då att det finns ett stort stöd för en kortning och kanske andra argument än de som har framkommit hittills kan jag säkert svänga.

InläggPostat: lör 12 mar, 2016 19:08 
Valberedningen

Jag väljer att utveckla mina tankar här eftersom jag inte är säker på att jag kan vara med imorgon.

Jag fattar att detta är ganska kontroversiellt och sticker i ögonen på många, och det är absolut ingen motion som jag förväntar mig ska gå igenom. Mitt enda relevanta förargument är att ju fler matcher man spelar ju mindre roll spelar slumpen och det är sannolikare att den som är bäst vinner. Kanske tråkigt för de som turnerar för att få äta mycket kakor men garanterat roligare för de som verkligen är där för att spela matcher.

De motargument som kommit upp här är också nånting man kan diskutera. När ska man få chansen att förändra nånting om inte genom att lämna in motioner till ett årsmöte där alla har chansen att säga sitt? Två veckor är väl praxis för att framföra motioner? Regeländringar har kommit upp som motioner tidigare och röstats igenom på årsmöten. Jag har också medvetet lämnat ute ett förslag på tidpunkt för implementering(även om jag har lämpliga förslag för det.) som stadgarna ser ut så räcker det med enkel majoritet på ett årsmöte för att få igenom en motion.

Hoppas många deltar i omröstningen.

InläggPostat: sön 13 mar, 2016 09:38 
Revisor

Finns det någon allmän praxis om tävlingsspellängd? Svenskspråkigt alltså 30 och engelskspråkigt 25 min - vet någon hur det är på fransk- eller tyskspråkig botten? Är det 25 min även där ser jag inte något skäl att vi skulle avvika. Jag spelar dock, för det mesta rätt fort, och det är möjligt att jag därför är rätt positiv till 25 min.
Jag tittade på de 13 tävlingar som under 2014 spelades med 7 ronder och hur många vinster medaljörerna hade i dem. I 8 av dem hade 1-an och 2-an lika många vinster (Östg lok, Jernrikes, Nat.dag, Sommarlyckan, SommarOSIS, Aura, Finl lok, och Nyår). Håller med Henrik om att ju flera ronder, desto större chans att bäste man/kvinna vinner.

InläggPostat: sön 13 mar, 2016 09:44 

Henker: Du har naturligtvis helt rätt i att man måste få föreslå viktiga ändringar som inte varit på tapeten så mycket till ett årsmöte och det är allas ansvar att hålla koll på motioner och dyka upp på mötet på ett eller annat sätt eller poströsta. För mig är det av rent praktiska skäl som jag vill ha längre diskussionstid för en sådan ändring. Jag ser som jag skrev annars framför mig att risken är stor att det ändras tillbaka vid årsmötet därpå. Det tycker jag bara blir hattigt. Det är däremot på intet sätt odemokratiskt, vilket du kanske trodde att jag menade. Då var jag otydlig.

För övrigt förstår jag inte varför eventuellt kakätande skulle påverkas av matchlängden ;).

InläggPostat: sön 13 mar, 2016 13:03 
Sekreterare

"För övrigt förstår jag inte varför eventuellt kakätande skulle påverkas av matchlängden "

Ja, jag har alltid lyckats med att äta kakor under 30 minuter, varje rond.

InläggPostat: sön 13 mar, 2016 18:35 
Valberedningen

Hur gick det med motionerna? Hoppas de gick igenom allihop!

InläggPostat: sön 13 mar, 2016 19:46 
Ordförande

Det kommer lite info här om bara en liten stund, stay tuned!

InläggPostat: sön 13 mar, 2016 20:36 

Nu finns det upplagt som nyhet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]