Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: sön 22 okt, 2017 21:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Släta brickor anno 2013?
InläggPostat: tis 16 jul, 2013 10:24 
Ordlistekommittén

Jag öppnar den här separata tråden för att diskutera en eventuell brickbeställning. Brickorna som följer med nya spel är fullt tävlingsdugliga så det här är mer en kul grej, som ett par nya skor. Det är i och för sig inte förbundets sak att slösa pengar på modenycker. Jag föreslår att vi gör en specialbeställning (100 påsar) om vi får ihop ett stort antal förhandsbokningar (70?). Resten kunde tas i bruk, finnas kvar för försäljning, vara priser på pr-evenemang, osv.

Priset skulle hamna kring $12 ~ 85kr om de inte lägger på lite för att producera en ny svensk batch. Designen kan avgöras demokratiskt. En röst per (beställande) person eller en röst per uppsättning? Blir det många förslag så får vi ta det i två omgångar så att inte två radikala eller konservativa förslag spelar ut varandra.

Alexon föreslog Plum Crazy Purple (observera att ytan är från dyrare "double injection molded"-brickor, beställningen skulle vara samma typ av brickor som våra gula tävlingsbrickor). Jag föreslår svarta brickor (men jag gillar många av protiles exempelfärger, även Crazy Purple).

Ta en titt på http://protiles.net/ och föreslå en färg! Ska blanka förses med siffran 0? (Den här frågan har närmast religiösa dimensioner.) Hur många påsar får det lov att vara?

Bilagor:
pcp.jpg
pcp.jpg [ 68.8 KiB | Visad 2877 gånger ]
bbb.jpg
bbb.jpg [ 64.58 KiB | Visad 2877 gånger ]

InläggPostat: tis 16 jul, 2013 10:27 
Ordlistekommittén

Jag öppnar med 5 påsar.

InläggPostat: tis 16 jul, 2013 11:23 
Regelkommittén

Tyvärr tror jag inte det går att få svenska brickor av "double injection"-varianten än. Men det kan ju vara idé att fråga om det är på gång. Annars gillar jag "crazy purple".

InläggPostat: tis 16 jul, 2013 12:13 
Ordlistekommittén

Merko skrev:
Tyvärr tror jag inte det går att få svenska brickor av "double injection"-varianten än. Men det kan ju vara idé att fråga om det är på gång. Annars gillar jag "crazy purple".
Mycket möjligt, den nämns inte under Custom Tiles. Tekniken verkar inte tillåta slutna kurvor, J:ets poäng ser ut som ett s. Med samma rabattprocent skulle det vara 4-5 dollar till per uppsättning. Jag kan mejla och fråga lite (i eget namn förstås).

InläggPostat: tis 16 jul, 2013 23:20 

Jag gillar de två varianterna Anders postat bäst. Blir det aktuellt passar jag gärna på att köpa minst 2 uppsättningar.

InläggPostat: tor 18 jul, 2013 07:58 
Ordlistekommittén

Det slår mig att brickorna beskattas av tullen, 24-25%. Då är vi uppe i 106 kr. Fanns det någon fördel med att beställa via Tilefish? Skötte de skatten eller slank Hongkong-leveransen igenom?

InläggPostat: tor 18 jul, 2013 12:43 

De lila är apsnygga, jag köper minst en uppsättning!
De svarta kommer inte in i mitt hus.

InläggPostat: tor 18 jul, 2013 19:37 
Valberedningen

jag gillar ju de gröna varianterna. köper så många som behövs. typ...

InläggPostat: tor 18 jul, 2013 22:50 

Kanske en dum fråga, men ställer den ändå: Ryms de rektangulära brickor ni diskuterar på våra bräden med kvadratiska rutor?

InläggPostat: fre 19 jul, 2013 08:34 
Ordlistekommittén

PippiM skrev:
Kanske en dum fråga, men ställer den ändå: Ryms de rektangulära brickor ni diskuterar på våra bräden med kvadratiska rutor?
Jodå, det är samma modell som våra tidigare tävlingsbrickor. De violetta ser lite avlånga ut men de är också kvadratiska och för samma bräden. De har dock en annan yta än den eventuella beställningen, det är färgen som diskuteras.

InläggPostat: fre 19 jul, 2013 09:26 
Tävlingskommittén

Visst är det snyggt med färgade brickor och för köksbordsspel får man väl ha vad man vill. Men om det är meningen att brickorna ska användas i tävlingsspel, så protesterar jag högljutt mot förslagen. Inte för att jag vill ha "fula" brickor, utan för att all kunskap om läsbarhet säger att mörkt tryck på ljus botten är lättast att uppfatta. Man ska kunna överblicka ett bräde omedelbart och inte behöva anstränga sig för att se vad som står där. Särskilt känns det som om vitt på lila "blurrar" ihop sig. Så jag säger toknej till ljust tryck på mörk botten. Sedan är det förstås bra med stor kontrast mellan bakgrund och tryck, men det verkar säljarens alla varianter ha.

InläggPostat: fre 19 jul, 2013 11:15 

Jag instämmer till 110% i Marias kloka ord ovan.

Hade själv tänkt skriva ett inlägg med exakt samma argument, men Maria han före.

InläggPostat: fre 19 jul, 2013 13:20 

Jag spelar inte så mycket numera, så jag hade väl inte tänkt yttra mig egentligen. Men jag kan också hålla med om det närmast ovan sagda, dvs att brickorna med mystiska färger som visats i de tidigare bilderna mera liknar kuriosa för utställningsbruk än användbara spelpjäser.

Man är väl lite gammaldags. Men det kanske man får lov till när man är gammal.

InläggPostat: fre 19 jul, 2013 14:22 

Jag är kluven. De turkosa brickorna är jättesnygga, men jag håller nog med Maria och Stefan.

Mörka bokstäver på ljus botten är vänligast för ögonen.

Men om det nu ändå blir färgglada brickor så röstar jag på turkos, korallrosa i andra hand.

Hur som helst bokar jag tre påsar.

InläggPostat: fre 19 jul, 2013 14:43 
Ordlistekommittén

Inköpta brickor bör förstås gå att använda, något annat skulle kännas som en miss.

När det gäller flytande text håller jag med. Alla har sett hemsnickrade hemsidor med färgade serif-teckensnitt mot svart bakgrund. Jag är inte lika säker på att det kraschar helhetsuppfattningen på en scrabbleplan. Det är frågan om versaler som tar ett fixerat utrymme. Många inom it jobbar med svarta konsolfönster med fixbredd-teckensnitt. För helhetsuppfattningen tror jag kontrasten mot spelplanen har större betydelse än mörk/ljust text. (Om någon får tag på beige engelska bräden för en billig peng kunde vi sätta dem i omlopp. Vi har prejudikat med att spela turnering på finska bräden.)

Här är några bilder på mörka brickor i bruk:
http://www.tblg.org/uploads/images/scrabble%20board.jpg
http://www.wespa.org/NIChamps.jpg
http://stmedia.startribune.com/images/630*419/2scrabble0121.jpg
Bild

Glöm inte reaktionerna på de gula brickorna 2008, de var blandade.

InläggPostat: tor 08 aug, 2013 08:47 
Ordlistekommittén

Jag fick svar från Tilefish (inget från Protiles). "Double injection"-former är för dyra att tillverka. Priset på 100 uppsättningar gamla hederliga tävlingsbrickor skulle vara $15 per påse, $85 för transport och mottagaren står för skatterna. Cirka 138 kr per påse.

InläggPostat: fre 09 aug, 2013 10:36 
Användarvisningsbild

Jag är också lite brickkonservativ och förordar mörk text på ljusare botten. Har alltid gillat våra gula brickor bäst.

När det gäller de blanka så gillar jag kanadickernas variant med ett lönnlöv på. Vi skulle kanske ta och trycka tre kronor på våra? ;-)

InläggPostat: fre 09 aug, 2013 10:53 
Ordlistekommittén

Henrik.J skrev:
När det gäller de blanka så gillar jag kanadickernas variant med ett lönnlöv på. Vi skulle kanske ta och trycka tre kronor på våra? ;-)
Jag vurmar inte alls för den idén. ;)

Mörk text behöver förstås inte betyda svart.

Priset steg lite snabbt i mitt tycke. Om någon vill driva det här aktivt innan SM så kan jag skicka över den info jag fått.

InläggPostat: fre 09 aug, 2013 11:32 

ANDERStG skrev:
Henrik.J skrev:
Jag vurmar inte alls för den idén. ;)

Inte jag heller, får jag nog erkänna..! :mrgreen:

I övrigt är nya, fräscha brickuppsättningar alltid välkomna; har lagt märke till att somliga av de svartgula uppsättningarna redan hunnit få en viss patina, trots att det inte är många år sedan de togs i bruk.

InläggPostat: sön 17 sep, 2017 16:51 
Styrelseledamot
Användarvisningsbild

Jag hittade en gammal tråd angående brickbeställning och kan nu berätta att vi efter flera års funderande inom styrelsen beslutat att göra en stor brickbeställning. Vi har fått erbjudande om att få beställa två olika färger och fastnat för svart text på pastellbotten.

Jag vill inte avslöja mer just nu men jag har just lämnat in en order till Kina och hoppas innerligt på att leveransen lyckas och hinner i tid så att medlemmar kan inhandla några påsar under SM i november.

Meddela gärna här om ni är intresserade och i så fall hur många påsar ni kan tänka er att köpa.

*Den vinner som är trägen, den förlorar som ger upp!*

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]