Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Tävlingar arrow James Reimdal vann KATTFOT Cup

James Reimdal vann KATTFOT Cup  2006-07-04
Det blev James Reimdal från Södertälje som efter en jämn och välspelad turnering stod som segrare i 2006 års upplaga av KATTFOT Cup. James vann fem av sju matcher, vilket också fyra andra deltagare lyckades med, däribland tvåan tillika svenske mästaren Gunnar Andersson och trean tillika arrangören Håkan Nord.

Inför sista omgången stod både Håkan och James på fem segrar, men bägge förlorade sina matcher. Håkan förlorade knappt mot tvåan Gunnar efter ett tätt slutspel, medan James förlorade mot Martin Bender. James goda ”pellejönspoäng” fällde avgörandet.

Priset för bästa botaniska ord gick efter tungrodda juryöverläggningar till jurymedlemmen(!) Håkan för rullningen VeDÄMnE, 89 poäng – snopet för Inger Wingård, vars BEgoNIA, 69 p, bara räckte till en andraplats.

Bäste rullare blev Greger Nässén med tio rullningar, med två STEARIN:are som klassisk bas. Guldkorn saknades inte bland rullningarna i det övriga startfältet; nämnas bör Jens Karnebjers gudalika ERiNNYE, Nils Berners vällustige RUc(K)LARE och Stefan Diös smaskiga HETVÄGg. Stefan hade också en ”trippel-trippel” utan blank, INTRESSE (131 p). Lars Ivanssons hakning av hONORAR på (O)FORMELL är också ett drag att minnas lite extra.

Den spelmässiga standarden på turneringen var mycket hög, bland annat noterades sex resultat över 450 poäng. Snittpoängen per match och spelare var 354 poäng – ett snitt endast överträffat av 2006 års topp-12-turnering. Allra bäst snitt hade rond 6, omgången efter ”glasspausen”, med exceptionella 381 poäng. Är månne glass i stora lass den nya scrabbledopingen?

Precis som i föregående upplagor av KATTFOT Cup var vädret strålande och närmast medelhavslikt. Temperaturen kröp över 30-strecket när det var som svettigast. Men arrangörerna hade som tur var laddat upp med extra parasoll detta år och matcher i direkt solsken blev förhållandevis få.

Arrangörerna gratulerar James till den första turneringssegern, och gissar att det knappast lär bli den sista.

Bilder från tävlingen finns i fotoalbumet.

Håkan Nord