Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Tävlingar arrow Två svenskar kan delta i nya "vm"

Två svenskar kan delta i nya "vm"  2015-03-20
Det internationella Scrabbleförbundet WESPA arrangerar en VM-liknande tävling i Perth, Australien, den 4-8 november 2015. Antalet deltagare utökas vilket innebär att två personer kan få chansen att representera Sverige.

WESPA Championship (WESPAC) arrangeras den 4-8 november 2015 av det australiska Scrabbleförbundet ASPA, och kan ses som ett inofficiellt vm. Deltagarantalet höjs till 150, vilket innebär att nästan alla länder får fler platser än vad som gällde för Scrabble Champions Tournament Invitational (SCTI) i Prag 2013. Kvoterna per land beskrivs här. Glädjande nog för Sverige höjs vår kvot från en till två personer. Sedan får vi se om två deltagare faktiskt kommer att åka dit.

De svenska kvalifikationsreglerna för WESPAC beskrivs här. De är samma som för tidigare vm och SCTI. Deltagare på tävlingar i engelskt Scrabble i Sverige (med minst sex deltagare) tildelas poäng enligt sin placering i resultatlistan. Nästa kvaltävling blir EQUINOX CUP i Solna, och förhoppningsvis hinner vi ordna ett svenskt Scrabble-SM på engelska också senare i år.