SAOL 150 år!

Ort: Stockholm
Datum: 2024-06-01
Arrangör: Greger Nässén

Anmäl dig eller skicka ett meddelande till arrangören:

SAOL 150 ÅR!

I år är det 150 år sedan den första upplagan av Svenska Akademiens ordlista utkom! Enligt uppgift dök de första exemplaren upp i boklådorna i januari 1874. Detta jubileum av vårt rättesnöre SAOL måste vi uppmärksamma och fira med en specialturnering! Den blir av i Fredhäll i Stockholm den 1 juni 2024.

ALLA huvudord som är sökbara på söksidan saolhist.se kommer att vara giltiga att lägga. Turneringen kan därför inte vara ratinggrundande, men låt det inte hindra dig att delta! Du lär förvisso behöva lära dig en drös med gammalstavningar och numera ogiltiga ord, vilka du sedan får svårt att glömma bort till SM. Det kan det väl vara värt för att delta i detta unika evenemang! 😉

Anmälan

SAOL 150 ÅR! öppnas för anmälan fredagen den 1 mars på Scrabbleförbundets hemsida. Om du har spelat tidigare väljer du ditt namn i listan, annars skriver du in det plus övriga uppgifter och skickar iväg anmälan.

Tävlingen är öppen för högst 24 deltagare. Om du som har anmält dig får förhinder, ge i god tid besked om detta. (Använd alternativet för att avanmäla dig på anmälningssidan.) Om tävlingen mot förmodan skulle vara fullbokad och det blir sena avhopp, får eventuella reserver vara beredda på att hoppa in i tävlingen med kort varsel. Mobilnummer till tävlingsledningen är 070-2798705.

Tidplan och avgifter

SAOL 150 ÅR! äger rum lördagen den 1 juni 2024.

Vi samlas 8:15, spelar åtta ronder med avbrott för lunch 12:00 och lite längre fikapaus 15:30. Avslutning och prisutdelning sker cirka 19:10. Morgonpigga deltagare är välkomna att dyka upp efter 7:30 för att hjälpa till med brickräkning och andra förberedelser.

Startavgiften är preliminärt 75 kr. Dricka, fika och visst tilltugg ingår i avgiften. Hör av dig om du vill bidra med nåt annat ätbart, typ hembakat. Om du inte är medlem (eller inte har förnyat din avgift) i Scrabbleförbundet måste du även betala en medlemsavgift på 40 kronor eller 20 kr för studerande, pensionärer och arbetslösa. Debutanter behöver dock inte betala startavgift.

Spellokal

SAOL 150 ÅR! äger rum i kvarterslokalen på Orvar Odds väg 5 i Fredhäll på västra Kungsholmen. Ingången till lokalen finns bredvid porten på baksidan av huset (östra sidan).

Det finns flera matställen i närheten. Info ges på plats.

Enklaste sättet att ta sig till lokalen är att åka tunnelbana till Kristineberg. Gå till vänster under spåren och följ trottoaren till ett övergångsställe. Gå uppför en liten backe med ledstång till Fredhällsgatan. Där Fredhällsgatan slutar fortsätter du framåt mellan två hus och passerar några tallar på vänster hand tills du ser Mälaren. Ingången till spellokalen är bredvid port 5 i det högra huset. Alternativt kan du ta buss 61 eller 65 till hållplats Frödingsvägen eller Fredhäll, så kommer du lite närmare lokalen än med tunnelbana.

Lottning och domare

Vi använder dataprogrammet Manfred för monradlottning. Överdomare utses på plats.

Regler, ordlista och ordkontroll

SAOL 150 ÅR! följer Svenska Scrabbleförbundets officiella tävlingsregler, med undantag för att ordkontroll inte görs i den officiella tävlingsordlistan. I stället ska båda spelarna gå till en dator och kontrollera utmanade ord på Språkbankens söksida där endast upplagor av SAOL ska vara synliga:

Alla huvudord som är sökbara i SAOL på saolhist.se kommer att vara giltiga att lägga. Mer förklaringar om hur ordkontrollen går till kommer senare. Tävlingsledningen stöttar på plats om något är oklart.

Efter varje match, kontrollera att ni har samma slutresultat (rätta detta annars) och signera protokollen. Notera även eventuella rullningar och höga dragpoäng över 100 i båda protokollen.

Träningstips

Instuderingstips om gamla stavningsregler m.m. kommer inom kort, och möjligen också ordlistor över korta ord.

Varmt välkomna!
Greger Nässén

Ovanstående är senast uppdaterat ( 2024-03-01 )

# Anmälda