Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: ons 22 nov, 2017 18:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 21 okt, 2016 18:04 
Ordlistekommittén

Hej! Jag startar en tråd för allmän information och snack före och efter SM 2016.

Jag har uppdaterat sidan med SM-historik (klicka för att gå dit). Nu går det att klicka på rubrikerna för att gå till turneringssidorna. Jag har också lagt till texter om SM 2014 (från pressreleasen, tror jag, dock lite modifierad) och 2015 (skriven av mig). Sex av de sju senaste SM har lite väl korta historiktexter, men det kan finnas längre texter i forum eller på nätet som går att använda.

I början av historiken har jag också lagt in länkar till maratontabeller för antal medaljer och antal SM.

Hoppas vi kan locka några fler deltagare så vi blir fler än i fjol! /Greger

Senast redigerad av bloomsbury lör 05 nov, 2016 12:59, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 31 okt, 2016 11:41 
Ordlistekommittén

Rör sig någon vid Arlanda före turneringen, typ kl 16?

InläggPostat: mån 31 okt, 2016 11:55 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Om du ska bo på Järva Krog är det ganska behändigt att ta sig direkt dit med Flygbussarna. Ibis är ju också på promenadavstånd från Järva krog.
Bussarna går med 10 min mellanrum, t.ex. 15.50 och 16.00 och kostar 99 kr.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

InläggPostat: fre 04 nov, 2016 12:09 

Hej!

Hur tidigt behöver man komma, om man har spelat innan och redan har betalat avgiften?

mvh
David H

InläggPostat: fre 04 nov, 2016 12:19 
Sekreterare

Första ronden börjar 17:00, bra om man ser till att vara på plats senast halv fem. Så vi hinner registrera in alla deltagare innan vi lottar första ronden. Vi kan inte registrera in utan att personen är på plats fysiskt.

InläggPostat: lör 05 nov, 2016 12:45 
Användarvisningsbild

Får man bara snacka före och efter, eller går det bra att snacka under också? :)

Hur går det nu till exempel?

InläggPostat: lör 05 nov, 2016 12:53 
Valberedningen

Bender obesegrad efter sex ronder

InläggPostat: lör 05 nov, 2016 14:25 
Användarvisningsbild

Livesändningen paj antar jag? Och jag som tänkt följa dagens tävling från luften!

Guldstjärna till den som kan\orkar lägga ut lite resultat

InläggPostat: lör 05 nov, 2016 15:24 
Valberedningen

Top 10 vid lunch:
1. Martin Bender, 7/7
2. Anna Andersson, 6/7
3. Johan Rönnblom
4. Åke Qvarfordt, 5/7
5. Paul Eberhardsson
6. Elof Hansjons
7. Johan Berner
8. Jonathan Ljungberg
9. Gustaf Gimstedt
10. Alexandra Svantesson

InläggPostat: mån 07 nov, 2016 22:41 
Användarvisningsbild

*SLiDDJ(U)R (2)

hehe. inte okej

InläggPostat: tis 08 nov, 2016 22:00 

*DUBBELPOST*

:mrgreen:

Senast redigerad av björn2 tis 08 nov, 2016 23:15, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 08 nov, 2016 22:00 

tldr; Tack! Det var grymt. Det gick bra för mig.

För den som har en kvart över:

Stort tack för ett superbra arrangerat SM! Avslappnat, härligt och kul.

Jag är så här i efterhand toknöjd med min niondeplats. Var rankad tia av de anmälda, och hade satt topp tio som mål. Har tidigare kommit tolva som bäst. Så klart lite surt att förlora de tre sista matcherna (jag låg på en sjuk fjärdeplats efter rond 13!), speciellt på sättet jag gör det – att inte nå upp till 300 poäng i någon av dem kändes ju som en besk avslutning. Men nu, med några timmars distans, toknöjd alltså.

Matcherna:

Bild
Match 1, David Tiberg – Björn, 291–354
Rullningar, Björn: SKö(V)LARE

Fantastisk start på SM med stället SKALER?. Också så klart nöjd med att hitta den optimala rullningen, som dessutom synades. Sen fick jag lite hybris och försökte två drag senare med *TÄND(K)RUT, men då nöp David mig i kinden och jag fick sansa mig lite. SM:s första syning, och kanske också den första rullningen – eller var det någon som startrullade i omgång ett?

Bild
Match 2, Björn – Jonathan Ljungberg, 275–398
Rullningar, Jonathan: UTR(O)pARE

Trevande start, där jag och Jonathan får jämna poäng. Funderar på om HALO för 31 (i nederkant) är ett bra drag, och kommer fram till att det är det. Tyvärr får Jonathan en massa poäng för BÖT, och sedan dröjer det faktiskt 13 drag innan någon av oss kan ta (eller, jag hade i varje fall inget A innan dess) (AH)A-läget. Och då får han en go ledning som det blir ganska bekvämt för honom att bevaka. Han rullar UTR(O)pARE med två brickor (RS) kvar i påsen. Det var synd, för han funderade på att lägga pRE(L)ATUR, vilket hade gett mitt C(R)AZy-drag betydligt fler poäng (40 mot 21).

Bild
Match 3, Fredrik Hansson – Björn, 270–485
Rullningar, Björn: *INFET(T)AD, SKALaRE, RAGgMUN(K)

Får igenom en fuling ganska tidigt, och efter 10-11 drag kommer nästa fantastiska rullning, SKALaRE för ändå en hel del poäng, och efter det är Fredrik på desperat poängjakt, vilket bara ger mig ännu mer poäng. Väldigt nöjd med min utrullning, RAGgMUN(K).

Bild
Match 4, David Holmberg - Björn, 417–309
Rullningar, Björn: u(T)GIVARE

Trevande inledning där David tidigt får ett litet grepp. Och det lilla greppet blir hårdare och hårdare ju längre matchen lider. Ser en liten möjlighet när jag har mitt rullställ – om J är kvar i påsen (och några andra villkor, så klart) så kan jag få > 50 poäng på draget efter rullningen också. Nu blir det tvärtom, att David får 52 poäng för MEJ, och en klar seger. Ändå nöjd med att jag inte missade en bättre rullning över varken dubbel, trippel eller dubbeldubbel. (Däremot hade jag ju gärna rullat (Ö)VERGIvA om nu inte David hade lagt TRÄL på röd.)

Bild
Match 5, Björn - Alexander Sandström, 371–406
Rullningar, Björn: STOIKER
Alexander: GODSAKE(R)

Med 2-2 tröstade jag mig att jag förhoppningsvis skulle få möta lite enklare motstånd. Noterade dock att Björn E också stod på 2-2, och det hade ju varit typiskt. Och Alexander Sandström är ju inte så mycket trevligare att möta. Men matchen var jämn och fin, vi rullade tätt inpå varandra. Det som definitivt förstörde vinstchansen för mig var att Alex hade framför allt EX för 27 i slutspelet, medans jag fick gneta för lite färre poäng.

Bild
Match 6, Erika Jonés - Björn, 282–439
Rullningar, Björn: SPLINTA

Den förra matchen vi spelade var en gnetmatch på SM 2012 som slutade 287-287 (typ). Vi bestämde oss således att spela gladscrabble! Men så vidare glatt blev det inte, med riktigt äckliga trappor längs med dubbelord-brickorna. Jag tog enkla poäng på SY, TAX och RÖJ, vilket gav mig det där härliga avståndet som gjorde att Erika var den som var tvungen att vara kreativ och samtidigt ta poäng. Vi hade varsin blank när påsen var tom. Erika hittade den enda rullning som fanns på hennes ADNSST? (DiSTANS), men den gick ju inte ut. Hon prövade tappert med både *SANDSTo(D) och *STADSNo(D), men visste själv att det nog inte skulle gå hem. Själv tänkte jag testa med SPLiNTA, men lyckades lägga brickorna fel, så Erika synade bort den. Och när hon testade *STADSNo(D) kunde jag ju lägga brickorna rätt, och vips!

Bild
Match 7, Björn - Roland Olsson, 388-313
Rullningar, Björn: ÅRSRiNG

Rolle är ju den lurigaste av dem alla. Som en ulv i fårakläder. Man kan sitta och småprata och stormysa, och så säger han något i stil med "nä men om jag ska testa den här", och så kommer det någon märklig nia för 98 poäng. Skönt nog var det inte en sådan dag för Rolle, i alla fall inte mot mig. Hade bra brickor, fick ut en rull, kunde hålla ifrån. Satt med blank på slutet och kände mig trygg och härlig.

Bild
Match 8, Henrik Johansson - Björn, 372–396
Rullningar, Henrik: BRoTTAS
Björn: ArGSINT

Turmatch #1. Spelar lite för glatt, när jag tänker att "HIN ner mot nedersta raden, hur farligt kan det vara?". Men Henrik hade precis rullat och dragit ifrån, och jag behövde freda med B(OXER)-drag (som gav 38 poäng i draget efter), och hade också okej brickor för DESS-platsen uppe till vänster. Plockade blank ganska sent, och satt till slut med rullbrickor, dock med bara ett läge, börja på A eller på KA. Lägger ut (T)A, för att få ett läge till, Henke kontrar med EK för 8 poäng. På ett annat ställe hade han fått 12 poäng... En bricka kvar i påsen, jag vet att han har UV på stället. C är antingen i påsen eller hos honom, och jag kommer till slutsatsen att jag vinner om jag rullar ArGSINT för 80, och C inte är i påsen, eftersom jag inte skulle få ut C. Således rullar jag, och således plockar jag upp C. Henrik har ju 33 härliga poäng att plocka in på UV/(A)V med V på röd, något vi pratade om innan min rullning. Men så säger han, "jag ska bara kolla av så att jag inte har missat något C-läge". Han kollar av, och lägger sen UV för 33. Jag kollade av samtidigt som Henrik kollade av, och hittade inget. Men som radiostyrd av scrabblegudarna söker sig mina ögon till Henkes blanka "o" i BRoTTAS, och där finns ju den lilla, men ack så fantastiska, platsen för mitt lilla C. (LO)C(o) för 11, och en ganska varm och behaglig känsla spred sig i kroppen...

Bild
Match 9, Gustaf Gimstedt - Björn, 341–417
Rullningar, Gustaf: öLSKATT,
Björn: KORThUS

Ännu en match enligt samma mönster: jämn poängfördelning, smålåst bräde, jag lyckas gå ifrån och kan lugnt bevaka ledningen. Var lite osäker på öLSKATT, men eftersom det fanns sisådär en miljard andra rullningar så utgick jag från att den var okej. Och rullade själv KORThUS i draget efter, och YR för 44 draget efter det. Draget före rullningen satt jag med COITUS?, vilket hade varit en fin sexa att få ut..!

Bild
Match 10, Björn - Anders Skjäl, 335–321
Rullningar, Anders: AGITeRA

En fantastisk match – inledningsvis, i varje fall. Jag hade väl genomsnittliga brickor, men Anders fick upp skräp på skräp, samtidigt som jag ostraffat spelade vådligt med exempelvis C helt öppen ut mot röd. Efter 13-14 drag hade vi båda rullningsställ, och i stället för att bevaka min ledning och stänga, så blev jag rullningskåt. Men när Anders la (HÅ)L för sju poäng insåg jag att jag i varje fall borde försöka stänga lite. Mitt försök, TE/T(RÅ) visade ju sig verkningslöst – jag tänkte inte alls på (TE)E, så det kom en fin liten ERA-rullning. Där och då var det ganska jämnt, men rejält flyt med brickplockandet gjorde att jag med åtta brickor kvar i påsen hade samtliga tre vokaler, samt den kvarvarande blanka på stället. Alltså åtta konsonanter i påsen, och sju konsonanter på Anders ställ. Då var hans ledning på ca 40 poäng ganska enkel att komma ikapp.

Bild
Match 11, Björn - Anna Andersson, 397–396
Rullningar, Björn: R(E)DINGOT
Anna: UPpMÄTA, DiSKARE, SKALERI

Smackelibang så rullade Anna UPpMÄTA på sitt andra drag för 72 poäng. Jag tyckte den såg lite misstänkt ut, och hade jag inte kunnat lägga BÅGIG för 49 poäng (som dessutom synades). Och när jag plockade upp till OJ/J(U) direkt efter, så var jag både ikapp och förbi. Dock gick Anna förbi med DiSKARE (där REDSKAp nog hade varit lämpligare), och jag hade svårt att plocka poäng. Med tre brickor kvar i påsen väljer jag mellan att lägga OTT(A), för att ha läge mot röd med G som jag har på stället, eller L som jag i så fall måste plocka upp vid påstömning. Mitt andra alternativ är att dumpa ett T, och hoppas att jag plockar ett R – av mina tio osedda brickor finns det två R. Jag väljer alternativ två, hinner knappt notera dragpoängen förrän Anna rullar ut SALTERI. Jag svär, ganska högt, plockar upp mitt R och slutrullar R(E)DINGOT, och går om Anna tack vare de två brickorna hon fick plocka upp ur påsen. Väldigt, väldigt snörpligt för henne, och lika sjukt för mig.

Bild
Match 12, Tommy Vaske - Björn 263-440
Rullningar, Björn: KoRTEGe

Tommy verkar plocka riktigt illa. Det gör inte jag, och när Tommy försöker sig på *USANS för 39 poäng, och jag synar bort det och rullar så är matchen i princip vunnen. Brädet är ganska stängt, och jag leder med ganska mycket. Så det var ju gött!

Bild
Match 13, Martin Bender – Björn, 306–453
Rullningar, Björn: pLAKETT, TAN(D)VäRK

På stället inför mitt andra drag har jag DASSSSS vilket ger tre vettiga alternativ: S(E)SSA för 10 poäng, DASS för 19 och byte. Jag väljer det mest poänggivande och sparar SSS. Och det lönar sig. Enkla poäng för OBS, rullning pLAKETT (det finns nog rätt många bättre alternativ, dock inget över dubbeldubbel), SÖP, och framför allt JÄRP(E) för 60 poäng som gav en ledning på över 100 poäng. Martin plockar på, men jag plockar bättre. Och när jag väl har dåliga brickor så får jag ändå 17 poäng för H(Ä)GN, för att i draget efter rulla TAN(D)VäRK med en bricka kvar i påsen. Martin visar sin storhet i sitt slutdrag – han ligger under med 160 poäng men lägger ändå runt två minuter på att hitta det optimala slutdraget, och TO(B)IS för 27 poäng ger till slut en marginal på 147 poäng. Och med tanke på att PJ-skillnaden inför sista ronden bara var 1 poäng mellan Martin och Johannes, hade det draget kunnat ha haft stor betydelse.

Bild
[b]Match 14, Björn - Johannes Åhman Pohjola
Rullningar, Johannes: GArDIST, SIDOR(U)Ta
Och här så vänder det, och det ganska brutalt. Kanske inte så märkligt efter att ha vunnit åtta matcher i rad. Har ingenting att sätta emot, och tar några felbeslut. Prickar fel, tänker fel och gör fel. Synar G(ARA). Och så.

Bild
[b]Match 15, Johan Rönnblom-Björn, 295–401
Rullningar, Johan: MONeTÄR
Jag plockar blank ganska tidigt, men saknar läge för både poäng och rullning. Sitter med typ EDGHKX? och byter bort allt förutom X?. Det var kanske inte optimalt, även om jag fick hyggligt med poäng för mitt X i draget efter med SEX/(ROB)E för 28. Johan plockar lite mer poäng, men inte tillräckligt för att jag ska bli riktigt orolig, även om han leder med 70-80 poäng. "Det är ju bara en rullning bort", tänker jag. Och så byter Johan sju brickor, och jag kryper lite, lite närmare. Men Johan plockade upp MONeTÄR som satt ganska fint för 84 poäng, och en ledning med 306–159. Då kändes det kört, och det var det också.

Bild
[b]Match 16, Paul Eberhardsson-Björn, 373-284
Rullningar: –
Paul är en av bästa rullarna, så det kändes ganska skönt att få båda blanka relativt tidigt. Dock var jag väl övertydlig med mina intentioner, då han stängde ganska febrilt, samtidigt som han plockade bra med poäng. Och när det väl fanns läge satt jag med AEINÄ??. Och sen fanns det inte så mycket läge mer. Gjorde ett helt värdelöst slutspel, i stället för k(IS)/k(NIA) för 10 poäng så skulle jag ju ha gått ut. Av någon anledning såg jag inte att han kunde gå ut med O(RK), jag konstaterade bara att där kan han lägga både OR och OK...

InläggPostat: mån 14 nov, 2016 13:44 

Tja, fortfarande såhär en dryg vecka efteråt är väl känslan fortfarande: "Hur fasen gick det där till?!" :mrgreen: Jag väntade och väntade på att börja rasa neråt i tabellen, men det kom ju aldrig riktigt. Spela sista matchen vid bord 7 och dessutom vinna?! Rullpriset (i och för sig på relativt måttliga 1,19), största ratingökning och en elfteplats?! Helt galet.

Som vanligt var de ursprungliga målsättningarna: 1. Ha roligt; 2. Håll tiden; 3. Få in några snygga rullningar; och 3. Sluta topp 40 eller så … och i år infriades allt utom punkt 2 med god marginal. Tiden och kommande turneringar lär väl få utvisa om jag bara hade tur, eller om jag faktiskt förtjänade det där lyftet i rating.

Några guldkorn:

Riktig kalasmatch för mig i första ronden, där spiken i kistan blev KINDPUS(S) över trippel för smarriga 107 p; Max PJ, och Manfred fick för sig att jag var i ledningen för hela schabraket!

Inte mindre än två oavgjorda matcher (mot Jessica Käll respektive Johan Berner), och någon av dem borde jag kunna ha vunnit med en liten skärpning – t ex ALKAISk i stället för IShALKA mot Jessica och inte försöka med *DEO mot Johan... Å andra sidan fick jag också rulla ut mig på *LANTBOD i en match där jag låg under rejält. Stackars Hanna satt dock där med FMTXZÄ, och jag hade troligen kunnat gneta hem en liten seger ändå, möjligen med reservation för att jag skulle ha kunnat förlora på tid.

Glatt chansande från båda sidor i matchen mot David H – varken *(T)RUTNInG eller *(K)RUTNInG gick hem för mig, och han slapp inte undan med *DAGISLeK(?) och någon mer chansning. Ett tag satt jag också med AEFHRSV och tittade suktande på (DU) som låg öppet. David hade dock avslöjat att han satt med sista blanka och det näst sista D:et, så jag insåg att jag hade oddsen emot mig och min FREDS(DU)VA ... och gav upp efter ett halvhjärtat försök att dumpa H utan att dra sista D.

Mot Anna A kände jag mig stressad, och efter en syning fipplade jag med brickdragandet till den grad att jag plötsligt hade tio(!) brickor i (och bredvid) stället. Också det ett personligt rekord!

Lärdomar för framtiden: Jobba vidare med att hålla tempot uppe, och plugga lite 4-5-6:or förutom rullningarna. Sedan kanske jag blir RIKTIGT vass!

// Tommy

InläggPostat: mån 14 nov, 2016 22:07 
Användarvisningsbild

Jag undrar vem som tog min (mat-)låda som det varit kakor i?
Den är rektangulär, ganska låg och har ljusgrönt lock.
Jag saknar den och vill gärna ha den tillbaka!

InläggPostat: ons 16 nov, 2016 19:28 
Revisor

Matcherna i SM gick inte så bra som jag hoppats, så jag undviker generat det ämnet och ger i stället en kort rapport om den traditionella tipspromenaden som lockade 16 deltagare. Den verkade anses som rätt svår, bäst med 10 rätt av 13 möjliga var Gunnar Andersson. Tävlingen hade som tema "ord och Ulriksdal", Gunnar hade viss hjälp av att bo i nejden så både han och Johan Rönnblom med 8 rätt fick pris. Ytterligare 3 svarande hade 8 rätt men Johan kom bäst på utslagsfrågan. Två frågor (båda på U.daltemat, nr 8 och 13 nedan) hade 15 rätta svar medan de lättaste ordfrågorna var nr 7 och 11 med 10 rätta svar. Det var överhuvudtaget stor spridning på svaren, av de 3*13 = 39 möjliga alternativ var det 36 som fick åtm ett svar. Av de 13*16 = 208 svaren var 102 rätt.
Frågorna var följande (månne någon vill prova på dem, så jag återkommer med svaren om ett par dagar):
Fråga 1. ”Upp flyga orden, tanken stilla står” är ett citat ur Hamlet. Men vem säger det?
1. Claudius, 2. Hamlet, 3. Polonius
Fråga 2. Vem tillskrivs uttrycket ”Ord är till för att dölja tankarna” (en modernare variant är f ö ”tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker”)
1. Furst Metternisch, 2. Kardinalen och statsmannen Richelieu, 3. Biskopen och statsmannen Talleyrand
Fråga 3 Inte långt härifrån, vid Edsviken, ligger 1600-talsslottet Ulriksdal. Vem är det uppkallat efter?
1. Drottning Kristinas gunstling Ulrik de la Gardie, 2. Riksdrotsen Ulrich Bielke, 3. Karl XII:s lillebror Ulrik
Fråga 4
Ordovicium är en geologisk period. Mellan vilka två andra perioder inföll den?
1. Karbon och perm, 2. Kambrium och silur, 3. Perm och trias
Fråga 5
I Ulriksdals Slottspark finns statyerna Morianerna. Vad gör de?
1. Dansar, 2. Kysser varandra, 3. Fiskar
Fråga 6
I Ulriksdals Slottspark finns inte bara konstverk utan också ett sällsynt djur. Vilket?
1. Blåhake, 2. Grönling, 3. Långtofsad fladdermus
Fråga 7
Vad är en ordal?
1. bäckravin, 2. gudsdom, 3. kolmila
Fråga 8
Sydväst om Kvarnkullen ligger Brunnsviken, besjungen av C M Bellman i Fjäriln vingad syns på Haga (Fredmans Sång nr 64). Vad finns i Brunnsviken enligt denna Sång?
1. Kajaker, 2. Kajmaner, 3. Najader
Fråga 9
Vad är en ordinata
1. vinkelrät linje, 2. y-axel, 3. 8-hörning
Fråga 10
Genom Ulriksdals Slottspark rinner Igelbäcken. På sin väg från Säbysjön passerar den Akalla väster om Ulriksdal. Vad betyder det namnet?
1. Åkröken, 2. Köldhålet, 3. Åkarlarnas (by)
Fråga 11
Vad är en ordinand på väg att bli?
1. biskop, 2. konteramiral, 3. professor
Fråga 12
FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna uttrycks på språket chickasaw i Oklahoma med 124 ord, på edo i Nigeria med 682 ord (dessa antal är färst och flest i en jämförelse mellan 248 språk). Hur många används i den officiella svenska versionen?
1. 262, 2. 312, 3. 362
Fråga 13
Ulriksdalsfältet är nu delvis bebyggt, delvis en golfbana. Fram till år 1960 hölls hästtävlingar här. Vilken gångart gällde det?
1. Galopp, 2. Trav, 3. Tölt

InläggPostat: lör 26 nov, 2016 19:54 
Revisor

Av de 39 möjliga svaren var 13 rätt. Det var bara 3 av de 26 villospåren som ingen valde (att Bellman besjöng kajaker i Brunnsviken (fråga 8; numera finns det dock sådana där), att ordinata är en 8-hörning (fråga 9) och att det varit travtävlingar på Ulriksdalsfältet (fråga 13).
Men de rätta svaren var 1 Claudius, 2 Talleyrand, 3 Karl XII:s lillebror Ulrik, 4 Kambrium och silur, 5 fiskar, 6 grönling, 7 gudsdom, 8 najader, 9 y-axel, 10 Åkarlarnas (by), 11 biskop, 12 262 och 13 galopp.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]