Scrabbleforumet

Diskussionsforum om Scrabble
Aktuellt datum och tid: ons 13 dec, 2017 11:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 05 sep, 2013 10:33 

La upp en fin liten STAD(S)BO, med hopp om att få Y och kunna haka. Fick Y direkt, men WF tillät inte draget.

Trams trams trams!

InläggPostat: fre 13 sep, 2013 16:42 

Det var som tusan!
För att testa din hypotes försökte jag lägga BORDSDUK i ett strict wf-parti.
Men det gick ju inte. BORDDUK däremot accepterades.

Jag gjorde också ett motsvarande test med ostrict.
Men där testade jag bara formen BORDSDUK. Och i ostrict var ordet okej.

Vi får väl anta att alla (S)-ord behandlas på samma sätt i wf för närvarande...
Och isåfall är det bara i strict som vi har problemet.
(Vilket säkert inte är så "bara" för alla inbitna strictspelare!)

Sökningen *(* i SAOLPlus ger 201 träffar, så det är ju trots allt inte så få ord som är berörda.

InläggPostat: tis 17 sep, 2013 14:21 
Användarvisningsbild

Har råkat ut för samma sak med ORTSNAMN, som inte accepterades.

InläggPostat: fre 20 sep, 2013 21:40 

Har ni verkligen inte hittat fler avvikelser i WF jämfört med SAOL13? Min lista börjar bli lång :)

Det är ju den här kunskapen som gör att man (ibland...) får övertaget mot erfarna Skräbbelrävar.

Jag vet inte hur Håkon han tog fram sin ordlista utifrån materialet han fick från SA, men det är inte den SAOL13 jag är van vid.

InläggPostat: lör 21 sep, 2013 12:48 

DPlz skrev:
Har ni verkligen inte hittat fler avvikelser i WF jämfört med SAOL13? Min lista börjar bli lång :)

Det är ju den här kunskapen som gör att man (ibland...) får övertaget mot erfarna Skräbbelrävar.

Jag vet inte hur Håkon han tog fram sin ordlista utifrån materialet han fick från SA, men det är inte den SAOL13 jag är van vid.

Följande ord är felaktigt inte accepterade i strict:
CREPE, CREPEPAPPER, CREPETYG, JALAPENO, MOCAMBIKIER, MOCAMBIKISK, MOCAMBIKISKA, MUSLI
(s)-orden: BORDSDUK etc

Följande är felaktigt accepterade i strict:
DÅS, LÄSS

Följande ord är felaktigt inte accepterade i ostrict:
ABSURDUM, CREPE, CREPEPAPPER, CREPETYG, DAZUMAL, FLUX, FULLO, HAPP, HÅLE, JALAPENO, JÅNS,
MOCAMBIKIER, MOCAMBIKISK, MOCAMBIKISKA, MUSLI, PLETI, PUBLICUS, SPILLO, SUMMARUM, SYNNERHET, VIVENDI

Har du hittat någonting utöver detta?
Dela gärna med dej.

InläggPostat: lör 12 okt, 2013 02:04 

*NÅDA går tydligen att lägga i WF strict. Trams.

InläggPostat: lör 12 okt, 2013 08:16 
Ordlistekommittén

björn2 skrev:
*NÅDA går tydligen att lägga i WF strict. Trams.
Eller inkompentens, eller slöhet, jag vet inte. Men att Wordfeud godkänner ord som inte står i SAOL13, verkar bero på att den ansvarige för kännedom också fick en fil av Akademien med de ord som tagits bort jämfört med förra upplagan. Och så kom de orden också med på nåt sätt.

Ord i SAOL som innehåller Q, W, Æ och Ü går inte heller att lägga, eftersom programmeraren inte orkat lägga till de bokstäverna när man väljer blank. Hellre då ta bort alla orden. Att parentesord inte går att lägga vet jag inte varför - de orden borde ha funnits med i rådatafilerna från Akademien.

Jag säger bara "MÄH!" åt att detta inte är tillrättat, så man kan spela med rätt SAOL. Jag har inte spelat WF på jättelänge.

InläggPostat: lör 12 okt, 2013 12:18 

bloomsbury skrev:
Jag säger bara "MÄH!" åt att detta inte är tillrättat, så man kan spela med rätt SAOL. Jag har inte spelat WF på jättelänge.

*SCRABBLEPURITAN :-)

Det verkar inte finnas något intresse från utvecklarens sida att använda SAOL13, så hans version/hybrid/bastard är den som vi får stå ut med. Se det som en sport att hitta de SAOL12:or som magiskt funkar än 8)

InläggPostat: tor 29 maj, 2014 16:34 

Efter en aha-upplevelse i en match nyligen mot Gunnar blev det uppenbart var Håkon & C:o har klantat sig.

Här är alla 3- till 7:or som finns i WF men inte i SAOL13:

3: DÅS HÄV VÅL

4: ÅHJA ÅHJO BÄND BÄRM BITÅ HÄRV LÄSS MÄRL NÅDA OHÅG PÄLA RÖKT VÅLA VÅRA

5: ÅHNEJ ÄRLBO DISÖR FÅRAD GLÖTA HÖSTA KÄXIG LÖVAD MADHÖ NÄTTA OLÄNT OSKÄL ÖSTPÅ PÅTAL RÅKID SÅDIG SÄMSK SKÖRE SKOTÅ SLÖAX SVÄLJ TÅGIG TÖFFA

6: AGALÖS ALKÄGG ÄNTLIG ÄRLEBO AVRÖSA AVTÄKT BALÄGG BÄRGAD BÅTELL BJÖRKE DÅNING DENKÖN DETKÖN DUSKÅL ELDHÅG FARSÖR FÖRMUR FRÖBAR GÅSÖGA GLÄNNA GLIHÅV GRADÖS GRÅNAD GULÄRT GULDÅK GUMMÖS HÄNKLA HÅRRÖR HÄRVLA HÖRFRÖ HÖSSEL HÖSSLA INRÖSA JARÖST KIKÄRT KLÖVAD KRÄMLA KYLSLÅ LÄTTRA LEDHÅL LERSLÅ LIMSPÖ MÄRGIG NÄSSJA ÖMKYLA OMLÄGG ONÄPST ORDDÖV ÖRGRUS PÅRÄND PLÄGAD PLÖRÖS RÅKALV RORLÖS SKÄVIG SKÖLPA SKRÅNA SKYLÖS SLÄTNA SNÖFÅK SNÖVLA SÖLERI SÖRJIS SPRÅTE SPRÖTA STÖPIG SVÅLIG TÅLSAM TÖVIND VALSÖR VÄSTPÅ

7: ANFRÄTT ANLÄGGE ÄRJKROK ÅRTUNGE ARVTÄKT ÅSSTÅNG ÄTTIKÅL ÅTVARNA AVBÄRGA AVKÖNAD AVLÖVAD AVVRÄKT BÄLTMUS BÄNDTAG BÅSBALK BÄVANDE BEMÄNGD BLÅKOKT BODDÖRR BORTÖDD BRÄDSLÅ BYSÄTTA CORDVÄV DRÖGMED EDFÄSTA FÅNGRIN FLÖJTRÄ FÖLPUTA FÖRLÄST FÖRPÅLA FÖRTIEN FOTSHÖG FRÄCKNA FRAMHÅR FRÅNDRA GÖSMÅTT GRADSÅG GRAVGÅS GREPLÖS GROSSÖR HÄFTNÅL HÄGNARE HÄRJING HARSKÅR HÄVLING HITLÄND HÖRSAGA HULLHÅR INNESTÅ IRÖRING KALKSLÅ KÄLLIST KALLNÅL KNÅPERI KNÄSTYV KOAFFÖR KRÄCKLA KROMRÖD LÄKTBIT LÄMPARE LIGGÄST LÖTMARK LUNGVÅT LURSTÖT MÅGSKAP MÅKNING MÄRKYXA MÄRRFÖL MARVÄXT MISSÄGA MÖRTLEK NÅDDORN NÅDNING NÅTFRÄS NÅTLERI NÄVSTOR NEDÄRVD NEDHÅNA NEJRÖST NERÄNDA NERÄNDE NERÄRVD NERHÅNA NIEÅRIG NOTFRÄS NYVÄLLE ÖDSLARE OJÄVBAR ÖMSKINT OMSNÖRD OMSTÄMD PÅGJUTA PÅKRÄVA PÄLKNIV PÄLNING PÅTGÖRA PÅTINGA PÅYRKAN PINBÄNK PIRRÖGD PLÄDREM PLÅNING PÖRTUGN PÖSANDE PRÅLFRI RÅDKLOK RÄFFLAD RAKNÄST RÄNNARE RÄNTBAR RÅRIVEN ROPHÅLL ROTFÄST RÖVIPPA SÅLLHÅL SÄLLTRÄ SAMMÄLD SÄRKÄRM SARVÖGA SÅTNING SIKTLÖS SIPPBLÅ SKÄRFLA SKOPLÖS SKÖTLAG SKRÅDDA SLÄTFIL SMÄKTAN SÖCKNIG SÖKTHET SÖLMÅNS SOLVÖGA SOPMJÖL SPÅNGUL SPÅNSLÅ SPÅNTAD SPÄRRIG SPÖKGRÅ SPOVÄGG STAKÅRA STÅTRUM STIVÄGG STRÅDÖD STRÖBAR STRUMÖS TÅGBUKT TIEÅRIG TJÄNSTE TORRÖKA TRÅDRÄT TRÄLSAM TUKTLÖS TVINRÖK UPPÖVAD UPPTÄND UTSÄLJA VÄLLBAR VATTBLÅ VÄVKULA VIGGÄGG VIPPTÅG WIREÖGA

En bronsstjärna till den som ser den röda tråden :)

InläggPostat: tor 29 maj, 2014 17:16 

Utrangerade ord från SAOL12 innehållandes Å/Ä/Ö?

InläggPostat: tor 29 maj, 2014 18:32 

Q-tile skrev:
Utrangerade ord från SAOL12 innehållandes Å/Ä/Ö?

Bronsstjärna!

WF-folket är inte bra på icke-ASCII är min övertygelse. Småmärkligt med tanke på norskans møtsvarighæter.

InläggPostat: tor 29 maj, 2014 18:41 
Styrelseledamot

Synd att wireöga ändå inte går att lägga.

InläggPostat: tor 29 maj, 2014 21:38 

jonissen skrev:
Synd att wireöga ändå inte går att lägga.

Glömde bort att WF inte har W. Fortfarande.

InläggPostat: tis 05 maj, 2015 19:14 

Märkte precis att ett av mina favorit-WF-fulord (dvs SAOL12) slutat funka. *LÄSS ;(
De måste pillat i ordlistan nyligen.

Ändring: 26/5 Nyss funkade det. Hmm.

InläggPostat: sön 17 sep, 2017 19:09 

Vet inte om det här är rätt plats att posta detta, och det kan mycket väl vara old news för de som spelar WF med SAOL 14 oftare än jag, som testade för första gången idag.
Jag har förstått att de inte tillåter många av de nya orden som klassificeras som namn, vilket var ungefär allt jag visste på förhand. FULLO gick visst inte att lägga denna vändan heller, blev jag snabbt varse. Jag råkade ut för en annan typ av överraskning.
Jag spelade en strikt match, och hade inget vettigt att lägga, så jag provade med utgångna STUBBEN vilket till min förvåning fumgerade finfint.

InläggPostat: sön 17 sep, 2017 20:06 

Håkon har väl aldrig talat om exakt vilken lista de använder. Det har vi fått LISTA( 8) ) ut själva.

"Nu med SAOL14" borde vara "nu med valda delar ur SAOL12, 13 och 14".

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]