Förstasidan arrow Vad är Scrabble?

Regler
 Utrustning
 Ordlistor
 Träningsredskap
 Alternativa spelformer
 Kuriosa
 Vinnartips
 Scrabble i världen
 Turneringsrummet

Vad är Scrabble?   Skriv ut

Särskild information för media hittar du här.

Scrabble är ett brädspel som går ut på att med hjälp av bokstavsbrickor bygga ord ungefär som i ett korsord. Olika bokstavsbrickor ger olika många poäng och särskilda bonusrutor på spelplanen ökar på poängskörden.

Uppfinnaren av Scrabble hette Alfred M Butts och var arkitekt. Under en tid som arbetslös i början av 1930-talet, tog han fram några olika bokstavsspel - föregångare till dagens Scrabble. Hur många bokstavsbrickor det skulle finnas av varje sort lär Butts ha räknat ut genom att granska en förstasida på New York Times. Det var dock först 1949 som Scrabble började att säljas och sedan tog utvecklingen snabbt fart. Enligt speltillverkaren Mattel har över 100 miljoner Scrabblespel på 29 olika språk sålts i 121 länder.

Till Sverige kom Scrabble 1954, men fick här namnet Alfapet. Det namnet behöll spelet i fyra decennier och därför är det inte så märkligt att många tror att Scrabble och Alfapet är samma spel. Så är det nämligen inte längre. I början av 1990-talet förlorade Alga sina rättigheter till själva spelidén Scrabble, men ägde fortfarande namnet Alfapet och ville ogärna släppa en av sina största spelsuccéer. Så när Scrabble började att säljas under just namnet Scrabble, lanserade Alga ett Alfapet med i grunden samma spelidé som Scrabble, men som ändå är väsentligt annorlunda.

Skillnader mellan Scrabble och dagens Alfapet:

• Spelplanen: Scrabble har en spelplan med 15 gånger 15 rutor. Alfapets spelplan är 17 gånger 17 rutor.
  • Bonusrutorna: Alfapet har fler varianter av bonusrutor än Scrabble, och även rutor som ger minuspoäng.
  • Bokstavsbrickorna: Scrabble spelas med 100 brickor, varav två är blanka och resten bokstäver. Alfapet spelas med 120 brickor och har vid sidan av de blanka ytterligare några specialbrickor. I Alfapetspelet finns också, till skillnad från i Scrabble, bokstäverna Q och W med. Poängsättningen av bokstäverna skiljer sig också något mellan spelen.
  • Reglerna: De regler som följer med spelen skiljer sig en del åt mellan Scrabble och Alfapet.

Senast uppdaterat ( 2010-02-16 )