Förstasidan arrow English Scrabble arrow Översikt arrow Kval till WESPAC

indent Ordlistor för träning
indent Högsta dragpoäng på engelska

Kval till WESPAC och dess föregångare   Skriv ut

Svenska spelare får kvalifikationspoäng för att representera Sverige vid WESPA Championship (WESPAC) - och tidigare till dess föregångare - genom att delta i ratinggrundande tävlingar i engelskt Scrabble i Sverige. Sverige deltog 2005 för första gången i WSC (World Scrabble Championship), dåvarande VM. WSC ersattes 2013 av en tävling för inbjudna inom Scrabble Champions Tournament (SCTI). Under 2015 arrangerade det internationella Scrabbleförbundet WESPA för första gången WESPAC, en tävling som liknar det tidigare VM. WESPAC 2017 kommer att äga rum i Nairobi, Kenya.

Svenska deltagare kvalificerar sig för att delta i VM och liknande tävlingar så här:

• För att få representera Sverige måste en spelare vara svensk medborgare. Styrelsen kan ge dispens för spelare som är permanent boende i Sverige sedan minst fem år tillbaka. För frågor, kontakta styrelsen på styrelsen[at]scrabbleforbundet.se (byt ut [at] mot @). Den svenska deltagaren får stå för alla kostnader för att delta i tävlingen.

• Deltagare i engelskt Scrabble (som får delta i VM-kvalet) får poäng beroende på hur de placerar sig inbördes. Den sist placerade deltagaren i en turnering får 1 poäng, nästjumbon 2 poäng och så vidare. Den högst placerade deltagaren på en turnering med åtta svenska deltagare får alltså 8 sådana placeringspoäng. Dessutom får de tre högst placerade alltid bonuspoäng: ettan får 8, tvåan 4 och trean 2. Bonuspoängen dubbleras på Engelskt Scrabble-SM som arrangeras udda år. Minst sex VM-kvalberättigade personer måste delta i en turnering för att kvalpoäng ska delas ut.

• Om flera spelare har samma totalpoäng efter en turnering, avgörs placeringsordningen av i tur och ordning högst rating, antal spelade turneringar och antal spelade matcher.
  • Efter den sista turneringen innan Sveriges VM-deltagare måste registreras hos VM-arrangören, erbjuder styrelsen den högst placerade spelaren i kvalet att få representera Sverige.

Sveriges tidigare deltagare i VM/SCTI/WESPAC:

År Tävling Datum Ort Deltagare Placering Vinster Reserv
2005 VM 16-20 nov London Mårten Björkman 102/102 5/24 Greger Nässén
2007 VM 9-12 nov Bombay Greger Nässén 103/104 6,5/24 Johan Rönnblom
2009 VM 26-29 nov Johor Bahru Marc Roddis 91/108 10/24 Johan Rönnblom
2011 VM 12-16 okt Warszawa Gunnar Andersson 96/106 13/34 Daniel Domert
2013 SCTI 3-8 dec Prag Gunnar Andersson 79/110 15/31 Johan Rönnblom
2015 WESPAC 4-8 nov Perth ingen deltagare - - -
2017 WESPAC 6-12 nov Nairobi - - - -

For an English version of this article, click here.

Senast uppdaterat ( 2017-03-06 )