Förstasidan arrow English Scrabble arrow Översikt

indent Högsta dragpoäng på engelska

Översikt   Skriv ut

Historik
Turneringar i engelskt Scrabble har anordnats i Sverige sedan 2005. En engelsk sektion av Svenska Scrabbleförbundet bildades på årsmötet i juni 2005. Greger Nässén är förbundets kontaktperson.

Det finns en lista med svenska turneringar i engelskt Scrabble som spelats hittills. (Rulla nedåt på sidan.) Den aktuella ratinglistan finns här. (Välj Engelsk, sanktionerad and klicka på Visa.)

Svenska mästerskap i engelskt Scrabble har arrangerats varje udda år sedan 2007. Dess spelare har blivit svenska mästare:

Scrabble Champions Tournament / Scrabble-VM
En representant från Sverige har deltagit vid de fyra senaste världsmästerskapen i Scrabble på engelska:

WSC ersattes 2013 av en deltävling inom Scrabble Champions Tournament.

Villkoren för det svenska kvalet beskrivs här.

Regler, utrustning och brickor
Förbundets tävlingsregler gäller även för engelskt Scrabble. Den enda skillnaden är att ordinarie matchtid är 25 minuter i stället för 30 minuter. Det går lika bra att spela på engelska med ett svenskt bräde och brickställ. Däremot behövs engelska brickor, eftersom bokstavsfördelningen och poängen skiljer sig helt från den svenska (se nedan). Förbundet har ett antal set av engelska brickor som tävlingsarrangörer får låna.

Ordböcker och ordlistor
Den 1 january 2012 blev CSW12, den tredje och omarbetade utgåvan av Collins Official Scrabble Words (ISBN 978-0-00-742562-4), officiell tävlingsordlista för tävlingar som sanktionerats av det internationella Scrabbleförbundet WESPA. Boken har två delar: först ord på 2-9 bokstäver, sen ord på 10-15 bokstäver. CSW12 innehåller totalt 270 163 ord (157 122 ord på 2-9 bokstäver). 2 809 ord har lagts till (2 023 på 2-9 bokstäver) och 396 ord har tagits bort (203 på 2-9 bokstäver). Den första turneringen i Sverige som använde CSW12 var Tea Cup 2012.

Mellan 15 maj 2007 och 31 december 2011 använde internationalla tävlingar Collins Official Tournament and Club Word List (förkortas CSW 2007 eller CSTCWL). Den var en rättad version av Collins Official Scrabble Dictionary (OSD) från 2005, som innehöll ett stort antal fel och inte var godkänd för sanktionerat tävlingsspel. Den första turneringen i Sverige som använde CSW 2007 var Eyes Open 2007.

Fram till 2005 var det Chambers Official Scrabble Words International Edition som gällde för internationellt tävlingsspel. Den innehöll ord i grundform på 2-9 bokstäver med böjningar. För längre ord användes ordböckerna från Chambers (brittisk) och Merriam-Websters (amerikansk).

Tips för nybörjare
Som svensk nybörjare klarar du dig långt med skolengelskan. Den annorlunda brickuppsättningen lär du dig så småningom. Det enda du behöver försöka träna in är orden på två bokstäver med hakningar, och gärna ovanliga ord på tre och fyra bokstäver. Vi har sammanställt ett antal matnyttiga träningslistor som baseras på CSW1q2.

Boken The Scrabble Player's Handbook innehåller mycket matnyttigt.

Det går att spela engelskt Scrabble på flera ställen på Internet, till exempel:

• International Scrabble Club (ISC). Gratis och populärast. Baserad i Rumänien. Delvis kommandobaserat gränssnitt som kan ta lite tid att lära sig. Inget forum.
  • Quadplex. Svensk betalsajt med chatt och forum.
  • Lexulous. Indisk sajt (tidigare kallad Scrabulous) med chat och forum. Finns också på Facebook.

Svenska och engelska brickor
Här kan du jämföra den svenska och engelska brickuppsättningen:

SVE - A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V X Y Z Å Ä Ö
Antal 2 8 2 1 5 7 2 3 2 5 1 3 5 3 6 5 2 8 8 8 3 2 1 1 1 2 2 2
Poäng 0 1 4 8 1 1 3 2 2 1 7 2 1 2 1 2 4 1 1 1 4 3 8 7 10 4 3 4
ENG - A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Antal 2 9 2 2 4 12 2 3 2 9 1 1 4 2 6 8 2 1 6 4 6 4 2 2 1 2 1
Poäng 0 1 3 3 2 1 4 2 4 1 8 5 1 3 1 1 3 10 1 1 1 1 4 4 8 4 10

For an English version of this article, click here.

Senast uppdaterat ( 2013-07-18 )