Förstasidan arrow Nyhetsarkiv arrow Tävlingar arrow Wordfeud-SM 2018 avslutat

Wordfeud-SM 2018 avslutat  2018-10-10
Gunnar Andersson sammanfattar Wordfeud-SM
Årets Wordfeud-SM gick av stapeln 6-7 oktober i Norrköping. 50 spelare från hela landet kom till start; tangerat rekord. Turneringen spelades över tolv ronder. Efter första dagens sju ronder var Jarl Nilsson (sågnål på Wordfeud) obesegrad, och Jarl släppte aldrig ledningen utan slutade på 10 vinster av 12 möjliga. Bakom Jarl växlade det friskt i kampen om de andra medaljerna. Annelie Lado (TallbackaMaja) och Peter Läkk (Theghostoftomjad) tog till slut silver- och bronsmedaljerna på 9 vinster. Annelie blev därmed bäst av de aktiva och inaktiva scrabblarna på plats. Andra högt placerade scrabblare var Björn Ericson på 4:e plats, Malin Ståhlner på 7:e och Anna Andersson på 9:e. Hela resultatlistan hittar ni här:

När man befinner sig i spellokalen slås man som scrabblare av flera saker: Det är påfallande tyst - inga rasslande brickor eller poäng som annonseras - och spelarna titter ner på sina telefoner eller plattor i tämligen oergonomiska ställningar. Utanför lokalen känner man dock väl igen sig - frustrationen över dåliga brickor, funderingar över vad man borde spelat, och samlingen kring rullningslistan: HIPpIer, (HÖ)GVINTer, AMPLASTE etc.

Om ni gillar att spela scrabble-turneringar och gillar att spela Wordfeud så kan jag rekommendera er att spela Wordfeud-SM - ni kommer att uppskatta upplevelsen.