Förstasidan arrow Spela via datorn

Svenska spelsajter

• Betapet är en gratis svensk spelsajt. Betapet använder sedan 2012 ett egenutformat standardbräde. Det går även att spela på bräden med framslumpade bonusrutor. Ordlistan som används för spel är SAOL 13, med eller utan böjningsformer.

Utländska spelsajter

• Internet Scrabble Club erbjuder motståndare som spelar på engelska, franska, rumänska, italienska och holländska.
  • Quadplex är den internationella motsvarigheten till Ordspel och är en betalsajt. Det går att spela på engelska, danska och franska.

Mobilappar

• Electronic Arts har tillverkat Mattels officiella app för Scrabblespel. Appen finns för Facebook och för Android/iPhone. Här går det att spela på engelska, franska, italienska, tyska, spanska och brasiliansk portugisiska. Normalt så spelar man utan tidsgräns men det finns även spelläge där man har max fem minuter per drag.
  • Wordfeud är en mycket populär variant på Scrabble och spelas typiskt i mobilen eller på en surfplatta. Det finns versioner att ladda ned för Android, iPhone och Windows (Phone).

Spel mot datorn

• Frank är det bästa och mest använda Scrabbleprogrammet på svenska. Det är ett träningsprogram skapat av de rutinerade tävlingsspelarna Gunnar Andersson och Lars Ivansson. Förutom att "bara" spela mot dig hjälper programmet dig till exempel att hitta hakningar och träna anagram.

Senast uppdaterat ( 2015-03-29 )